Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Statens innkrevingssentral en sinke på personvern?


Datata

Anbefalte innlegg

Jeg har gjentatte ganger mottatt brev fra Statens innkrevingssentral, men de er ikke til meg, derimot en annen navngitt person: det står vedkommendes navn c/o mitt navn på konvolutten. Jeg vet hvem denne personen er, men han har aldri bodd hos meg. Jeg har rettet en henvendelse til Folkeregisteret, de bekrefter at vedkommende ikke har registrert adresse på meg. Dette har pågått o er flere år.

Her i høst skrev jeg en epost til Statens innkrevingssentral og gjorde dem oppmerksom på forholdet, ba dem slutte å sende brev til vedkommende på min adresse, men nå oppunder jul kom nok et brev fra Statens innkrevingssentral!

Jeg lurer nå på hva mer jeg kan gjøre i saken, for er virkelig Statens innkrevingssentral så dårlige på personvern at de med fullt overlegg sender en annen persons brev til min adresse? 
Bør jeg nå kontakte Datatilsynet, melde Statens innkrevingssentral til Politiet eller bare gi blanke blaffen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Datata skrev (2 timer siden):

Jeg har gjentatte ganger mottatt brev fra Statens innkrevingssentral, men de er ikke til meg, derimot en annen navngitt person: det står vedkommendes navn c/o mitt navn på konvolutten. Jeg vet hvem denne personen er, men han har aldri bodd hos meg. Jeg har rettet en henvendelse til Folkeregisteret, de bekrefter at vedkommende ikke har registrert adresse på meg. Dette har pågått o er flere år.

Her i høst skrev jeg en epost til Statens innkrevingssentral og gjorde dem oppmerksom på forholdet, ba dem slutte å sende brev til vedkommende på min adresse, men nå oppunder jul kom nok et brev fra Statens innkrevingssentral!

Jeg lurer nå på hva mer jeg kan gjøre i saken, for er virkelig Statens innkrevingssentral så dårlige på personvern at de med fullt overlegg sender en annen persons brev til min adresse? 
Bør jeg nå kontakte Datatilsynet, melde Statens innkrevingssentral til Politiet eller bare gi blanke blaffen?

Meld dem til datatilsynet. De bruker ikke å se med blide øyne på den slags. Og har autiritet nok til å tvinge SI til å slutte med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sportsidiot skrev (8 timer siden):

Meld dem til datatilsynet. De bruker ikke å se med blide øyne på den slags. Og har autiritet nok til å tvinge SI til å slutte med det.

Ja, for å sende et krav til en adresse de har fått beskjed om er feil, må være et lovbrudd?
Men om dette også er vanlig praksis, det vet man jo ingen ting om, er det nødvendig å si klart fra!

Endret av Datata
Lenke til kommentar
Datata skrev (6 timer siden):

Ja, for å sende et krav til en adresse de har fått beskjed om er feil, må være et lovbrudd?
Men om dette også er vanlig praksis, det vet man jo ingen ting om, er det nødvendig å si klart fra!

Spesielt når det er såpass sensitive ting som Statens Inkrevningssentral, så er dette et klart brudd på personvernet.

Lenke til kommentar
vidor skrev (14 timer siden):

Jeg har fått purringer til en navnebror på en flyreise han gjorde. Tok kontakt med firmaet som sendte ut purringen og saken var ute av verden for min del. Hvis ikke innkrevingssentralen tar dette seriøst kan du vel først sjekke om du dekker kravene de har til klage;

https://www.sismo.no/no/pub/tjenester/klage

Det som ligger under den lenken er noe vedkommende skyldner må benytte seg av. (Men jeg har ikke adressen eller tel nr hans dessverre.)

Lenke til kommentar
Big_JT skrev (1 time siden):

Er vel ikke avsender som gjør det sensitivt, men innholdet. Alt etter hva de sender trådstarter trenger dette ikke å være noe brudd.

Å ha noe med Statens innkrevningssentral er faktisk ganske sensitivt for mange, og uansett et klart brudd på personvernet. Ikke noe som skal ut til Gud og hvermansen.

Og ja vel, denne gang kom brevet til en ærlig person, men det kunne like gjerne kommet til en som hadde åpnet brevet og lest og kanskje til og med delt innholdet. Derfor er det viktig og slå HARDT ned på slik oppførsel fra en offentlig etat.

Lenke til kommentar
Sportsidiot skrev (1 time siden):

Å ha noe med Statens innkrevningssentral er faktisk ganske sensitivt for mange, og uansett et klart brudd på personvernet. Ikke noe som skal ut til Gud og hvermansen.

Og ja vel, denne gang kom brevet til en ærlig person, men det kunne like gjerne kommet til en som hadde åpnet brevet og lest og kanskje til og med delt innholdet. Derfor er det viktig og slå HARDT ned på slik oppførsel fra en offentlig etat.

Det har vel ikke så mye med min ærlighet å gjøre, men brev man finner i sin egen postkasse regner man jo med er til seg selv, og da er det lett å ta konvolutten og bare sprette den opp uten å se så mye på etiketten. 
Jeg mener at Statens innkrevingssentral gjør seg skyldig i et lovbrudd som jeg vil kalle alvorlig; så derfor er Datatilsynet neste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folkeregisteret opererer med flere forskjellige adressetyper. Man har bostedsadresse, tilleggsadresse, postadresse, og oppholds-/kontaktadresse. SI trekker vanligvis ut postadresse som brevadresse hvis den er registrert, hvis ikke bruker man bostedsadresse. Postadressen blir ikke nødvendigvis endret når man sender flyttemelding. Såvidt jeg vet er den eneste måten SI bruker andre adresser enn disse hvis man selv gir SI en annen adresse. 

Det er ikke mulig å si om dette er et personvernbrudd fra SIs side uten flere opplysninger enn de opplysningene du har. Det er også personen selv som i utgangspunktet må klage til Datatilsynet. 

PS: Jeg antar at du faktisk gjør noe med disse brevene? Straffeloven § 205 bokstav d setter straff med opptil to års fengsel for å hindre eller forsinke en adressats mottak av brev. Å åpne dem hadde også vært straffbart hvis det ikke var for c/o-merknaden. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Folkeregisteret opererer med flere forskjellige adressetyper. Man har bostedsadresse, tilleggsadresse, postadresse, og oppholds-/kontaktadresse. SI trekker vanligvis ut postadresse som brevadresse hvis den er registrert, hvis ikke bruker man bostedsadresse. Postadressen blir ikke nødvendigvis endret når man sender flyttemelding. Såvidt jeg vet er den eneste måten SI bruker andre adresser enn disse hvis man selv gir SI en annen adresse. 

Det er ikke mulig å si om dette er et personvernbrudd fra SIs side uten flere opplysninger enn de opplysningene du har. Det er også personen selv som i utgangspunktet må klage til Datatilsynet. 

PS: Jeg antar at du faktisk gjør noe med disse brevene? Straffeloven § 205 bokstav d setter straff med opptil to års fengsel for å hindre eller forsinke en adressats mottak av brev. Å åpne dem hadde også vært straffbart hvis det ikke var for c/o-merknaden. 

Jeg har sjekket med Folkeregisteret, alle adressetyper. Vedkommendes navn har ingen tilknytning til min adresse. Vedkommende har aldri bodd hos meg.

Jeg har gitt SI den beskjed at brevene blir destruert om de ikke hentes hos meg innen tre måneder!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er noe nytt i saken.....

SISMO er søppel...

SISMO er under Skattedirektoratet og det er under Finansdepartementet. 

Alle saker som har med personvern har Datatilsynet å gjøre med. 

Skriv E-post til Finansdepartementet og be dem å kontakte SISMO. SISMO har ikke E-postadresse og ikke heller Skattedirektoratet. 

Send saken til Datatilsynet og det STRAKS........  Finansdepartementet bruker å bli sure å gretne om de blir bedt om å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...