Gå til innhold

Tesla og Mobileye gikk gjennom et bittert brudd. Da mistet bilene mye funksjonalitet


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, uname -l said:

Det er uheldig at ID.3 bommer med skiltavlesningen og tror fartsgrensen er noe annet enn den er. Trøsten er at man kan slå av den og allikvel ha en adaptiv cruisekontroll som er en størrelsesorden bedre enn Tesla sin. Leste akkurat at noen hadde 50 fantombremsinger på 4 mil i en Tesla. Er ikke mye komfort i det.

Frå lista i artikkelen:

  • Bilen varsler nødbrems med rødt ID-light selv om det ikke er noe å kollidere med foran bilen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (1 time siden):

Artig liten teori du har der, men har du statistikk som tilseier at Tesla oftare køyrar på folk enn andre bilmerke?  Det kan hende at dette berre gjeld deg.  Eg har ikkje prøvd autopilot mykje, berre vanleg cruise-kontroll, men då fylgde eg i alle fall ikkje mindre med.  Tvert imot frigjer det arbeidskapasitet til å fylgje betre med.  Sjølv den enklaste cruise-kontroll gjer det.  Då brukar eg mindre arbeidskapasitet på å fylgje med på farten og meir på å fylgje med på vegen.

Det du kaller artig teori er følgende. Hvis man kjører selv så følger man bedre med enn om du er passasjer og har som oppgave å passe på at den som styrer bilen ikke gjør feil.  Hvis man tillater seg å aktivere sine egne hjerneceller så er dette noe som umiddelbart fremstår som riktig. Om man kjører selv og begynner å se andre steder enn på veien så vil man veldig fort havne i en ulykke. Om en Autopilot styrer bilen så vil straffen ved å ikke følge med i 999 av 1000 tilfeller være null og man vil naturlig slappe av og bli mindre årvåken. Dette bekreftes også av forskning. Problemet er at det i det tusende tilfellet så står det en familiefar ved siden av sin semi-trailer for å sjekke lasten.


Så hvis man har et system hvor det er gitt at føreren blir mindre årvåken så bør man endre på det og sikre at føreren følger med. Dette har Elon Musk ved flere anledninger kjempet mot.  Det er ikke noe ordentlig førerovervåkningssystem i en Tesla, bare en sensor i rattet som må aktiveres med jevne mellomrom. Og selv på det utilstrekkelige systemet der så har Tesla blitt tvunget til å øke frekvensen. Det måtte en dødsulykke til for å sette intervallet ned til 3 minutter. Tenk 3 minutter uten å følge med på motorveien og Musk mente det intervallet var for lite. Nå kommer EU nok en gang til å tvinge Tesla til å ta affære. 

Sturle S skrev (1 time siden):

Ja, det hender at dei ikkje klarer det, men i dei aller fleste tilfelle er i det minste farten redusert når bilen treff.  Alternativet er å ikkje ha eit slikt system. 


Alternativet til å ha et automatisk styresystem som ikke klarer å gjenkjenne farlige situasjoner er jo selvfølgelig å kjøre selv. Selv med lav tiltro til deg som sjåfør så er jeg sikker på at du i flertallet av tilfellene klarer å kjenne igjen en semi-trailer eller en diger rød brannbil med blålys som står i veikanten på høylys dag. Autopiloten klarer det konsekvent ikke.

Sturle S skrev (1 time siden):

Eg ser du er skeptisk til kjedekollisjonar pga fantom-bremsing.  Når nokon vert påkøyrd bakfrå, er det alltid den som køyrer på sin feil (med mindre den som køyrer framfor bremsar med vilje for å lage ein kollisjon). 

Ja, det stemmer at jeg er skeptisk til kjedekollisjoner. Er du en stor fan av det? Poenget er at umotivert bråbremsing på motorveien er et problem. Jeg er sikker på at du er typen til å bråbremse med vilje for så å gå opp i trynet på de som kræsjet og si at du har rett. Men resten av verden er ikke skrudd sammen sånn og vil gjerne ha minst mulig kjedekollisjoner.
 

Sturle S skrev (1 time siden):

Du må nok venne deg til å halde sikker avstand framover, for slik automatisk naudbrems kjem i alle bilar frå 2022.  Tesla er berre tidleg ute.

Automatisk nødbrems når man skal bremse er en god ting. Tesler som automatisk bremser der man skal gasse og gasser på der man skal bremse derimot.

Så om jeg ligger bak en Tesla så kjører jeg gjerne forbi for jeg synes ikke noe om å ligge bak en Autopilot som fungerer omtrent like bra som en utvikingshemmet person som kjører bil for første gang. Det er selvfølgelig litt urettferdig for de som ikke har kastet bort penger på autopilot, men det kan løses med et eller annet kjennetegn som viser om den er aktivert. Et skilt som de har på drosjetaxier for eksempel og man vet at man må holde litt ekstra avstand.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 minutter siden):

A.  B ville definitivt berre køyrt rett på.  Den har ingen automatikk. 

Så det er naturlig å forvente at en bil med Autopilot ikke automatisk kræsjer inn i parkerte brannbiler. Hva skjer om forventning og realitet ikke samsvarer når din oppgave er å følge med på om Autopiloten kjører bilen korrekt.

Sturle S skrev (14 minutter siden):

Definitivt B.

Så du er mer troende til å sovne bak rattet enn om du sitter i passasjersetet. Tipper det er gitt hvem som ikke er dedikert sjåfør i din familie.

Sturle S skrev (15 minutter siden):

At førarstøttesystema til Tesla er betre enn ingen førarstøttesystem er ein no-brainer.

Nei, et Tesla førerstøttesystem er som å ta en heis som deiser ned i kjelleren 1 av 1000 ganger i stedet for å gå trappa.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Det du kaller artig teori er følgende. Hvis man kjører selv så følger man bedre med enn om du er passasjer og har som oppgave å passe på at den som styrer bilen ikke gjør feil.  Hvis man tillater seg å aktivere sine egne hjerneceller så er dette noe som umiddelbart fremstår som riktig. [...]

Det siste halvanna året har eg fungert som køyrelærar for den snart 18 år gamle dottera mi, og eg skal love deg at eg fylgjer minst like godt med når ho køyrer som når eg sjølv køyrer.  Kanskje betre, sidan eg må reagere fortare for å formidle relevant informasjon før han vert utdatert, men det er enklare so lenge eg slepp å køyre bilen i tillegg.  Fire auge er dessutan betre enn to, til dømes til å oppdage hjort i vegkanten.  Vi har køyrt mange tusen kilometer, inkludert fleire langturar på over 500 km ein veg, utan nokon uhell.  Autopilot er betre, for då kan eg reagere etter innøvde automatiske reaksjonsmønster i staden for å rope "fotgjengar!" eller "stans!".

 

Det finst sikkert andre folk som deg som ikkje ville fylgt med, men eg tvilar på at det er vanleg.  Det finst sikkert foreldre som tek seg ein lur eller sjekkar fjaseboka medan ungen køyrer, men det er ikkje lov.  Skal vi forby privat lærekøyring fordi det finst enkelte foreldre som ikkje vil fylgje trafikkreglane, trass i at vi veit at mykje praktisk køyretrening gjer eleven til ein sikrare sjåfør, eller skal vi heller bøteleggje dei som ikkje fylgjer med?  Det er færre ulukker med bilar på autopilot enn med bilar som ikkje går på autopilot, trass i at det sikkert finst enkelte sjåførar som ikkje fylgjer med like godt som dei skal.

4 minutes ago, uname -l said:

Automatisk nødbrems når man skal bremse er en god ting. Tesler som automatisk bremser der man skal gasse og gasser på der man skal bremse derimot.

Så om jeg ligger bak en Tesla så kjører jeg gjerne forbi for jeg synes ikke noe om å ligge bak en Autopilot som fungerer omtrent like bra som en utvikingshemmet person som kjører bil for første gang. Det er selvfølgelig litt urettferdig for de som ikke har kastet bort penger på autopilot, men det kan løses med et eller annet kjennetegn som viser om den er aktivert. Et skilt som de har på drosjetaxier for eksempel og man vet at man må holde litt ekstra avstand.

Ekstra store skilt på alle andre bilar då kanskje, sidan vi veit at dei er dårlegare enn Tesla til akkurat dette?  Dine personlege teoriar er dessverre sterkt prega av ditt intense personlege hat mot Tesla og Elon Musk, for det er ingen samanheng mellom teoriane dine og den verkelege verda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -l said:

Så det er naturlig å forvente at en bil med Autopilot ikke automatisk kræsjer inn i parkerte brannbiler. Hva skjer om forventning og realitet ikke samsvarer når din oppgave er å følge med på om Autopiloten kjører bilen korrekt.

Les den delen av innlegget du ikkje siterte.

37 minutes ago, uname -l said:

Så du er mer troende til å sovne bak rattet enn om du sitter i passasjersetet. Tipper det er gitt hvem som ikke er dedikert sjåfør i din familie.

Nei, eg tek pause dersom eg vert trøytt bak rattet.  På langtur åleine vert det gjerne hyppige ladepauser (oftare enn naudsynt) med ein 20-minutters powernap etterfylgt av fem minutt utanfor bilen.  Det pleier å vere effektivt.  Er vi fleire med førarkort i bilen, byter vi sjåfør.

37 minutes ago, uname -l said:

Nei, et Tesla førerstøttesystem er som å ta en heis som deiser ned i kjelleren 1 av 1000 ganger i stedet for å gå trappa.

Tesla sitt førarstøttesystem er betre enn alle andre sine førarstøttesystem (testa av EuroNCAP), og slike system vert påbode i alle bilar frå 2022.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Det siste halvanna året har eg fungert som køyrelærar for den snart 18 år gamle dottera mi, og eg skal love deg at eg fylgjer minst like godt med når ho køyrer som når eg sjølv køyrer. 

Det er veldig lurt av deg. Følg ordentlig med til tross for at din datter er uendelig mye bedre til å kjøre bil enn Autopiloten. Du kan for eksempel vise henne et bilde av en brannbil og spørre om det er noe hun ville kjent igjen og prøvd å unngå å kjøre inn i om hun så en slik i trafikken.

Dessverre er det veldig mange som tror at Autopiloten er mye mer kapabel. Den store årsaken er Elon Musks og Teslas dobbeltkommunikasjon rundt dette, godt hjulpet av sine medsammensvorne kultmedlemmer. Denne opphaussingen i kombinasjon med utilstrekkelig sjåførovervåkning er en dødelig kombinasjon.

Endret av uname -l
  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -l skrev (20 timer siden):

Det er ikke mye søtt og se deg for ørtiende gang svare på denne måten. Er ikke mye modent.

Her er et par spørsmål til deg som kanskje kan belyse problemstillingen.

Hvilken av disse bilene forventer du mest vil klare å automatisk reagere på en stoppet semi-trailer?
A: Bilen med noe som kalles Autopilot og som automatisk tar seg av all justering på gass, brems og ratt.
B: Bilen som ikke har noe selvkjørende funksjoner i det hele tatt.

Hva blir du mest søvnig av?
A: Se på andre kjøre.
B: Kjøre selv.

Hvis Elon Musk sier til deg at Autopilot er veldig, veldig trygt og mye tryggere enn å kjøre selv, hva tror du da?
A: At Autopilot i det minste klarer å oppdage semi-trailere og brannbiler som står delvis ute av veien.
B: Du sitter med nervene i helspenn hver gang Autopiloten skal gjør noe trivielt som selv 10-åringer ikke klarer å feile på.

Spørsmålene dine er irrelevant. Det blir som å spørre hva av en kniv og en tresleiv som har skarpe kanter. To ulike ting med ulike bruksområder, og der man selv er ansvarlig for at de brukes korrekt.

Spørsmålet om hva man blir mest søvnig av er forresten ganske irrelevant, da Autopilot i hovedsak brukes på landevei/motorvei, der kjøreturen uansett er monoton og det er lite å gjøre. Og det er ikke mangel på folk som døser bak rattet da. Fordelen med kjøreassistenter er at det er langt mindre sannsynlig at det skjer en ulykke. For du glemmer jo at Autopilot ikke er den eneste førerassistenten der ute (men det er kun Autopilot du angriper med alt du har).

Autopilot gjør meg forresten mye tryggere fordi den frigjør mental og fysisk kapasitet og lar meg fokusere mer på andre ting enn å holde fart, avstand og fil, noe som gir meg bedre oversikt og setter meg bedre i stand til å lese trafikken.  

uname -l skrev (4 timer siden):

Linken din bekrefter jo at Autopilot er teknisk bedre enn alle de andre, men at det er ting som overvåkning av sjåfør og at den skrur seg helt av når man beveger på rattet som trekker ned. Takk for at du nok en gang bekrefter at Tesla er overlegen på slik teknologi.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 timer siden):

Så det er naturlig å forvente at en bil med Autopilot ikke automatisk kræsjer inn i parkerte brannbiler.

Det er naturlig å forvente av de fleste førerassistensystemer, som påpekt en milliard ganger nå:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Sitat

Hva skjer om forventning og realitet ikke samsvarer når din oppgave er å følge med på om Autopiloten kjører bilen korrekt.

Du får spørre brukerne av systemer med navn som ProPilot, Pilot Assist og annet. Man må uansett sette seg i hvordan systemet fungerer.

Sitat

Nei, et Tesla førerstøttesystem er som å ta en heis som deiser ned i kjelleren 1 av 1000 ganger i stedet for å gå trappa.

Løgn.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (50 minutter siden):

Linken din bekrefter jo at Autopilot er teknisk bedre enn alle de andre, men at det er ting som overvåkning av sjåfør og at den skrur seg helt av når man beveger på rattet som trekker ned. 

Nei, den er dårligere fordi førerovervåkningen er dårligere. Du vet at om man skal lage en bil så må man ta hensyn til at det sitter en fyr inni der, ikke sant? At når du har et system som fordrer at sjåføren kan ta over på et øyeblikk så må det være noe som sørger for at det faktisk kan skje? Slik at folk ikke dør og sånn?

Fremdeles vanskelig? I tilfelle så foreslår jeg at du setter deg inn i det du snakker om framfor å ty til retorikken under som gjør at jeg til stadighet lurer på om du er ute av de tidlige tenårene. 

hekomo skrev (50 minutter siden):

Takk for at du nok en gang bekrefter at Tesla er overlegen på slik teknologi.

 

Endret av uname -l
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/29/2020 at 2:17 PM, uname -l said:

Det er veldig lurt av deg. Følg ordentlig med til tross for at din datter er uendelig mye bedre til å kjøre bil enn Autopiloten. Du kan for eksempel vise henne et bilde av en brannbil og spørre om det er noe hun ville kjent igjen og prøvd å unngå å kjøre inn i om hun så en slik i trafikken.

No spelar du dummare enn ein stein.  Autopiloten er ein avanseret cruise-kontroll, og er ikkje konstruert for å unngå stilleståande objekt i vegbana.  Det veit alle som køyrer med autopilot eller adaptiv cruise-kontroll, anten det er fly eller bilar.

On 12/29/2020 at 2:17 PM, uname -l said:

Dessverre er det veldig mange som tror at Autopiloten er mye mer kapabel.

Nei det trur eg ikkje.  Det er du som latar som om det er slik.  Det finst haugevis av døme på at bilar med adaptiv cruise-kontroll har kollidert med stilleståande objekt.  Det skuldast i 100% av tilfella at sjåføren er uoppmerksam.

On 12/29/2020 at 2:17 PM, uname -l said:

Dessverre er det veldig mange som tror at Autopiloten er mye mer kapabel. Den store årsaken er Elon Musks og Teslas dobbeltkommunikasjon rundt dette, godt hjulpet av sine medsammensvorne kultmedlemmer. Denne opphaussingen i kombinasjon med utilstrekkelig sjåførovervåkning er en dødelig kombinasjon.

Kva med alle andre bilar som kresjar i stilleståande objekt når dei køyrer på adaptiv cruise-kontroll.  Er det den store guden din som manipulerer dei òg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 timer siden):

No spelar du dummare enn ein stein.  

Og du trenger ikke kaste bort penger på skuespillerkurs.

Sturle S skrev (12 timer siden):

 Autopiloten er ein avanseret cruise-kontroll, og er ikkje konstruert for å unngå stilleståande objekt i vegbana.  Det veit alle som køyrer med autopilot eller adaptiv cruise-kontroll, anten det er fly eller bilar.

Jeg har vanlig cruise-kontroll, men jeg har ingen grunn til å tro at den er noe annet fordi.

  • Sjefen for bilselskapet har aldri demonstrert cruise-kontrollen med hendene av rattet og oppmerksomheten rettet alle andre steder enn veien.
  • Han har eller ikke "likt" videoer der cruise-kontrollen er blitt misbrukt
  • Sjefen har heller ikke valgt å kalle den for Autopilot, noe han ville visst ville lurt de 99,9 prosentene som ikke er kverulantiske flynerder.
  • Han har heller ikke gjentatte ganger sagt at bilen jeg kjører er så nær full selvkjøring at den vil bli en selvkjørende robot-taxi i neste uke. Bare myndighetene det står på. 

Jeg vet ikke en gang hva sjefen for bilprodusenten min heter og langt mindre er jeg på fornavn med ham. Jeg kjøpte bare en bil uten å hive meg hodestups inn i en tanketom og usunn persondyrkelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Og du trenger ikke kaste bort penger på skuespillerkurs.

Jeg har vanlig cruise-kontroll, men jeg har ingen grunn til å tro at den er noe annet fordi.

Fordi det ikkje er noko anna enn ein vanleg cruise-kontroll.  Du treng ikkje ramse opp andre grunnar.

Quote
  • Sjefen for bilselskapet har aldri demonstrert cruise-kontrollen med hendene av rattet og oppmerksomheten rettet alle andre steder enn veien.

100% av alle Tesla-eigarar veit at dette er ein demonstrasjon som syner kva autopiloten kan når føraren er distrahert, ikkje ein demonstrasjon på korleis det er meininga å bruke han.  Sei meg, trur du alle Tesla-kjøparar er sterkt psykisk utviklingshemma?

Quote
  • Han har eller ikke "likt" videoer der cruise-kontrollen er blitt misbrukt
  • Sjefen har heller ikke valgt å kalle den for Autopilot, noe han ville visst ville lurt de 99,9 prosentene som ikke er kverulantiske flynerder.

Det kan hende at ordet Autopilopt lurer deg, men eg er sikker på at prosenten er motsett. Meir enn 99,9% veit utmerka godt at ein autopilot i eit fly ikkje er konstruert for å unngå stilleståande objekt eller å fly flyet utan hjelp.  Det er du sjølv som er blant den vesle minoriteten som trur at ein autopilot kan fly flyet sikkert utan at piloten er til stades og fylgjer med.  Dei mest avanserte autopilotane finn du i droner, og sjølv dei har dronepilotar som fylgjer med.

Quote
  • Han har heller ikke gjentatte ganger sagt at bilen jeg kjører er så nær full selvkjøring at den vil bli en selvkjørende robot-taxi i neste uke. Bare myndighetene det står på.

Men FSD og Autopilot er to heilt ulike ting.  Dersom du faktisk hadde vore interessert i Tesla, som ein eigar, og ikkje berre ute etter å misforstå absoulutt alt på dei mest tilbakeståande måtane du kan tenkje deg, hadde du visst det.  Alle Tesla-eigarar har alltid visst det.

Quote

Jeg vet ikke en gang hva sjefen for bilprodusenten min heter og langt mindre er jeg på fornavn med ham. Jeg kjøpte bare en bil uten å hive meg hodestups inn i en tanketom og usunn persondyrkelse.

Eg er redd det er du sjølv som står for denne persondyrkinga.  Eg har knapt sett deg diskutere noko som helst utan å trekkkje fram denne eine personen som du tydelegvis brukar kvart minutt av dagen til å tenkje på, lese om og setje deg inn i kvar einaste tweet og alt han har skrive og sagt, for å finne noko du kan misforstå eller feiltolke.  Ditt ekstreme fokus på den eine personen er muligens litt usunt.  Kva seier familien din?

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (20 minutter siden):

Fordi det ikkje er noko anna enn ein vanleg cruise-kontroll.  Du treng ikkje ramse opp andre grunnar.

Dødsulykke-->Bare en vanlig cruise-kontroll.
Selge Tesla--> Verden beste og kun dumme myndigheter som står i veien.

Dette er bevisst dobbeltkommunikasjon for å tjene penger på å utsette kunder og andre uskyldige for livsfare. Mobileye trakk seg fra samarbeidet med Tesla fordi de lot kundene ta i bruk systemet på en måte det ikke var kapabel til.

Sturle S skrev (20 minutter siden):

100% av alle Tesla-eigarar veit at dette er ein demonstrasjon som syner kva autopiloten kan når føraren er distrahert, ikkje ein demonstrasjon på korleis det er meininga å bruke han. 

Det er totalt BS. Tysk rett måtte trå til for å stoppe Teslas markedsføring for å hindre alle disse dødulykkene.

"Tesla's claims about its Autopilot driver-assist feature are misleading, a German court has ruled.

The use of the word "autopilot", along with other marketing material, suggested the vehicle could drive on its own, the court said.

But the technology still requires the driver to remain alert at all times."

Sturle S skrev (20 minutter siden):

Sei meg, trur du alle Tesla-kjøparar er sterkt psykisk utviklingshemma?

Ikke absolutt alle og man trenger ikke være det for å ha for stor tro på Autopiloten. Det er nå fullt av eksempler på at systemet blir misbrukt. Det er det som kalles "predictable abuse" og er produsentens ansvar. Man kommer heller ikke vekk fra det faktum at overvåkning av autonomi gjør at oppmerksomheten går ned. Dette er noe som er nevnt for deg utallige ganger og hver gang feiger du unna å svare på det.

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 1/2/2021 at 3:13 PM, uname -l said:

Dødsulykke-->Bare en vanlig cruise-kontroll.
Selge Tesla--> Verden beste og kun dumme myndigheter som står i veien.

Ingen styresmakter nokon stad i verda har lagt ned forbod mot autopiloten til Tesla.  Sidan du er desperat etter å "vinne" eit poeng, blandar du saman Autopilot og FSD, noko ingen som kan noko om Tesla eller eig ein Tesla ville gjort.

Quote

Dette er bevisst dobbeltkommunikasjon for å tjene penger på å utsette kunder og andre uskyldige for livsfare. Mobileye trakk seg fra samarbeidet med Tesla fordi de lot kundene ta i bruk systemet på en måte det ikke var kapabel til.

Det er Mobileye sin påstand.  Eg tvilar sterkt på at det var den eigentlege grunnen.  Då har eg meir tru på forklaringa om at Tesla ville byggje sin eigen Autopilot parallelt med at dei hadde Mobileye ei stund, slik vi kan sjå prov på i bilane.

Quote

Det er totalt BS. Tysk rett måtte trå til for å stoppe Teslas markedsføring for å hindre alle disse dødulykkene.

Det kan berre ha to mogelege forklaringar.  Anten tyder ordet Autopilot noko heilt anna på tysk enn på andre språk, eller so vernar tysk rett om tysk bilindustri, og legg so mange kjeppar i hjula for Tesla som dei klarer fram til tyskarane har klart å kopiere all teknologien Tesla hadde for ti år sidan.  Det tok VW nesten ti år å kopiere skateboard-chassiset til Tesla.  Fram til Model S kom trudde dei VW det var lurt å bruke same chassis til både eksos- og batterimodellar.  Tyskarane ligg so håplaus langt etter teknologisk at det er tragisk.  Uansett forbyr dei berre ordet, ikkje teknologien.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 timer siden):

IDet kan berre ha to mogelege forklaringar.  Anten tyder ordet Autopilot noko heilt anna på tysk enn på andre språk,

Det som teller er hva folk i praksis mener Autopilot betyr, ikke noe teori fra en flynerd. Tesla er fullt klar over hvordan folk vanligvis oppfatter ordet. Det er derfor de har valgt det og det er derfor tysk rett har bedt dem slutte med det. Om valget av navnet Autopilot har en negativ effekt på folks kjøreatferd som fører til dødsulykker så er navnet et problem. Alt annet blir akademisk diskusjon i en syklubb for autister.

Det hele minner meg om 'Crunchy Frog'-sketsjen til Monty Python. Hvor produsenten tror han kan lure gift og død i en tilsynelatende uskyldig konfekteske fordi det står noe skrevet med liten skrift.

 

Sturle S skrev (5 timer siden):

IDet tok VW nesten ti år å kopiere skateboard-chassiset til Tesla.  

Jeg vet at du tror at all teknologi begynner og slutter med ditt kjære Tesla, men skateboard-chasiset ble oppfunnet av GM.

Ellers kan man jo si at de 90% resterende delene av en Tesla er noe de har kopiert fra ordentlige bilprodusenter. Med kopi så mener jeg selvsagt "dårlig kopi" med tanke på hvordan disse bilene faller fra hverandre bare man ser hardt på dem.

Sturle S skrev (5 timer siden):

Tyskarane ligg so håplaus langt etter teknologisk at det er tragisk. 

Dette er en latterlig vrangforestilling som det skal bli svært fornøyelig å se falle som et korthus.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, uname -l said:

Det som teller er hva folk i praksis mener Autopilot betyr, ikke noe teori fra en flynerd. Tesla er fullt klar over hvordan folk vanligvis oppfatter ordet.

Snakk for deg sjølv.  Kvar einaste gong du har ei utruleg sær – truleg heilt unik – oppfatning av eit eller anna, påtår du at "folk flest" er like forskrudde utan eit fnugg av dokumentasjon.  Det finst mange idiotar i verda, men neppe mange med like sært verdsbilete som deg.  Ta deg ein tur ut på gata og spør om det at eit fly har "autopilot" tyder at det kan gjere alle unnamanøvrar som trengst utan eit menneske i cockpit.  Eg trur at ca ingen andre enn deg ville svart ja på det spørsmålet.

14 hours ago, uname -l said:

Det er derfor de har valgt det og det er derfor tysk rett har bedt dem slutte med det. Om valget av navnet Autopilot har en negativ effekt på folks kjøreatferd som fører til dødsulykker så er navnet et problem. Alt annet blir akademisk diskusjon i en syklubb for autister.

Sidan det skjer færre ulukker når bilar går på autopilot enn utan, er det lite som tyder på at autopiloten har negativ effekt på folk si åtferd i trafikken.

14 hours ago, uname -l said:

Jeg vet at du tror at all teknologi begynner og slutter med ditt kjære Tesla, men skateboard-chasiset ble oppfunnet av GM.

I GM var det ikkje noko meir enn eit konsept, dei produserte ingen bilar med skateboard-chassis.  Det var nok ikkje veldig gjennomførbart heller, sidan konseptet ikkje hadde detaljar som fjøring og demparar.  Tesla var dei fyrste som utvikla eit fungerande skateboard-chassis og brukte det i ein produksjonsbil. 

14 hours ago, uname -l said:

Ellers kan man jo si at de 90% resterende delene av en Tesla er noe de har kopiert fra ordentlige bilprodusenter. Med kopi så mener jeg selvsagt "dårlig kopi" med tanke på hvordan disse bilene faller fra hverandre bare man ser hardt på dem.

Her er konseptet til GM frå 2002, aldri produsert og det einaste eg kjenner til som kom før Model S:

https://cnet1.cbsistatic.com/img/n2dlS_wLzNSbCqxa6JoSdvwSfy8=/0x24:1280x851/1092x0/2018/12/10/5896f2fd-4abb-4135-afdb-a661ccf45a91/gm-autonomy.jpg
 
Her er Tesla Model S:
https://www.aada.asn.au/wp-content/uploads/2015/07/tesla2.jpg
 
Kva for eit av desse trur du har best sjanse for å overleve ein million km variert køyring?  Og kvifor går alle produsentar for skateboard-chassis i dag, dersom dei har so lett for å falle frå kvarandre?  Har du døme på at dei har falle frå kvarandre?
 
I 2020 lanserte GM skateboard-chassiset på nytt, då i ein versjon som ser ut som han kan fungere, men det liknar mykje meir på Tesla sitt enn på konseptteikninga til GM frå 2002.  Det dei lanserte i fjor har GM faktisk tenkt å bruke i bilar.

image.gif

image.gif

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 timer siden):

Ta deg ein tur ut på gata og spør om det at eit fly har "autopilot" tyder at det kan gjere alle unnamanøvrar som trengst utan eit menneske i cockpit.  Eg trur at ca ingen andre enn deg ville svart ja på det spørsmålet.

Driver du virkelig og gnager på de greiene der ennå? Er det sånn at man virkelig må forklare de enkleste ting? Et flys autopilot blir ikke vurdert ut fra hvor bra den klarer å styre en 747 på E6 nord for Jessheim eller om den er kapabel til å kjenne igjen syklister, gående som svimer ut i veibanen og parkerte brannbiler. Jeg håper virkelig du skjønner at deteksjon av parkert semitrailer er bittelittegrann viktigere for en bil enn det er for et fly?

Et mål på hvor god autopiloten på et fly er hvor mange kilometer den kan styre flyet før piloten må ta over fordi autopiloten gir opp eller gjør en feil. Og i hvor stor grad man må sitte med hvite knoker og nistirre for å ta over på et sekunds varsel. Og der er autopiloten til et fly mange størrelsesordener bedre enn de jalla-greiene som sitter i en Tesla.

Så om man kaller det Tesla har for Autopilot så vil man sitte med et inntrykk at autonomien i en Tesla like sikkert klarer å styre bilen på veien som autopiloten i et fly klarer i lufta. Sammen med den andre uansvarlige propaganden og den komplette mangel på førerovervåkning så har man her en dødelig kombinasjon.

Sturle S skrev (10 timer siden):

I GM var det ikkje noko meir enn eit konsept, dei produserte ingen bilar med skateboard-chassis.  Det var nok ikkje veldig gjennomførbart heller, sidan konseptet ikkje hadde detaljar som fjøring og demparar.  Tesla var dei fyrste som utvikla eit fungerande skateboard-chassis og brukte det i ein produksjonsbil. image.gif

GM fant på skateboard-chassiset først og Tesla var de første som produserte en bil med det. Så kan man jo kaste bort tid på å spekulere på om andre fikk sin inspirasjon fra GM eller Tesla. For de som bryr seg.

Skateboard-chassiset er forøvrig helt åpenbart i en elbil-plattform og det er vel grunnen til at det ikke finnes noen patenter for å ta det i bruk. Litt som 4 hjul og ratt og sånt. Men greit det, dere Tesla-fans vet å gjøre en bagatell som har identisk lik NULL praktisk betydning til en stor "seier". 

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...