Gå til innhold

Trenger nytt kamera. Må ha disse kriteriene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony sin ibis fungerer greit, men den er ikke den beste. Panasonic (gh5) og olympus har en del bedre ibis grunnet mindre sensor, så mer plass til sensoren. A7iii vil dog være over ditt budsjett for kun kamera også hvis du ikke kjøper brukt. Det ligger fortsatt på 23k. Det er ikke veldig mange crop (a6600 feks)  og fullformat kameraer under 20k med ibis hvis du da ikke skal kjøpe brukt. 

Nikon sin z6 og z5 kan være et godt alternativ. God ibis og veldig god bilde og video kvalitet men ikke det største utvalget av optikk enda uten adapter. 

Evt se på noen av m4/3 kameraene. 

Lenke til kommentar

Du har ikke nevnt noe om optikk her, og det er egentlig minst like viktig som kameraet. Hva slags optikk er du på jakt etter, og skal det inn i budsjettet?

Både Fujifilm X-T4 og X-S10 har IBIS og vesentlig bedre video enn f.eks. A7III. Trenger du ikke værtetting og optikken er regnet med i budsjettet får du X-S10 med 16-80mm f/4 (knallbra allround-objektiv) for ca 16.000.

Mer avansert, værtettet og robust X-T4 får du med samme objektiv for ca 24.000,-

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på Z6. Men som nevnt så ser jeg objektiv utvalget er stramt. 

 

Sett litt på fujifilm xt4. Den virker faktisk litt spennende. Prisen jeg har satt på 20k hadde jeg tenkt til kamerahus. Så objektiv kommer i tillegg. Mitt første objektiv blir et allround obj. Må starte med ett objektiv og senere kjøpe flere. 

Lenke til kommentar

Sant det angående Z-serien og optikk. Selve kameraene er bedre enn Canon R og RP, billigere enn Lumix S5 og nyere enn A7III, men objektivparken virker ganske begrenset for fotograf på amatørbudsjett. Det er knapt noe tredjepartsoptikk, og Nikon har tydeligvis bestemt seg for at f/1,8-serien deres skal være best i klassen, selv om det betyr at de også blir dyrest.

Sitter på gjerdet og myser på fullformat selv, men er jo ingen av systemene som har "alt". Litt frekt at jeg ikke får kjøpt en S5 med prisen til Z5, autofokusen til R6 og objektivparken til E mount.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (12 minutter siden):

Sitter på gjerdet og myser på fullformat selv, men er jo ingen av systemene som har "alt". Litt frekt at jeg ikke får kjøpt en S5 med prisen til Z5, autofokusen til R6 og objektivparken til E mount.

Jeg er så usikker så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ingen av kameraene har hele pakka. Jo mer jeg skjekker ut et kamera jo flere ting merker jeg mangler fra lista mi.....

Lenke til kommentar
1 hour ago, DilliMusic said:

Jeg er så usikker så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ingen av kameraene har hele pakka. Jo mer jeg skjekker ut et kamera jo flere ting merker jeg mangler fra lista mi.....

Er derfor jeg tror det blir litt mer gjerdesitting for meg (det og litt koronaskadeskutt økonomi, da). Synes ingen av kameraene seiler opp som et åpenbart valg. For min del er det nok S5 som kommer nærmest, men skulle gjerne hatt det litt billigere, litt høyere oppløsning på søkeren, litt bedre autofokus... ;) 

Er litt i samme båt som deg, med en rimelig innstegsmodell som drar litt på åra. Har en Lumix GX80, og grubler veldig på oppgradering. Kommer ikke til å droppe MFT helt, men hadde vært veldig greit med et fullformatskamera for bruk i svakere lys, samt med vintage-objektiver og kanskje litt M mount-greier fra Voigtländer og TTartisan. Ideelt sett ville jeg også hatt et veldig kompakt, solid MFT-kamera for bruk med små objektiver, men synes Olympus E-M5III skuffet, og venter stadig på PEN-F II og GX10.

Men, finner jo ingenting jeg virkelig vil ha, verken av MFT eller FF. Vurderer nesten å gi opp hele greia og bare kjøpe meg en Fuji X100V. 😛 

Lenke til kommentar
9 hours ago, DilliMusic said:

Jeg er så usikker så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ingen av kameraene har hele pakka. Jo mer jeg skjekker ut et kamera jo flere ting merker jeg mangler fra lista mi.....

Hvilke flere kriterier har dukket opp mens du har gjort research? X-T4 treffer hvertfall alle punktene du har listet opp her (forsåvidt 240 bilder i sek på 1080p, og ikke bare 120, hehe)

Lenke til kommentar
Shirmah skrev (12 timer siden):

Hvilke flere kriterier har dukket opp mens du har gjort research? X-T4 treffer hvertfall alle punktene du har listet opp her (forsåvidt 240 bilder i sek på 1080p, og ikke bare 120, hehe)

Fujifilm X-T4 er faktisk det kameraet som matcher best ja. Men jeg ser det er mange som klager på autofocus. Er det folk som liker å klage bare eller har kameraet en svak side der? Har du noen erfaringer med det? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, DilliMusic said:

Fujifilm X-T4 er faktisk det kameraet som matcher best ja. Men jeg ser det er mange som klager på autofocus. Er det folk som liker å klage bare eller har kameraet en svak side der? Har du noen erfaringer med det? 

Enkelte klager på alt. Hvis du vil ha den beste autofokusen er det nyere og dyrere Sony og Canon som gjelder, men det er jo ikke som om noen av de andre er håpløse heller. Du må jo både opp i budsjett og leve med andre mangler om du f.eks. velger Sony A7C eller Canon EOS R over X-T4.

Lenke til kommentar
8 hours ago, DilliMusic said:

Fujifilm X-T4 er faktisk det kameraet som matcher best ja. Men jeg ser det er mange som klager på autofocus. Er det folk som liker å klage bare eller har kameraet en svak side der? Har du noen erfaringer med det? 

Absolutt, og jeg skal ikke påstå at Fujifilm er helt i tet på autofokus, selv om det på ingen måte er dårlig. Sony er nok aller best på dette, mens Canon ikke er veldig langt bak. Fujifilm er et hakk under, sammen med Nikon og Panasonic synes jeg. Det hender øye/ansikts-AF'en blir litt forvirret, men det er fremdeles veldig bra selv om det ikke når helt opp til Sony og Canon. (Som fortsatt ikke er 100% feilfrie heller).

Det er dog et par ganske sterke argumenter for å velge Fuji likevel:

-MYE rimeligere enn Sony og Canon sine fullformatsystemer

-Du må faktisk ha en A7SIII eller en EOS R5/R6 for å være i nærheten av å matche Fuji X-T4 på videoegenskaper. EOS R, A7III eller A7RIV er vesentlig dårligere på videokvalitet enn X-T4.

-Skal du ha virkelig god video bruker du uansett manuellfokus, gjerne sammen med en ekstern monitor/opptaker, og da er plutselig autofokusen til Sony/Canon null verdt.

 

Nikon Z 6 eller Z 6 II er også veldig gode valg, og kan file 12-bit raw med ekstern opptaker som f.eks. Atomos Ninja V. Knallbra på ISO, og optikken er fantastisk flott samtidig som mye av den er ganske rimelig i forhold til Canon RF-optikk enn så lenge. På den andre siden er det ikke mye speilrefleks-optikk som er like kompatibelt med adapter osv, så Canon (og Sony, på et vis) har egentlig en fordel der. På den andre siden har ikke dette en pøkk å si om du tror du klarer deg med eksisterende utvalg Z-optikk.

 

Ikke noe enkelt valg, men for samme prisen av en R5 med RF 24-105 f/4L kan du rigge opp en vanvittig Fuji-rig med optikk, cage, ekstern opptaker og i tillegg ha råd til lys- og lydutstyr og kanskje en ferietur. Verdt å tenke på.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (På 30.12.2020 den 10.27):

Sant det angående Z-serien og optikk. Selve kameraene er bedre enn Canon R og RP, billigere enn Lumix S5 og nyere enn A7III, men objektivparken virker ganske begrenset for fotograf på amatørbudsjett. Det er knapt noe tredjepartsoptikk, og Nikon har tydeligvis bestemt seg for at f/1,8-serien deres skal være best i klassen, selv om det betyr at de også blir dyrest.

Det kommer billigere optikk. Først ut en 28mm og en 40mm (kanskje f/2.8..?), samt noen litt trege zoomer. Det kommer også raskere og dyrere f/1.2-optikk. I hvert fall en 50mm, og jeg vil tippe den neste 85mm også er f/1.2.

Når det er sagt så er også f/1.8-linjen til Nikon Z noe helt annet enn f/1.8 til Nikon F. 

Jeg angrer i hvert fall ikke på at jeg gikk for Z6, selv om jeg feller noen tårer hver gang jeg tenker at en 70 - 200 f/2.8 S-Line hadde vært greit å ha.

Det eneste som ville fått meg fra å handle igjen er prisen. Jeg betalte 24 500 for Z6 + 24 - 70 f/4 + FTZ adapter + 64 GB XQD, og det var ikke lenge etter det ble sluppet. Nå ser det ut som samme pakke koster 27 000 kr.

Ellers er XT4 et supert kamera, men jeg ville slitt litt med å kun ha en f/4-zoom på en crop-sensor. Selv ville jeg da heller hatt 1-2 raskere fastobjektiv.

Lenke til kommentar

Etter mye tenking og alle mulige videoer på youtube for info har jeg bestemt meg for å gå for X-T4. Tenkte å starte med kit lens f4. Så spare mer peng og kjøpe en vidvinkel, 50mm prime og en zoom lens. Av alle kameraene jeg har skjekket ut matcher X-T4 best generelt for mitt behov og pris klassen jeg ligger på. 

 

Takk for alle svar og innspill:) 

Lenke til kommentar
On 1/2/2021 at 3:53 PM, Dr. Brodsky said:

Det kommer billigere optikk. Først ut en 28mm og en 40mm (kanskje f/2.8..?), samt noen litt trege zoomer. Det kommer også raskere og dyrere f/1.2-optikk. I hvert fall en 50mm, og jeg vil tippe den neste 85mm også er f/1.2.

Når det er sagt så er også f/1.8-linjen til Nikon Z noe helt annet enn f/1.8 til Nikon F. 

Joa, men tror du det kommer mer  f/1,8-optikk, til en lavere pris?

Poenget er at dersom du er på budsjett og ønsker relativt lyssterke fastobjektiver, finnes de rett og slett ikke for Z-mount, og de var heller ikke på veikartet sist jeg sjekket. Mulig du mister noe hjørneskarphet med Sony og Panasonic, og byggkvalitetsmessig kan åpenbart ikke Canon matche Nikon her, men prisen er jo også en helt annen.

Det er jo på sett og vis bra at Nikon har valgt en annen strategi en konkurrentene her, siden det gir mer differensiering i markedet og flere valgmuligheter, men som kunde er det jo viktig å være obs på denne strategien. 

Lenke til kommentar
Okapi skrev (57 minutter siden):

Joa, men tror du det kommer mer  f/1,8-optikk, til en lavere pris?

Tviler. Det kan jo være de kommende objektivene i kompaktklassen blir f/1.8 eller f/2, men jeg tipper de ofrer lysstyrke til fordel for størrelse og optisk kvalitet, og dermed ender på f/2.8.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...