Gå til innhold

FEATURE: De beste og mest skuffende spillopplevelsene fra 2020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Knetten82x skrev (2 timer siden):

Hei Heiti. Klarer du ikke å se forskjell på en artikkel og en reklameartikkel? Første plassen får man ikke på ps en gang.. hehe.

Har stor tro på at Gamer merker reklame som reklame. Har aldri tvilt på integriteten deres. Men, når en artikkelen føles som en kopi av The Game Awards, så er det under nivået jeg forventer. Jeg merker at jeg besøker gamer.no mindre og mindre, da fokuset ikke ligger på spill jeg liker. 

Når jeg tenker meg om, har jeg begynt og trykke inn på artikler bare for jeg vil støtte gamer.no bare fordi det er den eneste norske spillavisen jeg har likt. Det blir jo litt dumt, sånn egentlig. Det eneste jeg fikk ut av den artikkelen er at jeg burde gi Hades en sjans, og at jeg burde holde meg unna WC3:Refunded. 

Jeg håper som kommentert tidligere at redaksjonen skiller det av med de forskjellige konsollene. Jeg håper også at de kan finne en mer rettferdig måte å gi karakterer på spill. Om en hadde gitt karakter for musikk/lyd, grafikk, orginalitet, historie og andre relevante områder ville en fått en mye mer nyansert anmeldelse. Det vil også være enklere for oss lesere å tolke anmeldelsene. 

Det er svært få norske aviser jeg faktisk leser nå, har måtte gi opp både tek.no og itavisen. Så jeg håper redaksjonen kan ta dette som konstruktiv kritikk, for jeg vil fortsatt ha en god norsk spillavis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heiti skrev (42 minutter siden):

Har stor tro på at Gamer merker reklame som reklame. Har aldri tvilt på integriteten deres. Men, når en artikkelen føles som en kopi av The Game Awards, så er det under nivået jeg forventer. Jeg merker at jeg besøker gamer.no mindre og mindre, da fokuset ikke ligger på spill jeg liker. 

Når jeg tenker meg om, har jeg begynt og trykke inn på artikler bare for jeg vil støtte gamer.no bare fordi det er den eneste norske spillavisen jeg har likt. Det blir jo litt dumt, sånn egentlig. Det eneste jeg fikk ut av den artikkelen er at jeg burde gi Hades en sjans, og at jeg burde holde meg unna WC3:Refunded. 

Jeg håper som kommentert tidligere at redaksjonen skiller det av med de forskjellige konsollene. Jeg håper også at de kan finne en mer rettferdig måte å gi karakterer på spill. Om en hadde gitt karakter for musikk/lyd, grafikk, orginalitet, historie og andre relevante områder ville en fått en mye mer nyansert anmeldelse. Det vil også være enklere for oss lesere å tolke anmeldelsene. 

Det er svært få norske aviser jeg faktisk leser nå, har måtte gi opp både tek.no og itavisen. Så jeg håper redaksjonen kan ta dette som konstruktiv kritikk, for jeg vil fortsatt ha en god norsk spillavis.

Setter pris på tilbakemeldingen. Hvis du vil: kan jeg få spørre hvilke spill du har mest fokus på selv? Kan nevne at vi løpet av de neste dagene publiserer enda en kåring, der skribentenes fem personlige favoritter havner i søkelyset. Ja, noen av spillene fra denne artikkelen dukker opp der også, men det kan hende du finner noen andre anbefalinger som er nærmere det du ønsker.

Men denne "redaksjonen"-kåringen vil alltid ha et betydelig snev av kompromiss og overlapp med en del av de mest populære spillene – i hvert fall i sin nåværende form. Prosessen gjør at det blir slik. Gamer.no er historisk og fremdeles en side som fokuserer både på de største spillene, men som også ønsker å dra inn de mer ukjente spillene man kanskje ikke har hørt om, eller enkelte nisjer. Dessverre har det vært flere kjepper i hjulene for å fokusere ytterligere på mindre ting som kun et fåtall vil lese om – økonomi, leserinteresse, ressurser etc. Jeg jobber for å bedre ting, men det tar tid. 

Når det gjelder det å skille konsoller i en slik årskåring, tror jeg ikke formatet vi har nå tillater det. Da vil vi i stedet måtte ha en liste over f.eks. de fem beste spillene på hver plattform, og ikke delt opp i kategorier slik som nå. Jeg er også litt usikker på hvordan vi løser kryssplatformspill i en slik setting, om de skal dobles opp eller ikke. Plutselig ender vi opp med en liste der Rocket League ender opp på alle lister, sammen med Warzone og FIFA (dette er eksempler på spill på flere plattformer, folkens, IKKE en toppliste). 

For å svare på et annet innlegg: Vi kommer nok ikke til å dele opp karakterer i anmeldelser ytterligere, dessverre. Jeg tror ikke det er veien å gå for spilldekning videre. Om noe trenger vi mindre liksom-kvantifiserbare tall, og mer skjønn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Alle har sine meninger så slenger meg på den bølgen. For det ene fatter jeg ikke hvordan Last of US 2 fikk beste historie. Så på en god del av det på youtube og det er jo bare en helt normal hevnhistorie. Du kunne ha byttet ut Abby og Ellie med hvem som helst andre, puttet settingen i en annen tidsalder eller bytte ut settingen generelt og det hadde blitt den samme historien uansett. Folk som elsker hstorien har ikke lest mange bøker, sett gode filmer eller spillt spill med originale (som mulig)historier. Jaja. De som liker det for kose seg med det =)

FF7R er et tveegget sverd hos meg. Historien er ikke ferdig så kan egentlig ikke bruke det som et eksempel. Spillet har mye bra, men synes faktisk gameplay er passe kjedelig uten om boss fights. Jeg liker mye av det, men må nesten vente til neste kapittel kommer for å se hvoran det utvikler seg.

Så savner jeg VR kåring her. I år er Star Wars: Squadron i VR noe av den beste spillopplevelsen min. Helt herlig å sitte i en Tie eller X og pew pewe =)

Ellers er det åpenbart jeg må teste ut Hades, ja. Ser utrolig artig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Arodem skrev (1 time siden):

Setter pris på tilbakemeldingen. Hvis du vil: kan jeg få spørre hvilke spill du har mest fokus på selv? Kan nevne at vi løpet av de neste dagene publiserer enda en kåring, der skribentenes fem personlige favoritter havner i søkelyset. Ja, noen av spillene fra denne artikkelen dukker opp der også, men det kan hende du finner noen andre anbefalinger som er nærmere det du ønsker.

 

Favorittene mine er vell typiske RPG spill; Witcher 1,2,3 og alle Mass Effect spillene står veldig høyt.  Men jeg har også spilt mye FPS, spiller stort sett alt med en campaign, men aldri multiplayer. Har spilt mye Doom Eternal i det siste, prøver å komme meg på et nivå at jeg kan spille Ultra Nightmare. Jobber meg også gjennom Master Chief Collection med samboer på xbox, det tar litt for lang tid. Med venner så blir det mye Apex Legends, Vermintide, Halo, WC3 og Orc Must Die. Noen andre spill i tilfeldig rekkefølge: Wolfenstein, Age of Empires, CIV5, Shadow of Mordor, Subnautica, Total War Warhammer 2, Company of Heroes og sikkert mer. Men det er spill jeg kommer på at jeg har spilt det siste halve året. Blir også noe ymse Racing SImulator, men anser ikke det som dataspill. Det eneste jeg vet jeg ikke liker, er typiske JRPG. 

Jeg har også lagt ned ganske mange timer i Cyberpunk 2077, og synes det var veldig bra selv om det mangler en del innhold. Absolutt en bedre opplevelse en Skyrim på launch. Dette er på PC vel og merke.

 

Arodem skrev (1 time siden):

Men denne "redaksjonen"-kåringen vil alltid ha et betydelig snev av kompromiss og overlapp med en del av de mest populære spillene – i hvert fall i sin nåværende form. Prosessen gjør at det blir slik. Gamer.no er historisk og fremdeles en side som fokuserer både på de største spillene, men som også ønsker å dra inn de mer ukjente spillene man kanskje ikke har hørt om, eller enkelte nisjer. Dessverre har det vært flere kjepper i hjulene for å fokusere ytterligere på mindre ting som kun et fåtall vil lese om – økonomi, leserinteresse, ressurser etc. Jeg jobber for å bedre ting, men det tar tid. 

Når det gjelder det å skille konsoller i en slik årskåring, tror jeg ikke formatet vi har nå tillater det. Da vil vi i stedet måtte ha en liste over f.eks. de fem beste spillene på hver plattform, og ikke delt opp i kategorier slik som nå. Jeg er også litt usikker på hvordan vi løser kryssplatformspill i en slik setting, om de skal dobles opp eller ikke. Plutselig ender vi opp med en liste der Rocket League ender opp på alle lister, sammen med Warzone og FIFA (dette er eksempler på spill på flere plattformer, folkens, IKKE en toppliste). 

Jeg tenker kåringen hadde stått seg bra som den er om dere hadde lagt til en seksjon for beste eskklusive spill fra alle konsollene og PC. Vil tro redaksjonen spiller nok spill til å fylle ut en sånn liste i løpet av et år. Jeg har ikke noe problem med at dere synes PS spill er gode. Dere kan da velge om dere vil nevne et spill to ganger eller ikke. Med tanke på hvor populært remasters har blitt nå så kunne en kanskje hatt en egen kategori for det også. Beste DLC?

RTS fungerer sjeldent bra på konsoll, men kan gjerne kjempe seg til en plass om dere har en egen seksjon for PC. Kan nevne noen ganske gode PC spill som kom ut i år: Half Life Alyx, Crusader Kings 3, Microsoft Flight Simulator, Desperados 3 og sikkert flere jeg ikke kommer på. WoW Shadowlands var vell også veldig bra, om en ser på det som et eget spill.

En litt annen tilnærming av typen "Dette synes vi er veldig gode spill fra 2020" kan jo også funke, men det overlapper vell med skribentenes favoritter.

Har stor forståelse for at dere ikke kan ta med alle nisje spill, og må tenke som en bedrift. Alt i alt synes jeg både dere og Pressfire gjør en fin jobb.

Endret av Heiti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (8 timer siden):

Dessuten synes jeg at Elkjøp ol burde ha et system mot bots. Mange sider får det til å høres ut som det er rene og alene Sony sin feil at PS5 lanseringen ikke var...uhm...god nok (mildt sagt), men har mest med systemet å gjøre. Me de driter nok i det så lenge de selger masse.

Hele konseptet med å digitalt sitte i kø, gir ingen mening. Alt rives bort på under et minutt, serverne går i knestående, og det er tekniske tilfeldigheter som avgjør om man lykkes. I tillegg er systemet, som du er inne på, helt håpløst sårbart for utnyttelse.

Da er det mye bedre å ha et relativt kort vindu, hvor kjøpere melder seg på, også trekker man hvem som får først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (17 minutter siden):

Da er det mye bedre å ha et relativt kort vindu, hvor kjøpere melder seg på, også trekker man hvem som får først.

Det vil jo da være lotteri med hvem som får konsollen, istedenfor dem som stiller opp først.

Vil være mindre rettferdig, og fortsatt like utsatt for juks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Det vil jo da være lotteri med hvem som får konsollen, istedenfor dem som stiller opp først.

Vil være mindre rettferdig, og fortsatt like utsatt for juks.

Ja, det stemmer. Det blir et lotteri mellom de mest ivrige, som møter opp digitalt innenfor en time elle to.

Det blir i praksis ikke mindre rettferdig, siden systemet i dag uansett ikke er laget for pågangen, og ender opp som tekniske tilfeldigheter hvem som klarer å komme igjennom. Det er allerede nærmest et lotteri på de travleste lanseringene. Det bare er et langt mer urettferdig lotteri.

Med en slik løsning er det også enklere å legge på nødvendige sikkerhetstiltak, for å sikre at kun ekte kunder deltar. 

Lenke til kommentar

@Elgen-Hansi: Det må da finnes en muliget å komme seg unna bots på....Men det krever innsats, penger og tid så da driter vel Elkjøp og co langt faen i det. De tjener jo spenna sine uansett.

@Peteguy :F7R er et veldig pent spill med sykt bra musikk. Faktisk liker jeg å spille det med headset på. Ne som er kjeldent. Mye følelse i figurene, spes ansiktsuttrykk. Masse fine detaljer og utdyping av "personene"... Men gameplayet e ganske smalt. Beste er boss fghts...Ellers er det mest eninteraktiv film/korridorspill. Håper de fikser det på neste episode.

Lenke til kommentar

Det var da ei merkelig liste...

Har ikke sans for noen av spillene som er kåret med unntak af "Last Of Us II", og det eneste spillet jeg har likt av de nominerte i år, er "Årets skuffelse"! Spiller aldri slike spill i multiplayer, så for meg var det en fryd å spille "Warcraft III:Reforged". Og, ja, jeg spilte originalene den gang de var nye.

Skal ta en kikk på årets spill, men jeg levner det ikke mye sjanse, da jeg stort sett ikke kan fordra genren, og det er vel hovedproblemet med hele årets kåring, den beveger seg i all hovedsak i genre jeg ikke liker.

Vel vel, gamlis har sagt nok nå, nå skal jeg ha en runde "Magic Arena", et par timer med "Fallout 4", og en liten tur innom "Soma".

 

Lenke til kommentar
Puzzlefuzz skrev (47 minutter siden):

Det var da ei merkelig liste...

Har ikke sans for noen av spillene som er kåret med unntak af "Last Of Us II", og det eneste spillet jeg har likt av de nominerte i år, er "Årets skuffelse"! Spiller aldri slike spill i multiplayer, så for meg var det en fryd å spille "Warcraft III:Reforged". Og, ja, jeg spilte originalene den gang de var nye.

Skal ta en kikk på årets spill, men jeg levner det ikke mye sjanse, da jeg stort sett ikke kan fordra genren, og det er vel hovedproblemet med hele årets kåring, den beveger seg i all hovedsak i genre jeg ikke liker.

Vel vel, gamlis har sagt nok nå, nå skal jeg ha en runde "Magic Arena", et par timer med "Fallout 4", og en liten tur innom "Soma".

 

Soma er et glimrende spill. Kos deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (18 timer siden):

Jeg og forstår ikke hvordan det er mulig å gi Beste Historie til The Last Of Us 2! Men dette er jo naturligvis subjektivt. Åpenbart mange i tråden som ikke forstår at å vurdere spill alltid vil være en subjektiv vurdering.

Helt enig, for meg er TLOU 2 årets skuffelse sånn historiemessig. Men det lå vel i kortene at dette spillet ble priset og vant priser for beste historie over hele fjøla... Sånn verden har blitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...