Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersforskjell


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Tåkefyrste said:

Alt annet er irrelevant. Hva andre folk tenker har ingenting å si sålenge man har det godt i forholdet. Det eneste problemet her er at forholdet ikke er lovlig enda, men når den ene parten blir 16 så er det ikke en sak lengre. 

De fleste (meg inkludert) ville vel synes det hadde vært ekkelt om en 16 åring hadde vært sammen med noen på 50. Men strengt tatt har vi ingenting med dette å gjøre, og det påvirker oss ikke på noen som helst måte, så det er rart av vi i det hele tatt bryr oss om slikt sålenge partene er lykkelige sammen. Men vi er vel lært opp av samfunnet til å sky ting som ikke er "normen".

Rent juridisk er det vel legalt, men det er vel åpenbart betenkelig å innlede forhold med noen hvis hjerne ikke er ferdig utviklet, dersom din er det? 
Man er vel ferdig mentalt utviklet rundt 25-års-alderen, så dersom man selv har passert 25, og man tenker innlede forhold med en 16-åring, innebærer det lett en ujevn maktbalanse, og et element av utnyttelse.

Det selvsagt ikke gjøre det, og det finnes sikkert eksempler på folk som har fått et fungerende forhold til tross for disse faktorene, men det er altså ikke bare fremmedfrykt som driver stigmaet som finnes rundt store aldersforskjeller når en av partene er i tenårene.
Jeg mene det er fornuftig å være litt oppmerksom på slike forhold, og potensielt skadelig å normalisere eller ignorere det. 
(Men som alt annet bør man selvsagt ikke basere seg på fordommer eller agere uten innsikt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men vi har jo ingenting med om 2 personer, mentalt utviklet eller ei, velger å være i et forhold sammen, så lenge begge parter samtykker. Og det er jo ingen som tar skade av det, verken oss eller de som er i forhold, så hvorfor skal vi bry oss?  Om det var bevist at en 16-åring tar skade av å være i et forhold med noen eldre så hadde det jo vært ulovlig.

Jeg trekker igjen paralleller til homofile forhold. Det er jo ingenting galt med noen av delene, annet kulturen vår har lært oss at det er "ekkelt".

Joda, 16-åringer er ikke modne mentalt, men om det er et kriterie for å være i et forhold så må de ordne lovverk som sier at man kan være i forhold kun etter å ha fylt 25 år da. For å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Nei, jeg svarte bare på posten ovenfor der han sa at mennesker er mentalt ferdig utviklet i 25-års alderen.

Menn er ferdig utviklet i 25 - 26 -årsalderen. Kvinner noe tidligere 22 - 23 år
Det er frontallappen på hjernen som da utvikler seg ferdig. Omtalt også som emosjonsregulering.  
https://tidsskriftet.no/2010/05/oversiktsartikkel/hjernen-og-folelser-fra-barn-til-voksen

Så tolker man "mental moden" helt objektiv, så stemmer det at dette skjer først når man passerer denne alderen. De fleste vil også kjenne seg igjen i at det skjedde en vesentlig endring i måten man tenker/føler/prosesserer følelser på før og etter denne perioden. Krever at man har litt selvinnsikt, men mange vil nok nikke gjenkjennende til dette.

Personlig tenker jeg at tiden før denne alderen er vel så viktig, og man bør slett ikke vente med noe forhold før man er "helt voksen". Tiden før er en viktig epoke i livet der man blir mye mer styrt av følelsene sine, er mer impulsiv i sine handlinger og mer kontaktsøkende i samhandling med andre. Dette er erfaringer som er svært verdifull å ta med seg senere i livet, selv om det for mange "går litt fort i svingene" underveis. Min erfaring er at man ofte bytter ut kjæresten sin, gjør det slutt og ofte lar følelser som sjalusi og lignende styre ganske mye av showet - før denne siste "delen" av utviklingen er på plass.

I dag er det nesten negativt å bli omtalt som "umoden". Det blir tolket som en frekk ting å si til noen, "så umoden du er". Ja, jeg tenker det er korrekt dersom en voksen mann som meg på 35 år gjør eller reagerer noe som tenåringer eller de som er i tidlig 20-åra gjør. Personlig liker jeg ikke begrep som "moden for alderen" og lignende. Noen tenker litt lengre enn andre, lar seg styre mindre av impulser og følelser. Tenker litt lengre enn neste sving. Men hvor moden man er handler alene i bunn å grunn om hvor man er i livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at det ikke bare er fordommer som spiller inn når man stiller seg litt tvilende til at noen eldre innleder forhold til en tenåring.
Jeg synes ikke jussen bør blande seg inn i mellommenneskelige forhold, men det faktum at den ene parten stiller svakere mentalt kan innebære en relasjon med ulik maktbalanse, og dermed potensielt utnyttelse.
Jeg sier ikke at det være slik, eller at det ikke KAN fungere, jeg synes bare det virker litt misforstått at det liksom kun er trangsynthet som står bak et litt kjølig syn på forhold hvor den ene parten er i tenårene.
Utover det har jeg ingen meninger om andre forhold med stor aldersforskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 26.12.2020 den 22.45):

Vel, 3 år er mye når man er 18, og nærmest ingenting jo eldre man blir.

Når jeg var i militæret var jeg 18 år, og ei jente (barnebarnet til sjefen min) var interessert i meg (hu var da nettopp fylt 16 år). Men jeg husker godt at jeg syns det var helt feil og forkastelig - da jeg anså jenta å fremdeles være et barn. Noe hun også er. 

Når det er et så stort aldersforskjell i ganske ung alder, vil dere vokse fort fra hverandre - så det er dessverre svært utenkelig at dere fremdeles er sammen om noen år. 

Den helt subjektive ideologien på aldersforskjell (noe omstridt), er når man deler alderen sin på 2 og legger på 7.

18/2 = 9 + 7 = 16 - som da er "nedre grense". Jeg er 34 år, så for meg (34/2 = 17+ 7 = 24). Det er hele 10 års forskjell. Men siden man er ansett for å være voksen som 24 år, er det sosialt akseptert for meg å ha ei kjæreste på 24 selv om aldersforskjellen er stor. Mange er nok uenige her. Så ta dette med en klype salt. Men når man er 15 år, bør man ikke gå mer enn pluss/minus 1 år. Etter mitt skjønn.

Vil også nevne at det er straffbart for denne gutten å ha sex med deg, men også hvis dere deler seksuelt innhold på f.eks. Snapchat, eller han tilnærmer deg seksuelt (snakker om sex osv...) - så er det ulovlig. Fordi du fremdeles er et barn iht norsk lov. 

Tusen takk, dette hjelpe faktsik ekstremt møye. Eg vett at alle seie dette og at det ofte ikkje e tilfellet... men han e ein skikkelig gutt med et hjerte av gull, og me har ikkje, og komme ikkje t å dele seksuelt innhold på feks snap med hverandre:) Seffølgelig e d jo et problem at han e myndig og 18, og eg fortatt e 15, itilleg til at eg e under den seksuelle lavalderen.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 26.12.2020 den 23.18):

Aldersforskjellen dere imellom trenger ikke å bety noe for om dere kan ha ett godt forhold, men det er jo ting dere burde være litt obs på begge to.

Han vil gjøre noe ulovlig dersom dere har samleie, eller han mottar upassende bilder av deg.  Er jo ikke noe du trenger å bekymre deg for, forsåvidt, men det er greit å være klar over. 

For din del så vil det å bli sammen med en på 18 år, kunne sette deg i situasjoner hvor du kan bli presset til å gjøre ting du ikke vil, eller som kanskje ikke er trygge omgivelser for deg. Jeg tenker da først og fremst på miljøer der det foregår fyll og festing, og press til å være med på sånt.   Kjærlighet gjør blind sies det, og det er lett å bli utnyttet.  Nå kan det selvfølgelig hende typen er skikkelig ordentlig og straight, men det er også greit å være klar over at 18åringer sannsynligvis driver med litt mer utagerende ting enn 15 åringer, selvom "ungdommen nå til dags" også driver med mye rart :)  

 

 

Tusen takk!! Dette e veldig fint å høra og hjelpe på et nytt nivå faktsik:) Eg høre møye at eg ser, og virke, eldre ut enn d eg e, altså at eg bare virke 1 år yngre enn han. Det har seffølgelig ikkje någe å sei når d komme t utseende men og på modenhet får eg høre at eg ikkje virke 15. Han e ein skikkelig fyr som aldri hadde gjort någe upassende! Eg vett at mange seie det «Nei men han e ein skikkelig fyr» - men at det ikkje e tilfellet i det heile tatt. Men eg meine det, han har sjøl ein lillesøster som han ikkje vil at någe ska skje med, altså bli utnytta av eldre gutter. Ege ein sinnsykt sta jenta som ikkje giddet det der sex -styret og har ingen behov får å ha sex med han! Hvis han prøve å pressa meg t någe så seie i fra, og eg vil hellår skilla meg ud fordi eg ikkje vil værme på någe bullshitt, enn å tabba meg skikkelig ud! 

Lenke til kommentar

Formelen til @Kris85 i tabellform:

Spoiler

 

14 og 14 år = ok

15 og 14,5 år = ok

16 og 15 år = ok

17 og 15,5 år = ok

18 og 16 år = ok

19 og 16,5 år = ok

20 og 17 år = ok

21 og 17,5 år = ok

22 og 18 år = ok

 

Formelen er som nevnt omstridt. I ditt tilfelle bør du tenke på at det er ekstremt sjeldent at forhold i deres aldersgrupper varer i flere år. Men jeg antar du er forelsket og ser for deg at det vil vare evig. Ok, la oss se litt nærmere på den forestillignen:

Du 15 år, han 18. Han kan dra på byen og kompisene vil nok uansett dra han med på mye. Han vil forvente sex men blir det oppdaget så vil han få en eller annen straff. Har ikke sjekket strafferamme, men det tar seg uansett ikke pent ut på rullebladet. Ikke særlig sosialt akseptert heller. Du kan nok bli litt overruplet av sexmas eller angre på at du gikk med på det. Hvis/når det blir slutt kan det bli ganske ugreit mellom dere. Mye følelser og anger, som potensielt kan føre til at du anmelder han. Uavhengig av om du faktisk tenker på det etter et brudd eller ei, så er det en risiko han burde regne med. Men 18-åringer er nok ikke helt modne eller oppmerksomme på det, så det kan bli ganske ugreit.

Ok, la oss si at det varer så lenge som et helt år. Da er du 16 og han 19. Da blir han dratt med på ennå mer fyll og spetakkel ute på byen, fester etc. Blir du med så risikerer både du og han trøbbel med politiet. Du kan bli kjørt hjem til foreldre og måtte møte i konfliktrådet, bli fulgt opp av barne og ungdomsetaten etc, mens han blir fort hovedmistenkt for å ha sjenket en mindreårig full og kan få en del trøbbel der. Dere vil mest sannsynlig ha ganske forskjellige interesser når han er 19 og du er 16. Du kan fort bli vurdert som for barnslig og dumpet til fordel for noen andre. Blir du ikke med på fest og spetakkel så vil du mistenke at han roter med noen andre og bli sjalu og mistenksom. Med god grunn for det er stor sjanse for at det skjer. Det er ennå en grunn til at forholdet neppe varer lenge.

Men ok, la oss si at helvete fryser til og forholdet varer ennå et år. Da er du 17 og han 20, nå ok i følge tabellen og formelen. Men du er fortsatt ikke myndig, mens han har vært det lenge. Fortsatt de samme utfordringene med alkohol, festing etc. Kanskje han vil i militærtjeneste? Eller studere et annet sted i landet? Skal du hindre han i det eller bli med på flyttelasset?

Man skal jo aldri si aldri, men jeg tror du gjør klokt i å ta utgangspunkt i at forholdet neppe vil vare lengre enn noen måneder. Man er stappfull av følelser i din alder og jeg tviler ikke et sekund på at du blir like forelsket i noen andre om kort tid. Det er ikke alle potensielle forhold det blir noe av og det er kanskje helt greit.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Formelen til @Kris85 i tabellform:

  Vis skjult innhold

 

14 og 14 år = ok

15 og 14,5 år = ok

16 og 15 år = ok

17 og 15,5 år = ok

18 og 16 år = ok

19 og 16,5 år = ok

20 og 17 år = ok

21 og 17,5 år = ok

22 og 18 år = ok

 

Formelen er som nevnt omstridt. I ditt tilfelle bør du tenke på at det er ekstremt sjeldent at forhold i deres aldersgrupper varer i flere år. Men jeg antar du er forelsket og ser for deg at det vil vare evig. Ok, la oss se litt nærmere på den forestillignen:

Du 15 år, han 18. Han kan dra på byen og kompisene vil nok uansett dra han med på mye. Han vil forvente sex men blir det oppdaget så vil han få en eller annen straff. Har ikke sjekket strafferamme, men det tar seg uansett ikke pent ut på rullebladet. Ikke særlig sosialt akseptert heller. Du kan nok bli litt overruplet av sexmas eller angre på at du gikk med på det. Hvis/når det blir slutt kan det bli ganske ugreit mellom dere. Mye følelser og anger, som potensielt kan føre til at du anmelder han. Uavhengig av om du faktisk tenker på det etter et brudd eller ei, så er det en risiko han burde regne med. Men 18-åringer er nok ikke helt modne eller oppmerksomme på det, så det kan bli ganske ugreit.

Ok, la oss si at det varer så lenge som et helt år. Da er du 16 og han 19. Da blir han dratt med på ennå mer fyll og spetakkel ute på byen, fester etc. Blir du med så risikerer både du og han trøbbel med politiet. Du kan bli kjørt hjem til foreldre og måtte møte i konfliktrådet, bli fulgt opp av barne og ungdomsetaten etc, mens han blir fort hovedmistenkt for å ha sjenket en mindreårig full og kan få en del trøbbel der. Dere vil mest sannsynlig ha ganske forskjellige interesser når han er 19 og du er 16. Du kan fort bli vurdert som for barnslig og dumpet til fordel for noen andre. Det er ennå en grunn til at forholdet neppe varer lenge.

Men ok, la oss si at helvete fryser til og forholdet varer ennå et år. Da er du 17 og han 20, nå ok i følge tabellen og formelen. Men du er fortsatt ikke myndig, mens han har vært det lenge. Fortsatt de samme utfordringene med alkohol, festing etc. Kanskje han vil i militærtjeneste? Eller studere et annet sted i landet? Skal du hindre han i det eller bli med på flyttelasset?

Man skal jo aldri si aldri, men jeg tror du gjør klokt i å ta utgangspunkt i at forholdet neppe vil vare lengre enn noen måneder. Man er stappfull av følelser i din alder og jeg tviler ikke et sekund på at du blir like forelsket i noen andre om kort tid. Det er ikke alle potensielle forhold det blir noe av og det er kanskje helt greit.

Tusen takk for bra svar! Med tanke på at me har ekstremt like interesser og drive med samme idrett trenge ikkje det akkurat å være et problem. Men ja, altså eg har jo seffølgelig tenkt møye på det sjøl og at eg kan bli for barnslig men la meg bare sei dette... han e den barnslige her og eg e ganske moden for alderen. Igjen, han e den barnslige hahahahaha:) Eg må og legge t någe ganske viktig her som du nevne ein del. Han e ikkje ein drikke person. Han e fokusert på idrett og skole og tar begge deler ganske serriøst. Tilfellet e faktisk at han ikkje like alkohol, og seie sjøl at han ikkje føle någe behov for å drikka og bli «Dritas». Han e sjeldent på byen og lite på fester, og når han fyst drar på byen, så vare det i Max 1 time for å sei d sånn. Eg tror det seie nok om hans forhold t alkohol. I tillegg e ikkje sex et problem, han e veldig skikkelig og snill, og ege ekstremt vanskelig å pressa t någe eg ikkje vil. Og det e ikkje någe problem for meg å sei i fra om någe ikkje e greit. Ja, faktisk så vil eg ikkje ha sex med han og føle ikkje der at d e någe sterkt behov, eller behov i det heile tatt. :)

Eg forstår at man seffølgelig endre interesser etterhvert som man blir eldre, men med tanke på koss han e med alkohol nå, tvile eg på at det vil skje någe heilt sinnsykt drastiske endringer akkurat der.... Igjen så vett eg at forhold i denne aldren bare vare i, kadå, 98% av tilfellene. Det e eg fullt klar øve og eg har ikkje någe store forventingar akkurat. Dersom me hadde fått alt t å fynka og med lite problemer, hadde jo det vært ein drøm! Og om han vil i millitæret eller studere andre steder i Norge ska eg jo seffølgelig ikkje stoppa han i det, men hellår støtte han. Så for å oppsummere så trenge me ikkje å bekymra oss for at han værken komme t å sjenka meg som mindre årig ellår ha seksuelle omganger med meg før eg har fylt 16! 

Lenke til kommentar

Anonym.no - slik jeg leser det "mellom linjene" utfra det du skriver, har dere mer et nært vennskap enn det mange vil kalle et forhold. Siden dere åpenbart er veldig glad i hverandre - har dere laget en type "pakt" der dere skal leve i sølibat og være tilstede for hverandre eksklusivt inntil tiden er moden for å utvikle det til noe mer.

Du er for ung til å forstå det jeg nå skal skrive - men dette vil du lære senere i livet. Den seksuelle delen i et forhold er veldig viktig, fordi det knytter dere sterkere sammen emosjonelt. Denne tilknytningen blir veldig sterk jo lengre man har et seksuelt forhold. For å forklare det veldig enkelt; det er vanlig å begynne med en sterk fysisk tiltrekning (kåtskap) - men etter hvert som forholdet utvikles, vil denne være mer og mer emosjonell. Det er som å plante et tre som vokser sakte og sikkert. Til å begynne med et treet ganske sårbart, og enkelt å ødelegge. Den er sårbar for vær, vind og ytre påvirkning. Men steller man godt med treet, vil det vokse seg sterkere og sterkere jo lengre det for gro, og da kan selv ikke den verste stormen ta knekken på treet. Vannet du bruker for å bygge en sterk stamme, er i stor grad bunnet på det seksuelle to mennesker som er glad i hverandre har sammen. 

Personlig var jeg ikke klar for sex før jeg var langt oppi 20 åra. Noen gutter utvikler seg veldig sent sånn sett. Jeg mener å huske at jenter ofte debuterer tidligere enn gutter. Litt usikker på det. Så slik jeg forstår det, er ingen av dere modne for det ennå - noe som kan være forståelig. Det er ganske sjelden at to personer på deres alder ikke har så stor seksuelle interesse for hverandre; jeg har litt vanskelig for å tro på det. Da hormonene pleier å være ganske intense i deres aldersgruppe. Men jeg velger å tro på det du skriver - men som flere i denne tråden har nevnt; så er det sannsynlig at gutten vil ønske sex lenge før deg. Det kan bli problematisk. 

Jeg vil anbefale deg å prate med gutten om dette, slik at dere lager en klar avtale på hva som er greit og ikke. Selv om dere kanskje ikke drikker alkohol ennå, kan det være veldig greit å lage skikkelige "spilleregler" for hva som er greit når man drikker, og ikke. Det kan høres litt "teit" ut kanskje. Men det vil også være nyttig for gutten, fordi da skapes ikke noen forhåpninger på forskudd - hvis han allerede vet hvor grensen går. Da slipper han "teste grensen". F.eks. kan kyssing være lov, men at hendene ikke skal lavere enn magen når dere drikker.... Eller noe lignende. Selv det å kline og ta på pupper, rompe og lår er ansett for å være seksuelt - og det har han i praksis ikke lov til - og loven er laget for at du skal få en ekstra sterk beskyttelse mot press o.l. Jeg tenker det viktigste er at dere snakker veldig åpent om dette. Hvis han gjør noe du ikke syns er greit; må du gi beskjed om dette med en gang! Veldig mange jenter syns det er vanskelig å gi beskjed, og da vet ikke gutten hvor grensene går. Det er veldig typisk for en gutt å "prøve seg frem", og se hvor langt man kan strekke det. 

Alle kommuner har en gratis helsestasjon for barn og unge frem til 20 år. 
https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/helsestasjon-og-skolehelsetjeneste/

De som jobber der har taushetsplikt, og kommer ikke til si noe til dine foresatte. Selv om du er under 18 år. (Så lenge det ikke har skjedd noe veldig alvorlig, slik som overgrep og vold). Du trenger ikke henvisning fra lege for å gå der, det er et lavterskel tilbud (det betyr at det trenger ikke være så alvorlig ting du lurer på, for å gå der....) De har god erfaring med å snakke om forelskelse, følelser og du kan i tillegg få gratis kondomer og andre ting på stasjonen. :)

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å stikke innom og fortelle om kjæresten din der. De som jobber der kan gi gode råd, men de bestemmer ikke hva du skal gjøre. Det er ikke slik at de sier "nei fysj, det er ikke greit" - men de kan gi deg bedre innsikt og forståelse. 

Du kan også ta med en venninne om du ønsker det, eller kjæresten din.... Dere trenger ikke gjøre så mye annet enn å si hei første gangen. Da er det ofte lettere å gå der neste gang, dersom dere skulle trenge det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anonym.no skrev (På 26.12.2020 den 22.26):

Hei, lurer på hva deres tanker om aldersforskjellen gutt 18, og jente 15 er? Har snakka med ein venninna som seie at 3 års forskjell går fint og ikkje e någe spesielt sånn egentlig. Eg tenke at når han e 20, så vil eg vær 17, altså ikkje myndig. Men med ein gang eg fylle 18 e vel 3 år i hvertfall passende. Ka tenke dere?

Det går nok helt fint. Dere er begge tenåringer og aldersforskjellen er ikke så stor. De fleste blir ikke voksne før de bikker 20 år.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (3 timer siden):

Anonym.no - slik jeg leser det "mellom linjene" utfra det du skriver, har dere mer et nært vennskap enn det mange vil kalle et forhold. Siden dere åpenbart er veldig glad i hverandre - har dere laget en type "pakt" der dere skal leve i sølibat og være tilstede for hverandre eksklusivt inntil tiden er moden for å utvikle det til noe mer.

Du er for ung til å forstå det jeg nå skal skrive - men dette vil du lære senere i livet. Den seksuelle delen i et forhold er veldig viktig, fordi det knytter dere sterkere sammen emosjonelt. Denne tilknytningen blir veldig sterk jo lengre man har et seksuelt forhold. For å forklare det veldig enkelt; det er vanlig å begynne med en sterk fysisk tiltrekning (kåtskap) - men etter hvert som forholdet utvikles, vil denne være mer og mer emosjonell. Det er som å plante et tre som vokser sakte og sikkert. Til å begynne med et treet ganske sårbart, og enkelt å ødelegge. Den er sårbar for vær, vind og ytre påvirkning. Men steller man godt med treet, vil det vokse seg sterkere og sterkere jo lengre det for gro, og da kan selv ikke den verste stormen ta knekken på treet. Vannet du bruker for å bygge en sterk stamme, er i stor grad bunnet på det seksuelle to mennesker som er glad i hverandre har sammen. 

Personlig var jeg ikke klar for sex før jeg var langt oppi 20 åra. Noen gutter utvikler seg veldig sent sånn sett. Jeg mener å huske at jenter ofte debuterer tidligere enn gutter. Litt usikker på det. Så slik jeg forstår det, er ingen av dere modne for det ennå - noe som kan være forståelig. Det er ganske sjelden at to personer på deres alder ikke har så stor seksuelle interesse for hverandre; jeg har litt vanskelig for å tro på det. Da hormonene pleier å være ganske intense i deres aldersgruppe. Men jeg velger å tro på det du skriver - men som flere i denne tråden har nevnt; så er det sannsynlig at gutten vil ønske sex lenge før deg. Det kan bli problematisk. 

Jeg vil anbefale deg å prate med gutten om dette, slik at dere lager en klar avtale på hva som er greit og ikke. Selv om dere kanskje ikke drikker alkohol ennå, kan det være veldig greit å lage skikkelige "spilleregler" for hva som er greit når man drikker, og ikke. Det kan høres litt "teit" ut kanskje. Men det vil også være nyttig for gutten, fordi da skapes ikke noen forhåpninger på forskudd - hvis han allerede vet hvor grensen går. Da slipper han "teste grensen". F.eks. kan kyssing være lov, men at hendene ikke skal lavere enn magen når dere drikker.... Eller noe lignende. Selv det å kline og ta på pupper, rompe og lår er ansett for å være seksuelt - og det har han i praksis ikke lov til - og loven er laget for at du skal få en ekstra sterk beskyttelse mot press o.l. Jeg tenker det viktigste er at dere snakker veldig åpent om dette. Hvis han gjør noe du ikke syns er greit; må du gi beskjed om dette med en gang! Veldig mange jenter syns det er vanskelig å gi beskjed, og da vet ikke gutten hvor grensene går. Det er veldig typisk for en gutt å "prøve seg frem", og se hvor langt man kan strekke det. 

Alle kommuner har en gratis helsestasjon for barn og unge frem til 20 år. 
https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/helsestasjon-og-skolehelsetjeneste/

De som jobber der har taushetsplikt, og kommer ikke til si noe til dine foresatte. Selv om du er under 18 år. (Så lenge det ikke har skjedd noe veldig alvorlig, slik som overgrep og vold). Du trenger ikke henvisning fra lege for å gå der, det er et lavterskel tilbud (det betyr at det trenger ikke være så alvorlig ting du lurer på, for å gå der....) De har god erfaring med å snakke om forelskelse, følelser og du kan i tillegg få gratis kondomer og andre ting på stasjonen. :)

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å stikke innom og fortelle om kjæresten din der. De som jobber der kan gi gode råd, men de bestemmer ikke hva du skal gjøre. Det er ikke slik at de sier "nei fysj, det er ikke greit" - men de kan gi deg bedre innsikt og forståelse. 

Du kan også ta med en venninne om du ønsker det, eller kjæresten din.... Dere trenger ikke gjøre så mye annet enn å si hei første gangen. Da er det ofte lettere å gå der neste gang, dersom dere skulle trenge det. 

Dette e faktisk det fyste «skikkelige» svaret eg har fått som faktisk e t hjelp! Eg sette stor pris på at du har tatt deg tid t å svara på dette og kind off « setta deg inn i temaet» hvis d gir mening :) tusen takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 26.12.2020 den 22.45):

Vel, 3 år er mye når man er 18, og nærmest ingenting jo eldre man blir.

Når jeg var i militæret var jeg 18 år, og ei jente (barnebarnet til sjefen min) var interessert i meg (hu var da nettopp fylt 16 år). Men jeg husker godt at jeg syns det var helt feil og forkastelig - da jeg anså jenta å fremdeles være et barn. Noe hun også er. 

Når det er et så stort aldersforskjell i ganske ung alder, vil dere vokse fort fra hverandre - så det er dessverre svært utenkelig at dere fremdeles er sammen om noen år. 

Den helt subjektive ideologien på aldersforskjell (noe omstridt), er når man deler alderen sin på 2 og legger på 7.

18/2 = 9 + 7 = 16 - som da er "nedre grense". Jeg er 34 år, så for meg (34/2 = 17+ 7 = 24). Det er hele 10 års forskjell. Men siden man er ansett for å være voksen som 24 år, er det sosialt akseptert for meg å ha ei kjæreste på 24 selv om aldersforskjellen er stor. Mange er nok uenige her. Så ta dette med en klype salt. Men når man er 15 år, bør man ikke gå mer enn pluss/minus 1 år. Etter mitt skjønn.

Vil også nevne at det er straffbart for denne gutten å ha sex med deg, men også hvis dere deler seksuelt innhold på f.eks. Snapchat, eller han tilnærmer deg seksuelt (snakker om sex osv...) - så er det ulovlig. Fordi du fremdeles er et barn iht norsk lov. 

For noe vås. Hele innlegget faktisk. Forkastelig for en 18-åring å være sammen med en 16-åring, faktisk..! Maks ett år i forskjell! Haha. Folkens. Ikke hør på dette tøvet. Jeg mener, du må mene hva du vil for din egen del, men andre trenger ikke ta dette seriøst.

Og nei, en 18-åring vil ikke straffes for å ha sex med en 15-åring. Når jenta er 15 år går grensa ved ca. 4 års aldersforskjell, mener man har sett frifinnelse ved så mye som 4 år og 2 måneders aldersforskjell når jenta er 15 og gutten/mannen er 19.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
Anonym.no skrev (På 26.12.2020 den 22.26):

Hei, lurer på hva deres tanker om aldersforskjellen gutt 18, og jente 15 er? Har snakka med ein venninna som seie at 3 års forskjell går fint og ikkje e någe spesielt sånn egentlig. Eg tenke at når han e 20, så vil eg vær 17, altså ikkje myndig. Men med ein gang eg fylle 18 e vel 3 år i hvertfall passende. Ka tenke dere?

Dette er helt normal aldersforskjell innenfor det temaet jeg antar det er snakk om, også i denne alderen. Det venninnen din sier er helt riktig. Ikke bry deg om noen av de «belærende» svarene du har fått her.

Det er for øvrig intet ulovlig med en slik relasjon, ei heller om det skulle bli til at den involverer sex.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...