Gå til innhold

Hjelp til valg av gamingstol / kontorstol


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har for tiden hjemmekontor og blir nok sittende her en stund til. Jeg sitter for tiden på en vanlig spisestol, det går greit men er ikke veldig komfortabelt. Jeg ser at Elkjøp har tilbud på såkalte "gaming stoler", og kom derfor inn på tanken om å kjøpe en slik til hjemmekontoret. 

Jeg har tidligere hatt kontorstoler fra staples, jysk og Ikea, og er ikke veldig imponert over kvaliteten på disse, lurte derfor på om en slik "gaming stol" kunne være et bedre valg.

Stolen blir nok mest brukt til jobb, jeg spiller ikke så mye lenger pga jobb, familie, hus og hage og alt det der :)

Jeg har tittet på følgende: 

 

Piranha Attack - Billig, men det virker som at kvaliteten heller ikke er den beste basert på omtaler på nettet. 

HyperX Stealth - Virker å være et godt valg. Litt kjedeligere utseende enn andre stoler. I kjent Elkjøp-spirit har de også tatt bort "klikk og hent" mulighetene på denne, så i den grad den må bestilles på nett så blir det nok også litt leveringstid osv. 

HyperX Jet - Likte godt utseende på denne, men den må jo også være god å sitte i. Kanskje Stealth fra samme produsent er et bedre valg?

 

Tips, erfaringer og innspill mottas med takk! :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du skal sitte i stolen i mange timer om dagen hadde jeg lagt litt penger i det. Har du evt undersøkt om arbeidsgiver kan betale hele eller deler av stolen?

Jeg hadde ikke kjøpt noen av stolene over til nevnte bruk, de holder ikke mål. Er en ny kvalitetsstol utenfor budsjett så bruker det å ligge en del på finn. Mange bedrifter leaser kontorutstyr, du kan finne mange gode kjøp når de skifter inventar. Disse stolene bruker å være helt overlegen når det gjelder ergonomi. 
 

Jeg har en Kinnarps Synkron, husker dessverre ikke modellbetegnelsen. Jeg er veldig fornøyd med denne. 

Endret av Janak
Lenke til kommentar

Er en (lang) tråd om det samme HER

Er også en samletest hos tek.no.

Kjøpte selv Arozzi Vernazza til hjemmekontorstol. Relativt fornøyd med den! Hvis jeg skal kicke på noe må det være at den ikke er så myk som den ser ut (men fortsatt behagelig). Ryggen/skulderpartiet er noe smalt.

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar

Mitt endelige svar i den andre tråden ble denne. Kostbar, ja, men så har man 12 års garanti og en utrolig deilig stol.
Har du stolen i 12 år kan du tenke deg at det er 1000,-/året for å ha stolen. Det kan fort bli 12.000,- om man bytter noen stoler på de 12 årene likevel. 

Jeg har endelig landa en ny jobb etter en lang periode - siden mars - hjemme i permittering. Ble ikke mindre glad for å ha en skikkelig god stol, når det er 100% hjemmekontor inntil videre.

Om du bor i nærheten av Lillestrøm kan du ta kontakt med Kjellmann og høre om de har Mirra 2 (eller andre stoler forsåvidt) på lager så du kan prøvesitte og få en demo på justeringer og ergonomi. Lageret er en liten kjøretur unna og kan hentes kort tid etter eventuell bestilling.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Takk for nok et svar. 

Etter å ha lest mye på nett så har jeg konkludert med at kvaliteten på disse gamingstolene er så varierende, at jeg har lagt disse litt på is. 

Budsjettet er ingen begrensning egentlig, men jeg synes ikke de dyrere stolene vi har på jobb er verdt investeringen til hjemmekontoret.

Mest sannsynlig kjøper jeg en av de dyrere stolene fra IKEA, de er lett tilgjengelig, ok priser og har 10 års garanti, lett å reklamere osv.

Skal kjøre innom Elkjøp på vei til IKEA bare for å ta en titt på gamingstol også. 

Lenke til kommentar

Av typiske "gaming" stoler kan jeg varmt anbefale Noble Chairs Hero https://www.komplett.no/product/1095233/gaming/gaming-utstyr/gamingstoler/noblechairs-hero-gamingstol-sortroed 

Jeg har utgaven i ekte skinn og har hatt den i 2 år nå, intet å klage på, det er og en av få "gaming" stoler med skikkelig og justerbar korsryggstøtte som gjør at du sitter ganske strak i ryggen når du lener deg bak, som er utrolig viktig i en kontorstol for at du ikke skal få problemer med ryggen etterhvert, noble bruker og mye hardere skum enn mange andre produsenter som og promoterer en skikkelig sittestilling samt en får med bonusen at foamen holder seg mye mye lenger uten å kollapse inn på seg selv. 

Jeg gikk fra en AK Racing stol i samme prisklasse til denne og forskjellen var virkelig natt og dag. 

Lenke til kommentar

Hei igjen, 

Takk for flere gode innspill. 

Nå er stol kjøpt. Kort og godt så ble det en stol fra IKEA, men jeg prøvde også mange gamingstoler. Dere kan lese litt av mine erfaringer under i den grad det kan hjelpe noen andre. Jeg er er normalt bygget mann på ca 184 cm.

 

I dag gikk jeg innom en stor elkjøp, jeg tok meg god tid, tittet på og prøvde de fleste gamingstolene de hadde på utstilling. Jeg prøvde nok i alle fall 10 - 15 stoler. Det var da primært av merkene Arozzi, HyperX, Piranha, Razr som elkjøp hadde størst utvalg av. De fleste så forseggjorte og fine ut, og ved første øyenkast tenkte jeg at en slik må jeg ha. Men etter hvert som jeg prøvde å sitte i stolene så oppdaget jeg først og fremst at de "finnene" som stikker ut på siden av ryggen stort sett traff meg rett i skuldrene. Det var ikke noe behagelig. HyperX Stealth og Arozzi Vernazza hadde mindre skarpe vinkler på disse "finnene", så jeg satt best i disse stolene.

De fleste stolene var trukket i PU-skinn, og flere bar preg av slitasje og sprekker. Jeg er klar over at stoler på utstilling er utsatt for mer slitasje enn en man har hjemme, men det fikk meg likevel til å stille meg litt tvilende til kvalitet og holdbarhet. Spesielt var det ofte synlig slitasje på setet (naturlig nok), og på de stolene som hadde polstrede armlener. Jeg foretrakk helt klart stoler av stoff eller "semskeskinn", de opplevdes som litt mindre klamme og man holdt posisjonen i stolen bedre. 

Stolene fra Piranha var relativt billige, men to av dem var synlig skjeve og mekanismen man bruke for å heve og senke setet opplevdes som skranglete. Armlenene var også løse og kvalitetsfølelsen var lav. 

HyperX var bedre på kvalitetsfølelse, men jeg irriterte meg over at selv om man låste setet så kunne man fremdeles lene seg tilbake og setet ville da "gi etter" ganske mye slik at man fremdeles vippet ganske langt bakover. 

På Arozzi sine stoler så følte jeg også at kvaliteten varierte veldig mye. De rimeligere modellene hadde veldig lite fyll, så man kjente tydelig stammen når man satt i stolene. Arozzi Vernazza var nok den jeg likte best, der kunne man ha skuldrene i en mer normal posisjon, det var nok polstring til at man satt mykt, men stolen var likevel fast nok til at man ikke sank ned i setet. Stolen var i stoff og opplevdes som mindre klam og at man hadde litt friksjon slik at man holdt posisjonen bedre i stolen. Det var også stolen som bar minst preg av slitasje. Sitteposisjonen var likevel ikke optimal, og i likhet met HyperX så låste heller ikke setet seg helt på denne, så selv om setet var "låst" så kunne man vippe godt bakover.

 

Jeg tok turen videre til IKEA. Der prøvde jeg mange stoler, men stolene Markus og Järvfjället var de som jeg syntes at var mest behagelige. Utseende var jo langt fra så fint som på gamingstolene, men med tanke på komfort og ergonomi var de på et helt annet nivå. Stolene som stod på IKEA bør også ha vært utsatt for minst like stor slitasje som de på elkjøp, men bar i langt mindre grad preg av dette. Det stod en stol av typen Järvfjället foran en PC med Fortnite på, som var populær blant den yngre garde, og til og med den holdt seg godt både i fasong og stoff. Videre så føltes mekanismen hvor man regulerer setehøyde, rygg osv. mye mer solid enn på gamingstolene. 

Jeg vurderte det som at Markus ga en mer avslappet sittestilling, og er nok den mange ville valgt. Jeg gikk likevel for Järvfjället selv da denne ga en mer riktig og oppreist sittestilling med god støtte i korsrygg. Begge stolene kunne reguleres opp og ned, samt tiltes, mens på Järvfjället kunne man i tillegg regulere setet horisontalt, samt korsryggstøtten og hodestøtten vertikalt. Begge stolene har også god ventilasjon i ryggen, men stoffet i ryggen oppleves som litt kjipt og enkelt. Mekanismen for regulering føltes også mye mer solid ut og med mindre slark enn på gamingstolene.

 

Jeg gikk for stoffvarianten i grått med armlener. Det var også denne stolen de ansatte bruke på arbeidsstasjonene sine på IKEA. 

Begge IKEA-stolene har 10 års garanti, noe jeg ser på som en fordel. 

Endret av H-Frame
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...