Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

lada1 skrev (38 minutter siden):

Men det kunne hjelpe? Du ville føle deg mindre sårbar?

Hadde ikke gjort noe med litt ekstra penger å investere. Ville vel heller følt det var mer rettferdig samt at man alltids ville hatt en option til å slutte å jobbe hvis man ble lei uten å måtte få/fake sykdommer og bli naver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Allinuse said:

Hadde ikke gjort noe med litt ekstra penger å investere. Ville vel heller følt det var mer rettferdig samt at man alltids ville hatt en option til å slutte å jobbe hvis man ble lei uten å måtte få/fake sykdommer og bli naver.

Lurer på om du missforstår litt her. Du vil ikke få noen "eskrta" penger via borgerlønn forutsatt at du har en rimelig bra inntekt fra før. Borgerlønn er bare en viss sikring mot at du havner på NAV. Et nedre inntektsgulv som du ikke faller igjennom. Det betyr ikke "ekstra penger".

Sannsynligvis vil det bety at du har *mindre* penger å investere 🙂

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Vaniman said:

Å innføre borgerlønn i dagens samfunn er urealistisk. Da måtte vi i tilfelle fjerne pensjonsordninger, trygder og studiestipend -og låneordninger. Altså erstatte dagens sosiale sikkerhetsnett med borgerlønn, der det var lik lønn for alle. Klasseforskjellene ville dermed øke, fordi flere trakk seg ut av arbeidslivet. Og først og fremst kvinner, slik at ordningen ble et tilbakeslag for likestilling. 

Alt dette bare for at en ikke risikerer å ha mindre inntekt enn f.eks. 10.000 kr/mnd? 

Apropos kvinner: med en sikring blir det lettere for kvinner å stikke av fra mannan sin. Imidlertid, unge kvinner flest er *ikke* tapere i dagsns samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/26/2020 at 9:07 AM, overwatch said:

Borgerlønn skal kunne dekke bolig og mat. Rundt 10-11 000kr utbetalt netto er en fornuftig borgerlønn. Mindre og det vil ikke lønne seg, høyere og folk vil ikke ha noe incentiv til å jobbe.

Prøv å drive dank i noen måneder, så ser du at du ikke trenger noen gulrot for å stå opp og gjøre noe fornuftig hver dag. Du vil få kjenne på behovet for å gjøre noe meningsfullt før du går tom for innhold i strømmetjenester. Mange har fått kjenne på dette under årets tiltak mot covid-19. Det går ikke mer enn 3-6 måneder før det blir vanskelig og vondt ikke å få gjøre noe givende.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (17 minutter siden):

Alt dette bare for at en ikke risikerer å ha mindre inntekt enn f.eks. 10.000 kr/mnd? 

Apropos kvinner: med en sikring blir det lettere for kvinner å stikke av fra mannan sin. Imidlertid, unge kvinner flest er *ikke* tapere i dagsns samfunn.

Jeg tolker ideen om borgerlønn slik at nesten alt av statlige støtteordninger fjernes, og så erstattes av borgerlønn, med lik lønn for alle.

Hvordan skal ellers et samfunn få råd til det? Penger er ikke noe som regner fra himmelen. Et sted må pengene hentes fra. 

Å diskutere noen tusen i måneden i borgerlønn, i tillegg til ordningene som allerede eksisterer, har jo ingenting for seg, siden det ikke er mulig å gjennomføre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (18 minutter siden):

Ta fri et halvt år, så ser du at det ikke går lang tid før det blir tomme og meningsløse dager og en trang til å gjøre noe meningsfullt.

Ja, det er derfor en må holde minimum nede på ett nivå der en kjeder seg. Øker en det for mye kan en bruke tiden på spennende ting som koster penger.

 

I ett slikt gitt scenario da. 

Lenke til kommentar

Nei, midler spiller liten rolle. Mer penger gir ikke mer mening i hverdagen hvis man ikke gjør noe meningsfullt. De summene som nevnes her dekker ikke husleie, elektrisk kraft, faste avgifter og mat som ikke gjør deg syk. Det funker ikke å leve 365 dager i året på nudler og potetmos selv om det er rimelig eller det eneste man har råd til.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Du er klar over at den summen tilsvarer husleie i et lite krypinn?

Det vil gi deg et hus med 3-4 soverom der jeg bor. Evt stor leilighet med strøm og internett.


Om en skal se litt optimistisk på borgerlønn så vil det potensielt gi flere som kan jobbe med sine idèr og skape noe nytt. Evt skape mer kultur. Svigerfar som er uføre får vell utbetalt 16k i mnd, og lever komfortabelt på det. Om en tar vekk hele NAV og Lånekassen, så vil det vell ikke bli så utrolig mye dyrere. Nav er allerede den største utgiftsposten vi har.

Jeg tror personlig at det vil føre til stor inflasjon, og derfor ikke bli noen suksess.

Endret av Heiti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Det tilsvarer fine fasiliteter i brorparten av landet + mer enn nok penger til å spise og leve godt.

 

Hva forventer folk, at de skal bo i villa på frogner uten å bidra til samfunnet? 😅

 

Borgerlønn må tilby det absolutte minimum, altså tak over hodet og mat på fatet. Ønsker en mer av livet må en bidra til samfunnet. Om borgerlønn skulle være aktuelt.

Husleie er på 8-10000 uansett hvor du bor nå.. vi må ta hensyn til hva som finnes av på leiemarkedet...

Da er vi over på bostøtte igjen, om vi skal diskutere så må vi ta hensyn til realiteten vi og hva som er gjennomførbart iforhold til eksisterende satser og lovverk.

Et forslag om 10000mnd bare for å være kjip, er litt trøblete når det ikke er gjennomførbart i praksis med lovverket.

Vel du kan gi de 10000, men da får de bare automatisk bostøtte i tillegg...

.

Det finnes satser for sånt, og med 10000 så går de rett på bostøtte og jeg ser ikke fordelen med det istedenfor bare å gi alle 14-15000 som det blir uansett.... Pga statlige og kommunale satser på livsopphold og boutgifter.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Gouldfan said:

Husleie er på 8-10000 uansett hvor du bor nå.. vi må ta hensyn til hva som finnes av på leiemarkedet...

Stovner / Vestli Fra 3800 pr rom ink strøm og internett.

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=190854434

 

Quote

Vel du kan gi de 10000, men da får de bare automatisk bostøtte i tillegg...

Bostøtte vil bli fjernet om man innfører borgerlønn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 timer siden):

Min første jobb var slik. Jeg jobbet som kundesupport og jeg hadde ikke jobbet der om jeg ikke måtte. Å jobbe i minimum 3 måneder var et visumkrav for å kunne overføre familievisumet til kona til Norge.

Hvis jeg hadde fått 20000 som borgerlønn, så hadde jeg satt opp min egen bedrift istedenfor å sitte 7.5 timer hver dag på telefon. Om jeg bare tjener 25000 istedenfor 30000, så vil jeg fortsatt foretrekke det fordi jeg gjør noe jeg liker.

Det ville vært fint for meg, men samfunnet ville ikke gått rundt om alle bare gjør det de liker.

Jeg tror du misforstod poenget mitt.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (33 minutter siden):

Stovner / Vestli Fra 3800 pr rom ink strøm og internett.

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=190854434

 

Bostøtte vil bli fjernet om man innfører borgerlønn.

Det at et krypinn finnes på Finn til 3800 pluss strøm og internett, speiler ikke resten av markedet.

Satsene er satt allerede til bostøtte og livsopphold...

På sosialstønad så er resultat at du da får mindre bostøtte og livsopphold, da det er behovsprøvd hjelp.

Så om du setter maks 10000 og null bostøtte så er det vel en fyr eller dame i Stovner som klarer seg bra, mens resten av Borgerne er hjemløse og bor i en dunk under ei bru..

Bostøtte vil bare bli fjernet om Borgerlønn er realistisk å leve på. Bortsett fra en kåk på Stovner, med hvem vet hvor seriøs huseier er.

Ellers går det aaaldri gjennom i Stortinget..

Det må være gjennomførbart i praksis.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Husleie er på 8-10000 uansett hvor du bor nå.. vi må ta hensyn til hva som finnes av på leiemarkedet...

Da er vi over på bostøtte igjen, om vi skal diskutere så må vi ta hensyn til realiteten vi og hva som er gjennomførbart iforhold til eksisterende satser og lovverk.

Et forslag om 10000mnd bare for å være kjip, er litt trøblete når det ikke er gjennomførbart i praksis med lovverket.

Vel du kan gi de 10000, men da får de bare automatisk bostøtte i tillegg...

.

Det finnes satser for sånt, og med 10000 så går de rett på bostøtte og jeg ser ikke fordelen med det istedenfor bare å gi alle 14-15000 som det blir uansett.... Pga statlige og kommunale satser på livsopphold og boutgifter.

Nei det er det ikke, ett roms er på rundt 6000 i snitt I Norge. I tillegg kan en gå sammen om 3 roms til rundt 11000 osv. Så absolutt ikke.

 

https://www.ssb.no/lmu

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...