Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Alle i Norge har disse rettighetene uansett.

De som er på NAV sosialstønad skal alle uansett enten ut i arbeid, i uførepensjon eller i pensjon...

Å sette folk opp mot hverandre synes jeg er teit...

-Kan ikke gi de mye for da vil ikke folk jobbe. Svaret på dette er heller å øke lønninger for arbeiderne... Gi de skattefradrag osv.

I Norge har vi et bra system allerede, men i USA der folk ikke har rett til lege/medisiner, trygd eller mat og med utkastelse eviction/reality TV show der namsmannen sender væpnede milits for å bringe skam over og handcuffe småbarnsmor...

Jo de kunne jammen trengt både Obama Care og borgerlønn.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Gouldfan said:

Jo de kunne jammen trengt både Obama Care og borgerlønn.

I praksis er USA styrt av Wall street og 0.01 %-erne, siden Nixon. Tror du de ville godtatt noe sånt? Stemming, partier, president osv er bare et spill for galleriet. For ikke å nevne FED som ved flere anledninger har skippet loven fullstendig for å oppnå det de vil.

  

2 hours ago, ITtraktor said:

Hvem skal gjøre de typiske møkkajobbene om det kun er folk som elsker jobben, og nærmest ser på det som en hobby, skal jobbe?

Polakker, filippinere osv...... Dette er allerede kommet ganske langt per i dag. Tviler på det er igjen så mange nordmenn i de typiske sliter yrkene om 20-30 år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

I praksis er USA styrt av Wall street og 0.01 %-erne, siden Nixon. Tror du de ville godtatt noe sånt? Stemming, partier, president osv er bare et spill for galleriet. For ikke å nevne FED som ved flere anledninger har skippet loven fullstendig for å oppnå det de vil.

  

Polakker, filippinere osv...... Dette er allerede kommet ganske langt per i dag. Tviler på det er igjen så mange nordmenn i de typiske sliter yrkene om 20-30 år.

Mange ser hvor problematisk dette er nå i pandemi tider, Polske arbeidere som må sitte i karantene før de skal jobbe eller ikke kommer på jobb i det heletatt. Samme med filippinerne på båtene. Blir nok mange som legger om strategier her i årene fremover, evt outsourcing til Polen osv. De har verft der også..

Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

I praksis er USA styrt av Wall street og 0.01 %-erne, siden Nixon. Tror du de ville godtatt noe sånt? Stemming, partier, president osv er bare et spill for galleriet. For ikke å nevne FED som ved flere anledninger har skippet loven fullstendig for å oppnå det de vil.

Tror jeg de vill godtatt, absolutt.

Men USA har ikke råd og må trykke opp masse penger for å få det til. Det vil føre til høy inflasjon.

 

Quote

Polakker, filippinere osv...... Dette er allerede kommet ganske langt per i dag. Tviler på det er igjen så mange nordmenn i de typiske sliter yrkene om 20-30 år.

Og så vil polakkene og filippinere bo lenge nok i Norge til å få borgerlønn. Skal du da bare importere enda flere?

Jeg tipper at det vil være flere nordmenn i sliter yrkene om 20 - 30 år. Demografien og inntektsøkning i øst-europa vil føre til at det vil være vanskeligere å importere arbeidskraft til å jobbe for nesten ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Camlon said:

Jeg tipper at det vil være flere nordmenn i sliter yrkene om 20 - 30 år. Demografien og inntektsøkning i øst-europa vil føre til at det vil være vanskeligere å importere arbeidskraft til å jobbe for nesten ingenting.

Disse jobber ikke for ingenting. Det som for oss er lav eller middels lønn er for dem en lønn som er 5-10 X det de får i sitt hjemland. Og det er ikke så mange år de må være ansatt her for å få trygde og pensjonsrettigheter samt barnetrygd, kanskje bare 2-3 år? Folketallet i Norge har ikke økt siden 70-tallet dersom man ser bort fra importert folkeøkning. Uten denne økningen ville det nok vært lavere standard generelt samt lavere GDP her i landet. Så antallet "etniske" nordmenn har holdt seg stabilt men de har blitt veldig mye eldre. Og verre skal det bli, det blir bare færre og færre skattebetalere per pensjonist her i landet. På sikt et utrolig stort problem, og vil føre til høyere pensjonsalder og lavere utbetalinger når man først går av.

Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Disse jobber ikke for ingenting. Det som for oss er lav eller middels lønn er for dem en lønn som er 5-10 X det de får i sitt hjemland. Og det er ikke så mange år de må være ansatt her for å få trygde og pensjonsrettigheter samt barnetrygd, kanskje bare 2-3 år? Folketallet i Norge har ikke økt siden 70-tallet dersom man ser bort fra importert folkeøkning. Uten denne økningen ville det nok vært lavere standard generelt samt lavere GDP her i landet. Så antallet "etniske" nordmenn har holdt seg stabilt men de har blitt veldig mye eldre. Og verre skal det bli, det blir bare færre og færre skattebetalere per pensjonist her i landet. På sikt et utrolig stort problem, og vil føre til høyere pensjonsalder og lavere utbetalinger når man først går av.

Har du sett befolkningsveksten i land som Polen? Å hente nye unge polakker hvert eneste år er ikke praktisk  mulig.

Det vil bli flere pensjonister per skattebetaler. Alternativet er å importere masse folk fra fattige land, men all erfaring har vist at de vil utnytte velferdsystemet.

fredgraph.png?g=zb0G

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

Vi har allerede altfor gode støtteordninger med penger fra NAV til visse grupper. Med altfor gode mener jeg de familiene som av økonomiske grunner ikke velger å ikke arbeide, da NAV støtte er større og bedre enn mange jobber.

Så en eventuell borgerlønn bør være lav. 

Det er en del grupper personer som ikke ser poenget med å jobbe. Det vil ha sine sider om stadig økende (mer enn vi har nå) befolkning blir passive pengemottakere. 

Man lever ikke noe bra liv som etnisk Norsk ved noe som helst stønad fra Nav, vet om flere som går på Nav både AAP og ufør.

Mulig innvandrere familier der 2-3 går på nav og de samler inntekten sin har det greit.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (21 timer siden):

Man lever ikke noe bra liv som etnisk Norsk ved noe som helst stønad fra Nav, vet om flere som går på Nav både AAP og ufør.

Mulig innvandrere familier der 2-3 går på nav og de samler inntekten sin har det greit.

Hva som er et bra liv er relativt...

AAP er ikke et gøy sted å være, behovsprøvd sosialhjelp er heller ikke det morsomste.

Jeg vil si at ufør liv i Norge eller utlandet, er helt ok. Vi har honnør tilbud. Buss gjennom hele Viken for 20kr osv, halv pris på kino, frikort, taxi kort, medisiner på resept.

Samtidig så har de på sosialstønad ofte bostøtte... Men er variert hva de får i forskjellige kommuner osv.

I Sverige har barn gratis medisiner, jeg tror det samme har kommet til Norge.

Har en kamerat i Norge som har ufør.

Det er kanskje ikke et luksusliv men en ren drøm for folk i andre land som USA og andre U-land og østblokk.

Sverige har mye bedre studievilkår, og bedre tannhelse tilbud.

Det Værste med Norge synes jeg er dyr tannhelse og Studievilkår..

Jeg sa selv at vi ikke skulle sette folk opp mot hverandre, men folk på rus med hull i lommene og sluk.. har mye mer støtte enn en fattig student man behøver ikke se regnskapet engang.

Jo studenter kan jobbe ekstra, men var ikke meningen at de skulle studere slik at vi får et godt skolert land i neste generasjon?

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men trådens tema..

På 10000 i måneden hadde vi spart enorme summer fra ufør og pensjon som er mye høyere. Men er altfor lavt iforhold til prisnivå.

Det ideelle dersom man skulle fått opp folk fra sosial og AAP er en mellomting.

Ca 14-16000... Da vil mange få mer men mange vil også tape.

Det blir ikke nødvendigvis dyrere, alle statsborgere har rett til støtte fra før uansett enten de jobber eller ei...

Men borgerlønn er ikke nødvendig i Norge, men i USA hadde borgerlønn og Obama eller America-Care vært perfekt.

Men jeg tror det er for sent, og at toget har gått fra de.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (41 minutter siden):

Hva som er et bra liv er relativt...

AAP er ikke et gøy sted å være, behovsprøvd sosialhjelp er heller ikke det morsomste.

Jeg vil si at ufør liv i Norge eller utlandet, er helt ok. Vi har honnør tilbud. Buss gjennom hele Viken for 20kr osv, halv pris på kino, frikort, taxi kort, medisiner på resept.

 

Bostøtte ble vel fjernet for alle uføre i Oslo og viken utifra hva jeg vet.

Ang borgerlønn må den være lav ellers vil mange ikke føle noe motivasjon for jobbe, ca 85% er ulykkelig i jobben sin eller mistrives så tror nok mange heller hadde tatt 15-18k utbetalt enn 35k om de slapp dra seg ut av senga til en jobb de egentlig ikke liker.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Man lever ikke noe bra liv som etnisk Norsk ved noe som helst stønad fra Nav, vet om flere som går på Nav både AAP og ufør.

Mulig innvandrere familier der 2-3 går på nav og de samler inntekten sin har det greit.

Man lever ett bra liv på NAV i Norge, sett i lys av andre land. Men nei, det er ikke noe luksusliv. Åpenbart. 

 

Minstesats som ung ufør er vell rundt 300 000 kroner, ganske greit.. tilsvarer ca fulltidsjobb som arbeider uten kunnskaper. Har en jobbet før en ble ufør kan en velll dra i land ca 400 000. Ikke langt i fra median lønn I Norge. Det er hinsides bra, ift andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Bostøtte ble vel fjernet for alle uføre i Oslo og viken utifra hva jeg vet.

Ang borgerlønn må den være lav ellers vil mange ikke føle noe motivasjon for jobbe, ca 85% er ulykkelig i jobben sin eller mistrives så tror nok mange heller hadde tatt 15-18k utbetalt enn 35k om de slapp dra seg ut av senga til en jobb de egentlig ikke liker.

 

 

 

Det er allerede forskjell på lønnet og trygdet slik det er nå.

Sosial har bostøtte, uføre fikk før mer bostøtte.

De som heller velger senga til 18000kr er det noe galt med. Det er et råhardt arbeidsmarked, med polakker som dropper pauser osv.

Vi har tatt den retningen selv. Flere uføre er den prisen vi betaler for å ha et hardt utpriset EØS arbeidsmarked.

Alternativ er noe sånt som USA, eller England....

Der medisiner koster skjorta, trygd er minimum eller ikke eksisterende.

Prisen for velferdsstaten er dyrt målt i skatter og utgifter..

Men ser vi på USA så er vel ikke det motsatte noe samfunn å trakte etter. Kriminalitet er skyhøy, utrygghet, og diabetes medisin osv som er dyrere enn husleie..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (15 minutter siden):

Bostøtte ble vel fjernet for alle uføre i Oslo og viken utifra hva jeg vet.

Ang borgerlønn må den være lav ellers vil mange ikke føle noe motivasjon for jobbe, ca 85% er ulykkelig i jobben sin eller mistrives så tror nok mange heller hadde tatt 15-18k utbetalt enn 35k om de slapp dra seg ut av senga til en jobb de egentlig ikke liker.

 

 

 

Det ble ikke fjernet, men de endret kravene til inntekt. Derfor er det få uføre som fortsatt får det, men delvise og sosial og eventuelt minstepensjonister får ofte dette.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 minutter siden):

Bostøtte ble vel fjernet for alle uføre i Oslo og viken utifra hva jeg vet.

Ang borgerlønn må den være lav ellers vil mange ikke føle noe motivasjon for jobbe, ca 85% er ulykkelig i jobben sin eller mistrives så tror nok mange heller hadde tatt 15-18k utbetalt enn 35k om de slapp dra seg ut av senga til en jobb de egentlig ikke liker.

 

 

 

Kilde på de 85%? Håper virkelig ikke det er så ille!!

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (19 minutter siden):

Bostøtte ble vel fjernet for alle uføre i Oslo og viken utifra hva jeg vet.

Ang borgerlønn må den være lav ellers vil mange ikke føle noe motivasjon for jobbe, ca 85% er ulykkelig i jobben sin eller mistrives så tror nok mange heller hadde tatt 15-18k utbetalt enn 35k om de slapp dra seg ut av senga til en jobb de egentlig ikke liker.

 

 

 

At noen misliker jobben sin betyr ikke at de velger bort jobben mot lav inntekt...

Og om du ikke liker en jobb, så klarer de fleste å bytte yrke, og vi har støtteordninger for folk som må bytte yrke selvom de suger nå med blåblå styre.

Men de som ikke fikser dette har rett og slett ikke mulighetene til å fikse dette.

De kravene vi har på ufør idag er strenge og du må uansett ut i harde 1-2 år på AAP...

Det er sikkert noen få promille som velger ufør, men viktigst er alle de som får hjelp for sykdom. Det er en trygghet vi har, som sikkert minimerer kriminalitet og fattigdom...

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Man lever ett bra liv på NAV i Norge, sett i lys av andre land. Men nei, det er ikke noe luksusliv. Åpenbart. 

 

Minstesats som ung ufør er vell rundt 300 000 kroner, ganske greit.. tilsvarer ca fulltidsjobb som arbeider uten kunnskaper. Har en jobbet før en ble ufør kan en velll dra i land ca 400 000. Ikke langt i fra median lønn I Norge. Det er hinsides bra, ift andre land.

Bare det være født i Norge setter deg opp i 10%'en av verden, tjener man bra i Norge er man fort i 1%'en så var ment etter Norsk standar ikke Kenya i Afrika.

 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Kilde på de 85%? Håper virkelig ikke det er så ille!!

Nesten alle undersøkelser viser at majoriteten av folk ikke er lykkelig på jobb, men kan finne 2 undersøkelser som viser totalt motsatt så vet ikke hvor % burde lande..Alt jeg har lest tilsier at det er nærmer 80-85%..

Og når man spør eldre kommer det veldig ofte fram at de skulle ønske de jobbet mindre.

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Bare det være født i Norge setter deg opp i 10%'en av verden, tjener man bra i Norge er man fort i 1%'en så var ment etter Norsk standar ikke Kenya i Afrika.

 

Nesten alle undersøkelser viser at majoriteten av folk ikke er lykkelig på jobb, men kan finne 2 undersøkelser som viser totalt motsatt så vet ikke hvor % burde lande..Alt jeg har lest tilsier at det er nærmer 80-85%..

Og når man spør eldre kommer det veldig ofte fram at de skulle ønske de jobbet mindre.

 

 

Jeg tror Kenya er en dårlig sammenligning.

USA er enklere å sammenligne med både på befolkningen og Kultur.

Kenya er en helt annen verden.

Hva er standarden i Norge? Hvor mange Utenlandsferier, alpeturer osv kreves? Og hvor høyt forbruk i det materielle må du ha?

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (21 minutter siden):

Bare det være født i Norge setter deg opp i 10%'en av verden, tjener man bra i Norge er man fort i 1%'en så var ment etter Norsk standar ikke Kenya i Afrika.

 

Nesten alle undersøkelser viser at majoriteten av folk ikke er lykkelig på jobb, men kan finne 2 undersøkelser som viser totalt motsatt så vet ikke hvor % burde lande..Alt jeg har lest tilsier at det er nærmer 80-85%..

Og når man spør eldre kommer det veldig ofte fram at de skulle ønske de jobbet mindre.

 

 

At man skulle ønske en jobbet mindre betyr ikke at en ikke trives i jobben. Elsker jobben min, men når det er 12-15 timers dager flere dager i uken skulle jeg ønske jeg jobbet mindre og tilbrakte mer tid med familien jeg også. 

Interessert i de undersøkelsene så viser så høye tall.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Blir jo gjennomsnittet av hva de rundt gjør.

 

Ja men det er langt unna...

-Man har ikke noe bra liv som ufør i Norge.

Det er relativt til forbruk, vaner, bil osv. Det som har maks forbruk i full jobb, tror jeg nok ville synes det var kjipt å havne på AAP og ufør.

Slik vil det nok være med borgerlønn også. Uansett om det motiveres til en ,"belønning for de som jobber ekstra" så må det aldri gå ut over handikappede og folk som ikke klarer å jobbe "ekstra".

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...