Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Salvesen. said:

Det tilsvarer fine fasiliteter i brorparten av landet + mer enn nok penger til å spise og leve godt.
Hva forventer folk, at de skal bo i villa på frogner uten å bidra til samfunnet? 😅

Borgerlønn må tilby det absolutte minimum, altså tak over hodet og mat på fatet. Ønsker en mer av livet må en bidra til samfunnet. Om borgerlønn skulle være aktuelt.

Jeg vet ikke om du noen gang har levd slik at du må snu på krona hele livet utenom studenttiden når du kan løpe til mor og far når det går galt?

Jeg har en mor som aldri har eid en egen bolig og er nødt til å flytte rundt hver gang eieren av boligen bestemmer seg for noe annet. Så jeg vet godt hva det koster å leie et lite krypinn for en enslig person.

Jeg bor godt utpå landet ca. 5 mil fra Oslo og det samme gjør hun men hun havnet i en litt annen bygd. Hun har vært heldig et par ganger og klart å få en kommunal bolig på under 40kvm til 8000,- per måned. Men i år har de økt prisene drastisk og det er tredje gangen de selger boligen hun bor i. Totalt sett har hun vært nødt til å flytte 15-20 ganger etter en alder av 30.

Det er ikke slik at alle kan flytte til en forblåst øy på vestlandet fordi leien er billigere der. Når man blir gammel og enslig bør man også bo innenfor en viss  rekkevidde av barn i tilfelle man trenger hjelp samt ikke minst regelmessig besøk.

Som under 30 kan man fint bo i kjellere til under 10.000, leie seg et rom en plass eller flytte nærmest hvor som helst i landet.

Men dette er typisk for de som ofte styrer slike beslutninger, at man har liten eller ingen erfaring med å leve slik selv i lange perioder av livet eller har mennesker rundt seg som kan hjelpe en økonomisk innimellom og dermed i praksis ikke lever på det nivået.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om du noen gang har levd slik at du må snu på krona hele livet utenom studenttiden når du kan løpe til mor og far når det går galt?

Jeg har en mor som aldri har eid en egen bolig og er nødt til å flytte rundt hver gang eieren av boligen bestemmer seg for noe annet. Så jeg vet godt hva det koster å leie et lite krypinn for en enslig person.

Jeg bor godt utpå landet ca. 5 mil fra Oslo og det samme gjør hun men hun havnet i en litt annen bygd. Hun har vært heldig et par ganger og klart å få en kommunal bolig på under 40kvm til 8000,- per måned. Men i år har de økt prisene drastisk og det er tredje gangen de selger boligen hun bor i. Totalt sett har hun vært nødt til å flytte 15-20 ganger etter en alder av 30.

Det er ikke slik at alle kan flytte til en forblåst øy på vestlandet fordi leien er billigere der. Når man blir gammel og er enslig bør man også bo innenfor en viss  rekkevidde av barn i tilfelle man trenger hjelp samt ikke minst regelmessig besøk.

Som under 30 kan man fint bo i kjellere til under 10.000, leie seg et rom en plass eller flytte nærmest hvor som helst i landet.

Å snu på krona er slik det skal være om en skal gå for borgerlønn. Vill en ha "luksus" så jobber en for det. Kan en ikke jobbe må det innføres ett tilsvarende "ufør" tillegg for disse personene.

Jeg forholder meg til statistikk. Snittpris på ettroms i Norge er i overkant av 6000. 

 

Ønsker en å bo i eller i nærheten av storby så må en ta "kosten" for dette. Det er ett personlig valg. Evt kan en gå sammen med venner/familie å starte ett bofelleskskap(3 roms i overkant av 11000 osv...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Lurer på om du missforstår litt her. Du vil ikke få noen "eskrta" penger via borgerlønn forutsatt at du har en rimelig bra inntekt fra før. Borgerlønn er bare en viss sikring mot at du havner på NAV. Et nedre inntektsgulv som du ikke faller igjennom. Det betyr ikke "ekstra penger".

Helt vesentlig.

Det er bekymringer over å ikke kunne betale for daglige utgifter som tar knekken på folk. De blir ikke passive trygdemottakere av å motta trygd/dagpenger men av å leve i uvisse. Dessuten av å leve i uvisse for NAVs neste trekk, når ytelsen går ut på dato. NAV er et system som skriver rapporter over uheldige menneskeliv og sorterer dem til riktig ytelse. De har ikke noe å tilby i seg selv.

Erna og politikere snakker mye om gründere og hva skal vi leve av etter oljen og automatiseringen. En trygghet i bunn kunne hjulpet flere til å komme i gang. Da kan feks. Petter Smart - dessverre ikke like smart til å overleve - brukt tiden på oppfinnelser, istedenfor å fylle ut skjemaer på NAV, krysse av på meldkortet (trekk i ytelse) for eget initiativ e. kl. 16, lørdager og søndager for ikke å bli trygdemisbruker, følge deres meningsløse kurs og inneha rollen som taper i samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Salvesen. said:

Å snu på krona er slik det skal være om en skal gå for borgerlønn. Vill en ha "luksus" så jobber en for det. Kan en ikke jobbe må det innføres ett tilsvarende "ufør" tillegg for disse personene.

Jeg forholder meg til statistikk. Snittpris på ettroms i Norge er i overkant av 6000. 

 

Ønsker en å bo i eller i nærheten av storby så må en ta "kosten" for dette. Det er ett personlig valg. Evt kan en gå sammen med venner/familie å starte ett bofelleskskap(3 roms i overkant av 11000 osv...)

Du forholder deg til statistikk ja. Sagt som en ekte byråkrat som ikke vil forholde seg til de faktiske realitetene mange lever under. Det er en veldig fin måte å sveipe de gruppene man ikke vil forholde seg til under teppet i en "statistikk".

Har du vært på visning på mange ettroms i en 5 mils radius nordøst for Oslo? Har du vært på finn noen måneder hvert år og stadig på leit etter et sted å bo?
Er man heldig å finne én under 8000,- (som jeg ikke har sett på mange år med få unntak) er det enten et eller annet problem vannskader, mugg/råte el. med boligen som gjør folk som er sårbare i utgangspunktet syke. Når du har vært på "billigmarkedet" hele livet så forstår du også at veldig mange utleiere ikke ønsker å fikse problemet men heller vil ha deg ut av leiligheten så de kan hente inn noen andre (gang på gang).
 

Quote

Ønsker en å bo i eller i nærheten av storby så må en ta "kosten" for dette. Det er ett personlig valg. Evt kan en gå sammen med venner/familie å starte ett bofelleskskap(3 roms i overkant av 11000 osv...)

Personlig valg? Hadde det ennå vært så enkelt for alle. Det er kanskje så enkelt for folk som flytter inn mot storbyer for utdanning og jobb med foreldre og slekt rundt i hele landet. Men det er ikke alltid så enkelt for de som er født i området rundt oslo og har all sin slekt og familie der.

Du forenkler også kraftig fordi du ikke har erfaring med dette selv. Hvor mange uføre enslige damer over 50-60 (som har levd alene i mange år) tror du hadde fungert godt i et bofelleskap med fremmede? Eks. har min mor også forsøkt gjentatte ganger å få til noe med noen av sine søsken og venner men de har alle mennesker med kanskje litt for mange utfordringer i livet er ikke så lett å få med i et bofelleskap. 

Når man lever under "snu på krona" (mat eller strøm den siste uka?), aldri vite om du har strøm, mat, bolig, eller telefon type forhold i 80% av livet så opparbeider man seg litt "slitasje" som kan gjøre kan gjøre det utfordrende for slike å bo med "hvem som helst". Og andre venner som er i samme gata er ikke nødvendigvis de beste å bp med  (snakker da om venner hun har som jeg ikke ville anbefalt at hun forsøkte å bo med).

Under slike forhold er det heller ikke bare å skaffe seg nye venner, man er låst i en verden av å bekymre seg over basis ting konstant.

EDIT:
En siste ting her. De få vi gjennom årenes løp har klart til å finne til henne under 8000,- og selv de under 10.000,- så har det vært helt umulig å få disse til henne. Selv om hun er den snilleste gamle dama som vasker boligen hver uken og holder ting tipp topp (gammel skole).

Det vi fant ut i noen tilfeller er at det forekom "penger under bordet" aka "du får 10-20k utenom i hånda av pappa så får jeg denne leiligheten sant? Den er så nære jobben min at jeg bare må ha den". 

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Nei det er det ikke, ett roms er på rundt 6000 i snitt I Norge. I tillegg kan en gå sammen om 3 roms til rundt 11000 osv. Så absolutt ikke.

 

https://www.ssb. no/lmu

Et romms er ok, men jeg tror du fantaserer om hvor mange ettroms hybler som finnes i landet.

Dette er som oftest leid ut i privat bolig. Til feks lutfattige studenter som allerede er nevnt.

Det du da gjør er å ta fra studentene den lille boplassen de har og gir den til familier, arbeidsledige de som sliter osv.

Vi har et hardt presset bokmarked, vi trenger å bygge mye mer.

Det du viser til bekrefter det vi snakker om, snittet ca 9-10000 for en toroms som er mer realistisk hele landet, om du lar studenthybel og studenthjem være i fred....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Gouldfan said:

Det at et krypinn finnes på Finn til 3800 pluss strøm og internett, speiler ikke resten av markedet.

Satsene er satt allerede til bostøtte og livsopphold...

På sosialstønad så er resultat at du da får mindre bostøtte og livsopphold, da det er behovsprøvd hjelp.

Så om du setter maks 10000 og null bostøtte så er det vel en fyr eller dame i Stovner som klarer seg bra, mens resten av Borgerne er hjemløse og bor i en dunk under ei bru..

Bostøtte vil bare bli fjernet om Borgerlønn er realistisk å leve på. Bortsett fra en kåk på Stovner, med hvem vet hvor seriøs huseier er.

Ellers går det aaaldri gjennom i Stortinget..

Det må være gjennomførbart i praksis.

Bostøtte og lignende er ikke noe alle får. F.eks. jeg hadde 0 i inntekt i en periode på grunn av arbeidsledighet. Jeg kvalifiserte ikke til bostøtte fordi jeg hadde for høy formue. Og hvis jeg hadde lav formue så ville jeg ikke hatt råd til å leie med bostøtte uten å få sosialstønad. De har også krav om at boligen ikke skal være et kryp-in i tilfelle noen prøver å gå rundt systemet.

Poenget med borgerlønn er å fjerne dette byråkratiet og gi alle rett til det man trenger for mat på bordet og tak over hodet. Det er ikke beregnet for å gi folk ok levestandard hvis de ikke jobber.

Jeg vet at det ikke vil klare å komme igjennom stortinget. Det er hva jeg sa i første innlegg. De som får mer av staten enn hva  borgerlønn vil gi dem, kommer til å kjempe imot det nye systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Ønsker en ikke dette kan en bidra med arbeid, det er jo litt av poenget. Gir en borgerlønn i pose å sekk så gidder ingen å bidra..

1) Eller man kan begynne å bygge funksjonelle, små boliger med alle innretninger, som er basert på folk som vil leve smått og uten for mye ansvar over en lengre tidsperiode, kanskje som en måte å spare penger til å kjøpe noe større. Eller bare folk som ikke vil ha for mye ansvar og leve i frihet.

2) Hva baserer du det utsagnet på, psykologisk? Forestill deg om du var født økonomisk uavhengig før du svarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (13 minutter siden):

Bostøtte og lignende er ikke noe alle får. F.eks. jeg hadde 0 i inntekt i en periode på grunn av arbeidsledighet. Jeg kvalifiserte ikke til bostøtte fordi jeg hadde for høy formue. Og hvis jeg hadde lav formue så ville jeg ikke hatt råd til å leie med bostøtte uten å få sosialstønad. De har også krav om at boligen ikke skal være et kryp-in i tilfelle noen prøver å gå rundt systemet.

Poenget med borgerlønn er å fjerne dette byråkratiet og gi alle rett til det man trenger for mat på bordet og tak over hodet. Det er ikke beregnet for å gi folk ok levestandard hvis de ikke jobber.

Jeg vet at det ikke vil klare å komme igjennom stortinget. Det er hva jeg sa i første innlegg. De som får mer av staten enn hva  borgerlønn vil gi dem, kommer til å kjempe imot det nye systemet.

Jeg har også hatt 0 i inntekt, og ikke fått noenting, de ba meg selge noe jeg hadde kjøpt når jeg jobbet... 

Men dette er korte perioder, da er de kjipe..

Og det du søkte om var vel sosialstønad, og du hadde formue lol.. (nei beklager, du søkte om bostøtte, men hadde formue.)

Arbeidsledighetstrygd er en rettighet du opparbeider deg til. Ufør er en rettighet vi har som nordmenn i tilfelle sykdom.

Vi har verdens beste sykelønnsordning, nesten for god. 

Lover om at noe ikke skal være et krypinn? De har også strenge krav hvor dyrt husleie kan være og boareal.

Det kan ikke være stort, eller dyrere enn snittet.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Det er bare tull å selge eiendeler med tap for så å kjøpe tilsvarende til fullpris igjen. En evig spiral med tap. Folk som foreslår slikt bør holdes borte fra folk.

Det er praksis, jeg hadde jobbet vikariat, også nådde jeg akkurat ikke opp til Arbeidsledighetstrygd. Så jeg solgte unna det jeg kunne, dvd spiller, stereo osv.

Fikk jobb igjen, og kjøpte tilbake mye nytt.

Det at de ber folk selge bilen er jo litt lammt siden den trengs for å jobbe..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Jeg vet at det ikke vil klare å komme igjennom stortinget. Det er hva jeg sa i første innlegg. De som får mer av staten enn hva  borgerlønn vil gi dem, kommer til å kjempe imot det nye systemet.

Maksimal uføretrygd er nesten kr 31.000 i måneden i følge Osloadvokatene.

600.000 gir 427.200 i dagpenger – 35.600 i måneden netto. https://www.dagsavisen.no/demokraten/sa-mye-far-permitterte-i-dagpenger-1.1687703

Det er en god del mer enn forslaget her med borgerlønn 10.000 kr i måneden. Tenker at storparten som har behov for disse ytelsene er lavtlønte og folk i midlertidige stillinger, så de merker ikke så stor forskjell. Og det blir fort flere kroner på bok av å være i en vanlig jobb.

Kanskje Covid-19 har ført til å flere i høye lønninger er permitterte og går på dagpenger?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (52 minutter siden):

Du forholder deg til statistikk ja. Sagt som en ekte byråkrat som ikke vil forholde seg til de faktiske realitetene mange lever under. Det er en veldig fin måte å sveipe de gruppene man ikke vil forholde seg til under teppet i en "statistikk".

Har du vært på visning på mange ettroms i en 5 mils radius nordøst for Oslo? Har du vært på finn noen måneder hvert år og stadig på leit etter et sted å bo?
Er man heldig å finne én under 8000,- (som jeg ikke har sett på mange år med få unntak) er det enten et eller annet problem vannskader, mugg/råte el. med boligen som gjør folk som er sårbare i utgangspunktet syke. Når du har vært på "billigmarkedet" hele livet så forstår du også at veldig mange utleiere ikke ønsker å fikse problemet men heller vil ha deg ut av leiligheten så de kan hente inn noen andre (gang på gang).
 

Personlig valg? Hadde det ennå vært så enkelt for alle. Det er kanskje så enkelt for folk som flytter inn mot storbyer for utdanning og jobb med foreldre og slekt rundt i hele landet. Men det er ikke alltid så enkelt for de som er født i området rundt oslo og har all sin slekt og familie der.

Du forenkler også kraftig fordi du ikke har erfaring med dette selv. Hvor mange uføre enslige damer over 50-60 (som har levd alene i mange år) tror du hadde fungert godt i et bofelleskap med fremmede? Eks. har min mor også forsøkt gjentatte ganger å få til noe med noen av sine søsken og venner men de har alle mennesker med kanskje litt for mange utfordringer i livet er ikke så lett å få med i et bofelleskap. 

Når man lever under "snu på krona" (mat eller strøm den siste uka?), aldri vite om du har strøm, mat, bolig, eller telefon type forhold i 80% av livet så opparbeider man seg litt "slitasje" som kan gjøre kan gjøre det utfordrende for slike å bo med "hvem som helst". Og andre venner som er i samme gata er ikke nødvendigvis de beste å bp med  (snakker da om venner hun har som jeg ikke ville anbefalt at hun forsøkte å bo med).

Under slike forhold er det heller ikke bare å skaffe seg nye venner, man er låst i en verden av å bekymre seg over basis ting konstant.

EDIT:
En siste ting her. De få vi gjennom årenes løp har klart til å finne til henne under 8000,- og selv de under 10.000,- så har det vært helt umulig å få disse til henne. Selv om hun er den snilleste gamle dama som vasker boligen hver uken og holder ting tipp topp (gammel skole).

Det vi fant ut i noen tilfeller er at det forekom "penger under bordet" aka "du får 10-20k utenom i hånda av pappa så får jeg denne leiligheten sant? Den er så nære jobben min at jeg bare må ha den". 

 

Ja, statistikk er bedre en bias data. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (49 minutter siden):

Et romms er ok, men jeg tror du fantaserer om hvor mange ettroms hybler som finnes i landet.

Dette er som oftest leid ut i privat bolig. Til feks lutfattige studenter som allerede er nevnt.

Det du da gjør er å ta fra studentene den lille boplassen de har og gir den til familier, arbeidsledige de som sliter osv.

Vi har et hardt presset bokmarked, vi trenger å bygge mye mer.

Det du viser til bekrefter det vi snakker om, snittet ca 9-10000 for en toroms som er mer realistisk hele landet, om du lar studenthybel og studenthjem være i fred....

Bygge mer? Hvor jeg bor er det latterlig mye ledig. Folk må bare slutte å trekke mot de største byene og forvente lave priser, det er galskap. 

 

Nå snakker vi dog om en situasjon der alle fikk ett minimum beløp. Altså fiksjon. Jeg viser til prisene som foreligger pr i dag og baserer priser ut i fra det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja, statistikk er bedre en bias data. 

Statistikk er jo samme, 9-10000 for Toroms over hele landet.

Problemet med ett romms er at folk ikke bygger 1 romms, det finnes noe hybler i private hjem. Det er noe annet, og dette brukes omtrent KUN av studenter og lærlinger.

Om vi skal ha alle på 1romms så må dere bygge masse 1 romms.

Og i Norge der vi har veldig god plass,er det bare tullete å satse på 1 romms.

Kanskje ok i Hongkong det de lever som sild i tønne, men det gjør ikke vi...

 

 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Bygge mer? Hvor jeg bor er det latterlig mye ledig. Folk må bare slutte å trekke mot de største byene og forvente lave priser, det er galskap. 

 

Nå snakker vi dog om en situasjon der alle fikk ett minimum beløp. Altså fiksjon. Jeg viser til prisene som foreligger pr i dag og baserer priser ut i fra det. 

Det er et faktum at vi må bygge mye mer.

At det er ledige hybler og leiligheter akkurat der du bor endret ikke det faktum...

Det kan ha med lokale variasjoner å gjøre.

Statistikk som er lagt fram sier at leie er 9-10000 for Toroms..

Hvorfor driver dere å maser om de 1 romms som omtrent ikke finnes? Eller allerede er opptatt av studenter...

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...