Gå til innhold

Hva fikk du i bonus iår?


Labelle

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (12 timer siden):

De færreste velger nok å være arbeidsløse, mye av problemet er at det ofte monetært lønner seg å gå arbeidsløs en periode fremfor å ta på seg lavtlønnede jobber. Så kan en jo diskutere etikk og ta diskusjonen den veien, men da er det og viktig å huske at ingeniører også har familier og lån de skal betjene.

Ja dette er en feil med systemet. Feks ville det ha lønnet seg for meg å bli ufør i og med at forsikringen min ville betalt ned all gjeld og gitt meg en fin slant i rest. I tillegg ville jeg hatt rundt 400 000 i "årslønn". Det er ganske ekstremt. Heldigvis ikke så lett å jukse seg til ufør da.

 

Men jeg skjønner godt at folk går ledig med bedre lønn enn de får i alternative jobber, på grunn av det økonomiske. Personlig hadde jeg gått på veggen i en slik situasjon dog. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til det er ganske få, med unntak av selgere som har bonus som en del av pakken, rundt om i bedriftene som har fått noe særlig med bonus i år, og kanskje heller ikke noe særlig til lønnsoppgjør heller. 

Det er jo, forståelig nok, unektelig litt dårlig stemning mange steder og det er en del bransjer og bedrifter som sliter med omsetning og inntjening, og dette påvirker nok både bonus og oppgjør. 

Der jeg jobber nå ble det absolutt nulloppgør (0 kroner) på de aller fleste, uansett rolle i bedriften, inkludert ledelsen. Bonus er vel generelt et ukjent ord og julebordene ble avdelingsbaserte og digitale og provisoriske i beste fall.

Jeg mistenker at mange bedrifter også i år 2021 kommer til å bruke COVID-19 og generelle svingninger i markedene som forklaring på lite vilje til å gi noe mer til sine ansatte, med argument ala "nå må vi komme oss etter COVID-19". Så personlig tror jeg vel på magre oppgjør og lite bonuser/ekstra både neste år og kanskje til og med også i 2022, selv om mange bedrifter egentlig tjener helt greit og kanskje øker omsetningen og inntjeningen. Mange ledelser vil nok alltids finne nye måter for å bevilge seg litt bonuser og lignende da, uansett hvor magert lønnsoppgjør man gir til de ansatte i bedriften. Moderasjon er jo tross alt kun ment for den gemene hop må vite! ;)

Ansatte i offentlig sektor er vel de eneste som over hele linja har fått greie tillegg og oppgjør dette året.

Endret av Computron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Computron skrev (18 minutter siden):

Snip

I min bransje har unnskyldningene til lederene vært først oljeprisfall så utfordrende nye markeder deretter at krona ble så svak og nå korona :)  Likevel dukker lederene i bedriftene rundt omkring her på toppen av skattelistene hvert eneste år, mens vi som tjener pengene for de blir fattigere og fattigere for hvert minusoppgjør som vi går gjennom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Det er bare du som kan gjøre noe med denne situasjonen. Er du villig til å gjøre det som trengs for at du kan løsrive deg?

Det er ikke bare-bare å komme seg opp på ledernivå i slike bedrifter, det er en diger risk, du er kanskje en på dette nivået selv der du nyter godt av digre lederbonuser mens du gir arbeidene dine minusoppgjør? Evil-Duck sitt argument er berettighet, å be ham "så bli leder selv da vel" er ikke et særlig godt argument

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (20 minutter siden):

I min bransje har unnskyldningene til lederene vært først oljeprisfall så utfordrende nye markeder deretter at krona ble så svak og nå korona :)  Likevel dukker lederene i bedriftene rundt omkring her på toppen av skattelistene hvert eneste år, mens vi som tjener pengene for de blir fattigere og fattigere for hvert minusoppgjør som vi går gjennom.

Det er ganskje kjente tilstander det der. Det er av en eller annen grunn ofte slik at ledere, spesielt de på toppnivået, sørger for gode tillegg og bonuser til sitt eget sjikt mens man samtidig maner de ansatte til moderasjon. Betingelser for ledere er dog ofte annerledes lagt opp og kan være knyttet til å øke omsetningen til et visst nivå, skapte resultater i en bestemt avdeling eller segment i markedet, suksessfulle markedskampanjer og lignende. Mange toppledere jobber også veldig, veldig mye, bare så det er sagt. Men dessverre glemmer man fort de ansatte som sørget for at resultatene faktisk ble generert.

Jeg tror dette aldri kommer til å forandre seg noe særlig, dessverre Det eneste man kan selv kan gjøre med dette, er å sørge for å inneha en type kompetanse og profil som bedriften gjerne ønsker å beholde og dermed strekke seg litt lenger i oppgjørene, slik at de ikke mister deg til en konkurrent. Eventuelt kan man prøve å bli leder selv og/eller starte sin egen bedrift og bli selvstendig. :)

Endret av Computron
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Det er mange veier til målet, å bli leder er ikke nødvendigvis løsningen for de fleste. Forbrukersamfunnet og hamstermølla som er arbeid fanger de aller fleste, og tar opp store deler av livet. Store mengder stress og hånd-til-munn overlevelse er hverdagen for mange.

Ikke bare å kaste alt ut av vinduet og satse alt om du er en del av en husholdning som skal fore flere enn deg selv. Det er viktig å forstå at situasjoner er forskjellige, før man kommer med "så gjør noe med det" skal trumfe alle andre argumenter når det er snakk om det det er snakk om nå. 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
kremt skrev (18 minutter siden):

Det er bare du som kan gjøre noe med denne situasjonen. Er du villig til å gjøre det som trengs for at du kan løsrive deg?

Tja, jeg har jo søkt meg X antall jobber de siste året for å prøve å løsrive meg fra det, fikk meg og ny jobb med litt bedre prospekter som jeg skulle starte i i september, dessverre hadde universet og en Volvo fører andre ideer for meg, så oppstart i ny jobb ble dessverre kansellert og jeg skulle bli sengeliggende et halvt år+ til nå :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Ja dette er en feil med systemet. Feks ville det ha lønnet seg for meg å bli ufør i og med at forsikringen min ville betalt ned all gjeld og gitt meg en fin slant i rest. I tillegg ville jeg hatt rundt 400 000 i "årslønn". Det er ganske ekstremt. Heldigvis ikke så lett å jukse seg til ufør da.

 

Men jeg skjønner godt at folk går ledig med bedre lønn enn de får i alternative jobber, på grunn av det økonomiske. Personlig hadde jeg gått på veggen i en slik situasjon dog. 

Direkte feil er det jo ikke , om du har bra jobb og lønn og betaler mye i skatt skal du ha et bra sikkerhetsnett fra staten i tilfelle du blir arbeidsledig eller ufør. det er bare feil at enkelte jobber betaler mindre en de høyeste ytelsene til staten. 

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (4 minutter siden):

Direkte feil er det jo ikke , om du har bra jobb og lønn og betaler mye i skatt skal du ha et bra sikkerhetsnett fra staten i tilfelle du blir arbeidsledig eller ufør. det er bare feil at enkelte jobber betaler mindre en de høyeste ytelsene til staten. 

 

Joda absolutt, sikkerhetsnett er fint! Men at en "tvinges" til å ikke jobbe blir jo tull. Hadde vært fint med en ording der NAV dekket mellomlegget feks. De hadde jo spart mye penger på dette og folk kom seg i arbeid. Er nok ikke en perfekt løsning, men iallefall noe!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 timer siden):

Joda absolutt, sikkerhetsnett er fint! Men at en "tvinges" til å ikke jobbe blir jo tull. Hadde vært fint med en ording der NAV dekket mellomlegget feks. De hadde jo spart mye penger på dette og folk kom seg i arbeid. Er nok ikke en perfekt løsning, men iallefall noe!

det innebærer jo at nav må være noe som ligner på fornuftig og at de skal ha som mål i og få folk ut i jobb når begge deler helt klart ikke er målet til nav , de skal helst være tungvint og tilfeldig og forholde seg til, og det er helt klart at målet ikke er og få noen i jobb, for da hadde de hatt løsninger som hjalp folk i stede for det som finnes i dag.

 

nav burde i sin helhet legges ned og alle som jobber der per i dag bør ha permanent forbu mot og bli ansatt i systemet som skal ta over, memlig et statelig basis lønn system som erstatter hele nav, alt av trygdeløsninger og Lånekassen. bare det man sparer på og ikke ha en haug statsansatte er mere en nok til og kompensere for at enkelte vil "utnytte" systemet. 

Lenke til kommentar

Ser ut til at enkelte tror man skal få enten julebord eller penger ekstra før jul av arbeidsgiver.

Det er ikke normalt å få noen bonus eller gaver av verdi i ordinære arbeidsforhold. 

Det er noen få bransjer innen salg, marketing, konsulenter og IT at slikt er mer "vanlig". Dette er bransjer med kamp om å kapre eller flytte store penger inn fra kunder. 

Dette er nok en falsk forventning mer yngre arbeidstakere har fått for seg, at ved jul kommer juledryss fra arbeidsgiver. Da i form av penger over fkere tusen.🤪

At man får en gave verdt 100-200 kr er nok mer vanlig. Blomster, ett pledd, en billett til kino, sjokoladeeske o.l. 

Edit: skrivefeil 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...