Gå til innhold

Fritaksmetoden og holdingselskap - gjelder ikke for amerikanske aksjer?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og tenker på å opprette et holdingselskap som igjen skal eie et datterselskap som skal drive med aksjeinvestering. Det står flere plasser at dette er lurt fordi da trenger man ikke skatte av avkastning før man tar det ut i personlig lønn.

Men så leser jeg her på nordnet sine sider at fritaksmetoden gjelder kun for aksjeselskaper som har investert i  selskaper innenfor EØS? Stemmer dette, eller er det noe her jeg ikke har fått med meg? 

her er hva nordnet sine sider forteller:

 

Hva er fritaksmetoden?

Eier du aksjer gjennom et aksjeselskap vil selskapet som hovedregel være fritatt for beskatning av gevinst/utbytte på aksjer (fritaksmetoden). Fritaksmetoden gjelder kun for inntekter fra selskaper som er hjemmehørende innenfor EØS. Det er også visse begrensninger for investeringer innenfor EØS. Les mer om fritaksmetoden på Regjeringen.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer, men:

Utbytte på aksjer mv. i selskap mv. hjemmehørende i land utenfor EØS som ikke er lavskatteland, er omfattet av fritaksmetoden når skattyteren sammenhengende i en periode på to år som omfatter innvinningstidspunktet,

  • har eid minst 10 prosent av kapitalen og

  • har hatt 10 prosent eller mer av stemmene som kan avgis på generalforsamlingen i selskapet.

Se sktl. § 2-38 tredje ledd bokstav d.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (21 minutter siden):

Stemmer, men:

Utbytte på aksjer mv. i selskap mv. hjemmehørende i land utenfor EØS som ikke er lavskatteland, er omfattet av fritaksmetoden når skattyteren sammenhengende i en periode på to år som omfatter innvinningstidspunktet,

  • har eid minst 10 prosent av kapitalen og

  • har hatt 10 prosent eller mer av stemmene som kan avgis på generalforsamlingen i selskapet.

Se sktl. § 2-38 tredje ledd bokstav d.

OK. Takk for raskt svar.  Så om jeg forstod det riktig, så er det fremdels mulig å bruke fritaksmetoden om man oppretter et selskap, hvor man sitter som eier selv, og eier minst 10% av kapitalen, og så investerer pengene i f.eks Apple da.  Men ikke dersom man kjøper aksjer som tilhører lavskattland. 

Rett meg om jeg har misforstått her 😁

Lenke til kommentar
Megnus_InnleggNO skrev (21 minutter siden):

Ahh ok. Så praktisk talt er det liten nytte med fritaksmetoden ved mindre man handler innenfor EØS da

Så vidt jeg kan se så er den regelen først og fremst relevant for de som har datterselskap utenfor EØS. Hvorvidt det er gunstig å opprette et datterselskap i feks USA hvor datterselskapet tar seg av tradingen i USA vet jeg ikke. Men det framstår som en mulighet.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 23.12.2020 den 17.51):

Så vidt jeg kan se så er den regelen først og fremst relevant for de som har datterselskap utenfor EØS. Hvorvidt det er gunstig å opprette et datterselskap i feks USA hvor datterselskapet tar seg av tradingen i USA vet jeg ikke. Men det framstår som en mulighet.

Då er det like greit å registrere datter i offshore?

Lenke til kommentar
On 12/27/2020 at 11:55 PM, aomt said:

Då er det like greit å registrere datter i offshore?

Like greit og bere registrere direkte i utlandet. men kommer og ann på hvor mye du har tenkt og invistere. du kan foreksempel eie et LLC/exempt company  i cayman eller et annet lavskatteland og trade igjennom det. da vil du ikke skatte før du tar utbytte tilbake til deg selv.. om du ikke er over grensen for formueskatt . skal vell i teorien vere lett å fylle ut det du trenger og, da cayman ikke krever at du fører regnskap etc. og på norsk skatte side skriver du bere at du fks fikk ut 15000 i utbytte og eier 1000 aksjer med verdi av 100kr  ved slutten av året. som  andre utenlandske aksjer du eier.

Endret av EmLeX
Lenke til kommentar
31 minutes ago, nirolo said:

Nå var det snakk om fritaksmetoden og da er ikke slike lavskatteland innafor.

Nå er fritaksmetoden typisk for norske aksjeselkaper.

Cayman firma vill fungere på samme måte siden du ikke skatter der og du vill eie aksjer igjennom di . så du vill ikke gjøre invisteringer igjennom norge så vill man ikke beskatess for det, før man overgår formueskatt eller faktisk selger aksjene/tar ut utbytte fra LLC.  bere nevte det som et alternativ da han spesifikt spurte om aksjer utenfor EØS og at det hørtes ut som han faktisk ville beholde renters renter effekten på di 31.69% han ville måtte betalt i et norsk AS uansett.

Endret av EmLeX
Lenke til kommentar
3 hours ago, EmLeX said:

Like greit og bere registrere direkte i utlandet. men kommer og ann på hvor mye du har tenkt og invistere. du kan foreksempel eie et LLC/exempt company  i cayman eller et annet lavskatteland og trade igjennom det. da vil du ikke skatte før du tar utbytte tilbake til deg selv.. om du ikke er over grensen for formueskatt . skal vell i teorien vere lett å fylle ut det du trenger og, da cayman ikke krever at du fører regnskap etc. og på norsk skatte side skriver du bere at du fks fikk ut 15000 i utbytte og eier 1000 aksjer med verdi av 100kr  ved slutten av året. som  andre utenlandske aksjer du eier.

Vil ikke et slikt selskap rammes av NOKUS-beskatning etter skatteloven § 10-60?:

Norske deltakere i norsk-kontrollerte selskaper og innretninger hjemmehørende i lavskatteland (NOKUS) skal løpende beskattes for en forholdsmessig andel av selskapets/innretningens resultat, uavhengig av om det faktisk utbetales utbytte.
https://verdtavite.kpmg.no/beskatning-av-norsk-eierskap-i-lavskatteland-nokus/?s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Sverre1969 said:

Vil ikke et slikt selskap rammes av NOKUS-beskatning etter skatteloven § 10-60?:

Norske deltakere i norsk-kontrollerte selskaper og innretninger hjemmehørende i lavskatteland (NOKUS) skal løpende beskattes for en forholdsmessig andel av selskapets/innretningens resultat, uavhengig av om det faktisk utbetales utbytte.
https://verdtavite.kpmg.no/beskatning-av-norsk-eierskap-i-lavskatteland-nokus/?s

Jeg har ikke retselig bakgrund til å besvare det, er bere min oppfatning at nokus ikke vil gjelde aksjer invistert i et høyskatteland som  USA da  § 2-38 sier "aksjeinntekter mv. som tilflyter NOKUS-et og som stammer fra kvalifiserende objekter (aksjeinvesteringer i EØS/EU-land, direkte investeringer i høyskatteland utenfor EØS/EU-området mv.), skal holdes utenfor den løpende NOKUS-beskatningen av selskapsaksjonæren. De skattefrie aksjeinntektene mv. skal også tas hensyn til ved beregning av gevinst eller tap ved en eventuell realisasjon av NOKUS-andelen"

Men uanset hvordan man ser og vender på det så vill vel et holding selskap registrert i et høyskatte land som usa som trader igjenom et lavskatteland ungå mye av bryet med skatting til norge. sikkert ikke verdt bryet om det ikke er snakk om store invisterings summer men noe å tenke på

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
6 hours ago, simen001 said:

Lurer litt på det samme, men om er en som day-trader amerikanske aksjer og vil opprette et firma man handler gjennom. Må man betala skatt på all gevinst ved enden av året, eller bare det som tar ut i eventuelt lønn.

Selskapet (firmaet) må betale skatt av samlet gevinst gjennom året.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
EmLeX skrev (På 2.1.2021 den 19.37):

Jeg har ikke retselig bakgrund til å besvare det, er bere min oppfatning at nokus ikke vil gjelde aksjer invistert i et høyskatteland som  USA da  § 2-38 sier "aksjeinntekter mv. som tilflyter NOKUS-et og som stammer fra kvalifiserende objekter (aksjeinvesteringer i EØS/EU-land, direkte investeringer i høyskatteland utenfor EØS/EU-området mv.), skal holdes utenfor den løpende NOKUS-beskatningen av selskapsaksjonæren. De skattefrie aksjeinntektene mv. skal også tas hensyn til ved beregning av gevinst eller tap ved en eventuell realisasjon av NOKUS-andelen"

Men uanset hvordan man ser og vender på det så vill vel et holding selskap registrert i et høyskatte land som usa som trader igjenom et lavskatteland ungå mye av bryet med skatting til norge. sikkert ikke verdt bryet om det ikke er snakk om store invisterings summer men noe å tenke på

Du glemmer her at det bare er de objektene som er kvalifiserende objekter etter sktl. § 2-38 (3) som holdes utenfor NOKUS-beskatningen. Siden en eierpost på under 10 % i Apple ikke er et kvalifiserende objekt etter sktl. § 2-38 (3) b, så er den samme investeringen utført via et selskap i et lavskatteland ikke unntatt for beskatning etter NOKUS-reglene. Direkte investeringer er betydelige investeringer med en relativ langsiktig horisont, jf. § 2-38 (3) b.

 

Megnus_InnleggNO skrev (På 21.5.2021 den 1.26):

Hvordan har Nordnet fått til at man kan handle amerikanske aksjer med utsatt skatt på investeringskonto zero? Er dem registrert på Cayman for eksempel?

Inveteringskonto Zero er i teorien en kapitalforsikring, og beskattes på samme måte som verdipapirfond etter reglene i sktl. § 10-20, jf. § 10-20 (10), siden tillegget som utbetales ved forsikringstakers død eller uførhet er lavere enn 50 % (det utbetales bare 1 % tillegg ved IKZ). Siden det skattlegges som et verdipapirfond, vil § 10-20 tredje ledd bestemme  bestemmer andelen rente og aksje, mens syvende ledd bestemmer hvordan gevinster og tap skattlegges. Siden verdipapirfond ikke skattlegges før uttak, vil det tilsvarende for IKZ ikke skje gevinstberegning før en gjør uttak fra kontoen.

 

Endret av petterP9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...