Gå til innhold

Smittestopp lansert i en mer personvern-vennlig utgave


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Android 10 må jeg skru på posisjon for at appen skal fungere. Det finner jeg veldig dårlig. Ser ingen god grunn til dette hvis appen kun skal bruke Bluetooth.

Vet dessverre at det er flere andre apper som også krever dette uten å ha fått noe godt svar på det. Eneste svaret jeg har funnet er at Android krever det. Skjedde vel en endring mellom Android 8 og 9.

Lenke til kommentar

Viktig at folk forstår at denne appen er laget på en helt annen måte enn forgjengeren!

Forrige versjon brukte GPS og lastet opp din posisjon kontinuerlig til servere. Fysj!

Denne nye appen har ikke tilgang på GPS. Kun Bluetooth. Appen aner ikke hvor i verden du befinner deg. Hver gang du er i nærheten av en annen telefon med samme app, utveksles en hemmelig kode. Det geniale er at koden lagres lokalt på deres telefoner. Og bare der. Det er mao ingen andre som får vite at telefon X har vært i nærheten av telefon Y. Dette er det kun X og Y som vet om!

Skulle du teste positivt en gang, så må du riktignok publisere en melding som sier noe slikt: «Hei, dette er telefon Y. Min eier testet positivt vi 20.12.2020». Dermed vil alle telefoner i landet sjekke sin lokale historikk. Var jeg i nærheten av X på det tidspunkt ± en del dager?

Forøvrig så lager telefonen en helt ny unik kode hvert kvarter. Som ingen andre vet om. 

Metodikken er gjennomtestet og godkjent på flere hold. Både sikkerhetseksperter, Google og Apple er med i bildet. Datatilsynet liker også fremgangsmåten.

Denne gangen er det trygt å installere. Jeg anbefaler folk å gjøre det! (Til forskjell fra sist runde: jeg var selv en av de som var skeptisk i sommer)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
paaland skrev (6 minutter siden):

Google/Android kategorieserer bluetooth scanning (som er det den nye appen driver med) under posisjonering. Så appen bruker ikke GPS selv om den krever at posisjonering er påslått.

Det høres korrekt ut. Men konsekvensen blir likevel at andre apper på telefonen da får tilgang til posisjon som jeg normalt ikke ønsker skal ha det. Har aldri posisjon på så sant jeg ikke trenger å vite hvor jeg befinner meg.

Lenke til kommentar
yhagger skrev (2 timer siden):

Det høres korrekt ut. Men konsekvensen blir likevel at andre apper på telefonen da får tilgang til posisjon som jeg normalt ikke ønsker skal ha det. Har aldri posisjon på så sant jeg ikke trenger å vite hvor jeg befinner meg.

Hvilke apper? Det er jo bare å nekte de tilgang til posisjon, så er det fikset ...

Selv velger jeg ofte «kun tilgang mens appen kjører», eller hva det nå heter. En fin måte å sørge for at ingen apper tapper info i bakgrunnen 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvilsomt at den kommer til å virke.

Det vil si; det kommer til å bli minimalt med korrekte SMS'er som sier ifra om smitte. Det er litt for mange parametere som må oppfylles før den blir til noen reell hjelp. Intensjonen er god fra politikere som har minimalt med datakunnskap, enkelte konsulenter har tjent grovt på å utvikle appen. Men alt i alt blir nok konklusjonen om et par år at dette var bortkastet arbeid – i likhet med så mange andre offentlige dataprosjekter.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OPV skrev (1 time siden):

Noen som vet hvorfor det kreves minst iOS 13.6 for denne? Har iPhone 6 med iOS 12.5, som støtter Covid-19 sporing. Burde ikke det holde? 12.5 kom i dag, så kanskje kravene til versjon blir oppdatert senere? Noen som vet mer?

Du må spørre Apple!

Appen benytter Covid-19-apier fra Apple og Google. Dermed må os'et på telefonen nesten støtte dette ... 😉

Kanskje er det hardware-messige forskjeller på t.d. Bluetooth-brikken? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, qualbeen said:

Du må spørre Apple!

Appen benytter Covid-19-apier fra Apple og Google. Dermed må os'et på telefonen nesten støtte dette ... 😉

Kanskje er det hardware-messige forskjeller på t.d. Bluetooth-brikken? 

Apple har faktisk backporta GAEN (Google Apple Exposure Notification) til iOS 12.5, som ble sluppet for iPhone 6 og iPhone 5S den 14. desember.

Da er egentlig ballen over hos FHI og Netcompany om de velger å støtte dette med Smittestopp.

Apple vil i midten av desember levere en oppdatering av iOS 12.5 slik at dette støtter GAEN. Vi har foreløpig ikke en plan for når 12.5 skal støttes for Smittestopp.

https://www.fhi.no/om/smittestopp/om-smittestopp/

Lenke til kommentar
7 hours ago, zanta said:

Noen som ser hvordan appen påvirker strømforbruket? Jeg sjekket nå, og ser at appen har brukt 23 % av all strøm siden sist mobilen ble ladet for 3 dager siden, og da har appen kun vært installert i ca 24 timer. iPhone XR med iOS 14.3. 

Kan ikke si at jeg merker noe særlig forskjell.

Vær obs på at Apple sin batterimåling viser prosent av totalt strømforbruk, hvis du bruker telefonen lite så vil "Exposure Notofication" få en høy prosentandel, hvis du bruker telefonen mer aktivt vil den bli lav.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 21.12.2020 den 19.19):

Hver gang du er i nærheten av en annen telefon med samme app, utveksles en hemmelig kode.

Skulle du teste positivt en gang, så må du riktignok publisere en melding som sier noe slikt: «Hei, dette er telefon Y. Min eier testet positivt vi 20.12.2020». Dermed vil alle telefoner i landet sjekke sin lokale historikk. Var jeg i nærheten av X på det tidspunkt ± en del dager?

Greit nok at appen denne gang er forholdsvis trygg og faktisk gjennomtestet.

Men hvor ofte tror du egentlig at noen får en reell beskjed? Skal vi tippe på at «kostnader delt på antall beskjeder» blir rundt en tusenlapp per beskjed. Jeg kan også tenke meg at de fleste beskjedene bare blir en bekreftelse på at en du var på fest sammen med nå er i karantene eller på sykehus og det vet du allerede.

Man kunne muligens brukt disse pengene (og tiden) til noe mer fornuftig, men det har sikkert vært gøy for utviklere og politikere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...