Gå til innhold

Smart styring av nettet kan spare samfunnet for mange kraftkabler [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iTromsø: Smart Senja - fremtidens energisystem

Veldig interessant satsing i reell skala og med reelle fordeler. Kraftnettet på Senja er generelt svakt og området er dyrt å bygge nye linjer i på grunn av utfordrende geografi, en nasjonalpark og rasfare mange plasser.

Smart styring kan godt sees på som et virtuelt batteri, som flytter forbruket i tid ved hjelp av mange smarte releer i stedet for dyre batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I prinsippet kan godt varmekablene mine kobles ut en time, varmtvannsberederen likeså, elbilen kan godt utsette ladestart og varmepumpa kan sikkert gå på lavere effekt. Utfordringen er at med unntak av elbilen er ingen ting av dette styrbart i dag uten endringer av installasjonen. Jeg må altså installere smartreleer på 5 enheter. Eller, *jeg* kan ikke gjøre det, noen med fagbrev må gjøre det. Det blir dyrt..

Om vi ikke gjør det på en litt mer tilbakelent måte, altså at det gamle dumme enhetene byttes ut med smarte etter som de gamle dør på seg..

Om ikke dette er så lønnsomt at vi bør forsere byttet?

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tibber og laderen deres (Eeasy??) har vel tilbydd dette en god stund? Bare med en veldig viktig justering: det er ikke klokkeslettet på døgnet som får laderen til å ta en pause. Det skjer kun dersom reell trengsel i nettet!

Å spare strøm kl 17 gir kun mening dersom lasten i den delen av nettet du benytter er på bristepunktet. Jeg vil ikke ha regler basert på klokkeslett. Det må være basert på faktisk behov!

Hvor mye (i penger) kan det spares inn på å slippe å oppgradere dagens nett?

Er dette penger som fordeles ut til de som gidder å investere i slike smarte systemer for å pause/bremse forbruket?

Deler forøvrig @kahuna sin bekymring rundt installasjonskostnad. Dette høres dyrt ut! (Men sikkert lurt, samfunnsmessig, på lang sikt)

PS: for to år siden byttet jeg varmtvannstank. Prøvde da å finne en som kunne styres på en smart måte. Ga opp! De er jo stokk dumme alle sammen! Ikke skal de kobles med stikkontakt heller, så dermed er min p.t. fast påkoblet, og trekker strøm til alle døgnets tider etter eget forgodtbefinnende.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Verden går fremover! Nå har man omsider erkjent at varmtvannsberedere er større og viktigere strømbrukere enn elbilladere. Jeg bruker ganske jevnt 15 kWh per døgn, mot ca 6 kWh om jeg hadde hatt en elbil  (lading av elbil vil være mer variabel, men sett fra transformator og ca 50 hustander, blir også elbillading ganske jevnt fordelt). Har heldigvis bereder med støpsel, så jeg kan lett legge in tidsur som stenger for lading morgen og middag. Hvorfor gjøre noe enkelt i stedet for komplisert (såkalt "smarthus")? Jo fordi det er enkelt og billig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (29 minutter siden):

Å spare strøm kl 17 gir kun mening dersom lasten i den delen av nettet du benytter er på bristepunktet. Jeg vil ikke ha regler basert på klokkeslett. Det må være basert på faktisk behov!

Det har en betydelig merverdi å kunne forutsi eller få forhåndsdefinert hva behovet kommer til å bli, fordi man da kan forberede seg med f.eks å sette opp temperaturen på varmepumpa og varmekablene med 1°C en times tid før det klokkeslettet så man har litt mer å gå på når man skal stenge av strømmen til de en times tid eller to. Det samme med elbillader og VVB.

qualbeen skrev (29 minutter siden):

PS: for to år siden byttet jeg varmtvannstank. Prøvde da å finne en som kunne styres på en smart måte. Ga opp! De er jo stokk dumme alle sammen! Ikke skal de kobles med stikkontakt heller, så dermed er min p.t. fast påkoblet, og trekker strøm til alle døgnets tider etter eget forgodtbefinnende.

Når man først har elektrikeren på besøk så burde man bestilt en timer i sikringsskapet også. Det koster ikke så mye og tar ikke veldig lang tid å innstallere.

Men jeg er generelt enig i at det er for dårlig tilgjengelighet og for høye priser på "smarte" funksjoner på f.eks VVB eller hvitevarer. Leverandørene ler nok hele veien til banken når folk betaler tusenlapper mer for en oppvaskmaskin med timer enn en uten. Derfor mener jeg det bør bli et myndighetskrav. Da faller automatisk dumme og dårlige lokkevarer ut av sortimentet og man får bedre konkurranse på varer som har funksjoner som burde være grunnleggende i 2020.

Alternativer:

Spoiler

1. Fortsette som før - treg overgang til smartere energistyring

2. Påby smartstyring med tilbakevirkende kraft - veldig fordyrende, skaper et søppelberg når folk må oppgradere allskens hvitevarer (FM-DAB-utskiftingen ganger hundre). Skaper politikerforakt

3. Påby et visst minimum av smarte funksjoner i nye varer og ved nybygging av hus. Gir mindre prisøkning og folk slipper å bytte ut fullt fungerende ting.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (45 minutter siden):

Er dette penger som fordeles ut til de som gidder å investere i slike smarte systemer for å pause/bremse forbruket?

Nei. NVE hadde jo et forslag om effekttariff, men det var jo alt for komplisert, kom det fram i høringsrunden. Alternativet blir vel at det er styrt av klokkeslett. En lager altså et system basert på at folk skal springe rundt i huset og slå av og på store forbrukere manuelt. Da er faste tidspunkt greit. Etter min mening burde det vært lagt opp til et system som automatiserte dette og så ville produktene kommet av seg selv.

Jeg har en egen liten datamaskin som beregner ut i fra vanntemperatur og når tid den skal være ferdig med oppvarming av vann, akkurat rette tidspunkt varmen skal slås på. Da er vannet ferdig oppvarmet omtrent i samme minutt som varme i gulv slås på. Og det igjen beregnet ut i fra oppvarmingstid på gulv og når tid vi reiser på jobb. Sist natt ble oppvarming av vann slått på klokken 01:05. Vannet varmes bare en gang i døgnet. Lagd fordi jeg hadde lyst. Men det er selvsagt ingen økonomi i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (3 timer siden):

Nei. NVE hadde jo et forslag om effekttariff, men det var jo alt for komplisert, kom det fram i høringsrunden. Alternativet blir vel at det er styrt av klokkeslett. En lager altså et system basert på at folk skal springe rundt i huset og slå av og på store forbrukere manuelt. Da er faste tidspunkt greit. Etter min mening burde det vært lagt opp til et system som automatiserte dette og så ville produktene kommet av seg selv.

Et av problemene med NVEs første tarifforslag var at den definerte rushtid som tidspunktet *du* brukte mest strøm, fullstendig uavhengig av situasjonen i nettet for øvrig..

Jeg ønsker meg egentlig et to-tariff system hvor forbrukerne selv kan velge hvilken de vil følge. Standard tariff bør ha *litt* billigere strøm om natta og ellers være fullstendig ukomplisert.

Den alternative tariffen kan være en 'automatiserings-tariff', med variabel timepris, aktiv bruk av forecast, toveis-kommunikasjon mellom forbruker og nett. Kort sagt, full pakke og så avansert man bare orker(spiller ingen rolle siden det styres automatisk)

StigVidar skrev (3 timer siden):

Jeg har en egen liten datamaskin som beregner ut i fra vanntemperatur og når tid den skal være ferdig med oppvarming av vann, akkurat rette tidspunkt varmen skal slås på. Da er vannet ferdig oppvarmet omtrent i samme minutt som varme i gulv slås på. Og det igjen beregnet ut i fra oppvarmingstid på gulv og når tid vi reiser på jobb. Sist natt ble oppvarming av vann slått på klokken 01:05. Vannet varmes bare en gang i døgnet. Lagd fordi jeg hadde lyst. Men det er selvsagt ingen økonomi i dette.

Kult. :)

Om du ikke har gjort det allerede burde du vurdere å dele prosjektet i elektronikk-delen av forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det har en betydelig merverdi å kunne forutsi eller få forhåndsdefinert hva behovet kommer til å bli, fordi man da kan forberede seg med f.eks å sette opp temperaturen på varmepumpa og varmekablene med 1°C en times tid før det klokkeslettet så man har litt mer å gå på når man skal stenge av strømmen til de en times tid eller to. Det samme med elbillader og VVB.

Når man først har elektrikeren på besøk så burde man bestilt en timer i sikringsskapet også. Det koster ikke så mye og tar ikke veldig lang tid å innstallere.

Men jeg er generelt enig i at det er for dårlig tilgjengelighet og for høye priser på "smarte" funksjoner på f.eks VVB eller hvitevarer. Leverandørene ler nok hele veien til banken når folk betaler tusenlapper mer for en oppvaskmaskin med timer enn en uten. Derfor mener jeg det bør bli et myndighetskrav. Da faller automatisk dumme og dårlige lokkevarer ut av sortimentet og man får bedre konkurranse på varer som har funksjoner som burde være grunnleggende i 2020.

Alternativer:

  Skjul innhold

1. Fortsette som før - treg overgang til smartere energistyring

2. Påby smartstyring med tilbakevirkende kraft - veldig fordyrende, skaper et søppelberg når folk må oppgradere allskens hvitevarer (FM-DAB-utskiftingen ganger hundre). Skaper politikerforakt

3. Påby et visst minimum av smarte funksjoner i nye varer og ved nybygging av hus. Gir mindre prisøkning og folk slipper å bytte ut fullt fungerende ting.

 

Enova kunne jo støtte vannbåren varme i nybygg og ved store oppgraderinger, så kan en ha akkumulatortank på oppvarminga. No betaler norske straumkunder for elektrifisering av crusehavner og hydrogeneventyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk om nettselskapene bare kunne DELE når på døgnet trafikken er størst?? Vi trenger ikke enda flere artikler om smart teknologi eller grønne tullete dingser som slår på lyset med engelsk aksent. Nettselskapene kunne hare fortelle oss når på døgnet det er trangest i nettet - og dermed dyrere - så ville folk innrette seg. Men det gjør de jo ikke, for da vil den shady forretningsmodellen bak effektleddet rakne. Stor skam!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nordic_Zoning skrev (15 minutter siden):

Tenk om nettselskapene bare kunne DELE når på døgnet trafikken er størst?? Vi trenger ikke enda flere artikler om smart teknologi eller grønne tullete dingser som slår på lyset med engelsk aksent. Nettselskapene kunne hare fortelle oss når på døgnet det er trangest i nettet - og dermed dyrere - så ville folk innrette seg. Men det gjør de jo ikke, for da vil den shady forretningsmodellen bak effektleddet rakne. Stor skam!

Man vet jo veldig godt når det er. Det er noen få dager i året når det er ekstra kaldt (mange år siden nå) og i middagstiden (16-18).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nordic_Zoning skrev (1 time siden):

Tenk om nettselskapene bare kunne DELE når på døgnet trafikken er størst??

Det hadde vært veldig interesant. Vis oss tallene! Vi skal nok alltids klare å tolke dem. 

 

Kahuna skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker meg egentlig et to-tariff system hvor forbrukerne selv kan velge hvilken de vil følge. Standard tariff bør ha *litt* billigere strøm om natta og ellers være fullstendig ukomplisert.

Det er slik Glitre gjør det idag. https://www.glitreenergi-nett.no/nettleie/priser/ 12 øre/kWh reduksjon natterstid om vinteren, 2,5 øre/kWh natterstid om sommeren. Hvis dette reflekterer hva det ellers ville koste å bygge ut nettet, så er jeg tilbøyelig til å si; kjør på! Jeg bruker ca. 4500 kWh til elbil pr. år. La oss si 3000 kWh vinter, 1500 kWh sommer. Om jeg flytter all lading til natta så sparer jeg 3000*0,12 + 1500*0,025 = 400 kr/år. Det er ikke mye å kjøpe utstyr til smarthus for!

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (16 minutter siden):

Det er slik Glitre gjør det idag. https://www.glitreenergi-nett.no/nettleie/priser/ 12 øre/kWh reduksjon natterstid om vinteren, 2,5 øre/kWh natterstid om sommeren. Hvis dette reflekterer hva det ellers ville koste å bygge ut nettet, så er jeg tilbøyelig til å si; kjør på! Jeg bruker ca. 4500 kWh til elbil pr. år. La oss si 3000 kWh vinter, 1500 kWh sommer. Om jeg flytter all lading til natta så sparer jeg 3000*0,12 + 1500*0,025 = 400 kr/år. Det er ikke mye å kjøpe utstyr til smarthus for!

Jepp, er klar over det. Synes Glitre sin variant er det beste forsøket på effekttariff så langt, med grei margin. ;)

Den er enkel nok til at folk flest vil forstå den, den straffer ikke dem som ikke gjør det og du kan bruke den uten nytt utstyr, bare bruke bilens ladekalender til å starte lading i den billige perioden. :)

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (10 timer siden):

Man vet jo veldig godt når det er. Det er noen få dager i året når det er ekstra kaldt (mange år siden nå) og i middagstiden (16-18).

Det kan være, men da kunne de jo bare satt opp nettleia mellom kl 16 og 18. Det gjør de jo ikke. Her vi bor (Fredrikstad) blir effektleddet beregnet av de tre timene pr måned med høyest uttak. Helt uavhengig av når det er. Det har ikke noe med flaskehalser å gjøre. Del informasjonen, ta betalt etter faktisk belastning i nettet og slutt med dette spillet!

Endret av Nordic_Zoning
Moderering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nordic_Zoning skrev (11 timer siden):

Det kan være, men da kunne de jo bare satt opp nettleia mellom kl 16 og 18. Det gjør de jo ikke. Her vi bor (Fredrikstad) blir effektleddet beregnet av de tre timene pr måned med høyest uttak. Helt uavhengig av når det er. Det har ikke noe med flaskehalser å gjøre. Del informasjonen, ta betalt etter faktisk belastning i nettet og slutt med dette spillet!

Mener du at en skal sette opp prisen hver dag mellom 16-18? Jeg kan med sikkerthet på 99,999% si at det aldri vil være kapasitetsproblemer i alle måneder unntatt fra midten av desember til midten av februar. Den ideen om at vi skal straffes når det ikke er relevant eller at vi skal gjøre de merkverdigste ting for å unngå høy effekt, er motbydelig og åndssvak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Mener du at en skal sette opp prisen hver dag mellom 16-18? Jeg kan med sikkerthet på 99,999% si at det aldri vil være kapasitetsproblemer i alle måneder unntatt fra midten av desember til midten av februar.

Kan hende det stemmer for det lokale distribusjonsnettet, men nettet er stort.  I andre delar av nettet er det kapasitetsproblem mykje større delar av tida.  Geografisk skeivfordeling av produksjon og last forsterkar dette.  Høg last mellom 16 og 18 i eitt geografisk område (fleire lokale distribusjonsnett) kan medføre flaskehalsar og at produksjon må flyttast ein annan stad, sjølv om det er god kapasitet i det lokale nettet.  Det skjer ganske ofte.  På nasjonalt nivå har vi løyst dette ved å innføre prisområde, som fungerer sånn nokon lunde.  (Nodeprising hadde vore ei nær perfekt løysing som ville gjeve optimal utnytting av nettet og rett pris alle stader, men det er vanskeleg å forstå utan litt kunnskap om fysikk.  Dermed passerer det aldri ei høyringsrunde.)

 

På Senja ligg heller ikkje flaskehalsen i distribusjonsnettet, men i kabelen som går til øygruppa.  Dersom problema kunne tidfestast til eit par timar av døgeret, kunne dei ha auka nettleiga i dei timane for å gje eit incitament til å bruke mindre straum då.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

På Senja ligg heller ikkje flaskehalsen i distribusjonsnettet, men i kabelen som går til øygruppa.  Dersom problema kunne tidfestast til eit par timar av døgeret, kunne dei ha auka nettleiga i dei timane for å gje eit incitament til å bruke mindre straum då.

Det høres ut som de kunne trengt en lokal buffer av et eller annet slag. Pumpekraft, eller bare vanlig vannkraft, i tillegg til disse forbruks-regulerende tiltakene. Men nå har jeg studert kartet og det ser ut som det er en hel del kraftverk spredt ut over Senja. Kan det være at de burde økt effekten i disse? (uten å øke energiuttaket)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Det høres ut som de kunne trengt en lokal buffer av et eller annet slag. Pumpekraft, eller bare vanlig vannkraft, i tillegg til disse forbruks-regulerende tiltakene. Men nå har jeg studert kartet og det ser ut som det er en hel del kraftverk spredt ut over Senja. Kan det være at de burde økt effekten i disse? (uten å øke energiuttaket)

Las du artikkelen?  Dei skal setje inn batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...