Gå til innhold

Anbefaling av ny vaskemaskin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (41 minutter siden):

Trenger ny vaskemaskin. Nå har de to siste maskinene sluttet å virke altfor tidlig, og bil dermed ha noe som holder langt mer enn 5 år. Synes 10 000 hvert 5 år for en vaskemaskin er galskap. Siemens jeg har hatt de siste gangene

Vi er en familie på fem, så trenger en maskin med kapasitet på 9 kg eller mer.

Bosch og Asko. Til nærmere kr 10.000. Solide maskiner, holder ofte i 10-20 år. 

Blås i led lys, WiFi, blåtann, apper, skjerm osv. Når vi kjøpe maskin sist skulle man tro selgeren kom fra dataavdelingen (Elkjøp), han skrøt av alt bling. Det man trenger er en solid maskin. Handlet i annen butikk...

Pass på falske tilbud der maskinen liksom har kostet 10.000 og stadig er nede i kr 5000-6000. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 minutter siden):

Er ikke 5 år forbrukerkjøpsloven? Hvis de bryter ned før 5 år så har du rett til å klage? På varer som er ment til å tåle så lang brukstid.

Jo. Trolig mener han da like over 5 år, med problem på sin maskin.

Har vært litt borte i at billige maskiner takker for seg mellom 5-6 år. Så billige maskiner lønner seg sjeldent. De skal tåle myyye fysisk belastning (slitasje) og ha stabil elektronikk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (3 minutter siden):

5 år og 2 mnd holdt den. En maskin til 10 000 bør en forvente mer av synes jeg.

Nå er det vel 10 års motorgaranti, men om det er motoren som er problemet eller noe annet aner jeg ikke. Error 23 mener jeg det var.

Se på nett eller manual hva erroren betyr! Det kan være en bagatell...

Motorgaranti har selv rimelige maskiner, men drivverk og annet kollapser oftere før motoren på de maskinene. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 minutter siden):

Bosch og Asko. Til nærmere kr 10.000. Solide maskiner, holder ofte i 10-20 år. 

Blås i led lys, WiFi, blåtann, apper, skjerm osv. Når vi kjøpe maskin sist skulle man tro selgeren kom fra dataavdelingen (Elkjøp), han skrøt av alt bling. Det man trenger er en solid maskin. Handlet i annen butikk...

Pass på falske tilbud der maskinen liksom har kostet 10.000 og stadig er nede i kr 5000-6000. 

Simens og Bosch er vel samme sak, og er Siemens mine to siste har vært. Første ble byttet etter 3 år på reklamasjon, og nå har altså den nyeste tatt kvelden etter 5 år og to mnd. IQ700 var vel serien den kom fra.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Lekkasjekode. Det kan være faktisk lekkasje som trigger lekkasjesensoren, defekter eller fatadeil.

Ja jeg vet at E23 er lekasjekode, noe en enkelt så da det var vann over alt. Mistenker at det er i forbindelse med tømming av maskinen da feilen ikke kom før maskinen var mer eller mindre ferdig å sentrifuge.

Teknikker kommer på onsdag, men kanskje jeg skal se om jeg får flyttet frem maskinen og åpnet den opp i morgen. En slange som har hoppet av/defekt bør være greit å se

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (22 timer siden):

Trenger ny vaskemaskin. Nå har de to siste maskinene sluttet å virke altfor tidlig, og bil dermed ha noe som holder langt mer enn 5 år. Synes 10 000 hvert 5 år for en vaskemaskin er galskap. Siemens jeg har hatt de siste gangene

Vi er en familie på fem, så trenger en maskin med kapasitet på 9 kg eller mer.

Gjorde samme "feil" som deg når vi fikk barn. Kjøpte toppmodell til et veldig kjent og godt omtalt dyrt toppmerke fordi vi ville ha noe som varte, tok endelig kveld etter 7 år da jeg ikke gadd skru den opp og kjøpe mer deler.  Første feil som kom var rett etter 5 år, da var det motoren som stanset plutselig. Demonterte (børstefri) og satt sammen, virket plutselig av seg selv og ikke noe trøbbel. År 6 gikk fyllingsslangen til vannet, fikk en feilmelding der vannlekkasjesensor slo ut. Byttet plastrør og beskyttet de utsatte delene som var nærmest motvekten til maskinen med sportateip. Pga. design hadde nok plastrøret slått inn mot betongvekten.

Hva byttet jeg den ut med? Logik vaskemaskin som fungerer prikkfint selv etter fem år. Hvis den ryker så er det ikke grunn til å se seg tilbake, bare å kaste. Teknikken utvikles, og selv om du skulle ha hatt maskinen i 20 år så ville den vært teknisk utdatert.

Eks. Logik maskin til en billig penge og som koster sikkert mindre enn det tekniker skal ha for å fikse din nåværende:

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/188519/logik-vaskemaskin-l814wm20e

 

Husk: Du har fem års reklamasjonsfrist

Lenke til kommentar

Jeg ser liten grunn til å kaste bort masse penger. Man er ikke garantert lang varighet uansett. Like greit å kjøpe en til 6-7 k som varer (minst) en 7-8 år enn en Miele til over 20k som kanskje varer i 20 år.

Jeg har personlig bare overtatt/kjøpt forholdsvis billige modeller av Siemens og Bosch som likevel har vart forholdsvis lenge. (10 år+)

Lite som skiller de ulike merkene, men pass på å kjøpe en som takler nok vekt, gjerne 8kg+ og helst med 1600 omdreiningers sentrifugering. Tøyet blir merkbart mer tørt med 1600 vs 1400 omdreininger.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...