Gå til innhold

OECD-rapport advarer om «glemt» utslipp som også elbiler bidrar til


Anbefalte innlegg

Solberg regjeringa har heilt frå og med fyrste dag, prøvd å få oss til å tru, at det å auke eit budsjett er det same som meir bruk av til dømes jernbane. Men det har lite å sei om auken innan bruk av bil vert prioritert enda høgare.

Det verste er likevel å halde fram med ein politikk som har ført til auka forskjellar når ein skal betale for kjøp og bruk av elbilar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bremsene på elbil varer 20 ganger lenger fordi 95 prosent av bremsingen gjøres med regenerering. Jeg rører aldri bremsepedalen på min model 3, for den stopper veldig kjapt når gassen slippes, og blir stående uten å rulle selv i bratte bakker.

På bensinbilene mine bytter jeg bremser annethvert år i snitt. På elbilen ser jeg ingen slitasje eller rust etter ett år.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Herr Akkar skrev (På 22.12.2020 den 22.52):

Bremsene på elbil varer 20 ganger lenger fordi 95 prosent av bremsingen gjøres med regenerering. Jeg rører aldri bremsepedalen på min model 3, for den stopper veldig kjapt når gassen slippes, og blir stående uten å rulle selv i bratte bakker.

På bensinbilene mine bytter jeg bremser annethvert år i snitt. På elbilen ser jeg ingen slitasje eller rust etter ett år.

 

20 ganger lenger ??? Nå får du gi deg da. Dette skal være en saklig diskusjon. Automat kasser gjør akkurat det samme (blir stående i bakker) Og vi snakket om hvem som sliter mest på vei banen bla,annet. Ikke bremser.

Lenke til kommentar
smergel skrev (1 time siden):

Og vi snakket om hvem som sliter mest på vei banen bla,annet. Ikke bremser.

Vi snakker faktisk om bremser også. Artikkelen snakker om alle utslipp fra biltrafikk og det inkluderer bremsestøv. Bremsestøv lages hver gang bremseklossene berører bremseskiven og siden elbiler kan bremse regenerativt blir det også mindre bremsestøv fra elbiler. 

Når det er sagt så er ikke bremsesystemer for elbiler helt modent ennå, der er det fortsatt noe å gå på men jeg ser ingen ting i veien for at elbiler på sikt helt kan kutte ut ordinær bremseservice. Altså at de bremsene som følger med bilen da den er ny lever like lenge som bilen uten at klosser og denslags må byttes ut under veis.

Hva slags automatkasse har du som bremser for deg? Tenker du på parkeringsbrems? Den bremser jo ikke bilen, den holder den i ro når den allerede står stille.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Vi snakker faktisk om bremser også. Artikkelen snakker om alle utslipp fra biltrafikk og det inkluderer bremsestøv. Bremsestøv lages hver gang bremseklossene berører bremseskiven og siden elbiler kan bremse regenerativt blir det også mindre bremsestøv fra elbiler. 

Når det er sagt så er ikke bremsesystemer for elbiler helt modent ennå, der er det fortsatt noe å gå på men jeg ser ingen ting i veien for at elbiler på sikt helt kan kutte ut ordinær bremseservice. Altså at de bremsene som følger med bilen da den er ny lever like lenge som bilen uten at klosser og denslags må byttes ut under veis.

Hva slags automatkasse har du som bremser for deg? Tenker du på parkeringsbrems? Den bremser jo ikke bilen, den holder den i ro når den allerede står stille.

Problemet er ikke slitasje men korrosjon.

Står bilen ute i allslags vær korroderer det.

Dessuten kan det fryse. Så nettop en der bremsene frøs fast på en vw i minus 20 eller 30 grader. Pga regen ble bremsene ikke brukt og frøs fast.

skivebremser bak er egentlig en uting. Man må bremse hardt for å kjøre dem rein.

Ser at dette går igjen enten bilen heter bmw eller tesla. Rustfrie skiver finnes men gir dårligere friksjon.

Uansett så er det piggdekk som er verst. Så kommer dekkstøv. Her kommer bilens vekt og akselerasjon i betrakning. Tyngre biler krever mere kraft i svinger og ved akselerasjon(retardasjon)

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Uansett så er det piggdekk som er verst. Så kommer dekkstøv. Her kommer bilens vekt og akselerasjon i betrakning. Tyngre biler krever mere kraft i svinger og ved akselerasjon(retardasjon)

Du glemmer to av de tre hovedkildene til veistøv:

  • Grus
  • Kjetting
  • Piggdekk

Samtlige er nødvendige og effektive trafikksikringstiltak, men grusen og støvet behøver ikke ligge langs veiene og virvles opp gjennom hele sesongen. Det bør fjernes hver gang det blir bart / plussgrader. Da får vi det beste kompromisset mellom trafikksikring og støvmengde.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Du glemmer to av de tre hovedkildene til veistøv:

  • Grus
  • Kjetting
  • Piggdekk

Samtlige er nødvendige og effektive trafikksikringstiltak, men grusen og støvet behøver ikke ligge langs veiene og virvles opp gjennom hele sesongen. Det bør fjernes hver gang det blir bart / plussgrader. Da får vi det beste kompromisset mellom trafikksikring og støvmengde.

Salt glemte du. Det tørker og virvles opp i lufta. Dessuten ødelegger det bilene slik at levetiden avtar.

Lenke til kommentar
runerask skrev (På 20.12.2020 den 20.06):

Hvorfor blir så lite varer transportert av jernbanen egentlig? Hvorfor har ikke politikere lagt til rette for gods på jernbane, i stedet for å bruke pisken på vanlige folk? For meg virker det som om politikere bare bruker enkleste forklaring uten å ha hatt noe særlig gjennomtenkt plan bak noe....

Med jernbane, er ikke metall konstant i gnisning mot annet metall da? Hvor mye svevestøv blir det av dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 20.12.2020 den 20.17):

Hvis man regner at 3 mm slitasje er utslitte dekk så vil man i tilfellet under ha noe rundt 0,3 gram/km i partikkelutslipp. En stor andel PM10.

Til sammenligning så er dette over 50 ganger mer enn EURO6-kravet til partikkelutslipp for diesel-biler. Neste gang forfatteren Stephen King ønsker å grønnvaske livsstilen sin så bør han ha det i mente.

image.png.66d8c9d9b635033e65216b031880c2f5.png

Hvis dekkene er slitt etter 12000 km så er det noe galt.

Så her er det noe merkelig med både datagrunnlaget og regnestykkene dine. Som vanlig, da. Humrer enda litt etter at du dro frem en rapport som inkluderer biler som har gått tapt i skogbranner for å "bevise" at Teslaer tar fyr oftere enn andre biler 😂

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (På 21.12.2020 den 8.55):

Jeg har en Toyota Corolla med en 1,3l motor som forbruker 0,5 DL på mila og veier 1040 kg.

Under produksjon så genererer en Tesla 3 ganger mer utslipp en en bensinbil leste jeg i en artikkel.Det er jo maaaange batterier og ett langt lednings nett som går i disse bilene og de veier 3 tonn.

Hvordan i all verden kan min bil være ett "miljøsvin" mens en batteri bil går som grønn ?

Bilen min sliter langt mindre på veibanen ,m.a.o. mindre veistøv og batteriene som sitter i disse el bilene kan jo resirkuleres men hvor mange ganger ??

Når det ikke lenger er mulig å resirkulere batteriene så burde det bli ganske så mye avfall da.

Og vi plyndrer Afrika for ressurser til disse batteriene.

Tror nok denne miljø grønne tiden vi lever i er bare Big business .

Elbiler har noe større utslipp ved produksjon, men gjennom bilens levetid har den mye lavere utslipp totalt.

Hva er det som veier tre tonn? Model 3 LR AWD veier litt over 1,7 tonn. Model 3 SR+ veier litt over 1,6 tonn. Toyota Corolla veier visst rundt 1,2-1,3 tonn, men er vel også en mindre bil enn Model 3.

Din bil er et miljøsvin fordi det slipper ut både giftige partikler og CO2, og akselererer den globale oppvarmingen. Ved å bytte til f.eks. Nissan Leaf, som vel kanskje er mer i Corolla-klassen(?) så slipper du å drepe folk med unødige partikkelutslipp, og du slipper å ødelegge planeten ved å spy ut for mye CO2.

Du plyndrer Afrika for ressurser til det stinkende miljøsvinet ditt. Hvorfor er det bedre at du plyndrer Afrika i enda større grad?

Batteriene kan resirkuleres. Om en del år så vil man ikke lenger trenge å utvinne nye materialer, da man bare kan resirkulere eksisterende batterier. Så også der banker elbilene dritten av den stinkende, giftige drapsbilen din.  

smergel skrev (På 21.12.2020 den 17.03):

Og familie Teslaen veier faktisk nesten 3 tonn.

Så du velger å sammenligne to biler av helt forskjellig størrelse og klasse? Du synes ikke dette blir litt uærlig?

Sitat

Mine dekk sliter mindre på veibanen ja ettersom bilen er lettere og dekkene er smalere.

Forskjellen er irrelevant. Du må opp på tungtransport for signifikante forskjeller.

Sitat

Under produksjon av en familie Tesla så forurenser den 3 ganger mer enn en bensinbil i følge forskere.

Du har ikke peiling på hva du snakker om.

Sitat

Afrika er jo gjennomkorrupt da.

Ja, og det har oljeindustrien utnyttet i alle år.

 

 

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Nok en skogbrann

Du får det til å høres ut som siste nytt. Videoen er nesten to år gammel og du måtte helt til Kina for å finne en sånn video. Det virker også som du forsøker å plante en stråmann her om at @hekomo har sagt at alle Tesla-branner er registrert som skogbranner og at alle er fordekte tilfeller av brann som oppsto på andre måter.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For å holde tråden varm, Påstand om 76,4 øre vegslitasje som må antas å være en 42 tonn semi

 

Antar vi nyttelasten er 20 tonn er det nok varer til 4 personer á 5 tonn hvær i året (13,7 kg hvær dag)

Vegslitasje varene Du kjøper blir da;  skal vi si transporten er 500 km + retur halvfabrikata 500 km

1 000 km x 0,764 kr/km / 4 = > 191 kroner i vegslitasje for varene Du kjøper i løpet av et år.

 

Det er også påstått i artiklen at en personbil representerer 3 kr i vegslitasje i løpet av 300 000 km (15 øre året)

 

Konklusjon vegvedlikehold (191,15 kr x 5,5 millioner nordmenn) ca 1 mrd.

Bisetning: Er vedlikeholdskostnad høgre må det være pga vedlikeholdkjøretøyene.

Og batteri - buss må du for fan ikke følge, men OK må du sitt fremme og reduser slitasjen med 1 krone pr 10 km.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 2.1.2021 den 11.27):

Elbiler har noe større utslipp ved produksjon, men gjennom bilens levetid har den mye lavere utslipp totalt.

Hva er det som veier tre tonn? Model 3 LR AWD veier litt over 1,7 tonn. Model 3 SR+ veier litt over 1,6 tonn. Toyota Corolla veier visst rundt 1,2-1,3 tonn, men er vel også en mindre bil enn Model 3.

Din bil er et miljøsvin fordi det slipper ut både giftige partikler og CO2, og akselererer den globale oppvarmingen. Ved å bytte til f.eks. Nissan Leaf, som vel kanskje er mer i Corolla-klassen(?) så slipper du å drepe folk med unødige partikkelutslipp, og du slipper å ødelegge planeten ved å spy ut for mye CO2.

Du plyndrer Afrika for ressurser til det stinkende miljøsvinet ditt. Hvorfor er det bedre at du plyndrer Afrika i enda større grad?

Batteriene kan resirkuleres. Om en del år så vil man ikke lenger trenge å utvinne nye materialer, da man bare kan resirkulere eksisterende batterier. Så også der banker elbilene dritten av den stinkende, giftige drapsbilen din.  

Så du velger å sammenligne to biler av helt forskjellig størrelse og klasse? Du synes ikke dette blir litt uærlig?

Forskjellen er irrelevant. Du må opp på tungtransport for signifikante forskjeller.

Du har ikke peiling på hva du snakker om.

Ja, og det har oljeindustrien utnyttet i alle år.

(så slipper du å drepe folk med unødige partikkelutslipp, og du slipper å ødelegge planeten ved å spy ut for mye CO2. ) Skriver du. Hva med Atom katastrofer som Tsjernobyl i 1986 og 2011 ved det japanske Fukushima ? Og atom avfall ? Hvor mange tror du det har drept ? Tenk på det før du lader batteri bilen din. Og hva med små utslipp av radioaktivitet ? VI hadde ett lite utslipp her i Lillestrøm for en del år siden, samme det så lenge du får ladet batteriet ditt. Hva og hvor kommer det til å skje neste gang en reaktor går varm ? Og om du mener att jeg må opp til tungtransport for å sammenligne med en personbil da er du helt på jordet mann. Så du mener virkelig att det ikke er noe forskjell på at en tung Tesla med brede dekk og høy vekt ikke sliter mer på veibanen enn en Fiesta ?Tesla Model S veier 2250 kg og det er langt ifra den største av de. Svogeren min har en svær familie Tesla og den veier 2800 kg + 2 personer foran og tre bak. Nei, det sliter ikke mer på veien det ! Neste gang en atom reaktor går i lufta så tenk på det når du lader leke batteri bilen din.

hekomo skrev (På 2.1.2021 den 11.27):

 

 

 

Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (På 22.12.2020 den 22.52):

Bremsene på elbil varer 20 ganger lenger fordi 95 prosent av bremsingen gjøres med regenerering. Jeg rører aldri bremsepedalen på min model 3, for den stopper veldig kjapt når gassen slippes, og blir stående uten å rulle selv i bratte bakker.

På bensinbilene mine bytter jeg bremser annethvert år i snitt. På elbilen ser jeg ingen slitasje eller rust etter ett år.

 

Da har Du skiver av god kvalitet på batteribilen din, og det motsatte på bensinbilen.

 

Her forleden dag såg eg en rekning fra et verksted, nei verken klosser eller skiver var utslitt. Dei flasset som bare pokker og måtte skiftes etter to år, alle fire. Huhh, for noe søppel som selges inn til over 5 gangeren av pris på Biltema.

Ikke pusser dei godt opp og smørrer kaliper heller.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 2.1.2021 den 11.27):

Elbiler har noe større utslipp ved produksjon, men gjennom bilens levetid har den mye lavere utslipp totalt.

Hva er det som veier tre tonn? Model 3 LR AWD veier litt over 1,7 tonn. Model 3 SR+ veier litt over 1,6 tonn. Toyota Corolla veier visst rundt 1,2-1,3 tonn, men er vel også en mindre bil enn Model 3.

Din bil er et miljøsvin fordi det slipper ut både giftige partikler og CO2, og akselererer den globale oppvarmingen. Ved å bytte til f.eks. Nissan Leaf, som vel kanskje er mer i Corolla-klassen(?) så slipper du å drepe folk med unødige partikkelutslipp, og du slipper å ødelegge planeten ved å spy ut for mye CO2.

Du plyndrer Afrika for ressurser til det stinkende miljøsvinet ditt. Hvorfor er det bedre at du plyndrer Afrika i enda større grad?

Så også der banker elbilene dritten av den stinkende, giftige drapsbilen din.  

Så du velger å sammenligne to biler av helt forskjellig størrelse og klasse? Du synes ikke dette blir litt uærlig?

Forskjellen er irrelevant. Du må opp på tungtransport for signifikante forskjeller.

Du har ikke peiling på hva du snakker om.

Ja, og det har oljeindustrien utnyttet i alle år.

 

 

Batteriene kan resirkuleres. , da man bare kan resirkulere eksisterende batterier..Skriver du . Når du leker Nostradamus og rett og slett spår fremtiden her ang "Om en del år så vil man ikke lenger trenge å utvinne nye materialer " Du får bygge deg en Back to the Future bil, av batteri da selvfølgelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...