Gå til innhold

"Koke ned"/"koke sammen"/"redusere" kraft


Zicos

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve å lage litt kraft før jul, og jeg har nå en "u-redusert" kraft som har stått over natten, og jeg ser at de fleste oppskrifter sier noe ala "om du ønsker det kan du redusere kraften", men ingen (selv ikke kokeboka "Saus & Kraft") sier noe om hvordan dette gjøres. 

Jeg mistenker at det bare er snakk om å la det fortsette å stå og småkoke, kanskje uten lokk? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zicos skrev (11 minutter siden):

Tenkte jeg skulle prøve å lage litt kraft før jul, og jeg har nå en "u-redusert" kraft som har stått over natten, og jeg ser at de fleste oppskrifter sier noe ala "om du ønsker det kan du redusere kraften", men ingen (selv ikke kokeboka "Saus & Kraft") sier noe om hvordan dette gjøres. 

Jeg mistenker at det bare er snakk om å la det fortsette å stå og småkoke, kanskje uten lokk? Stemmer dette?

HVA ER REDUKSJON?

Etter endt koking siler man ifra bein og grønnsaker og sitter igjen med en velsmakende kraft, som kan brukes videre i sauser, supper, gryter og annet.

Mange velger allikevel å koke kraften ytterligere inn, for å få en kraft med ekstra mye smak og pondus. Kokes kraften så lenge at halvparten av vannmengden fordamper ender man opp med noe man på kokkenes fagspråk kaller glace.  Koker man bort 1/3 av vanninnholdet kaller man kraften for en demi-glace.

 

Liker at det her heller ikke direkte står at kraften reduseres ved koking, det står at det blir til glace eller demi-glace 🤣

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...