Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

12v relé...


Fenrisúlfr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Complexity said:

Eller så kan du bare kjøpe ett 5V rele?

Selv om trekkspolen går på 5V bruker de å kunne styre opptil 30V DC. Må bare finne ut hvor mye strøm ledbaren må ha og finne ett som er kraftig nok.

Det har jeg prøvd å se etter, men fant ingen. Vet du hvor man kan kjøpe det evt?

 

kan et alternativ være å åpne relé og vikle opp coilen?

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Fenrisúlfr said:

Det har jeg prøvd å se etter, men fant ingen. Vet du hvor man kan kjøpe det evt?

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=261993826722&category=36328&pm=1&ds=0&t=1562768406000&ver=0&cspheader=1

Sikkert enklere plasser enn der men var ett av første treff på google. Max 10A så blir vel 120W på 12V. Vet ikke hvor kraftig den ledbaren er? 

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=261993826722&category=36328&pm=1&ds=0&t=1562768406000&ver=0&cspheader=1

Sikkert enklere plasser enn der men var ett av første treff på google. Max 10A så blir vel 120W på 12V. Vet ikke hvor kraftig den ledbaren er? 

 

Tenker det beste kanskje ville vært å bruke det 5v relét som en "booster" til signalet, og la den trigge det andre relét? 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Fenrisúlfr said:

Har dårlig råd, ellers hadde jeg nok gått for det. Led baren er noe jeg har ifra forrige bil, og med så mye dyreliv det er på veiene rundt der jeg bor er det kjekt med lys. 

Men hva er greia med 5V da? Fleste lys i bil går jo på 12V så du kan vel stjele styrestrøm derifra?

1 hour ago, Fenrisúlfr said:

Tenker det beste kanskje ville vært å bruke det 5v relét som en "booster" til signalet, og la den trigge det andre relét? 

Fult mulig det og, men skal man gjøre det komplisert så kan man liksågreit bruke transistor som nevnt over.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Complexity said:

Men hva er greia med 5V da? Fleste lys i bil går jo på 12V så du kan vel stjele styrestrøm derifra?

Fult mulig det og, men skal man gjøre det komplisert så kan man liksågreit bruke transistor som nevnt over.

Nei, er HIR2 pære. Er et spjeld som flytter seg inne i lykta for å bytte mellom fjern og nærlys. Når fjernlyset er på får spjeldet konstant 5v.  Pæra får samme 12v hele tiden, uavhengig om det er fjern eller nærlys. Jeg sjekket også sikringen for fjærnlys og den får også 12v hele tiden.

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Fenrisúlfr said:

Nei, er HIR2 pære. Er et spjeld som flytter seg inne i lykta for å bytte mellom fjern og nærlys. Når fjernlyset er på får spjeldet konstant 5v.  Pæra får samme 12v hele tiden, uavhengig om det er fjern eller nærlys. Jeg sjekket også sikringen for fjærnlys og den får også 12v hele tiden.

Aha!.. har du prøvd å google løsninger til din bil å sett på muligheter?

Selv har jeg canbus lykter og en liten dekoder boks jeg plugga i bak lykten som gir 12V til ett rele når den kjenner på datasignalet at langlyset skal på. Finnes fine ferdige løsninger til det meste.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Complexity said:

Ville vel funket det der ja

Kult, da prøver jeg det når jeg får bestilt det over nyttår. Har prøvd å se etter andre løsninger, men det koster skjorta og litt til. Hvis dette fungerer greit så sparer jeg en god del kontra en ferdig kontrollboks ala canm8. Med litt tolmodighet burde jeg kunne få det til å se ganske pent ut også :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...