Gå til innhold

Altibox wifi dårlig?


Trondz1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager at det blir så mange spørsmål her nå, men jeg endte opp med og kjøpe en Asus RT-AX58U WiFi 6, fått koblet til og satt hjemmesentral i bromodus. Fått plassert den på kontoret mest mulig midt i huset og har stabil signal lengst unna i hele huset, men i følge speedtest så er speed på 50-60 ish lengst unna, det er sikkert greit nok det så lenge det er stabilt (må jo gjennom 4 delevegger på det meste) MEN når jeg sitter på kontoret 1m fra rutern så får jeg bare 350 ifølge speedtest, jeg forventer ikke 500 på wifi i hele huset altså, men 1m fra boksen burde vel være oppunder 500?

Lenke til kommentar

500mbps på wifi er ingen selvfølge nei. Det kan du ikke forvente heller. Når altibox sier 500mbps som hastighet er det ment på kabel. Dette siden det vil avhenge av specs på alt utstyr du kobler til.

Test med en kabel direkte fra ruter til PCen, vil tro du får andre hastigheter. Husk også at jo flere enheter du har mellom trancieveren (overgang fiber - tp), jo flere feilkilder for reduksjon i hastighet.

Selv endte jeg med å til slutt droppe bridgemode da jeg fikk bedre hastigheter med nyeste ruteren fra altibox. Benytter en eldre Cisco-ruter som AP. (Fordelen er at du sparer deg for kostnad til ny ruter. Ulempe er at du må connecte manuelt til punktet som er nærmest, så derfor har jeg også Mesh klart til bruk så fort altibox kan støtte tv-dekoder på mesh-nettet).

Lenke til kommentar

Jeg har  fjernet hjemmesentral og benytter en edgerouter-12 og ubiquiti ap. AP henger rett over hode på meg. Måler AV OG TIL oppimot 500. Ligger som regel på 350. Er nok en del som spiller inn her. Kanaler. Støy fra andre ting i nærheten. På kabel får jeg det jeg forventer.. 500/500. 
tenker det er ett fett om mobilen min eller laptop har 100 eller 500mbit på wifi. Det brukes bare til mindre oppgaver. 
alle andre duppeditter som ps4, tv, stasjonær pc er alt kablet 

Lenke til kommentar

jammen da får jeg slå meg til ro med sånn det er nå, tenkte bare at når guttungen skal ha nett på rommet sitt etterhvert (som da er lengst unna) så får jeg bare dra opp en kabel bort dit, har lagt klart trekkerør i veggen så får han et utaki en veggboks eventuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...