Gå til innhold

Er denne Macbook Air en bruktvare?


Anbefalte innlegg

Hei dere!

Nylig kjøpt meg en Macbook Air med M1 som var forseglet i pappeske og appleboks.

Når jeg imidlertid åpner denne, er det en spesiell lukt - minner om lukten hos gamle besteforeldre blandet med sprit. Kan godt hende dette bare er "nylukten" til dette produktet, ikke vet jeg!

Videre ser jeg at datamaskinen var ladet til 93% i november, men jeg kjøpte jo denne i desember ... Er det slik at noen har hatt denne før meg, eller er det rett og slett bare fabrikken som har ladet batteriet før sending? Hørt noen si de gjør det, mens andre at de ikke gjør det grunnet eksplosjonsfare.

Kan noen huske å ha opplevd noe liknende ved kjøpet av ny Macbook? kom gjerne med innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ABA skrev (7 minutter siden):

Hei dere!

Nylig kjøpt meg en Macbook Air med M1 som var forseglet i pappeske og appleboks.

Når jeg imidlertid åpner denne, er det en spesiell lukt - minner om lukten hos gamle besteforeldre blandet med sprit. Kan godt hende dette bare er "nylukten" til dette produktet, ikke vet jeg!

Videre ser jeg at datamaskinen var ladet til 93% i november, men jeg kjøpte jo denne i desember ... Er det slik at noen har hatt denne før meg, eller er det rett og slett bare fabrikken som har ladet batteriet før sending? Hørt noen si de gjør det, mens andre at de ikke gjør det grunnet eksplosjonsfare.

Kan noen huske å ha opplevd noe liknende ved kjøpet av ny Macbook? kom gjerne med innspill!

Det hørtes jo merkelig ut, men når den er forseglet så skal den være ny. 

Hva gjelder lading så er det vel sannsynligvis bare ladingen på forhånd. Sjekk ladesykluser :). Last ned denne, så får du all info. 

https://coconut-flavour.com/coconutbattery/

 

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Riktig nok er det en industri som jobber med at produkter skal ha en "ny-lukt", men at Apple skulle velge "Alkoholiserte besteforeldre" som duft-essens til en ny maskin virker noe usannsynlig. Det er kanskje et eller annet i produksjonen som lager denne lukten. Spesielt om boksen var pakket inn i plast.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Just now, vidor said:

Riktig nok er det en industri som jobber med at produkter skal ha en "ny-lukt", man at Apple skulle velge "Alkoholiserte besteforeldre" som essens til et ny maskin virker temmelig usannsynlig. Det er kanskje et eller annet i produksjonen som lager denne lukten. Spesielt om boksen var pakket inn i plast.

Den luktet ikke i nærheten av de tidligere maskinene jeg har kjøpt iallfal. Ble faktisk en liten nedtur😂

Lenke til kommentar
1 minute ago, L1pslide said:

Den luktet ikke i nærheten av de tidligere maskinene jeg har kjøpt iallfal. Ble faktisk en liten nedtur😂

Normalt sett lukter IT-utstyr temmelig lite og anonymt. Aldri vært borti noe slikt som omtales.

Overtok et brukt tastatur en gang som luktet tobakksrøyk, men det var bare å vaske så var det greit. Kanskje det samme funker på Apple M1.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (6 minutter siden):

Blandet nok serienummer på maskinen og batteriet. Den er nok ny :)

 

L1pslide skrev (5 minutter siden):

Den luktet ikke i nærheten av de tidligere maskinene jeg har kjøpt iallfal. Ble faktisk en liten nedtur😂

Vanlig at det tar tid å laste ned Microsoft Office på disse M1-maskinene? Brukte hvert fall 5 minutter å laste ned.

Forventet også at appene ble åpnet raskere, risikerer å vente noe før de popper opp... kanskje fordi maskinen er helt ny?

Lenke til kommentar
ABA skrev (5 minutter siden):

 

Vanlig at det tar tid å laste ned Microsoft Office på disse M1-maskinene? Brukte hvert fall 5 minutter å laste ned.

Forventet også at appene ble åpnet raskere, risikerer å vente noe før de popper opp... kanskje fordi maskinen er helt ny?

Du virket litt skeptisk :): Nedlasting avhenger i stor grad av nettlinjen din. Ikke maskinen... De fleste apper åpner raskt. Nå vet jeg ikke hvilke du tenker på, og heller ikke om du har mange andre apper åpne.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, vidor said:

Normalt sett lukter IT-utstyr temmelig lite og anonymt. Aldri vært borti noe slikt som omtales.

Overtok et brukt tastatur en gang som luktet tobakksrøyk, men det var bare å vaske så var det greit. Kanskje det samme funker på Apple M1.

Pakker opp mye Apple utstyr på jobben, det er noe de gjør med lukten. Samme som Volkswagen, egen avdeling til å designe lukter for å gi en bedre nybilsfølelse. 

Lenke til kommentar

Når jeg har flere faner oppe, hvorav den ene fanen er YouTube med spillende musikk - så hører jeg tidvis hakking i musikken når jeg er inne på andre faner og holder på ... er det virkelig slik Mac skal være? Nylig rekruttert fra Windows til Apple, men tror hittil at Windows er best valg altså, hehe - får i hvert fall bedre specs for pengene slik jeg oppfatter det. Er litt oldschool at spillende musikk på YouTube hakker 😄 Noen tanker?

Lenke til kommentar
ABA skrev (5 timer siden):

Når jeg har flere faner oppe, hvorav den ene fanen er YouTube med spillende musikk - så hører jeg tidvis hakking i musikken når jeg er inne på andre faner og holder på ... er det virkelig slik Mac skal være? Nylig rekruttert fra Windows til Apple, men tror hittil at Windows er best valg altså, hehe - får i hvert fall bedre specs for pengene slik jeg oppfatter det. Er litt oldschool at spillende musikk på YouTube hakker 😄 Noen tanker?

Prøv med en annen nettleser, sjekk om feks prosessoren spiker, sjekk netthastigheten og oppløsningen på YouTube-videoene du ser på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...