Gå til innhold

Disse smarte fartsdumpene aktiveres bare om du kjører for fort – nå testes de i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide, da vil det igjen kunne gå an å sette cruise-kontrollen på 40 i 40 sone osv istedenfor å måtte senke til 20-25 km/t

Dagens asfalthumper er ofte feilkonstruerte (evt slitt så de blir for brå) og utsetter dessuten oppheng og støtdempere for unødig slitasje.  Slitte støtdempere kan fort øke bremselengden med 25% når det virkelig gjelder...

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Forstår ikke helt poenget med å installere en slik kompleks løsning.

Kan de ikke bare montere en simpel fotoboks?

En simpel fotoboks koster mer å sette opp og holde i drift

Gj.snittsfarten på de fleste økte når de lagde fartshumper
De fjernet de når de la ny asfalt og da kjørte "alle" i 40, nå kjører de fleste i 50, for å ta igjen tapt tid

Lenke til kommentar
Christer Fure Nervik skrev (2 timer siden):

Denne fartsdumpen er montert i en 40-sone..

Noen som vet ved hvilken fart den da aktiveres ? (Nei - har ikke tenkt å finne ut dette selv...)

- hva når en "racersyklist" kommer i f.eks 45km't her ....

Syklister oppfordres til å bruke sykkelfeltet som ligger kloss inntil. Humpen/fellen dekker ikke sykkelvei. Slik sett er det kanskje et større potensielt problem med motorsykler som sneier innom sykkelfeltet i stedet for å bremse ned.

Vil allikevel håpe/tro det ikke skjer i særlig utstrakt grad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De klarer det i Sverige. Løsningen har vært der i noen år, nå. Så vil tro de har tenkt på det. Uansett ikke mye til snø i Bergen, da ..

Dersom lemmen fylles opp av stein, snø, is, pinner og grus, er vel det aller verste som kan skje at den ikke åpner seg? Altså at de som kjører for fort ikke får din straff akkurat da?  Neppe noen alvorlige feil, mao.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Christer Fure Nervik skrev (2 timer siden):

Denne fartsdumpen er montert i en 40-sone..

Noen som vet ved hvilken fart den da aktiveres ? (Nei - har ikke tenkt å finne ut dette selv...)

- hva når en "racersyklist" kommer i f.eks 45km't her ....

Da må vel racersyklisten holde fartsgrensa, evt sykle på fortau? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Testet det ut nå, og velger språk med omhu. Aktiverte seg først når jeg (kanskje) var oppe i 50 km/t (diskutabelt, såg aldri at speedometeret var der). Reell hastighet blir vel (kanskje) ca. 46 km/t da for min bil (diskutabelt). Altså akkurat forenklet forelegg på 800,- med andre ord.

Helt greit for meg, kjører alltid under forenklet forelegg uansett. Alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (58 minutter siden):

De klarer det i Sverige. Løsningen har vært der i noen år, nå. Så vil tro de har tenkt på det. Uansett ikke mye til snø i Bergen, da ..

Dersom lemmen fylles opp av stein, snø, is, pinner og grus, er vel det aller verste som kan skje at den ikke åpner seg? Altså at de som kjører for fort ikke får din straff akkurat da?  Neppe noen alvorlige feil, mao.

Ser heller for meg at den muligens kan ruste og at den dermed kan bli sittende fast åpen. Ikke satt meg inn i hvordan de funker mer nøyaktig så er bare ukvalifiset gjetting fra min side :)

I tillegg til årlig reparasjoner muligens.

Men håper den funker som den skal over tid også 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Syklister oppfordres til å bruke sykkelfeltet som ligger kloss inntil. Humpen/fellen dekker ikke sykkelvei. Slik sett er det kanskje et større potensielt problem med motorsykler som sneier innom sykkelfeltet i stedet for å bremse ned.

Vil allikevel håpe/tro det ikke skjer i særlig utstrakt grad.

De testet med en politi-mc og han sa at det ikke var så farlig som han først trodde

https://www.nrk.no/vestland/denne-fartslemmen-blir-eit-hol-i-bakken-om-du-koyrer-for-fort-pa-nattlandsveien-i-bergen-1.15295603

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (5 timer siden):

Forstår ikke helt poenget med å installere en slik kompleks løsning.

Kan de ikke bare montere en simpel fotoboks?

Nei, må alltid finnes på noe nytt såkalt "smart". Nå begynner jeg tydeligvis å bli gammel ser jeg, men frister mer og mer å skrive "alt var bedre før". Nå blir det mer og mer slik at folk ikke skal tenke selv. Selv synes jeg alt dette er stressende. Savner da vi måtte bruke hodet, alt skal alt gjøres for oss jo 😕 

Lenke til kommentar
Sitat

The cost of an Actibump installation for two lanes is approximately 50,000 €, to be compared to the cost of, at least, 400,000 € for building a grade separation (in Sweden).

Utstyret i en fotoboks koster omtrent 1 million, så kommer montering og drift i tillegg
Pluss at de ikke er alltid på da politiet ikke har kapasitet til å gå igjennom alle bildene

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (1 time siden):

Nei, må alltid finnes på noe nytt såkalt "smart". Nå begynner jeg tydeligvis å bli gammel ser jeg, men frister mer og mer å skrive "alt var bedre før". Nå blir det mer og mer slik at folk ikke skal tenke selv. Selv synes jeg alt dette er stressende. Savner da vi måtte bruke hodet, alt skal alt gjøres for oss jo 😕 

Fartsdumper bygges jo fordi folk ikke tenker selv,  men straffer jo alle,  også de som holder fartsgrensen. Hvis actibump fungerer som beskrevet vil kun de som ikke tenker selv bli straffet, så da slipper du kanskje?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

En simpel fotoboks koster mer å sette opp og holde i drift

Gj.snittsfarten på de fleste økte når de lagde fartshumper
De fjernet de når de la ny asfalt og da kjørte "alle" i 40, nå kjører de fleste i 50, for å ta igjen tapt tid

Er det såpass dyrt med fotoboks? 

Fant en artikkel hvor noen hadde sprengt en fotoboks.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/zVen9/raakjoerer-kan-ha-sprengt-fotoboks-til-ingen-nytte

Uansett skulle en tro at det er mye lavere driftskostnader på en fotoboks, en dette andre systemet. Pluss en fotoboks vil også kunne gi inntekter, og evt registrere om det er gjentakende personer som kjører for fort.

Fartshumper er det jo bare å finne en hastighet som er komfortabel nok og bare kjøre på. Om humpen er brutal, kan det også være farlig ettersom fører kan miste kontroll på bilen.

At de ikke har kapasitet til å ha den aktivert hele tiden er jo litt rart ettersom en skulle tro slikt var mulig å gjøre helautomatisk, men boksen vil uansett ha effekt selv om den ikke er påskrudd.

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 timer siden):

At de ikke har kapasitet til å ha den aktivert hele tiden er jo litt rart ettersom en skulle tro slikt var mulig å gjøre helautomatisk, men boksen vil uansett ha effekt selv om den ikke er påskrudd.

I Norge så er det krav om at fører skal kunne identifiseres for å gi bot, så de må se på alle bildene som er tatt

Nå har de fått enda en jobb, som er å utgi ID-kort

Humpen tror jeg er verst for biler med lavprofil dekk da de kan ødelegge felgen, og de bilene er de som stort sett kjører for fort
Som jeg skrev tidligere så har de kjørt over humpen med politi-mc og ambulanse (Med blålys så det ble gjort lovlig), uten problemer
Utrykningskjøretøy skal/kan få en transponder som deaktiverer humpen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...