Gå til innhold

Undersøkelse: Tyske VW-forhandlere fraråder kunder å kjøpe ID.3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel lov å både kommentere på artikkelen, og andres kommentarer på artikkelen. ^^;

Når det gjelder Volkswagens motivasjon til å ikke selge flere ID.3-er, er det jo i og for seg også interessant. De balanserer utslippssnittet mellom de mest lønnsomme bilene og de dyrere elbilene. Ved å holde igjen nå kan de selge noen flere elbiler når utslippskravene blir enda strammere. Dette betyr at det norske politikere - ikke haterene men de andre - og elbillobbyister har sagt hele tiden, fortsatt virker å være sant. Det er viktig at vi bidrar til å øke produksjonen opp mot masseproduksjon gjennom subsidier og insentiver, for masseproduksjon er eneste måten å få ned prisforskjellen og dermed opp lønnsomheten.

Det som har skuffet og overrasket meg mest, er hvor dyr ID.3 er sammenlignet med E-Golf. Jeg hadde håpet at masseproduksjonsfordelene hadde slått inn for fullt nå som de har elektriske mainstream-modeller i produksjon. Sånn som det ser ut nå, tror jeg på et stort prishopp på de billigste bilene når forbrenningsmotorene fases ut i Europa. På produksjonskost klarer ikke elbiler å konkurrere med forbrenningsbiler.

Det jeg fortsatt finner litt optimisme i, er at VW etter Dieselgate virker å spille med langt mer åpne kort. Både når de snakker om hvordan Dieselgate var en katalysator, og når de er åpne om at de bruker disse elbilene til å balansere snittutslippet, at elbilene i seg selv ikke er like lønnsomme. Håper åpenhet kan være en global trend.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Er det gått av moten å lese artikkelen før man kommenterer?

Dette har ingenting med problemene til ID3 å gjøre. Det har med at VW forhandlere anbefaler å kjøpe fossilbil i stedet. For der har de høyere marginer.

Kan tyde på at det var rimelig enkelt å få nok salg av elbilene til å få nok kreditter for å selge andre produkter med som du sier høyere marginer. Altså på tide å skru til krana litt, og justere neste års krav et hakk opp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Full forståelig at folk trodde det gjaldt ID.3-problemene etter å ha lest overskriften. Jeg trodde det samme inntil jeg leste artikkelen.

Ser at overskriften i TU er mer passende, mens den er endret til noe clickbaity her. Så da vet man at hva de ansvarlige ønsker seg av debatt i dette forumet neste gang det kommer en moderator og klager på for "høy temperatur", hehe.

Ellers er jeg ikke så overrasket av det Greenpeace fant. Folk kommer inn i butikken med et spesifikt bilbehov og da er det ikke så rart at forhandler i flesteparten av tilfellene peker på en av de andre to dusin modellene fremfor den ene elbilen de har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Full forståelig at folk trodde det gjaldt ID.3-problemene etter å ha lest overskriften. Jeg trodde det samme inntil jeg leste artikkelen.

Ser at overskriften i TU er mer passende, mens den er endret til noe clickbaity her. Så da vet man at hva de ansvarlige ønsker seg av debatt i dette forumet neste gang det kommer en moderator og klager på for "høy temperatur", hehe.

Ellers er jeg ikke så overrasket av det Greenpeace fant. Folk kommer inn i butikken med et spesifikt bilbehov og da er det ikke så rart at forhandler i flesteparten av tilfellene peker på en av de andre to dusin modellene fremfor den ene elbilen de har.

Alikevel selger de forbausende bra.

 

4F49893C-FA16-4481-AAE8-009E657B358A.jpeg

Lenke til kommentar

I den statistikken ble jeg mest forbauset over tallene til Smart Fortwo faktisk. Ikke spesielt billig, utdatert interiør, elendig infotainment, kort rekkevidde, treig lading (med standardutstyr) og manglende hurtiglading. Også selger den omtrent like mye som ID3? Det ruller vel omtrent 300 stk av disse i Norge.

Nå kan jo statistikk for en enkelt måned være misvisende. Kan det være at "hjemmesykepleien" i Tyskland kjøpte inn nye biler i november? 😂

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt morsomt å se hva kommentarene går på med mange negative tilnærminger.  I utgangspunktet er dette en sak som kommer fra en av de grønne interesseorganisasjonene, Greenpeace. I tillegg er vi i Norge i særdeleshet atypiske i forhold til resten av Europa og verden når det kommer til el-biler (påstår ikke at det er negativt).  Og vi vurderer som oftest andre ut fra vår egen situasjon.  Tilfeldigvis samsvarer vår situasjon godt med Greenpeace sine ønskemål.  Hva med den enkle forklaringen på bilselgerens svar, at han rett og slett mener at en bensin eller diesel bil er et bedre valg for kunden, kanskje en kombinasjon av dette og noen av de andre forholdene?  Bilselgerens jobb er ikke å drive politikk, han skal rådgi kunden og samtidig tenke egen økonomi.  Kan gjerne se at en bensin og diesel bil er et bedre valg for kunden i Tyskland i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig.

De burde beholde elbil avgitene på dagens nivå, om muligens øke 1% årlig, og samtidig øke eksbil avgiftene 10% hvert år.

Da trenger de ikke forby eksbiler om 10 år siden de fleste da naturligvis vil kjøpe elbil istedenfor eksbil.

Trist at, i dette tilfellet VW, har så store marginer på eksbiler som de ikke lar komme deres villedete kjøpere til gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Handler ikke dette egentlig om at bilselgere er... bilselgere. Dersom man går inn i en butikk og stiller flere kritiske sprøsmål om elbil, hva er da mest sannsynlig å gi salg:

Forsøke å "omvende" eller å være litt "kompis" ved å le litt tørt om elbiler, sånn at man kan få solgt en annen bil. Bilselgere sier vel omtrent hva det skal være for å få solgt en bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
59 minutes ago, 2ETE1ZXM said:

Litt morsomt å se hva kommentarene går på med mange negative tilnærminger.  I utgangspunktet er dette en sak som kommer fra en av de grønne interesseorganisasjonene, Greenpeace. I tillegg er vi i Norge i særdeleshet atypiske i forhold til resten av Europa og verden når det kommer til el-biler (påstår ikke at det er negativt).  Og vi vurderer som oftest andre ut fra vår egen situasjon.  Tilfeldigvis samsvarer vår situasjon godt med Greenpeace sine ønskemål.  Hva med den enkle forklaringen på bilselgerens svar, at han rett og slett mener at en bensin eller diesel bil er et bedre valg for kunden, kanskje en kombinasjon av dette og noen av de andre forholdene?  Bilselgerens jobb er ikke å drive politikk, han skal rådgi kunden og samtidig tenke egen økonomi.  Kan gjerne se at en bensin og diesel bil er et bedre valg for kunden i Tyskland i dag.

Selgerens påstander bør samsvare med fakta, uansett om selgeren har meninger om hva som er bedre.

VW har helt klart en stor jobb å gjøre når det gjelder opplæring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Selgerens påstander bør samsvare med fakta, uansett om selgeren har meninger om hva som er bedre.

VW har helt klart en stor jobb å gjøre når det gjelder opplæring.

Kjøper; hei skulle gjerne sett på en golf til 25.000€ som jeg kan kjøre 800-1000km på en tank sånn at jeg kommer frem og tilbake til hytta/familie etc. 

Selger; hva med denne elbilen til 10.000€ mer som du må stoppe å lade annenhver time?

Kjøper; ??? 

Selger; ??? 

Med de hastigheter og avstander folk i Tyskland kjører er det fortsatt mange kunder som kommer til å sverge til fossil biler en stund til. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Marzo said:

Kjøper; hei skulle gjerne sett på en golf til 25.000€ som jeg kan kjøre 800-1000km på en tank sånn at jeg kommer frem og tilbake til hytta/familie etc. 

Selger; hva med denne elbilen til 10.000€ mer som du må stoppe å lade annenhver time?

Kjøper; ??? 

Selger; ??? 

Med de hastigheter og avstander folk i Tyskland kjører er det fortsatt mange kunder som kommer til å sverge til fossil biler en stund til. 

Det er kanskje mer noe sånt:

Kjøper: Jeg trenger en liten bil for å pendle 100 km 5 dager i uken. Kanskje elbil kunne passe?

Selger: Nei, elbil vil du ikke ha. Du kjører for mye til at elbil passer, ettersom batteripakken vil ta kvelden på kort tid. Og det krever masse strøm, så enten vil strømnettet kollapse eller så vil huset ditt brenne ned. Og ikke glem at en effektiv dieselbil har mindre CO2-utslipp. Og elbilene produseres jo av barn. Du vil mye heller ha denne diesel-golfen!

 

Om jeg var sjefen til han som begynte å snakke om barnearbeid, så ville jeg nok sparket han. Det er så grenseløst inkompetent og illojalt mot bedriften.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...