Gå til innhold

Hvor enkelt vanskelig er det å teminere fiber?


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (31 minutter siden):

Takk for svar, men hadde håpet på svar angående pigtails og patchekabel hva er designet for å hva de tåler er vel 2 forskjellig ting.

er det noe praktisk ulemper at det er så tynne? f.eks for hastigheten eller mulighetene? For grunnen for å kjøpe dette er jo få erfaringer med det først er jo ikke så dyrt hvis man kan reparere selv, men er ganske håpløs samme med flat kabel ikke særlig egnet til terminering.

Er patche kabel vanskligere å terminere selv? for syns det er litt rart det er så trangt å få plass. er jo surt må skaffe sveisemaskin til 15 000 kr hvis det enste mulighet å få fiberen sammen?

Patchekabelen er jo en kabel med plugg i begge ender, som en vanlig patchekabel, til å bruke mellom switcher/uttak.

For pigtails vil påstå det er umulig å få et brukbart resultat uten bruk av en sveisemaskin. Enten leier du inn en montør til å fikse det, eller om du har tenkt å drive med terminering ofte, si mer enn 2-3 oppdrag i året, ville jeg vurdert å kjøpt en sveisemaskin.

Termineringen her er en engangsgreie, når kabler er forlagt og utstyr montert skikkelig skal det veldig mye til før det ryker.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Men er det slik LC\SC konnektor ikke er der for å lyset skal forsvinne men fordi å få lyset et gitt størrelse? da det er det som gir internett?

_1587527696_EVzlmqrv3z.png

 

Denne tykkelsen blir ikke samme uten konnektorer, men kunne muligens fungere med samme fiber? Så er ikke mulig å spleise fiber med forskjellig tykkelser.

Kan ikke spleise med forskjellige tykkelser. Og glem synlig lys og fiber, det er forskjellige bølgelengder,så det vil ikke si deg noe særlig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (13 minutter siden):

Kan ikke spleise med forskjellige tykkelser. Og glem synlig lys og fiber, det er forskjellige bølgelengder,så det vil ikke si deg noe særlig.

Så du tror størst sansylig så kommer ikke lyset gjennom av en eller annen grunn ikke det med det tapes eller forstyrres så mye?

Lenke til kommentar

Grunnen til at du har konnektoren, er av samme grunn som at du har RJ45 plugg på en Cat.6-kabel, og støpsel på PCen, og at du ikke lodder ledningene fast i hovedkortet. At den skal være lett å ta inn og ut når kabler må flyttes på. Mens sveising skjer for den delen som er fastmontert opplegg. Altså inn på panelet i et rack, eller uttaket du har på veggen hjemme.

Nesten alt nytt av fiber idag vil være Singelmodus og da har du bare den minste på 9um. Kommer du borti noe multimodus så er det to forskjellige størrelser (50 og 62.5um). Meg bekjent kan du plugge sammen 50um og 62.5um konnektorer, men ikke sveise disse fibrene direkte sammen.

At lyset sprer seg når det kommer ut av konnektoren er nok ikke noe som folk og montører trenger å tenke så mye over, og er nok en unødvendig detalj du henger deg opp i. Det ligger sikkert noe engineering med masse formler og fysikk bak hvordan ferrulen må være konstruert for å overføre lyset best mulig mellom fibrene. Men jeg tenker det blir opp til disse ingeniørene over oss igjen å finne ut av. Oss vanlige folk trenger ikke nødvendigvis å forstå alle detaljene rundt gravitet og kvantefysikk for å vite at regn faller ovenfra fra himmelen og treffer bakken. Og når det gjelder fiber så trenger vi bare å vite at sålenge vi bruker konnektorer som er ment å fungere sammen, så får vi ønsket resultat

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (9 minutter siden):

Fn-cfp-quad-360_01a_ko.png

 

Trenger fibermontører slik? eller er kun for bedrifter? som betaler for godkjenning for private holder det å teste med med rød laser som fiberen gir lys gjennom. Utrolig hvor dyrt det utstyret er.

Rød laser er meningsløst, bare slå det fra deg med en gang og glem at du har hørt om det. Det blir som å bruke en lommelykt for å teste en røntgenmaskin.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

17 minutes ago, LMH1 said:

Utrolig hvor dyrt det utstyret er.

Du har feil innfallsvinkel. Det det å ikke ha utstyret som er dyrt.

Jeg har hatt saker der en dårlig fiberkabel har ført til 2-3 dager bortkastet på feilsøking. Hadde de som var på den jobben hatt rett instrument hadde de løst det på ti minutter. Kostnad ved å ikke ha instrumentet? 100.000,-

Da er det ikke så dyrt lenger.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (40 minutter siden):

Trenger fibermontører slik? eller er kun for bedrifter? som betaler for godkjenning for private holder det å teste med med rød laser som fiberen gir lys gjennom. Utrolig hvor dyrt det utstyret er.

Men en ting jeg må si er at det sikkert er 10 år siden jeg første gang så navnet ditt her på forumet og husker allerede den gang at jeg så slike tråder med slike spørsmål som dette fra deg. Også den gangen stilte du mange spørsmål som er vanskelig å svare på uten i vite sammenheng eller hva du prøver å oppnå. Litt sånn "Hvor lang er en kabel?" og "Hvor lang kabel må man ha for å koble sammen disse to datamaskinene? Er det best med 3 eller 7 kabler?". "Kan denne enterprise serveren brukes for å lese facebook? Bør jeg velge 3 eller 5 års supportavtale? Det virker dyrt med support for 1 million i året"

 

Og nå 10 år senere ser jeg deg igjen med slike tråder. Det sier jeg som egentlig ikke "henger her" på dette forumet engang. Jeg tenker du kanskje burde vurdert å utdanne deg innen telekom eller IT om du interesserer deg for slike ting, da kan du lære hvordan ting fungerer og hvorfor ting gjøres som de gjøres. Skoler vil da ha tilgang til alt mulig utstyr du trenger for å prøve deg på forskjellige målinger og kobling og sveising av fiber, utstyr å sette opp osv. Det er mye kjekkere det enn å bruke egne penger på å kjøpe utstyr til å eksperimentere med noe som heller ikke nødvendigvis kan brukes til noe praktisk fornuftig hjemme når det er ferdig. Det er isåfall en veeeeldig dyr hobby du har valgt deg, der du neppe vil ha mulighet til å få prøvd å jobbe med noen av de systemene du prøver å lese deg opp på.

Du får sikkert mye mer utav å ta noe utdanning på det, enn å stille spørsmål her på forumet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Det er mye kjekkere det enn å bruke egne penger på å kjøpe utstyr til å eksperimentere med noe som heller ikke nødvendigvis kan brukes til noe praktisk fornuftig hjemme når det er ferdig. Det er isåfall en veeeeldig dyr hobby du har valgt deg, der du neppe vil ha mulighet til å få prøvd å jobbe med noen av de systemene du prøver å lese deg opp på.

Utdannelse er nok dyrere samme med utstyret, de som har råd å drive med slik til daglig har råd å leie noen kinesere å spare penger for å gå for merkevare som ikke er så dyrt i drift.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (21 timer siden):

Fn-cfp-quad-360_01a_ko.png

 

Trenger fibermontører slik? eller er kun for bedrifter? som betaler for godkjenning for private holder det å teste med med rød laser som fiberen gir lys gjennom. Utrolig hvor dyrt det utstyret er.

Om du leverer fiber kommersielt må du ha testrapporter som en del av sluttkontrollen. Dette kommer som et krav i NEK700. Hvordan du tester er det litt diskusjon rundt, men polaritetskontroll og dempningsmåling er vel et minimum. Har man ikke dette på plass kan man fort få NKOM på nakken....

Den røde laseren kan benyttes som en veldig grov test av fiber. Benyttes normalt til feilsøking og leting. Har etter en del år nok erfaring til at jeg kan si om en fiber er ok i 90% av tilfellene med kun lyspenn, men finner frem fluken når jeg skal levere dokumentasjon.

Endret av Big_JT
Lenke til kommentar
Big_JT skrev (26 minutter siden):

Om du leverer fiber kommersielt må du ha testrapporter som en del av sluttkontrollen. Dette kommer som et krav i NEK700. Hvordan du tester er det litt diskusjon rundt, men polaritetskontroll og dempningsmåling er vel et minimum. Har man ikke dette på plass kan man fort få NKOM på nakken....

Gjelder det bare fiber ikke coax\ kobbernettet?

Spørs om 4g\5g har samme kontroller.

Lenke til kommentar

Alt av kommunikasjonsnett krever kontroller. Hvordan kan man ellers gå god for det man leverer. Nå kjenner jeg ikke til radiosiden av faget, men coax og kobbernettverk krever sluttkontroller i henhold til standarder og regelverk ja. Forbauser meg om det ikke er like regler på radiosiden også.

 

The zones of an optical fiber end face | Download Scientific Diagram

Tuppen på en SC konnektor er lik i fysiske utvendige mål for både MM og SM. Innvendig er målene forskjellige med 9um vs 50/62,5um diameter på det lysførende laget. Konnekotren sin jobb er å overføre lyset fra en fiber til en annen med så lite tap og tilbakestrålt lys som muligt.

På en vanlig SC/PC konnektor er kontaktflatene helt flat slik at fiberene kommer i direkte kontakt med værandre. Det er defor viktig at de er helt rene. SC/APC som man også kan komme over har kontaktflaten 8 grader "bøyd" for å gi bedre verdier i forhold til tilbakestålt lys. Man må ikke blande disse konnektorene da de vil kunne skade overflatene på værandre!

image.png.f4e8eb50d3a9252bda1e8d7c3dc7cf34.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tuppen på en SC konnektor er lik i fysiske utvendige mål for både MM og SM. Innvendig er målene forskjellige med 9um vs 50/62,5um diameter på det lysførende laget. Konnekotren sin jobb er å overføre lyset fra en fiber til en annen med så lite tap og tilbakestrålt lys som muligt.

På en vanlig SC/PC konnektor er kontaktflatene helt flat slik at fiberene kommer i direkte kontakt med værandre. Det er defor viktig at de er helt rene. SC/APC som man også kan komme over har kontaktflaten 8 grader "bøyd" for å gi bedre verdier i forhold til tilbakestålt lys. Man må ikke blande disse konnektorene da de vil kunne skade overflatene på værandre!

takk for godt svar, men ja vet SC er lik på begge, utvendig men usikker på om det er forskjellig standarder på innsiden, hvordan skal en connector lyse når man lyser gjennom den? på SC to LC virker ut som det gir like godt lys som uten connector men når jeg tester den type connector jeg kjøpte virker ut som man får firkantet lys er så svak at man skulle tro det var maling eller farge ikke lys, så hvis 16 Db betyr 100% signal er god mulig jeg er på 1-2 db med disse connectorene. Det er knapp som er on og off men virker ikke ut som den gjør noe da jeg ikke får fiberen lengere inn en 1 cm men burde få den 2-3 cm inn?

Er optisk fiber for LED lys og for fiberen samme materiale? for virker ut som er ganske likt borsett fra tykkelsen.

For mener før gjennom tiden på forumet var det noe som var i glass? men usikker på hva slags fiber det er eller er det glassfiber?

For er usikker på endepunktene funger som forstørrrelseglass? for er enkelte ganger med enkelte typer fiber blir lyset mindre om man lyser direkte med fiber.

Er multimode like skadelig for øye som singlemode? nå vet jeg ikke det er overdrivet eller stor risiko for å bli blind å teste for er vel muligens sterkere ståle men alikevel kan det dempes ikke slik man bør teste men man må vel være uheldig. er usikker hvor lang avstand fiber kan gå over luft å være farlig, eller man kan redusere laseren med mye lys.

Men kan du forklare hvordan BIDI funger? er det mindre laser som er delt? om det er teknisk mulig at selv om laseren går gjennom betyr de ikke at fiberen vil virke med bidi kan kun virke med simplex?

Men den gir ikke forklaring slik om det er flere kanaler i fiberen eller om kun en kanal der det bruker tidsdupliksering eller at for vi vet forskjellig bølgelengde gjør det skiller mellom oppstream og nedstreams men eksakt hvordan de gjør det er vel ikke lett å finne ut, om de går i bølger for det gjør det?

Men vet ikke hvor god disse er for lærling for mente tidligere multimode fiber går i bølger og singelmode går mere rett, men syns det er litt rart vises andeledes med optisk fiber tester.

Fant også denne som kan forklare hvordan man billig splitter fiber slik GPON.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (55 minutter siden):

takk for godt svar, men ja vet SC er lik på begge, utvendig men usikker på om det er forskjellig standarder på innsiden, hvordan skal en connector lyse når man lyser gjennom den? på SC to LC virker ut som det gir like godt lys som uten connector men når jeg tester den type connector jeg kjøpte virker ut som man får firkantet lys er så svak at man skulle tro det var maling eller farge ikke lys, så hvis 16 Db betyr 100% signal er god mulig jeg er på 1-2 db med disse connectorene. Det er knapp som er on og off men virker ikke ut som den gjør noe da jeg ikke får fiberen lengere inn en 1 cm men burde få den 2-3 cm inn?

  Forskjellen er hvor stor andel av selve kontaktflaten som er lysledende. 9um for SM og 50 eller 62,5um for MM.

Hvor godt lyset kommer ut vil avhenge av flere faktorer. For eksempel hvor godt du får "dyttet" lys inn i kabelen, hvor rene kontaktflatene er og dempingen i kabelen.

Du må nesten følge manualen for å vite hvor langt fiberen skal dyttes inn i konnektoren. Også viktig at du får strippet cladding, kuttet fiberen 90grader og har en glatt bruddflate. (Dårlig kutter kan ofte gi knekt fiber med rare vinkler eller "tupper"

 

LMH1 skrev (55 minutter siden):

Er optisk fiber for LED lys og for fiberen samme materiale? for virker ut som er ganske likt borsett fra tykkelsen.

For mener før gjennom tiden på forumet var det noe som var i glass? men usikker på hva slags fiber det er eller er det glassfiber?

For er usikker på endepunktene funger som forstørrrelseglass? for er enkelte ganger med enkelte typer fiber blir lyset mindre om man lyser direkte med fiber.

Fiber er fiber. Lages av glass eller plastmateriele alt etter krav og bruksområde. Noen av de viktigste forskjellen ligger i demping og bøyradius. 

Endepunktene skal normalt ikke påvirke lyset noe nevneverdig grad annet en demping i overgangen luft/fiber og evt. refleksjoner. Ikke opplevd noen effekt av forstørrelsesglass.

  

LMH1 skrev (55 minutter siden):

Er multimode like skadelig for øye som singlemode? nå vet jeg ikke det er overdrivet eller stor risiko for å bli blind å teste for er vel muligens sterkere ståle men alikevel kan det dempes ikke slik man bør teste men man må vel være uheldig. er usikker hvor lang avstand fiber kan gå over luft å være farlig, eller man kan redusere laseren med mye lys.

Men den gir ikke forklaring slik om det er flere kanaler i fiberen eller om kun en kanal der det bruker tidsdupliksering eller at for vi vet forskjellig bølgelengde gjør det skiller mellom oppstream og nedstreams men eksakt hvordan de gjør det er vel ikke lett å finne ut, om de går i bølger for det gjør det?

Faren for øyeskade avhenger av styrken mere enn lysfrekvensen. Selv om man ikke kan se 850nm lys benyttet til MM vil jeg tro den fort skader øyet om styrken er høy nok. Somregel er MM benyttet på korte avstander så styrken er normalt lav og dermed ikke farlig. Men uansett ikke noe jeg tenker å teste ut.

 

LMH1 skrev (55 minutter siden):

Men kan du forklare hvordan BIDI funger? er det mindre laser som er delt? om det er teknisk mulig at selv om laseren går gjennom betyr de ikke at fiberen vil virke med bidi kan kun virke med simplex?

Men den gir ikke forklaring slik om det er flere kanaler i fiberen eller om kun en kanal der det bruker tidsdupliksering eller at for vi vet forskjellig bølgelengde gjør det skiller mellom oppstream og nedstreams men eksakt hvordan de gjør det er vel ikke lett å finne ut, om de går i bølger for det gjør det?

BiDi benytter prismer eller annen optik for å splitte og/eller kombinere lyset. Veldigt forenklet kjører man grønt lys i en retning og rødt i den andre. Med en sensor som ser kun etter rødt eller grønt lys vil de to mottakerene kunne skille på trafikken. Man får dermed kjørt to-veis kommunikasjon over en fiber.

Normalt benyttet der man enten ikke har mere ledig kapasitet i antall fiber eller der hvor man skal kjøre så mange kanaler at innsparing i terminering og materiell gjør det kostnadseffektivt.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Big_JT skrev (På 17.12.2020 den 16.01):

Vil si at det er like lett å terminere både multimodus og singelmodus. For meg er prosessen mer eller mindre lik for begge.

LC\SC sier kun noe om fysiske mål på selve kontakten. Fiberen som sitter i kontaktoren er forskjellige på multimodus og singelmodus. (Og skal man være petimeter er det forskjeller innen multimodus og singelmodus også.)

Tror noen av dere bør få opplæring og advare andre:

Slik får jeg svar fra selger:

Sitat

Hello!
I get the supplier's answer,
Carrier-grade LC bundle pigtails cannot be linked with SC quick connectors. The wrong size can only be connected with SC bundle pigtail and SC quick connector.
could you please check it?

Så hvis det skal være slik må de som selger slike konnector si hva slags bruksområdet de har, ellers er det forstålig kjøper blir lurt, da man ikke får testet før det er for sent å selger svarer vel med er kjøpers feil å ikke vite, så de kan betale returfrakten.

Så dere får mene selv om det er kjøpers ellers selges feil. Når de ikke vet det før pakken er mottat tyder det på de tjener penger å gjøre det på den måten fordi da kan de ungå money back warranty siden om kjøperen vet de har kjøpt feil ha de lite sak.

Er ikke overrasket hvis noen av dere bare ler, men syns slik bør advares mot.

Godt mulig det er grunn for butikker ikke selger slik til private at det garantert blir tap. Men alikevel bør slik advares mot. Ikke det er veldig store penger er heller prinsipp at selgerne og dere kunne ungått slike ting men desverre gjør dere ikke det. sier det er enkelt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er jo forståelig at å bli lurt når man kjøper ting man ikke har peiling på.. Når du kjøper en spesifikk teknisk del så går de aller fleste selgere ut fra at kjøper vet hva kjøper skal ha.

Om jeg kjøper en haug med ulikt utstyr som ikke passer sammen og ikke er lagd for å passe sammen for å lage min egen atombombe i garasjen så er det ikke selgeren sin feil at jeg ikke får den til å virke. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (25 minutter siden):

Det er jo forståelig at å bli lurt når man kjøper ting man ikke har peiling på.. Når du kjøper en spesifikk teknisk del så går de aller fleste selgere ut fra at kjøper vet hva kjøper skal ha.

Om jeg kjøper en haug med ulikt utstyr som ikke passer sammen og ikke er lagd for å passe sammen for å lage min egen atombombe i garasjen så er det ikke selgeren sin feil at jeg ikke får den til å virke. 

Syns det nesten er lattelig i følge norske kjøpsloven har produktet et mangel hvis ikke bruksansvisning følger med, og de risker jo sure kunder, så slik holding bør vel endres ganske fort vil jeg mene.

Men desverre er nok ebay med selger antakeligvis i denne saken mangel på support gjør vel at ender med å sitte med tapet selv.

Hadde håpet dere ble flinkere å advare mot feilsøk. Nå skal man ikke lage atombome men prinsippet er ganske enkelt, tror ebay er bedre tjent med elendige selger forsvinner fra ebay. Eller at det advares bedre. For ebay money warranty skal vel egentlig ungå tap men ikke alltid det virker.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 timer siden):

Syns det nesten er lattelig i følge norske kjøpsloven har produktet et mangel hvis ikke bruksansvisning følger med, og de risker jo sure kunder, så slik holding bør vel endres ganske fort vil jeg mene.

Men desverre er nok ebay med selger antakeligvis i denne saken mangel på support gjør vel at ender med å sitte med tapet selv.

Hadde håpet dere ble flinkere å advare mot feilsøk. Nå skal man ikke lage atombome men prinsippet er ganske enkelt, tror ebay er bedre tjent med elendige selger forsvinner fra ebay. Eller at det advares bedre. For ebay money warranty skal vel egentlig ungå tap men ikke alltid det virker.

Ja men så kjøp ting i norge om du skal ha norsk bruksanvisning. Om du kjøper noe fra Kina eller Uganda så gjelder jo selvsagt ikke den norske kjøpsloven. 

I tillegg har du vel fått nøyaktig det du har bestilt. Om du har bestilt feil er jo ikke selgerens feil. Akkurat som om jeg setter 400V spenning på noe som skal ha 24V, så er det ikke selgerens feil at jeg ikke greier å lese spec.

Endret av grovetussen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...