Gå til innhold

Apple får patent på automatisk tonede bilvinduer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, molna said:

Disse glassene vil vel knuses med en gang? Aldri hatt iPhone selv, men virker som alle jeg kjenner som eier iPhone har knuste skjermer.

Har hatt flere iPhoner som har hatt mange ublide møter med både betong, fliser og asfalt, både med og uten deksel. Har likevel aldri knust en telefon.

 

Det er nok bare en myte, eventuelt ønsketenking fra diverse fanboys, at iPhoner knuser så mye lettere enn andre telefoner. De som har knuste iPhoner hadde nok hatt knuste telefoner uansett hva de hadde kjøpt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
molna skrev (12 timer siden):

Disse glassene vil vel knuses med en gang? Aldri hatt iPhone selv, men virker som alle jeg kjenner som eier iPhone har knuste skjermer.

iPhone har vel nøyaktig samme skjermkjemi som alle andre toppmodeller på markedet? Gorilla Glass et eller annet? Og gorilla glass er vel de som er best  på motstandsdyktige glass?

Lenke til kommentar
Rudde skrev (7 minutter siden):

iPhone har vel nøyaktig samme skjermkjemi som alle andre toppmodeller på markedet? Gorilla Glass et eller annet? Og gorilla glass er vel de som er best  på motstandsdyktige glass?

Er jo ikke kun skjermkjemi som bestemmer hvor lett glasset knuses på en mobil, men heller designet. Og om jeg forstår testene rett pleier mobiler fra Apple å være tyngre som gir økt kvalitetsfølelse.

Men nok om det.

 

Er interessant med glass som kan tones. Selv om det trolig ikke er mer avansert enn å ha ett simpelt monokromt LCD lag klistrer på glasset. Mon tro om de får lov å ha dette på alle glassflater for å fjerne blendende lys. Kanskje til og med polariserende filtrering på frontruta. Potensiale kunne også vært innebygget HUD over hele flaten,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor blir det nyhetssak når apple får ett patent? Sender de ut pressemelding? Automatisk frostet glass har eksistert i mange år, så er ikke noe nytt.

Tviler litt på at dette vil kunne bli tatt i bruk, særlig på en frontrute. Alle systemer kan feile, så bare det å ha ett system som kan sverte frontruten i fart er en uakseptabel sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar
3 hours ago, covah said:

Det har vært delt ut patenter på helt vage forutsetninger før...

Da er det i så fall lett match å få ugyldiggjort patentet.

Men jeg kan heller tenke meg at journalister synes de er vage, men fagfolk på patentets området ikke synes det. Og det er avgjørende. Ethvert patent skal ikke nødvendigvis forstås i detalj fra mannen/kvinnen i gata, men skal kunne utøves av en fagperson.

(Definisjonen av en fagperson i patentverden er en person som kjenner alle dokumenter på området, men er svært lite kreativ.)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå har jeg hatt briller som automatisk blir mørke i sterkt lys i flere tiår, og er helt sikkert ikke alene om det. Så jeg tviler sterkt på at det er så enestående.

Kan være en aktiv variant slik som på sveisemasker, med redusert eller variabel blending, (LCD) men det er også gjort før.

Da er det snart det at det er på bilruter som er nytt, men det tror jeg heller ikke. Så da kan det ikke vere veldig unikt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...