Gå til innhold

Hvorfor skal folk vite hva vi tjener?


Anbefalte innlegg

Formålet er å kunne få innsyn i korleis skattebyrden er fordelt, tillit til at skatten blir krevd inn rettferdig er heilt avgjerande for at skatten blir innbetalt frivillig. I andre land blir skatt sett på som eit onde der det berre er trusselen om at skattesvindel ksn bli oppdaga og straffa som gjer at flesteparten betaler skatt som dei skal. 

Hadde skatteetaten jobba i det skjulte så hadde vi ikkje hatt tillit til at skatteinnkrevinga er rettferdig. 

Så er det sjølvsagt legitimt å slå eit slag for liberalismen og hevde at staten bør halde seg langt unna alt som berører den private sphere. Eg er enig i at det å hemmeligholde skattelister er fyrste steget i å innføre liberalisme, men det blir ein heilt annan debatt. 

Det som eg ser på som største utfordringa er å lære opp folk til å forstå at skattelista ikkje nødvendigvis seier noko om inntekt og formue, den viser berre kva kvar enkelt betalar i skatt. Du kan feks ikkje gå til sjefen med skattelista til kollegaen din som skatter meir enn deg, for du har ikkje informasjon om kvifor han skattar meir. Kanskje har han ein jobb til? Kanskje har han mindre frådrag enn deg? Kanskje er han satt opp med større formueverdi enn det som er reelt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoTrace skrev (7 minutter siden):

Du nevner at sykepleiere er underbetalt. Det er jo nettopp en diskusjon som pågår kontinuerlig fordi innteksdata er tilgjengelig. Hvordan skulle man visst det dersom man ikke hadde tilgang på denne informasjonen?

For meg høres det ut som om du er misunnelig på at alle andre har det bedre enn deg, og du ønsker ikke at andre skal se det. Du nevner til stadighet mobbing, uførhet osv. og jeg kan forstå at det da kan være ubehagelig å bli sjekket opp av tidligere venner, skolekamerater eller lignende. Poenget er vel at verktøyet er med på å fremheve skjevhetene i samfunnet, kontra å skjule dem - for da ville lønnsgapet generelt økt.

For øvrig bruker du en særdeles nedlatende diskusjonsmetode, og det burde du nok slutte med dersom folk skal ta svarene dine seriøst.

Sykepleiere er underbetalt ja. De var en tilfeldig gruppe jeg tok i eksempelet. 
 

Ja jeg er litt nedlatende i tankene til de som skal grave i livet ditt først når du ser ut til å ha det bra. «Du jobber ikke, hvordan har du da råd?» ikke at jeg har fått høre dette altså. Det er DET jeg er nedlatende til. «Hun jobber ikke men reiser rundt plutselig og har kjøpt seg leilighet, men det står at hun er på nav/tjener 100.000 i året, dette må jeg sjekke, for det er ikke rettferdig at hun bare skal få penger slik og leve bedre enn meg»

Ja jeg er missunnelig på enkelte men prøver ikke å gjøre noe med det. 
De kan ikke for at de er født i rikere familier, får til mer osv osv.. jeg innser altså at jeg er dårligere enn dem. Men alt for mange folk tror de fortjener så mye mer enn de gjør. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Straffedommer er offentlige dokumenter, så å sammenligne med rulleblad er ikke nødvendigvis veldig gjennomtenkt. Forelegg er ikke automatisk offentlig, men det kan gis innsyn. 

Alminnelig inntekt, skatt, og netto formue er ikke akkurat kjernen av personlig økonomi. Kilden til inntekten vises ikke, ei heller inntektens art. Tallene er årsbeløp (for formue status per 31.12). Hvilke fradrag du har eller hva pengene ellers har gått til vises heller ikke. Netto gjeld vises ikke. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sykepleiere er ikke underbetalt. Det er en myte. 

Krikkert har et veldig godt poeng. Årslønn sier ikke så mye. 

Grunnen til at leger har en høyere årslønn enn mange, er jo at de jobber vesentlig flere arbeidstimer enn de fleste yrkesgrupper. Leger er dessverre unntatt AML når det kommer til arbeidstid arbeidsgiver kan pålegge den ansatte. Flere timer arbeid blir dog mer inntekt i året, men det sier lite om det blodslitet som ligger bak. Tror folk blir ganske sjokkerte over hvor lav lønn leger faktisk har. 

Og slike ting får man jo ikke kunnskaper om gjennom søk i skattelistene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (3 timer siden):

Sykepleiere er ikke underbetalt. Det er en myte. 

Krikkert har et veldig godt poeng. Årslønn sier ikke så mye. 

Grunnen til at leger har en høyere årslønn enn mange, er jo at de jobber vesentlig flere arbeidstimer enn de fleste yrkesgrupper. Leger er dessverre unntatt AML når det kommer til arbeidstid arbeidsgiver kan pålegge den ansatte. Flere timer arbeid blir dog mer inntekt i året, men det sier lite om det blodslitet som ligger bak. Tror folk blir ganske sjokkerte over hvor lav lønn leger faktisk har. 

Og slike ting får man jo ikke kunnskaper om gjennom søk i skattelistene. 

«en gjennomsnittlig nyutdannet sykepleier i dag 410.000 kroner. Har de ti års ansiennitet, kan de se frem til 500.000 i årslønn. Sykepleiere med spesialutdanning ligger OM LAG 50.000 kroner over det.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/fnyser-av-kravet-om-lonnsfrys-dette-er-sykepleier-toppen-lei-av-a-gjenta/s/12-95-3423968506
 

«Om lag 5 prosent av fastlegene tjente mindre enn 800 000 kroner i året. Mens 5 prosent tjente mer enn 2,6 millioner kroner i året... fastlegene jobber i gjennomsnitt 55,6 timer i uka.»

https://forskning.no/politikk/fastleger-tjener-i-gjennomsnitt-12-millioner/1324433

Lenke til kommentar
per parker skrev (3 timer siden):

Er enda mye som gjenstår, men vi ligger sansynligvis på topp i Europa (og mye tyder på i verdensbasis)
https://www.faktisk.no/faktasjekker/l2X/vi-vet-ikke-om-norge-har-lavest-okonomisk-ulikhet-i-europa

Har du lest det du linker til? Det står jo i linken din helt øverst at "Det er mye som taler for at Norge ikke har den laveste økonomiske ulikheten i Europa, men det kan ikke slås fast med sikkerhet."

Lenke til kommentar
On 12/20/2020 at 12:07 PM, grovetussen said:

Har du lest det du linker til? Det står jo i linken din helt øverst at "Det er mye som taler for at Norge ikke har den laveste økonomiske ulikheten i Europa, men det kan ikke slås fast med sikkerhet."

Vel, øyet som ser også videre. 
Men uansett så har Norge (og Europa) langt mindre forskjeller enn hva resten av verden har.
M-kay, sosialisme og åpenhet good.
Librarisme med store forskjeller og ultrarike personer med mye makt, bad. OK.

Ferdig snakka :)

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...