Gå til innhold

Dele nettverk med PC (Tilatt andre å koble gjennom nettverkkort)


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei noen som har testet Dele nettverk med PC (Tilatt andre å koble gjennom nettverkkort) gjennom windows 10?

For får ikke ipv6 på den andre pcen, får kun ipv6 fra pcen koblet til switchen\routeren så må være noe feil med SFP+ tilkobling fra pc til pc, for å får lite informasjon om ipv6 er det kjent problem? eller må det være eget oppsett for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (Akkurat nå):

Hvordan er oppsettet ditt? Har du et prefix større enn /64 på nettet win10-maskinen er tilkoblet?

Jeg vet ikke  dette er hva jeg finner ut fra switchen, men begynner å lure om det er tillatt med samme ipv6 på alle maskinene om jeg slår ene av og andre pc på mot internett? eller skal det være nye for hver pålogging? Usikker om det er swichen sin feil. Forstår ikke hvorfor dagens switcher ikke aktiver både ipv4 og ipv6 er vel sikkert fordi jeg har dhcp aktivert, at jeg fikk det å virke, basert på brukermanualen er veldig tynt på dette både router og switch så usikker må ha annet utstyr en netgear RAX100 og teg-30284.

Vurder å skaffe meg CRS309-1G-8S+IN igjen men spørs om jeg får det bedre til i dag, kan jo være de med utdatert firmware og probleme er borte nå, men usikkert det er lurt å blande switcher hvis ipv4 og ipv6 feiler er det vanskelig å feilsøke hvor det oppstår problemer?

IPv6 Address/Prefix Length


2013: :1/64

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  1. Switcher er lag 2-dingser. De har ingenting med IPv4 eller IPv6 å gjøre. 
  2. For å få IPv6 til å fungere skikkelig må du ha et /64 per subnet. Se etter alternativer som prefix delegation i enheten som er RA i subnettet win10-maskinen henger på. 
  3. 2013::1/64 er ikke prefixet ditt. 

Med andre ord leter du på feil sted om du leter på switchen din. Og du feilsøker på feil sted om du tror den er problemet. 

Endret av barfoo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Hvorfor lenker du til det? DUID er en unik ID per enhet. Det er neppe relatert til problemet ditt.

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/ios-xml/ios/ipaddr_dhcp/configuration/xe-3s/dhcp-xe-3s-book/ip6-dhcp-prefix-xe.html

er vel ikke så lett for nybegynner innenfor slik nettverk å forstå, muligens ting er enklere for deg, men forstår ikke hvorfor man må sette opp nettverket hver gang man starter pcen på nytt med internetdeling mellom 2 nettverkkort?

Er vel satt opp med DCHP på switch\router å resten burde gå automatisk? er verre med fast ip da man må endre hvis man får flere enheter.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, LMH1 said:

er vel ikke så lett for nybegynner innenfor slik nettverk å forstå, muligens ting er enklere for deg, men forstår ikke hvorfor man må sette opp nettverket hver gang man starter pcen på nytt med internetdeling mellom 2 nettverkkort?

Er vel satt opp med DCHP på switch\router å resten burde gå automatisk? er verre med fast ip da man må endre hvis man får flere enheter.

1. Slutt å dra inn alt mulig rart.

2. Hvordan ser oppsettet ditt ut? Du kan tegne det med f.eks. draw.io

3. Fortell så mye som mulig om oppsettet. Ikke lenk til tilfeldige artikler; forklar hvordan *DITT* oppsett er.

 

Når du setter opp internettdeling ber du win10-maskinen din om å opptre som ruter for det sekundære nettverket på enheten. Som del av ics forventer Windows også å opptre som dhcp-server.

Men jeg forstår fortsatt ikke hva du faktisk prøver på...

Endret av barfoo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Når du setter opp internettdeling ber du win10-maskinen din om å opptre som ruter for det sekundære nettverket på enheten. Som del av ics forventer Windows også å opptre som dhcp-server.

Men jeg forstår fortsatt ikke hva du faktisk prøver på...

Prøver å få dual SFP+ kort å få fungere som slagt switch kun fordi da slipper jeg å kjøpe ekstra switch unødvendig, man god mulig må ha fast ip adresse eller så er switch eneste mulighet.

Lenke til kommentar
9 hours ago, LMH1 said:

Prøver å få dual SFP+ kort å få fungere som slagt switch kun fordi da slipper jeg å kjøpe ekstra switch unødvendig, man god mulig må ha fast ip adresse eller så er switch eneste mulighet.

Da skal du ikke bruke ICS. Du skal opprette en bro (bridge) som består av de to kortene.

https://www.windowscentral.com/how-set-and-manage-network-bridge-connection-windows-10

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...