Jump to content
Svein-Erik Hole

Webinar torsdag: Slik skal lading av elbil bli en bedre opplevelse

Recommended Posts

Håper de nye tilbyderne kommer til Norge. Vi trenger sårt noen som kan tenke nytt. Det er smått ironisk at vi er en av de fremste elbilnasjonene i verden, også finnes det ikke en kjeft blant offentlige ladetilbydere som har evne til å tenke nytt.

Det mest innovative de klarer å komme opp med er flere ladere og legge de på en bensinstasjon. Samtidig klages det hvert bidige år fra brukerne om manglende køstruktur, tak over bilene mens de lader, enklere betalingsløsninger, felles betalingsløsninger m.m.

Det er null visjon og null innovasjonstakt i Norge, noe som er ganske flaut.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Når jeg fyller diesel så tar det ca fem minutter så er 80 liters tanken fyllt opp og jeg kjører videre. Jeg ønsker ikke å tilbringe lengre tid enn ytterst nødvendig på en bensinstasjon, og det er rart at noen tror at folk ønsker å tilbringe lang tid på en ladestasjon. Kom heller opp med en løsning der elbiler kan lade fortere, feks 200 kWt på fem min der ladekapasiteten er konstant og ikke svinger etter biltype eller været og temperatur.

Share this post


Link to post

De blir jo perfekt i Troms/Finmark... nei, vent..der er det bare en håndfull og flere kommer ikke på år.

Null mulighet for å bruke elbil på noen år, for annet enn bykjøring.

Share this post


Link to post
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Når jeg fyller diesel så tar det ca fem minutter så er 80 liters tanken fyllt opp og jeg kjører videre. Jeg ønsker ikke å tilbringe lengre tid enn ytterst nødvendig på en bensinstasjon, og det er rart at noen tror at folk ønsker å tilbringe lang tid på en ladestasjon. Kom heller opp med en løsning der elbiler kan lade fortere, feks 200 kWt på fem min der ladekapasiteten er konstant og ikke svinger etter biltype eller været og temperatur.

Tror nok folk er villig til å vente en halvtime når det bare koster 1/3 del.

Med en Diesel må man jo innom en bensinstasjonen med gjevne mellomrom, selv om man bare driver med småkjøring.

Må bare innom ladestasjoner når man skal på langtur.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Arne K skrev (2 timer siden):

No er det 12 hurtig- og lynladestasjonar berre i Finnmark, og fleire er på veg. Ein køyrer no uproblematisk med elbil over heile landet.

12 ladestasjoner i et område som er 107 ganger større enn Oslo. Personlig synes jeg ikke det er all verden. 

Edited by ITtraktor
  • Like 1

Share this post


Link to post

Med elbil så kan man lade bilen mens man sover, og med bil som har 500 km rekkevidde så kan man (nesten) kjøre Oslo - Trondheim uten stopp. På 6 timer regner jeg med det blir et benstrekk med dopause og en pølse. Da er 15-20 minutter gått og tilsvarende mengde strøm fylt på som stoppet varte.

Og for meg som bare kjører til/fra jobb med et lite stopp på butikken så klarer jeg meg med 20 mil på tanken, og lader en gang i uka.

Edited by Thor.
  • Like 5

Share this post


Link to post

En kan unngå begrep som lynlader og "enda raskere super lyn-lader". Hurtiglader 50kW, 150kW, 350 kW fortel kva produktet er. 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
ITtraktor skrev (23 minutter siden):

12 ladestasjoner i et område som er 107 ganger større enn Oslo. Personlig synes jeg ikke det er all verden. 

Men så bor det ikke mer enn 75865 (2019[1]) mennesker i gamle Finnmark fylke, som er området disse 12 ladestedene befinner seg innen, og elbilandelen er foreløpig mye lavere. Dette er da på et område som er 107 ganger større, men befolkningstallet er under 11 % av Oslos befolkningstall. Samtidig har de fleste eneboliger og lett kan få satt opp egen lader. Så kan man selvsagt korrigere for andel som har bil eller gyldig førerkort.

Selv om det gjerne skulle vært flere ladesteder og flere ladere per sted, så er det ferieperioden på sommeren hvor det virkelig kan komme til å merkes. Destinasjonsladere kan selvsagt redusere behovet. Og når ladestasjonene først er der, så vil det være lettere å skalere opp med ekstra ladere på de eksisterende plassene, enn det var å få satt i gang de første. Men det vil helt klart komme an på bruken og derved lønnsomheten på disse laderne.

https://no.wikipedia.org/wiki/Finnmark

Nye Troms og Finnmark fylke har til gjengjeld 243 311[a] innbyggere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Troms_og_Finnmark

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Når jeg fyller diesel så tar det ca fem minutter så er 80 liters tanken fyllt opp og jeg kjører videre. Jeg ønsker ikke å tilbringe lengre tid enn ytterst nødvendig på en bensinstasjon, og det er rart at noen tror at folk ønsker å tilbringe lang tid på en ladestasjon. Kom heller opp med en løsning der elbiler kan lade fortere, feks 200 kWt på fem min der ladekapasiteten er konstant og ikke svinger etter biltype eller været og temperatur.

Før måtte jeg innom for å fylle tanken hver eneste uke, noen ganger til og med to ganger på samme uke. Nå plugger jeg bare i hjemme i garasjen og slipper å hele tiden måtte innom for å fylle. Det er rart at noen ønsker å tilbringe tid så ofte på en bensinstasjon når en heller kan slippe unna med en knapp brøkdel. På en langtur har jeg behov for pauser og da er det helt ok å lade litt. Erfaringen så langt er at pausene har vært lengre med dieselbilen enn jeg har hatt behov for å lade elbilen. 

Lading på garantert 200 kWt på fem minutter vil ha sine unødvendige kostnader. Pris, levetid, størrelse, tilgjengelighet for eksempel. Men du er vel en av de som kjører på reiseregning for stortinget med 2000km daglig. En Tesla model 3 trenger jo feks to korte ladestopp for å klare 1000 km. Du har bare grodd fast i utdøende begrensninger og mønstre. Du feiler i å oppdage fordelene. Du tviholder på å skulle stå å holde på ladekabelen i praksis.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Hvis jeg skal kjøre f.eks fra Alta til Tromsø, og har 250km rekkevidde i kulden..Det er vel en øvre klasse elbil ?

Overlever jeg hvis jeg må vente på brøytebil noen timer?

Er det ladestasjoner på veien ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Bengt Who skrev (35 minutter siden):

Før måtte jeg innom for å fylle tanken hver eneste uke, noen ganger til og med to ganger på samme uke. Nå plugger jeg bare i hjemme i garasjen og slipper å hele tiden måtte innom for å fylle. Det er rart at noen ønsker å tilbringe tid så ofte på en bensinstasjon når en heller kan slippe unna med en knapp brøkdel. På en langtur har jeg behov for pauser og da er det helt ok å lade litt. Erfaringen så langt er at pausene har vært lengre med dieselbilen enn jeg har hatt behov for å lade elbilen. 

Lading på garantert 200 kWt på fem minutter vil ha sine unødvendige kostnader. Pris, levetid, størrelse, tilgjengelighet for eksempel. Men du er vel en av de som kjører på reiseregning for stortinget med 2000km daglig. En Tesla model 3 trenger jo feks to korte ladestopp for å klare 1000 km. Du har bare grodd fast i utdøende begrensninger og mønstre. Du feiler i å oppdage fordelene. Du tviholder på å skulle stå å holde på ladekabelen i praksis.

Jeg ser at mange snakker om at man lader hjemme, men det er vel slik at temaet infrastruktur handler om å dekke behovet for hurtiglading / ladestasjoner når man IKKE kan lade hjemme. Langs hovedveier for yrkestrafikk og ferier og lengre reiser. Den praktisk utnyttbare rekkevidden til el-biler er jo helt avhengig av avstanden mellom ladestasjonene. Det må altså være en ladestasjon akkurat der du trenger å lade, om du skal kunne utnytte batterikapasiteten.

Edited by NERVI

Share this post


Link to post
20 minutes ago, Toro22 said:

Hvis jeg skal kjøre f.eks fra Alta til Tromsø, og har 250km rekkevidde i kulden..Det er vel en øvre klasse elbil ?

Overlever jeg hvis jeg må vente på brøytebil noen timer?

Er det ladestasjoner på veien ?

Ja. Du overlever.

  • Like 3

Share this post


Link to post
34 minutes ago, Toro22 said:

12... Ja da er det jo ikke noe problem....

I Oslo er det vel 150 stasjoner, på ett område som er 1% av Finmark.. ?

Antall ladere og antall biler henger litt sammen. Det vi har fått og er i ferd med å få er transportkorridorer slik at man kommer seg frem og tilbake på greit vis. Det er en bra start. På sikt må det nok bygges flere ladere både i byene og i distriktene/endepunktene. Det er på langt nær ferdig utbygget i fylket.

Men nå er det i ferd med å bli så bra at opptak av elbiler kan skyte fart i fylket.

  • Like 3

Share this post


Link to post
56 minutes ago, Toro22 said:

Hvis jeg skal kjøre f.eks fra Alta til Tromsø, og har 250km rekkevidde i kulden..Det er vel en øvre klasse elbil ?

Overlever jeg hvis jeg må vente på brøytebil noen timer?

Er det ladestasjoner på veien ?

Ikke noe problem om du har f.eks en Model 3 Long Range.

380Km så på sommeren trengs det ikke å lades, men på vinteren kan du velge å stoppe på en av de to Tesla superladerne du passerer.

Screenshot_20201215-221206.thumb.png.871d3a31fa575d8717c6ada9078d95a9.png

Litt mere kinkig om du har en bil av ett annet merke, vil iallefall ta lengere tid.

Men det går nok fint det og. Er ladestasjoner på Storslett som er ca halvveis. Sikkert flere på turen og.

Edited by Complexity
  • Like 4

Share this post


Link to post
19 minutes ago, Complexity said:

Litt mere kinkig om du har en bil av ett annet merke, vil iallefall ta lengere tid.

Men det går nok fint det og. Er ladestasjoner på Storslett som er ca halvveis. Sikkert flere på turen og.

Ganske greit for de uten Tesla også nå for tiden.

Capture+_2020-12-15-22-33-19.png

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...