Gå til innhold

Webinar torsdag: Slik skal lading av elbil bli en bedre opplevelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper de nye tilbyderne kommer til Norge. Vi trenger sårt noen som kan tenke nytt. Det er smått ironisk at vi er en av de fremste elbilnasjonene i verden, også finnes det ikke en kjeft blant offentlige ladetilbydere som har evne til å tenke nytt.

Det mest innovative de klarer å komme opp med er flere ladere og legge de på en bensinstasjon. Samtidig klages det hvert bidige år fra brukerne om manglende køstruktur, tak over bilene mens de lader, enklere betalingsløsninger, felles betalingsløsninger m.m.

Det er null visjon og null innovasjonstakt i Norge, noe som er ganske flaut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg fyller diesel så tar det ca fem minutter så er 80 liters tanken fyllt opp og jeg kjører videre. Jeg ønsker ikke å tilbringe lengre tid enn ytterst nødvendig på en bensinstasjon, og det er rart at noen tror at folk ønsker å tilbringe lang tid på en ladestasjon. Kom heller opp med en løsning der elbiler kan lade fortere, feks 200 kWt på fem min der ladekapasiteten er konstant og ikke svinger etter biltype eller været og temperatur.

Lenke til kommentar
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Når jeg fyller diesel så tar det ca fem minutter så er 80 liters tanken fyllt opp og jeg kjører videre. Jeg ønsker ikke å tilbringe lengre tid enn ytterst nødvendig på en bensinstasjon, og det er rart at noen tror at folk ønsker å tilbringe lang tid på en ladestasjon. Kom heller opp med en løsning der elbiler kan lade fortere, feks 200 kWt på fem min der ladekapasiteten er konstant og ikke svinger etter biltype eller været og temperatur.

Tror nok folk er villig til å vente en halvtime når det bare koster 1/3 del.

Med en Diesel må man jo innom en bensinstasjonen med gjevne mellomrom, selv om man bare driver med småkjøring.

Må bare innom ladestasjoner når man skal på langtur.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Arne K skrev (2 timer siden):

No er det 12 hurtig- og lynladestasjonar berre i Finnmark, og fleire er på veg. Ein køyrer no uproblematisk med elbil over heile landet.

12 ladestasjoner i et område som er 107 ganger større enn Oslo. Personlig synes jeg ikke det er all verden. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med elbil så kan man lade bilen mens man sover, og med bil som har 500 km rekkevidde så kan man (nesten) kjøre Oslo - Trondheim uten stopp. På 6 timer regner jeg med det blir et benstrekk med dopause og en pølse. Da er 15-20 minutter gått og tilsvarende mengde strøm fylt på som stoppet varte.

Og for meg som bare kjører til/fra jobb med et lite stopp på butikken så klarer jeg meg med 20 mil på tanken, og lader en gang i uka.

Endret av Thor.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (23 minutter siden):

12 ladestasjoner i et område som er 107 ganger større enn Oslo. Personlig synes jeg ikke det er all verden. 

Men så bor det ikke mer enn 75865 (2019[1]) mennesker i gamle Finnmark fylke, som er området disse 12 ladestedene befinner seg innen, og elbilandelen er foreløpig mye lavere. Dette er da på et område som er 107 ganger større, men befolkningstallet er under 11 % av Oslos befolkningstall. Samtidig har de fleste eneboliger og lett kan få satt opp egen lader. Så kan man selvsagt korrigere for andel som har bil eller gyldig førerkort.

Selv om det gjerne skulle vært flere ladesteder og flere ladere per sted, så er det ferieperioden på sommeren hvor det virkelig kan komme til å merkes. Destinasjonsladere kan selvsagt redusere behovet. Og når ladestasjonene først er der, så vil det være lettere å skalere opp med ekstra ladere på de eksisterende plassene, enn det var å få satt i gang de første. Men det vil helt klart komme an på bruken og derved lønnsomheten på disse laderne.

https://no.wikipedia.org/wiki/Finnmark

Nye Troms og Finnmark fylke har til gjengjeld 243 311[a] innbyggere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Troms_og_Finnmark

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Når jeg fyller diesel så tar det ca fem minutter så er 80 liters tanken fyllt opp og jeg kjører videre. Jeg ønsker ikke å tilbringe lengre tid enn ytterst nødvendig på en bensinstasjon, og det er rart at noen tror at folk ønsker å tilbringe lang tid på en ladestasjon. Kom heller opp med en løsning der elbiler kan lade fortere, feks 200 kWt på fem min der ladekapasiteten er konstant og ikke svinger etter biltype eller været og temperatur.

Før måtte jeg innom for å fylle tanken hver eneste uke, noen ganger til og med to ganger på samme uke. Nå plugger jeg bare i hjemme i garasjen og slipper å hele tiden måtte innom for å fylle. Det er rart at noen ønsker å tilbringe tid så ofte på en bensinstasjon når en heller kan slippe unna med en knapp brøkdel. På en langtur har jeg behov for pauser og da er det helt ok å lade litt. Erfaringen så langt er at pausene har vært lengre med dieselbilen enn jeg har hatt behov for å lade elbilen. 

Lading på garantert 200 kWt på fem minutter vil ha sine unødvendige kostnader. Pris, levetid, størrelse, tilgjengelighet for eksempel. Men du er vel en av de som kjører på reiseregning for stortinget med 2000km daglig. En Tesla model 3 trenger jo feks to korte ladestopp for å klare 1000 km. Du har bare grodd fast i utdøende begrensninger og mønstre. Du feiler i å oppdage fordelene. Du tviholder på å skulle stå å holde på ladekabelen i praksis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (35 minutter siden):

Før måtte jeg innom for å fylle tanken hver eneste uke, noen ganger til og med to ganger på samme uke. Nå plugger jeg bare i hjemme i garasjen og slipper å hele tiden måtte innom for å fylle. Det er rart at noen ønsker å tilbringe tid så ofte på en bensinstasjon når en heller kan slippe unna med en knapp brøkdel. På en langtur har jeg behov for pauser og da er det helt ok å lade litt. Erfaringen så langt er at pausene har vært lengre med dieselbilen enn jeg har hatt behov for å lade elbilen. 

Lading på garantert 200 kWt på fem minutter vil ha sine unødvendige kostnader. Pris, levetid, størrelse, tilgjengelighet for eksempel. Men du er vel en av de som kjører på reiseregning for stortinget med 2000km daglig. En Tesla model 3 trenger jo feks to korte ladestopp for å klare 1000 km. Du har bare grodd fast i utdøende begrensninger og mønstre. Du feiler i å oppdage fordelene. Du tviholder på å skulle stå å holde på ladekabelen i praksis.

Jeg ser at mange snakker om at man lader hjemme, men det er vel slik at temaet infrastruktur handler om å dekke behovet for hurtiglading / ladestasjoner når man IKKE kan lade hjemme. Langs hovedveier for yrkestrafikk og ferier og lengre reiser. Den praktisk utnyttbare rekkevidden til el-biler er jo helt avhengig av avstanden mellom ladestasjonene. Det må altså være en ladestasjon akkurat der du trenger å lade, om du skal kunne utnytte batterikapasiteten.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Toro22 said:

12... Ja da er det jo ikke noe problem....

I Oslo er det vel 150 stasjoner, på ett område som er 1% av Finmark.. ?

Antall ladere og antall biler henger litt sammen. Det vi har fått og er i ferd med å få er transportkorridorer slik at man kommer seg frem og tilbake på greit vis. Det er en bra start. På sikt må det nok bygges flere ladere både i byene og i distriktene/endepunktene. Det er på langt nær ferdig utbygget i fylket.

Men nå er det i ferd med å bli så bra at opptak av elbiler kan skyte fart i fylket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Toro22 said:

Hvis jeg skal kjøre f.eks fra Alta til Tromsø, og har 250km rekkevidde i kulden..Det er vel en øvre klasse elbil ?

Overlever jeg hvis jeg må vente på brøytebil noen timer?

Er det ladestasjoner på veien ?

Ikke noe problem om du har f.eks en Model 3 Long Range.

380Km så på sommeren trengs det ikke å lades, men på vinteren kan du velge å stoppe på en av de to Tesla superladerne du passerer.

Screenshot_20201215-221206.thumb.png.871d3a31fa575d8717c6ada9078d95a9.png

Litt mere kinkig om du har en bil av ett annet merke, vil iallefall ta lengere tid.

Men det går nok fint det og. Er ladestasjoner på Storslett som er ca halvveis. Sikkert flere på turen og.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...