Gå til innhold

Bud ved tvangssalg


Audi s4 q

Anbefalte innlegg

Hei. 

Trenger noen råd av noen som kan endel om kjøp og salg av eiendom.

 

Kom på fredag over drømmeboligen og er veldig interessert. Jeg sitter på en leilighet fra før av i Trondheim til en verdi av ca 2,5 millioner. 

Var på visning av småbruket på lørdag, og fikk et veldig dårlig inntrykk av husets standard. Vært en hel vinter uten strøm, sprukket vannledning både i og utenfor huset. 

Sannsynligvis store vannskader i taket til 2. Etasje da vestveggen har stått åpen under renovering, og latt regn og snø komme inn i loftet. Hele denne etasjen må rives. 

Det samme gjelder 2 av veggene utvendig, stående bord må byttes helt. Kvaliteten ellers er usikkert da det er tvangssalg og eier er ikke å få tak i. 

Småbruket har stor eiendom,men ca 250daa med produktiv skog, 40daa dyrkajord og endel myr og åpent landskap. 

Megleren (leid av tingretten) sa at boligprisen er tatt ut fra lufta:1,7 millioner

Det jeg lurer på er hva er en fornuftig pris å legge inn et bud på. Har ikke kommet noen andre bud enda. 

Jeg har blitt rådet til å gi 500 000 som første bud da dette er et tvangssalg og mtp stamfaren. Var mine foreldre som ga det rådet, men ingen av dem er megler eller noe annet erfaring enn kjøp og salg av bolig. 

Noen her som kan gi meg noen veiledninger og råd om hva det er fornuftig å by?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=200950949

Mvh Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil det koste å utbedre dette? Har du midler til det? Hva mener en uavhengig megler dette er verdt ferdig utbedret?

Tvangssalg er en langdrøy prosess da megleradvokat må presentere bud for tingretten som så må godkjenne det. Hvis dem ikke får inn bedre bud så vil dem mest sannsynlig godta det såfremt dem ikke mener det er mulig å få mer for eiendommen. Da du ikke har noen rettigheter ved et tvangssalg så er det ofte stor rabatt i forhold til reel markedsverdi - så et skambud er ikke utenkelig.

Hvordan er interessen for eiendommen generelt? Hørt med megler om det?

Lenke til kommentar

Har forsåvidt midler etter å ha solgt leiligheten jeg bor i nå. Kostnadene vil helt sikkert passere millionen, men samtidig vanskelig å si da det ikke er takstmann i bildet og megler har mindre info enn naboen. 

Nærmeste naboen mente det beste var å rive huset.

 

Vært en visning hvor det var ca 6 stykk, hvor flere var bønder i nærheten som er interessert i dyrkjorda. Var vel 4 stk som skrev seg opp som interessert  Avtalte med han ene at om jeg bydde skulle jeg si ifra, så han ikke bydde mot meg. Er oppvokst 500m fra dette huset, så kjenner de tre naboene godt, så vet at di kun er interessert i jorda.

Lenke til kommentar
Gjest b3574...39c
Audi s4 q skrev (53 minutter siden):

 

Nærmeste naboen mente det beste var å rive huset.

Undersøk nå om det er ulovlig å rive først, og om det er evt begrensninger på nybygg. 

Anonymous poster hash: b3574...39c

Lenke til kommentar

Eg vil i alle fall kommentere med at dersom du legg inn eit veldig lavt fyrstebud så opner du opp for at det er fleire interessenter som kaster seg inn i budrunden når det blir så lav pris. Legger du inn eit bud mykje nærmare den prisen som er antyda så er det langt mindre sannsynleg at det kjem inn nokon utanfrå for å starte budrunde.

Det som er viktigast å få avklart er kor kostbart det vil bli å sette i stand huset, tenk både på kva du må fikse og kva du bør få fiksa.
Deretter er det eit spørsmål om eigedommen rundt, er det driveplikt? Vil du kunne selge/leige ut dyrkajorda etter at du har kjøpt huset?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor sannsynlighet for at vannlåser osv må skiftes pga stått strømløst i 1,5 år. Var en kaldt vinter i fjor, så har helt sikkert vært minusgrader i huset. 

Vannledning fra brønn til hus må utbedres, hele 2. Etasje må rives, mulig også bærende tak i samme etasje. Er ikke beboelig slik det er nå. 

Er stor tomt på flere hundre mål, men lite sannsynlig med noe særlig med inntekt på utleie. Største inntektskilden er hogging og selge tømmer. Er driveplikt ja

Lenke til kommentar

Utan å kjenne fleire detaljar så er nok dette eit typisk eksempel det det å rive og bygge nytt fort blir billegare enn å skulle få i stand det som står der. Det går mykje tid på å skulle "jobbe rundt" eit gamalt hus der alt må byttast, då er det enklare å starte med rydda tomt. 

Så er spørsmålet, har du råd til å gjere det skikkelig? Eller tenker du å berre fikse det aller mest nødvendige for å kunne bu der, og at du på sikt tek alt det andre? Akkurat det kjem mykje ann på kva standard du tenker å legge deg på. 

Det er viktig å ikkje gløyme at du skal ha råd til å bu der også, her kjøper du deg ein utgiftspost som du må ha ekstra kapital for å kunne eige. 

Lenke til kommentar
Gjest b3574...39c
The Avatar skrev (11 timer siden):

Eg vil i alle fall kommentere med at dersom du legg inn eit veldig lavt fyrstebud så opner du opp for at det er fleire interessenter som kaster seg inn i budrunden når det blir så lav pris. 

Leste nettopp en artikkel om en som skrev mastergrad på dette. Det viser seg visst at det som varmer opp budkriger er kort svarfrist, ikke størrelse på bud eller budøkning. 

Anonymous poster hash: b3574...39c

Lenke til kommentar
Gjest b3574...39c skrev (6 minutter siden):

Leste nettopp en artikkel om en som skrev mastergrad på dette. Det viser seg visst at det som varmer opp budkriger er kort svarfrist, ikke størrelse på bud eller budøkning. 

Anonymous poster hash: b3574...39c

Eg skal ikkje påstå at det ikkje stemmer, men eg er fortsatt av den oppfatning at dersom eit hus held på å bli solgt for lommerusk så er det mange som hiver seg på med impulsbygg. Vanlege bustadsalg er noko litt anna enn eit tvangssalg. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 15.12.2020 den 12.01):

Eg vil i alle fall kommentere med at dersom du legg inn eit veldig lavt fyrstebud så opner du opp for at det er fleire interessenter som kaster seg inn i budrunden når det blir så lav pris. Legger du inn eit bud mykje nærmare den prisen som er antyda så er det langt mindre sannsynleg at det kjem inn nokon utanfrå for å starte budrunde.

Hvordan vet du det?

Det er jo ikke engang sikkert at det er andre budgivere her.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...