Gå til innhold

Er min 5900x for varm? Mye viftestøy fra Noctua NH-U12A.


tantestrudhild

Anbefalte innlegg

Har fått kloa i en 5900x som jeg er veldig fornøyd med, men plages av at auto boost funskjonen i BIOS på mitt Aorus Elite hovedkort er unødvendig aggresiv når jeg bare browser på internett og ser på youtube. Ligger da på 4,3ghz og 65c. Er dette varmt for 4,3ghz? Booster til 4,8ghz når jeg feks spiller cyberpunk, og da ligger den på rundt 80c.

Det som irriterer meg med dette er den konstante viftestøyen fra min Noctua NH-U12A kjøler når den holder på sånn, selv om jeg bruker quiet fan curve preset'et.

Eventuelt vurderer jeg å bare kjøpe en helt ny kjøler med større vifter som bråker mindre.. Bruker pcen mye til musikkproduksjon også, hvor viftestøyen da er helt sykt irriterende.

Noen andre sjeler her med 5900x? Hvilket inntrykk har dere av temperaturer? Gikk fra en Ryzen 2700 som var mye kjøligere generelt.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det virker ok selv om 80C er litt varmt (har 83C som øvre komfortable grense). U12A har omtrent identisk ytelse med D15. Det kan være kabinettet er for lukket og du trenger ett som er mer åpent med mer mesh. Dersom du har støvfilter bør disse sjekkes og renskes godt.

Dersom dette ikke hjelper er det vannkjøling med radiator på minimum 280mm som gjelder. 140mm-vifter støyer mindre enn 120mm-vifter. Vannkjøling vil generelt ha noe mer støy på det jevne, men den vil variere mindre og gi høyere ytelse på kjølingen. De rimeligste 280- og 360mm AIO'ene koster omtrent det samme som en U12A. Unngå cooler master og corsair mht støy, samt enermax mht lekkasjer. Hadde selv gått for Arctic Liquid Freezer II 280 eller Be Quiet! Pure Loop 280. Sjekk om du har plass i kabinettet før du kjøper en. Liquid Freezer II har relativt tjukk radiator.

Lenke til kommentar

Det er definitivt varmere enn min 5800x som ligger på rundt 55-65c når jeg spiller og 70-75c når jeg kjører Cinebench R23. Jeg bruker også U12A med low noise adapter og har satt viftene til 1300 RPM i en phanteks P600S kabinett med 3 120mm vifter i front.

Sjekka at du har festa godt nok ?  Nok kjølepasta ?

Lenke til kommentar
On 12/14/2020 at 4:18 PM, tantestrudhild said:

Har fått kloa i en 5900x som jeg er veldig fornøyd med, men plages av at auto boost funskjonen i BIOS på mitt Aorus Elite hovedkort er unødvendig aggresiv når jeg bare browser på internett og ser på youtube. Ligger da på 4,3ghz og 65c. Er dette varmt for 4,3ghz? Booster til 4,8ghz når jeg feks spiller cyberpunk, og da ligger den på rundt 80c.

Det som irriterer meg med dette er den konstante viftestøyen fra min Noctua NH-U12A kjøler når den holder på sånn, selv om jeg bruker quiet fan curve preset'et.

Eventuelt vurderer jeg å bare kjøpe en helt ny kjøler med større vifter som bråker mindre.. Bruker pcen mye til musikkproduksjon også, hvor viftestøyen da er helt sykt irriterende.

Noen andre sjeler her med 5900x? Hvilket inntrykk har dere av temperaturer? Gikk fra en Ryzen 2700 som var mye kjøligere generelt.

 

65c er varmt med bare youtube, 4.3ghz er høyt. Jeg gikk gjenom alt det her for 1 mnd siden og landa til slutt på at stock + docp er best kompromiss ift ytelse/temps etter flere dager med pbo og manuell overklokking. 4.3ghz er det min boosta til i cinebench r23 multicore med pbo på (dog uten scalar, override og curve opt). Så 4.3 på idle/youtube er voldsomt. 

Jeg er på 280mm aio og ikke luft men jeg idla på 40-55c i hytt i gevær uten å gjøre en verdens ting på desktop for noen mnd siden. 

Jeg idler/browser/youtuber nå på 34-38c hele dagen og denne lavere tempen reflekteres i alt annet jeg gjør. Her er hva jeg har gjort:

1. avinstaller corsair ICUE hvis du har det (jeg hadde corsair tastatur) den jekker opp og kødder med cpu konstant (lukke programmet holder ikke; den kjører div prosesser selv da. Må avinstalleres)

2. kjøre cpu på stock + docp, ikke noe pbo, manuel oc eller "auto boost/tune" opplegg

3. gikk fra å bare kjøre asus fanxpert auto-tune/presets fiks ferdig -> til å lage custom fan curves for alt inkl. cpu kjøler

4. undervolte/custom fan curve på skjermkort med afterburner (dette vil ha effekt på cpu temps spesielt på luft)

5. flashe bios; har hatt 4-5 bios de siste par-tre mnd og temps varierer fra bios til bios

 

Mine temps:

I skrivende stund: CPU 33.8c GPU 32c (lydløst)

Idling/Browsing/youtube: CPU 34-38c GPU 32-36c (lydløst)

Spill: CPU 50-54c (booster til 4.9+) GPU 65-66c (knapt mer lyd enn idle)

 

Oppsett:

5900x

Asus B550-E

Arctic Liquid Freezer II 280
3090 Strix OC

Gskill 3600 32gb

Phanteks P600s

Vifter: Front 3x140mm (2 er på radiator) Bak 1x arctic p140

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

image.png.6787c534ab7525db87d1ab9c49b77137.png

 

Her er en snipp av curven på min cpu kjøler. Vifter 36% opp til 50c, 70% på 55c (da jeg vet at min gaming temp ligger i 50-55c området)

36% på 0-50c fant jeg fram til ved å kjøre viftene på 100% og gå ned helt til jeg ikke hører de lengre. Samme prosess med andre vifter.

Regner med at Gigabyte har lignende muligheter i ditt tilfelle.

Edit: og sett OPP "fan spin up/down time" eller tilsvarende i ditt program til et mer fornuftig nivå (default i asus fanxpert er 3 sek elns) 10+ sekunder vil jeg anbefale. Pga tettheten i en 12 kjerners 7nm prosessor der temperaturer svinger over hele "die"en (norsk?) i motsetning til f.eks intel som bare har en liten kjerne klyse i midten av "die"

Endret av shinsengumi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Hadde helt glemt av denne posten her. Har sjekket og byttet kjølepasta tre ganger.

Endte opp med å kjøpe et nytt kabinett; Phanteks P600S. Før hadde jeg et fra Fractal Design som var en bastu.

Kjøpte også en Arctic Liquid Freezer, men venter på at Arctic skal sende AM4 mounting skruer da de som fulgte med ikke passet til mitt hovedkort. Satser på at alt løser seg når jeg får de.

Jeg har undervoltet prossesoren litt også. Den er generelt 10c kjøligere uten at det går ut over ytelsen.

Skal ta en grundig titt på fan curven min også!

Og igjen, takk for svar :)

Endret av tantestrudhild
Lenke til kommentar
8 hours ago, tantestrudhild said:

Takk for svar folkens. Hadde helt glemt av denne posten her. Har sjekket og byttet kjølepasta tre ganger.

Endte opp med å kjøpe et nytt kabinett; Phanteks P600S. Før hadde jeg et fra Fractal Design som var en bastu.

Kjøpte også en Arctic Liquid Freezer, men venter på at Arctic skal sende AM4 mounting skruer da de som fulgte med ikke passet til mitt hovedkort. Satser på at alt løser seg når jeg får de.

Jeg har undervoltet prossesoren litt også. Den er generelt 10c kjøligere uten at det går ut over ytelsen.

Skal ta en grundig titt på fan curven min også!

Og igjen, takk for svar :)

Interessant video, takk for link. Men sist jeg prøvde pbo klarte jeg bare -15 allcore stabilt (-20/-25 = crash) med følgende forskjeller i cinebench r23

1. stock/auto+docp+pbo advanced+scalar auto+pbo limit disabled+curve opt -15 allcore

Idle: 42-44c +- 1.3v 

cinebench singlecore score:1566
temps +- 65-68c
volt +- 1.473-1.482
speed +- low2940-high5050 (mhz) 

cinebench multicore score:21884
temps +- 87-88c
volt +- 1.372 
speed +- 4472mhz avg 

vs 

2. stock/auto + docp + pbo "auto" (auto = disabled)

Idle: 40c

cinebench singlecore score:1561
temps +- 65-68c
volt +- 1.470-1.475
speed +- low2900-high3000 (mhz) 

cinebench multicore score:21381
temps +- 72-74c
volt +- 1.264-1.269
speed +- low4307-high4339 (mhz)

 

Bedre multicore riktig nok. men det kosta 15 grader og +~.1v, noe jeg ikke skjønnte bæret av hvorfor den gangen. Riktig nok før jeg fiksa temps generelt det her men, hva er dine temps under load?

Lenke til kommentar
shinsengumi skrev (11 timer siden):

Interessant video, takk for link. Men sist jeg prøvde pbo klarte jeg bare -15 allcore stabilt (-20/-25 = crash) med følgende forskjeller i cinebench r23

1. stock/auto+docp+pbo advanced+scalar auto+pbo limit disabled+curve opt -15 allcore

Idle: 42-44c +- 1.3v 

cinebench singlecore score:1566
temps +- 65-68c
volt +- 1.473-1.482
speed +- low2940-high5050 (mhz) 

cinebench multicore score:21884
temps +- 87-88c
volt +- 1.372 
speed +- 4472mhz avg 

vs 

2. stock/auto + docp + pbo "auto" (auto = disabled)

Idle: 40c

cinebench singlecore score:1561
temps +- 65-68c
volt +- 1.470-1.475
speed +- low2900-high3000 (mhz) 

cinebench multicore score:21381
temps +- 72-74c
volt +- 1.264-1.269
speed +- low4307-high4339 (mhz)

 

Bedre multicore riktig nok. men det kosta 15 grader og +~.1v, noe jeg ikke skjønnte bæret av hvorfor den gangen. Riktig nok før jeg fiksa temps generelt det her men, hva er dine temps under load?

Jeg ligger på 70ish nå under load når jeg kjører cinebench. 80ish under load i feks csgo uncapped 500fps +..

Har Curve Optimizer på -10. Idle så ligger jeg rundt 50c, som fortsatt er noe høyt. Har ikke fått rensket opp skikkelig i programmer som kjører i bakgrunnen enda da.

Endret av tantestrudhild
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...