Jump to content
AfterGlow

CD Projekt RED etter Cyberpunk 2077-lanseringen: – Vi undervurderte kompleksiteten

Recommended Posts

Det er fint at dei ansatte vert kompensert, og det skulle også berre mangle. Men kva med forbrukarane? Eg bestilte heldigvis ikkje før lansering sidan varsellampene gjekk av då anmeldarar ikkje fekk sjå snurten av konsollversjonen av spelet før lansering. Mange lot seg diverre ikkje skremme av det. Det kan ikkje ha kome som ei bombe for CDPR at etter day-1 patchen så var det framleis uspelbart. Dei har mista ein del respekt hjå meg ved å sende ut dette utan å la forbrukaren få sjå det på førehand. Ja, det er dumt med pre-orders, men var det nokon eg trudde hadde reint mel i posen så var det CDPR. 

 

Edited by mullethemekk
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hva er det du snakker om? Ingen av versjonene av Cyberpunk 2077 er uspillbare. Har ikke selv spilt Ps4 versjonen, men av streams så ser det ut som det mer bugs der enn på pc og Stadia grunnet den svake Hardwaren, men har lest at mange spiller spillet på Ps4 og at det helt klart er spillbart. Hadde det ikke vært spillbart hadde da ikke folk spilt og streamet det. Grafikken på Ps4 får de nok ikke gjort noe med, men frameraten og buggs vil nok bli fikset senest i løpet av Januar i følge utviklerne.

På Pc og Stadia flyter spillet silkemykt og buggsene er få og langt imellom. Ingen bugs i missions lenger, kun i freeroam etter min erfaring.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
mullethemekk skrev (6 timer siden):

Det er fint at dei ansatte vert kompensert, og det skulle også berre mangle. Men kva med forbrukarane? Eg bestilte heldigvis ikkje før lansering sidan varsellampene gjekk av då anmeldarar ikkje fekk sjå snurten av konsollversjonen av spelet før lansering. Mange lot seg diverre ikkje skremme av det. Det kan ikkje ha kome som ei bombe for CDPR at etter day-1 patchen så var det framleis uspelbart. Dei har mista ein del respekt hjå meg ved å sende ut dette utan å la forbrukaren få sjå det på førehand. Ja, det er dumt med pre-orders, men var det nokon eg trudde hadde reint mel i posen så var det CDPR. 

 

Spillet er IKKE utspillbart. Hadde det vert det hadde det ikke vert en enste video eller stream å finne. Retter sagt er spillet full av feil som hindrer deg å gjøre alt spillet har å by på.

Edited by alike
  • Like 1

Share this post


Link to post
alike skrev (6 timer siden):

Spillet er IKKE utspillbart. Hadde det vert det hadde det ikke vert en enste video eller stream å finne. Retter sagt er spillet full av feil som hindrer deg å gjøre alt spillet har å by på.

15fps ER uspelbart. Det er ikkje eit spel, det er eit slideshow. Sjekk ut videoen til Digital Foundry. For ikkje å snakke om all kræsjinga. 

Edited by mullethemekk
  • Like 2

Share this post


Link to post
HTC-fan skrev (11 timer siden):

Hva er det du snakker om? Ingen av versjonene av Cyberpunk 2077 er uspillbare. Har ikke selv spilt Ps4 versjonen, men av streams så ser det ut som det mer bugs der enn på pc og Stadia grunnet den svake Hardwaren, men har lest at mange spiller spillet på Ps4 og at det helt klart er spillbart. Hadde det ikke vært spillbart hadde da ikke folk spilt og streamet det. Grafikken på Ps4 får de nok ikke gjort noe med, men frameraten og buggs vil nok bli fikset senest i løpet av Januar i følge utviklerne.

På Pc og Stadia flyter spillet silkemykt og buggsene er få og langt imellom. Ingen bugs i missions lenger, kun i freeroam etter min erfaring.

Dette snakkar eg om: 

 

Hvis du kallar 15fps spelbart så har me to vidt forskjellige definisjonar på det. 

Edited by mullethemekk
  • Like 2

Share this post


Link to post

Er glad jeg ikle kommer tll å røre dette på en lang tid, skal gi det "the witcher treatment" hvor det etter en lang stund blir butter smooth og en kan komme til dekket bord.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Quote

Tar ansvaret og vil ikke straffe utviklerne for uferdig spill.

Og hvorfor skulle utviklerene straffes? Det er vel ikke dem som pushet på som gale for å få spillet ferdig lansert for å sammenfalle med julehandel og PS5/XB release.

Kanskje heller straffe ledelsen og de som faktisk tjener penger på dette? Eller, de ble vel gjerne straffet med en ekstra bonus, da de gratulerte seg selv for å være jævla gode til å lansere spillet månedsvis før det var ferdig, samt å spare lassevis av penger i lønnsutgifter på å ikke ha nok folk verken på utviklersiden eller mellomledelse :)

 

CDPR har med Cyberpunk 2077 levert en særdeles god søknad til det gode selskap av rasshøl-utgivere, hvor vi pdd. finner kjente og kjære navn som EA, ActiBlizz og Ubisoft.

"Vi undervurderte kompleksiteten." Bullshit. Dere var fullstendig klar over det. Utviklerene gav klar beskjed, om ikke annet.

"Vi lover at vi skal forbedre det i løpet av de kommende 8 årene. Vi har en roadmap." Ja, slik som Anthem, Fallout 76, Marvel Superstars eller hva det nåt heter, osv.

"Vi skal ikke crunche. Nei, forresten. Det ble nødvendig, fordi vi dreit i å investere penger i project management og tilstrekkelig mange utviklere. Pluss at vi bare måtte ha det ut innen desember 2020, fordi penger."

"Ingen mikrotransaksjoner! Vi lover! Slikt gjør vi bare ikke! Eller... Jo, okay da, men bare i muliplayer. Og de er jo bare kosmetiske."

Edited by Snøspade
  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er faktisk nesten ubrukelig på min ps4 slim, du skal ha meget god tålmodighet for å gidde å slå det av og på og av og på og av og på. Og av og på. Og av og på og av og på og av og på. Og av og på. Skjønner? Hadde det enda vært smooth sailing imellom alle crashene, men det er det så langt derifra. Det føles ut som jeg sitter og spiller ett online mobilspill på en gammel wap Nokia.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Spillet fungerer noe bedre på PS4 Pro og Xbox One X. Egentlig burde vel CDPR skippet de eldste last-gen konsollene, men en kan jo håpe de klarer å patche opp ting OK over noen mnd.

Slik det er nå er det en kodebase for PS4 og en for XBOX. Det er ikke gjort noe spesiell differensiering mellom next-gen og current-gen annet enn at det går automatisk i nyere hardware sin forbedring av eldre titler.

Er vel rett og slett at en prøver å shoehorne inn en litt for stor fot inn i en for liten sko med disse konsollene. Det at det er masse bugs i tillegg hjelper jo ikke så mye.

En må nok ta tiden til hjelp mer for den optimaliseringen som trengs for base last-gen da dette er en major optimalisering som trengs. Har litt mer troen på PS4 Pro og Xbox One X som de vel fra starten av burde satt som laveste target for å gjøre ting mer levelig for seg selv.

Blir spennende å se hva de blir å gjøre videre nå de neste mnd. Tror nok det nåværende rotet har gjort det ulønnsomt å legge mye i å prøve å fikse opp base last-gen fordi det kommer til å koste sannsynligvis veldig mye å fikse dette for en mikroskopisk payback fra allerede skuffede/leie førstegangs-kjøpere som føler seg lurt. Normalt ville jeg gitt CDPR en fair sjanse, men tror de er litt på tur ned i Watch Dogs-sporet til Ubisoft i forhold til oversalg.

CDPR har en noe bedre PR, men de økonomiske realitetene spiser seg nok ubønnhørlig inn på den goodwill de har klart å bevare så langt.

Edit: Jeg kjøpte i sin tid faktisk først Watch Dogs og syntes det var bra, da jeg ikke hadde fulgt med på hypen. Cyberpunk 2077 er vel i et slikt perspektiv noe dårligere stilt, men jeg har faktisk bestilt det til Xbox One X, så det sier vel litt om at jeg så langt har troen på det.

Edited by vidor
  • Like 1

Share this post


Link to post
vidor skrev (14 minutter siden):

Spillet fungerer noe bedre på PS4 Pro og Xbox One X. Egentlig burde vel CDPR skippet de eldste last-gen konsollene, men en kan jo håpe de klarer å patche opp ting OK over noen mnd.

Slik det er nå er det en kodebase for PS4 og en for XBOX. Det er ikke gjort noe spesiell differensiering mellom next-gen og current-gen annet enn at det går automatisk i nyere hardware sin forbedring av eldre titler.

Er vel rett og slett at en prøver å shoehorne inn en litt for stor fot inn i en for liten sko med disse konsollene. Det at det er masse bugs i tillegg hjelper jo ikke så mye.

En må nok ta tiden til hjelp mer for den optimaliseringen som trengs for base last-gen da dette er en major optimalisering som trengs. Har litt mer troen på PS4 Pro og Xbox One X som de vel fra starten av burde satt som laveste target for å gjøre ting mer levelig for seg selv.

Blir spennende å se hva de blir å gjøre videre nå de neste mnd. Tror nok det nåværende rotet har gjort det ulønnsomt å legge mye i å prøve å fikse opp base last-gen fordi det kommer til å koste sannsynligvis veldig mye å fikse dette for en mikroskopisk payback fra allerede skuffede/leie førstegangs-kjøpere som føler seg lurt. Normalt ville jeg gitt CDPR en fair sjanse, men tror de er litt på tur ned i Watch Dogs-sporet til Ubisoft i forhold til oversalg.

Dette trur eg du har mykje rett i. Derfor nøler eg litt med å hoppe på PS5 ved første anledning. Er det betre å berre vente på PS5 Pro? Då veit eg i alle fall at eg er garantert ein viss standard ut generasjonen.

Share this post


Link to post

Tror nok de fleste har godt av å vente på at spillet blir patchet opp uansett hvilken versjon de ønsker å gå for. PS5 versjonen er garantert en versjon det kommer til å bli satset på i liket med XSX/S. Så langt virker det som High-End PC klarer å håndtere koden som er sluppet best.

Uansett trenger spillet helt basic patching, så for min del kommer jeg mest sannsynlig minimum til å vente et par mnd selv om jeg fysisk har spillet om noen dager.

Share this post


Link to post

 

Quote

The cost of fixing Cyberpunk 2077 is "irrelevant" compared to restoring company reputation, says CDPR - CDPR promisses to fix the game at any cost

When asked about the costs of patching the game on consoles Michal Nowakowski, member of the board for publishing, said, "The cost of patching the game is irrelevant [compared] to what we have at stake/spent at this moment, so there is no question about it. We definitely want to fix the game, we made our promise to gamers, and we will be doing everything to stick to it[...]"

Adam Kiciński, CD Projekt Red co-CEO, began talking about only showing the game on certain platforms before launch, saying that this caused the loss of gamers' trust and the reputation that they've been building through a big part of our lives. He said, "That’s why our first steps are solely focused on regaining those two things. We are concentrated on fixing Cyberpunk on last-gen consoles." 

Kiciński also reiterated from a previous statement that was released yesterday regarding the current state of console versions, saying, "The first substantial set of fixes was released over the weekend. The next set of fixes will be released within the next 7 days. Big updates are planned for January and February, together with smaller fixes. Of course, PC gamers will also be getting regular updates and fixes. We'll do everything possible to prove that we stick to our values. We truly hope that our efforts will let us rebuild the trust we have lost."

Det vil jo vise seg etterhvert om dette er PR-snakk eller om de tar heroiske grep for å få spillet til å fungere bra på low-end hardware som standard PS4 og Xbox One. Sånn jeg forstår det er spillet temmelig CPU-bound (og det er nok glad i RAM også), så noe må de sannsynligvis ofre i så fall. Oppløsningen ligger allerede temmlig nært hva en kunne forvente av PS3 og Xbox 360 nivå, mens FPS på det verste ligger på 13 når en er i bilen og det er mye NPC-action.

Det at de har gitt refund-muligheter til shoppere av konsoll-versjon er kanskje i ytterste konsekvens et signal om at de dropper supporten for standard PS4 og Xbox One for å kjøpe seg de mulighetene majoriteten av CDPR-programmererne garantert vil. Det er nok en del folk internt som må svelge et dusin kameler mothårs for at det skal skje, men det vil bli sabla dyrt å rette opp og optimalisere for begge konsollene om det i det hele tatt lar seg gjøre slik de ønsker. Jeg ser for meg veldig mye spesialoptimalisert assembler-kode som må lages til begge konsollene i tillegg til at en må bruke triks som texture-optimalisering og lyd-optimalisering.

Mulig de klarer å rette opp ting, men spørs om ikke det toget allerede har mer eller mindre forlatt perongen.

Edited by vidor

Share this post


Link to post

Har full forståelse for de som har kjøpt spillet på xbox og Ps4 og ikke får mer enn 15 fps i enkelte scener, men etter det som vises på streams er fps'n blitt bedre med oppdatering til 1.05 og mesteparten av spillet kjører i 25-30 fps med enkelte framedrops. At spillet krasjer er jo litt underlig og er usikker på årsaken til dette. Har spillet selv på pc og Stadia, men har etter 100 timer spilt valgt å avvente med å spille mer til det er kommet patcher som gjør AI og NPC sine bevegelser og reaksjoner er bedret. 

Det er vel ingen hemmelighet at spillet ikke burde vært gitt ut i desember 2020, men heller midten av 2021. De lovte at de skulle gi ut spillet når det var ferdig, men har helt klart brutt dette løftet. Kommer til å vente i allefall til første patch i Januar kommer for å se om systemene nevnt ovenfor er fikset. At de fremdeles ikke har klart å fikse bugs med at man er skallet i speilet ved bruk av hatt er litt rart, samme med at man ikke får stats på våpen når de er i våpenlagret. 

Har stor tro på Cyberpunk 2077 og tror at spillet i løpet av første halvdel av 2021 er kandidat for årets spill i 2021.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...