Gå til innhold

Er du blitt basa eller har du baska noen?


Hildran11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hildran11 skrev (4 minutter siden):

Da antar jeg at det handler om å bryte noen ned i snøen og gi dem snø i fjeset?

Slik sa vi når vi sloss i snøen ja. Å «base i snøen» er å leke i snøen. Å «baske i snøen» har jeg aldri hørt, men man kan vel sikker «baske seg i snøen» men det er jo en veldig rar ting å gjøre? Tenker du heller på ordet «basketak»? 🧐

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hildran11 said:

Da antar jeg at det handler om å bryte noen ned i snøen og gi dem snø i fjeset?

Ja helst mest brutalt som mulig hehe 

Må ikke glemme å trøkke snø ned i jakka under genseren og ned i buksa og i kjeften

 

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (35 minutter siden):

Slik sa vi når vi sloss i snøen ja. Å «base i snøen» er å leke i snøen. Å «baske i snøen» har jeg aldri hørt, men man kan vel sikker «baske seg i snøen» men det er jo en veldig rar ting å gjøre? Tenker du heller på ordet «basketak»? 🧐

Basketak kan det jo være om man ha brytekamp i snøen.  Baske i snøen for seg selv er synonymt med å base - altså vasse i dypsnø, legge seg i den, rulle i den osv.  

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (På 14.12.2020 den 9.09):

Ja helst mest brutalt som mulig hehe 

Må ikke glemme å trøkke snø ned i jakka under genseren og ned i buksa og i kjeften

 

 

Hehe...full pakke😇 Mange både fikk og ga...kryning, kallte jeg det. Snø godt nedi nakken hørte gjerne med, eller der man kom til...

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
YourBestFriend skrev (41 minutter siden):

Ja helst mest brutalt som mulig hehe 

Må ikke glemme å trøkke snø ned i jakka under genseren og ned i buksa og i kjeften

Det kalte vi å "dukke/dykke nokon". På ungdomsskulen, dersom ein gut gjorde det på ei jente (eller omvendt), var det eit klart teikn på at kjærleik blomstra. Rare greier.

Lenke til kommentar
Øystein skrev (På 14.12.2020 den 9.53):

Det kalte vi å "dukke/dykke nokon". På ungdomsskulen, dersom ein gut gjorde det på ei jente (eller omvendt), var det eit klart teikn på at kjærleik blomstra. Rare greier.

Beundret altid jenter som klarte å kryne en gutt...kjemperart ja..nesten litt sjalu på den som ble døpt av en jeg likte.....jeg var nok snillere, tok bare snø i fjeset på folk og gned litt...

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 14.12.2020 den 8.42):

Da jeg var barn brukte vi base i snøen om å leke i dyp snø. Legge seg ned i snøen, gå med snø til midjen, bøye seg frem og nesten krabbe gjennom den osv.

Baske har jeg ikke hørt.

Baske brukes en del steder i Midt-Norge.   Baske seg vei gjennom snøen, som å streve seg fram, eller base. sp, orklart ovenfor.. Eller baske noen i snøen, som å dynke noen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Øystein skrev (På 14.12.2020 den 9.53):

Det kalte vi å "dukke/dykke nokon". På ungdomsskulen, dersom ein gut gjorde det på ei jente (eller omvendt), var det eit klart teikn på at kjærleik blomstra. Rare greier.

Absolutt en utbredt flørtemetode.  Vet ikke hvor mye den virket, men likevel.  Flest gutter som var øverst og dynka, men det fantes noen jenter som også var ganske rå til å gjøre det.

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...