Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Manglende vedlikehold i borettslag - Skal jeg belastes for dette?


Pære-

Anbefalte innlegg

Har nå en case gående med styret i borettslaget. Bor i et borettslag fra tidlig 50-tall hvor vedlikeholdet har vært litt manglende. Blant annet er flere av vinduene over 40 år gamle og jeg vet at mange av disse er punkterte og fuktskadede. Forventet levetid på vinduer er vel på ca. 20-30 år. Jeg har nå fått et vindu i min stue som er fuktskadet slik at all maling rundt glasset flasser av. Styret har gått med på at de skal dekke skifte av selve vinduet, men de mener at jeg selv må betalte for jobben "rundt" vinduet. 

Pusset opp leiligheten i sommer og valgte da som veldig mange andre å gå for en listfri løsning. Dvs. at jeg ikke har listverk rundt vinduene, men de er gipset inn. Å få gipset inn det nye vinduet igjen er da noe jeg selv skal betale mener styret - siden de anser dette som en "alternativ" løsning.

Er dette riktig? De har tydeligvis vært i kontakt med USBL sin juridiske avdeling som mener dette, men jeg selv mener det er feil at jeg skal belastes for deres manglende vedlikehold? Jf borettslagsloven §5-17 og §5-18.

Sikkert ikke snakk om store summer, men reagerer på at de kun vil dekke listverk, mens for oss som har pusset opp må vi dekke "innrammingen" av vinduet selv.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quaric skrev (46 minutter siden):

Dersom du skal ha noe utover "standard" løsning så må du dekke dette selv. Hva som er standard må borettslaget bestemme.

Skjønner! Da er det kun "merkostnaden" jeg skal dekke - ikkesant? Altså kostnaden ved å gipse minus kostnaden ved listverk?

Lenke til kommentar

Borettslaget har ansvar for vinduene. Hvis vinduene er dårlig vedlikeholdt, og dette fører til skade på din enhet, så er borettslaget erstatningsansvarlig, jf. borettslagsloven §§ 5-17 og 5-18.

Så lenge innsiden av vinduene er del av din boenhet og ikke fellesareal, så kan du endre fra listverk til listfri innramming. En slik endring er påregnelig, og fritar ikke laget fra erstatningsansvar. Om borettslaget først er erstatningsansvarlig for skade på innsiden, så er de etter mitt skjønn ansvarlig selv om du har gjort endringer på boenheten som er påregnelig.  

Men hvis alminnelig vedlikehold gjør det nødvendig å bytte noe på innsiden av vinduet også (ikke som en skade som følge av alminnelig vedlikehold, men som en konsekvens av at vedlikeholdet gjennomføres), så er saken muligens annerledes. Og da tror jeg ikke du har krav på at de betaler deg det det ville kostet å endre innsiden av vinduet om det var standard.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At vinduet må byttes kommer jo etter min mening som resultat av at man ikke har hatt en fungerende vedlikeholdsplan og latt vinduene stå langt over forventet levetid. At man da i den samme perioden ikke skal kunne pusse opp og f.eks. gipse inn vinduene som er veldig vanlig i dag (og etter mitt syn ikke en "alternativ" løsning) uten at man da skal måtte bli belastet ekstra pga dette blir for meg noe merkelig.

Endret av Pære-
Lenke til kommentar
Pære- skrev (1 time siden):

At vinduet må byttes kommer jo etter min mening som resultat av at man ikke har hatt en fungerende vedlikeholdsplan og latt vinduene stå langt over forventet levetid. At man da i den samme perioden ikke skal kunne pusse opp og f.eks. gipse inn vinduene som er veldig vanlig i dag (og etter mitt syn ikke en "alternativ" løsning) uten at man da skal måtte bli belastet ekstra pga dette blir for meg noe merkelig.

En "alternativ løsning" er alt annet enn det borettslaget har vedtatt at de skal dekke. Ofte blir det til at de dekker det de er nødt til, og at evt. tilpasninger må beboer selv ta kostnaden ved. Når du velger en annen løsning enn det som er inkludert i vindusbytte, må du ta den ekstra kostnaden, uansett hvor vanlig din løsning er blitt.

Kort sagt; borettslaget skal dekke bytte av vinduet. Alle tilpasninger (på innsiden av boligen) skal dekkes av beboer.

Lenke til kommentar
Pære- skrev (1 time siden):

At vinduet må byttes kommer jo etter min mening som resultat av at man ikke har hatt en fungerende vedlikeholdsplan og latt vinduene stå langt over forventet levetid. At man da i den samme perioden ikke skal kunne pusse opp og f.eks. gipse inn vinduene som er veldig vanlig i dag (og etter mitt syn ikke en "alternativ" løsning) uten at man da skal måtte bli belastet ekstra pga dette blir for meg noe merkelig.

Dette er ikke skade på din boenhet. Det er vedlikehold, kanskje i seneste laget, men det er likevel vedlikehold. Synes du gjør deg vanskelig nå.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Skal de først bytte ett vindu så bør de nok bytte alle vinduene, og da spørs det hvor mye penger dere har på bok
Stor sjanse for at det blir en økning i husleien 

Det vil jeg ikke nødvendigvis si. Hvis det er et borettslag bestående av flere blokker eller rekkehus, er det fort at de forskjellige bygningene blir utsatt for forskjellig slitasje avhengig av plassering og andre forhold som vind, vær, osv. Men man kan sikkert anta at det er flere vinduer som burde vært byttet ut. Men å bare bytte alt, uansett slitasje, er sjelden økonomisk smart.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Det vil jeg ikke nødvendigvis si. Hvis det er et borettslag bestående av flere blokker eller rekkehus, er det fort at de forskjellige bygningene blir utsatt for forskjellig slitasje avhengig av plassering og andre forhold som vind, vær, osv. Men man kan sikkert anta at det er flere vinduer som burde vært byttet ut. Men å bare bytte alt, uansett slitasje, er sjelden økonomisk smart.

Men er dette rettferdig da? De som får nye vinduer, bekostet av fellesskapet, får lavere fyringsutgifter. Kostnaden ved å bytte så gamle vinduer vil man også spare inn på nettopp sparte fyringsutgifter. En vesentlig detalj er om oppvarming er inkludert i felleskostnadene.

Lenke til kommentar

Her er oppvarming ink i felleskostnader og planene om å bytte vinduer og gjøre annet nødvendig vedlikehold blir nedstemt på hver GF da det allerede er høye felleskostnader og mange av de som bor her enten bor her i kort tid, eller ikke ser problemet da de uansett ikke betaler noe ekstra for å fyre ekstra hardt.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (7 minutter siden):

Men er dette rettferdig da? De som får nye vinduer, bekostet av fellesskapet, får lavere fyringsutgifter. Kostnaden ved å bytte så gamle vinduer vil man også spare inn på nettopp sparte fyringsutgifter. En vesentlig detalj er om oppvarming er inkludert i felleskostnadene.

Borettslag er ikke alltid rettferdig. 

Lenke til kommentar
Pære- skrev (8 minutter siden):

Her er oppvarming ink i felleskostnader og planene om å bytte vinduer og gjøre annet nødvendig vedlikehold blir nedstemt på hver GF da det allerede er høye felleskostnader og mange av de som bor her enten bor her i kort tid, eller ikke ser problemet da de uansett ikke betaler noe ekstra for å fyre ekstra hardt.

Blir raskt en ond sirkel det der. Desto mer det fyres desto høyere blir felleskostnadene. Synd at mange er så korttenkte. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 timer siden):

Men er dette rettferdig da? De som får nye vinduer, bekostet av fellesskapet, får lavere fyringsutgifter. Kostnaden ved å bytte så gamle vinduer vil man også spare inn på nettopp sparte fyringsutgifter. En vesentlig detalj er om oppvarming er inkludert i felleskostnadene.

Får nye vinduer? Regner med at TS som andelseier og de før ham har betalt inn felleskostnader for å dekke vedlikehold? 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 time siden):

Får nye vinduer? Regner med at TS som andelseier og de før ham har betalt inn felleskostnader for å dekke vedlikehold? 

Ja, men de som eventuelt får nye vinduer har ikke betalt inn noe mer enn de som ikke får nye vinduer. Men i og med at oppvarming er inkludert har det uansett ikke all verden å si. Hvorfor skal du kverulere på dette? 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 timer siden):

Ja, men de som eventuelt får nye vinduer har ikke betalt inn noe mer enn de som ikke får nye vinduer. Men i og med at oppvarming er inkludert har det uansett ikke all verden å si. Hvorfor skal du kverulere på dette? 

Jeg kverulerer? Det er du som har postet ørten poster i denne tråden. De som har betalt inn får nye vinduer når de trenger det. De får ny varmtvannsbereder når de trenger det. De får ny x når de trenger det. Det fungerer som en forsikringsordning. 

Det er helt vanlig å bytte vinduer, og mange andre ting, når det er behov for det i BRL. Ikke alt på en gang. Jeg har fått bytta vinduer i min BRL-leilighet. Ikke alle, men noen. Hvorfor? Noen av dem sto veldig værhardt til og dårlig kledning på den siden hjalp ikke. Tidligere eier fikk byttet disse noen år før jeg overtok. De varte bare i ca 20 år. Jeg selv har fått byttet ett vindu som var punktert. Dette varte i ca 30 år. De andre vinduene mine er helt tipp topp fortsatt. 

Om man skulle bestemme en dato å bare bytte alle vinduene betyr det enten at man pælmer en masse fullt brukende vinduer eller at mange har måttet vente i lange tider med dårlige/ødelagte vinduer. Finnes det situasjoner hvor det er riktig å bytte alle? Ja, men da burde nok mange vært bytta for lenge siden. Eller kanskje vinduene er plassert på steder man behøver stillas - i så fall vil det nok hende at man bytter alle vinduer over en viss alder/av forrige generasjon vinduer når man først vedlikeholder kledning. 

Dette er en helt vanlig måte å operere på. Som Herr Brun skriver så er ikke BRL alltid rettferdig. Men det kommer også an på hvordan man definerer rettferdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har med (mangelen på) intelligent lederskap å gjøre. Et styre i et sameie skal jo holde oversikt over sånne ting og sørge for at det gjøres i en tidriktig og økonomisk balansert rytme. Hvis det ikke er intelligent lederskap fra før av, så må du ta ansvar nå. DU må begynne prosessen med å bli valgt inn som medlem og få orden på det skakk-kjørte skipet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...