Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke bilde etter nytt grafikkort, har jeg feil kabel?


Anbefalte innlegg

Har en 1080p 144hz skjerm BenQ Zowie LED XL2411, med hovedkort MSI B450. Har tidligere brukt GTX 970 med DVI-kabel, og nå oppgradert til MSI RTX 3060 TI. Det fulgte ikke med noen kabel i pakken, og det er ikke utgang for DVI, så prøvde med en gammel HDMI kabel. PCn går på helt fint, men noe bilde kommer aldri opp.

Antar at problemet her er at jeg har feil kabel? Må jeg ha en nyere type HDMI-kabel eller noe sånt kanskje? Noe annet som evt kan være feil?

 

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du må sette tilbake det gamle skjermkortet, laste ned ddu og bruke ddu til å renske systemet for rester av skjermdriver. Deretter kan du sette inn nytt skjermkort og forhåpentlig se bilde på skjermen.

Ok, skal prøve det, takk. Trodde ikke det skulle være så sannsynlig at det skjedde noe rusk av å bytte gfxkort av samme produsent

Lenke til kommentar
Schweigaard skrev (3 timer siden):

Haha, utrolig nok var det det. Trodde det skulle skje automatisk!

Et nytt problem er at HDMI-kabel visstnok ikke gir 144hz på skjermen min. Men men - bedre  det enn at det er noe i veien med grafikkortet.

Haha. Jepp, noen ganger er den enkleste løsningen den riktige. Men også den minst opplagte. :p

Godt det ordnet seg. :)

Tipper HDMI-kabelen (hvis den er veldig gammel) ikke klarer mer enn 60 Hz, evt. 120 Hz. Den må være veldig gammel isåfall - HDMI 1.4 skal klare 144 Hz @ 1080p hvis jeg ikke leste specs. listen for fort nå. Og kabelen ikke er lengre enn 2 meter.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 13.12.2020 den 18.25):

Du leste nok for fort.

Jepp. HDMI 1.4 eller bedre skal klare 1080p @ 120 Hz (ifølge hdmi.org).

For 144 Hz må det være HDMI 2.0 eller bedre.

Du kunne jo bare ha skrevet hva som var rett da, siden du først komenterte.
Jeg fant tross alt løsningen - uten å rote med skjermkort...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

@mobile999 @PaladinNo

Jeg får bare lov til å velge opp til 60hz. Er skjermen eller kabelen min bare for dårlig/gammel da? Skjermen klarte 144hz på DVI-kabel, men mener å huske å ha lest at man må ha DVI for å få 144hz på den.

Edit: Leste over nå. Antar at hdmi-kabelen min bare er av den gamle sorten.

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar
Schweigaard skrev (5 minutter siden):

Edit: Leste over nå. Antar at hdmi-kabelen min bare er av den gamle sorten.

Da kan den nok være av den eldre HDMI 1.2-typen. Har noen slike kabler liggende selv.

Jeg sjekket specs. på skjermen på BenQ sin side, men det stod bare "HDMI x1" uten å spesifisere hvilken versjon.

Er HDMI-kabelen lang? Er den lengre enn 2 meter kan det være et problem også.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...