Gå til innhold

På nyåret kan du betale for en tur til verdensrommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HF- skrev (35 minutter siden):

Unødvendig sløsing med energi og unødvendig forurensing. 

Helt enig! Den rikeste prosenten står vistnokk for ca 50% av utslippene fra langdistanseflyging: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378020307779?via%3Dihub

Dette vil ikke gjøre det bedre...

Personlig kunne jeg godt tenkt meg en tur til rommet, men innser jo at det er en utopisk drøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde nok mye heller kjøpt en tur med Blue Origin. Ikke bare er det en faktisk rakett + kapsel, der Virgin tilbyr et litt raskere fly, men de flyr jo også over 100 km, der Virgin flyr til 80 km. Det betyr at Blue Origin drar til rommet etter alles definisjon, og man får en del mer tid med vektløshet.

Om man tenker på klima-utslippene er Blue Origins rakett drevet av hydrogen og oksygen, som kan produseres av vann.

Og Blue Origin har vel til motsetning til Virgin et nødsystem for å få kapselen vekk fra raketten om noe skulle skje, pluss bedre sikkerhetshistorikk.

Virgin ville måtte være ganske mye billigere enn Blue Origin for at jeg skulle ha vurdert de som et reellt alternativ.

(Ikke at jeg har penger å kaste bort på slikt.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (16 timer siden):

Unødvendig sløsing med energi og unødvendig forurensing. 

Dette er jo sånn man utvikler ny teknologi, som bruker mindre energi og er bedre....

Argur skrev (15 timer siden):

Helt enig! Den rikeste prosenten står vistnokk for ca 50% av utslippene fra langdistanseflyging: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378020307779?via%3Dihub

Dette vil ikke gjøre det bedre...

Personlig kunne jeg godt tenkt meg en tur til rommet, men innser jo at det er en utopisk drøm.

Ja det er kjipt. Men da finansierer de kanskje også 50% av at denne enorme fly infrastrukturen som eksisterer og er nødvendig for verdensøkonomien idag eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (9 timer siden):

Bare du hadde vært milliardær...

Da hadde jeg brukt pengene på fornuftige ting, f.eks solceller til fattige Afrikanske landsbyer, rent vann, kjøpt leiligheter til sosialklienter/fattige osv. Ikke egosentriske ting som dette.

Kan opplyse om at jeg er motstander av nåværende økonomiske system, det monetære system.

Menneskeheten må bytte til ressursbasert økonomi og ikke forbruksbasert økonomi med mest mulig kjapp proffit som mål.

Forøvrig tillsier prisen på "bare" 1,5mill. Nkr at dette faktisk er gjennomførbart for ganske mange som ikke er styrtrike hvis man bare har litt økonomisk sans.

Endret av Argur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...