Gå til innhold

Avis: Tesla sliter med å tiltrekke seg ansatte i Tyskland


Melding lagt til av Gavekort

Tesla-debatt som ikke er relatert til arbeidskultur eller Tesla sine fabrikker vil bli fjernet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Kremt: " Dette minner vel mest om en konsentrasjonsleir spør du meg. Det har de vel litt erfaring med der nede." 

 

Det er ikke mange i live som har noe erfaring med det lenger, det er tross alt 75 år siden krigen var over. De få som husker noe i det hele tatt var for det meste barn da, å vil være godt voksne i dag.

Noen veldig få over 90-95 hadde kansje personlig erfaring med svineriet, hvorav en vis andel er demente eller har andre kognitive sykdommer i dag, så da minker andelen enda mer.

Tyskland i dag kan ikke sammenlignes med hva det var da; de var tegnologisk helt i toppen, men var litt for glade i seg selv.

I dag er de et av de mest moderne /utviklede land vi har.

Endret av Argur
Glemte sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Argur skrev (9 timer siden):

Kremt: " Dette minner vel mest om en konsentrasjonsleir spør du meg. Det har de vel litt erfaring med der nede." 

 

Det er ikke mange i live som har noe erfaring med det lenger, det et tross alt 75 år siden krigen var over. De få som husker noe i det hele tatt var for det meste barn da, å vil være godt voksne i dag. Noen veldig få over 90-95 hadde kansje personlig erfaring med svineriet, hvorav en vis andel er demente eller har andre kognitive sykdommer i dag, så da minker andelen enda mer. Tyskland i dag kan ikke sammenlignes med hva det var da, et av de mest moderne /utviklede land vi har.

Nå skulle ikke vi prate om Tyskland i 30-40 årene ,men om Tesla fabrikken i Tyskland. Men jeg kan ikke la være å nevne at Tyskland også på første halvdel av forrige århundre også da var verdens teknologi-hovedstad. Berlin ble regnet som den byen som var helt fremst i teknologiutvikling i verden fra 1880-1945. Den første virkelige moderne ubåt som kunne gå lengre tid under vann i 45 var tysk oppfinnelse. Likens med jagerflyet Messerschmitt 262 som USA tok over Atlanteren på slutten av 45 og brukte som mal for å utvikle sine kommende jagerfly. Ja så Tyskland har engang vært helt fremst i teknologiutviklingen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
21 hours ago, kremt said:

Pussig at annenhver bil jeg ser på en planbil er en tesla da 😁

Ja, det selges jo mange av dem (vært på toppen av salgsstatistikk de siste åra), så det er ikke så rart at du ofte ser Tesla-modeller på "planbiler" (transport av biler til salgs). 🤪😈

Jeg har ikke for vane å sitte og vente på "planbiler" for å notere antall/typer biler på disse (slik vi satt og "samlet" på regnr når vi var smågutter/jenter), så dette må jeg si var en spesiell interesse. Jeg må bare tro at du har studert dette mye.

Men:
Når jeg en sjelden gang har sett "planbiler", så ser jeg både VW og Tesla på vei ut til forhandlere.
ID.n ser jo veldig fin ut da (mye finere enn Tesla etter min subjektive mening).. Synd at de er søppel mtp det som er viktig for elbil. Elektronikk.. 

Edit:
Så ikke "advarslen" foran her, så en liten oppdatering....

Jeg tror det generelt er problem med å få tak i annet enn "importert" arbeidskraft for flere typer yrker både her til lands og innen EU.
Om det er relatert til lønn/arbeidsvilkår blir spekulasjoner, men det kan nok være en viktig årsak.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hadde vært skeptisk selv. USA har kultur med 9 timers arbeidsdager 5 dager i uka og en uke ferie. To uker når man får ansinitet. Tyskland (Bayeren) Har flest offentlige fridager og feriedager i verden. De er vant med øl på jobb og sikkert en haug med andre fordeler. Store industrier i Tyskland har ofte egen tannlegekontor, barnehage, helseforsikringer etc som kan benyttes av familien.

Lenke til kommentar
On 12/12/2020 at 2:16 PM, Ronald McKoman said:

Seriøst?

Du foreslår at det importeres billig arbeidskraft til industriproduksjon fra autoritere regimer som Kina til Tyskland? Uigurer da eller?

Greit nok at ingeniører ikke er samfunnsvitere, men jeg tror resten av samfunnet vil stille spørsmål med en virksomhet som forsøker å importere billig arbeidskraft fra autoritere regimer til store fabrikker i Tyskland.

Tyskland er stor-importør av arbeidskraft frå autoritære regime som Tyrkia, Russland, Kviterussland osb.  Vest-Tyskland gjorde seg avhengige av utanlandsk arbeidskraft under det økonomiske mirakelet etter krigen.  Etter samanslåinga har aust-europearar strøyma til den austlege delen av Tyskland.  I somme bransjar jobbar det nesten ikkje etniske tyskarar lenger.  Nesten som verftsindustrien i Noreg.

Lenke til kommentar
On 12/12/2020 at 1:27 PM, dguzs said:

For meg så er dette nok en grunn til å ikke vurdere Tesla engang, på samme måte som å unngå varer fra Kina eller Tyrkia der det er mulig. Å gi pengene til et selskap som ignorerer arbeiderrettigheter og fagforeninger er ikke aktuelt,

Eg har aldri vore fagorganisert.  Eg har sett korleis organisasjonane oppfører seg mot folk som ikkje er fagorganisert, og det kan vere skikkeleg bedritent.  Sjefane oppfører seg som mafiabossar, tvingar folk ut i streik og nektar uorganiserte lønstillegg.  Fagorganisasjonane aksepterer ikkje at vi har organisasjonsfridom i landet.  Alle har rett til å organisere seg, men folk har òg rett til å ikkje organisere seg.

 

Tesla har allereie skaffa seg mykje erfaring med tysk arbeidskultur gjennom oppkjøpet av Grohmann Engineering i 2017.  Då klarde dei å hisse opp tyske fagforeiningar og konkurrentar ved å kutte andre klientar og flytte alt fokus mot Tesla, noko som m.a. gjorde at Mercedes EQC vart forseinka: https://insideevs.com/news/395392/tesla-grohmann-acquisition-taking-toll-mercedes/

 

Fagforeiningane protesterte fordi dei var redde for tap av arbeidsplassar i tilfelle elektriske bilar ikkje vart nokon suksess.  Tesla ga dei tilsette lønsauke, opsjonar (som har stige kraftig i verdi) og 1000 euro i eingongsubtetaling, so unngjekk dei streik og dei aller fleste tilsette vart verande i selskapet.  Dei tilsette har tariffavtale og etter litt gnissningar i starten har Tesla har etter kvart fått eit godt samarbeid med fagforeininga.

Lenke til kommentar

Tenk å ha jobbet med et fagområde i en mannsalder og være en av de dyktigste i klassen. Så sitter man i et møte hvor en CEO uten formell eller praktisk kompetanse vælver inn og begynner å rable løs om et eller annet han har lest på Wikipedia i fylla og dermed regner seg som ekspert på området. Alle de andre i møtet nikker anerkjennende og svarer automatisk "Ja" og "så flink du er" på alt. Du vet at om du kommer med noen innsigelser så er det en signifikant sjanse for at manne-babyen får et krakilsk anfall og sender deg til det siste møtet med HR.

 

Sitat

Nylig ble prosjektlederen for fabrikken, Evan Horetsky, sparket. Det angivelig fordi han motsa Elon Musk i møter. Flere andre ledere skal ha sluttet eller blitt sparket. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (På 12.12.2020 den 15.17):

Nei nei nei. Det var ikke for å importere billig arbeidskraft. Men for å klare å få tak i nok arbeidsfolk. Det bor 70 milloner i Tyskland og 2000 milloner mennesker i Kina. Så de er litt flere som trenger arbeid i Kina naturligvis. Lønnen må jo selvfølgelig følge tyske tariffer uansett nasjonalitet til arbeidsfolket. Får Musk tak i de riktige folkene er det sikkert smart å smøre lønningene ekstra. 

I Tyskland bor det 84 millioner og i Kina ca 1,4 milliarder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...