Gå til innhold

Avis: Tesla sliter med å tiltrekke seg ansatte i Tyskland


Melding lagt til av Gavekort

Tesla-debatt som ikke er relatert til arbeidskultur eller Tesla sine fabrikker vil bli fjernet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

ACYBN18O skrev (14 minutter siden):

Jo jeg leste før jeg svarte. Du sa at det liksom skulle være folk fra India og Asia som har laget krøll for id3 til Volkswagen.  Og da spurte jeg om ikke id3 lages i Tyskland. Forsto det slik at sjefen for hele id3 programmet fikk fyken,og ja det var i Tyskland og ikke i India/Asia. 

Det er ikke uvanlig at man outsourcer SW til India og land i Asia. VW har laget kun 10% selv, og VW.Software ble startet opp i Juni. Så selvfølgelig har ikke VW selv stått for det man ser nå i Golf8, ID. 3 og ID. 4. Fullendt VW.OS vil man ikke se på noen år der VW selv har laget dette innomhus gjennom VW.Software.

Så ja, det er stor sannsynlighet for at firma i spesielt India og ulike land i Asia har laget dette. For EU er Polen ofte valgt. Hvem som VW outsourcer til vet jeg ikke. 

Han som fikk sparken er han som har overordnede ansvar for outsourcingen. 

Du er uansett langt utenfor tema og problemet Tesla står ovenfor. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
freddy85 skrev (Akkurat nå):

Dem burde kommet til Norge, vi godtar all form for sosial dumping så lenge det ikke snakkes høyt om det. da vi er nye i det feltet, var først i 2004 det oppstod i Norge og fortsatt har ikke myndighetene skjønt hva som skjer.

Jaja, bare å fyre opp fabrikk her med polske midlertidig ansatte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Spennende. Hvilke likheter er det?

Likheter på noe data og software har jeg lest. Tesla har vel hatt/har folk som har jobbet i Lockheed Martin. Men hva det består i,er over mitt hodet å forklare. Det var nok ikke noe ifra Lockheed Martin,men kansje utviklet opp til samme niva.  Er man virkelig flink å utvikle software,så kan man nok utvikle avanserte fly,biler og båter og alt som trenger data og sofftware. Det er ingen tvil om at det er avansert programvare på Tesla,det forstår man når bremsene kan fikses online over nettet fra Tesla. Noe er det vel patenter på som ikke kan videreføres og noe kan brukes rundt om. Det er jo slik med mye,bare se på elektriske MZ EV fra Kina. Den er jo klonet av Mazda CX. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, ACYBN18O said:

Noe er det vel patenter på som ikke kan videreføres og noe kan brukes rundt om. Det er jo slik med mye,bare se på elektriske MZ EV fra Kina. Den er jo klonet av Mazda CX. 

Det er jo bare en generisk crossover, krysning c-hr/qashcai/ whatever. Ikke akkurat noe spesielt med det.  Kineserne vil nok komme stort fremover med batteribiler, se bare på fremgangen til Xpeng og Nio, men også BYD og Hongqi. Flere av disse kommer til salgs i løpet av 1-2 år her til lands. Og allerede har man MG og Maxus.

Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

Det er jo bare en generisk crossover, krysning c-hr/qashcai/ whatever. Ikke akkurat noe spesielt med det.  Kineserne vil nok komme stort fremover med batteribiler, se bare på fremgangen til Xpeng og Nio, men også BYD og Hongqi. Flere av disse kommer til salgs i løpet av 1-2 år her til lands. Og allerede har man MG og Maxus.

Det kan vi være helt klart enige i. Det blir nok USA/Tesla,Lucid Air m.fl og Kina som klarer å lage de mest avanserte elbilene. Vil også tro Japan med Toyota og flere japser klarer å henge med i den rivende utviklingen. Vi får se om tyskerne holder følge,men hadde jeg vært sjef for de store tyske,ja da hadde jeg nok kikket meg oftere over skulderen for å følge med på neste trekk til kineserne. Jeg tror de kan komme til å overta mye av det europeiske bilmarkedet. Kansje også USA. Bare se på denne X-peng P7,den er vanvittig avansert,ja man blir nesten helt overgitt over hvor langt kineserne er kommet i bilutviklingen. Det meste av servicer og fiks kan utføres over nettet,nesten som på ett ubemannet romskip. Den skal visstnok nesten aldri på verksted. Nye vanlige tyske biler virker jo plutselig som veteranbiler i forhold til denne X-peng P7. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 timer siden):

"Så du mener at f.eks Volkswagen i Tyskland ikke sliter med å få tak i dyktige ingeniører? Pussig da at Id3 har hatt masse forsinkelser og trøbbel med programvare og mye til. Sågar har flere sjefer fått sparken fordi uferdige biler er kjørt ut i markedet med masse problemer for kundene og id3 på planet på bergingsbiler over alt. Slikt tull har aldri Tesla vist til,Tesla er lysår foran Europa på programvare og effektivitet. "

VW sliter nok ikke med å få tak i folk, nei, det regnes som enatraktiv arbeidsplss etter tysk standard. Hvem som er gode på hva er jo et evig spørsmål, men VAG har verdens støste forsknings og utviklingbudsjett, så det er vanskelig å sette de to opp mot hverandre.

Tja, jeg tror egentlig alle sliter med å finne dyktige ingeniører i dag. Uansett om du heter Tesla, VW eller Google, så er det ikke til å komme unna at bransjen som helhet sliter med bemanning. 

For 10-15 år siden var det fristende å outsource til India kun pga kost. Det var jo latterlig billig!! 

I dag er det langt mer aktuelt å outsource, rett og slett fordi man har for få hoder internt. Lavere pris er selvfølgelig fortsatt med i regnestykket. Men det faktum at vi ikke har nok folk til å gjøre all utvikling som ønskes "in-house", må også legges på vekt-skåla.

Tilbake til tema: det forbauser meg ikke at Tesla sliter med å bemanne ingeniør-stillinger i Europa. De kan nok ikke forvente å dekke inn stillingene like kjapt som i andre markeder. Hvis de ei heller klarer å tilby europeisk arbeidskultur på fabrikken i Tyskland, vil det bare bli enda vanskeligere. Selvfølgelig! 

Det sagt, tror jeg rett og slett ikke noe på at det er vesentlig enklere for konkurrenter å dekke inn flere tusen ledige stillinger. Det er vanskelig uansett hvilken navn som står på stillingsbeskrivelsen!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (19 minutter siden):

Ja tilbake til start. Jeg tror Tesla kunne løst problemene med å importere arbeidskraft til fabrikken i Tyskland. Det blir ikke noe annet en at Norge importerer masse arbeidskraft fra Polen og tidligere østblokkland f.eks. 

Er jo grei forskjell å skulle importere arbeidskraft til "gulvet" mot stillinger med mer ansvar. 

Lenke til kommentar
Sitat

Tesla informed employees in its Fremont, California, factory on Friday that its Model S and Model X electric vehicle production lines will close from December 24th to January 11th, according to an email seen by CNBC.

Employees working on those lines were offered a full week of pay to cover one of the two and a half weeks of the shutdown, along with a few paid holidays. They were asked to take 5 unplanned and unpaid days off, but have the option to try to find work in other areas of the factory during those days.

They were also encouraged to “volunteer” to help make electric vehicle deliveries to customers during the shut down.

https://www.cnbc.com/2020/12/12/tesla-model-s-and-x-production-will-shut-down-for-18-days-email.html

Nydelig å jobbe for Tesla ubetalt tvungen ferie. 

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (24 minutter siden):

Masse ingeniører i Polen og andre østblokkland.  

Tesla pleier å søke folk over store avstander. Folk flyttet lange avstander til Fremont i starten. 

Det fungerer dog ikke i lengden når arbeidsforholdene er som de er. Ref. svaret over ditt, og det er mange, mange fler eksempler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Ser du mitt forrige innlegg forstår du nok at jeg ikke tar Tesla eller Musk særlig i forsvar her ...

... Men de aller aller fleste har ubetalt ferie. Jeg får ikke lønn under ferie. Neppe du heller!

Åja .. du tror kanskje at feriepenger er lønn fra arbeidsgiver? Nei, nei, nei. Feriepenger er bare tvungen sparing fra staten. Staten! 

Hver eneste måned trekkes ca 12% til side, som jeg så får utbetalt juni/juli neste år. 

Og apropos tvunget ferie: sånn har jeg det og. Jeg må ta ut mine ferieuker. Må ikke du?

Ok - jeg skal innrømme at jeg nyter en helt annen fleksibilitet enn nevnt i ditt innlegg. Jeg kan tross alt være med å beslutte/ønske egne ferieuker. Også kan jeg overføre noen få dager til neste år, etc. Så ja: det hørtes stiks ut med tvunget ferie. Men egentlig tvinges vi alle til å ta ferie hvert år. Og det er uten lønn! Faktisk!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (12 timer siden):

 

Det er heller ikke utenkelig at Musks holdning til fagforeninger kan bidra til skepsis hos tyske arbeidere. Fagforeningene står sterkt i landet, kanskje særlig sammenlignet med i USA. Tesla har blitt beskyldt for å aktivt motarbeide forsøk på å fagorganisere arbeidere ved fabrikkene i USA.

Dette gjelder vel bare UAW, som er kjent for å være gjennomkorrupt og i lommene på fossilindustrien? Målet deres er jo å beholde utdatert bilproduksjon og bekjempe elbiler. Ikke rart Musk steiler da.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dguzs skrev (12 timer siden):

For meg så er dette nok en grunn til å ikke vurdere Tesla engang, på samme måte som å unngå varer fra Kina eller Tyrkia der det er mulig. Å gi pengene til et selskap som ignorerer arbeiderrettigheter og fagforeninger er ikke aktuelt,

Men du er vennligstilt overfor selskaper som jukser på utslippstester og gasser mennesker og aper i grusomme eksperimenter?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Tyskland har gode arbeiderrettigheter og praksis. Det er uhørt av Tesla å bare trampe inn og forsøke å belære tyskerne om hvordan det skal gjøres. Det er nok heller stikk motsatt. Tesla bør lære seg hvordan det fungere i Tyskland og etterleve det. Det kan jo være til inspirasjon for å ta med seg den gode arbedislivskulturen til mer guffne regimer som f.eks USA, Singapore og Kina.

Har Tesla forsøkt å belære tyskerne da?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...