Gå til innhold

Bare timer etter at CentOS Linux fikk dødsdommen, meldte et nytt alternativ sin ankomst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, Kahuna said:

Vi får en ny distro for å erstatte centos? Det var da enda godt, gud forby at vi skulle ende opp med *færre* distroer..

/s

Distrowatch.com ser ut til å spore 276 linux/BSD-distroer. CentOS har holdt seg i top-20 siste året..

Helt tydelig at du ikke aner hva du snakker om, eller engang giddet å lese artikkelen. Eneste alternativet til CentOS nå er oracles RHEL klone. Og med god grunn holder mange seg unna dem. Valget for mange er nå enten å betale for RHEL, eller å gå til Oracle. Da er det naturlig at det kommer ett nytt alternativ. Hele poenget er at mange ønsker seg et gratis alternativ til RHEL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
evilGuy skrev (1 time siden):

Helt tydelig at du ikke aner hva du snakker om, eller engang giddet å lese artikkelen. Eneste alternativet til CentOS nå er oracles RHEL klone. Og med god grunn holder mange seg unna dem. Valget for mange er nå enten å betale for RHEL, eller å gå til Oracle. Da er det naturlig at det kommer ett nytt alternativ. Hele poenget er at mange ønsker seg et gratis alternativ til RHEL.

Fedora? 

Lenke til kommentar
evilGuy skrev (1 time siden):

Helt tydelig at du ikke aner hva du snakker om, eller engang giddet å lese artikkelen. Eneste alternativet til CentOS nå er oracles RHEL klone. Og med god grunn holder mange seg unna dem. Valget for mange er nå enten å betale for RHEL, eller å gå til Oracle. Da er det naturlig at det kommer ett nytt alternativ. Hele poenget er at mange ønsker seg et gratis alternativ til RHEL.

Det som er så fint med 276 distroer er at du alltids kan slenge ut av deg 'du vet ikke hva du snakker om'. Jeg mener, hvem har tid til å vite hva som skiller *alle* disse fra hverandre? Jeg har direkte erfaring med 10 av de 276, pluss en håndfull som av en eller annen grunn ikke er på lista. Med det mener jeg at jeg har installert, konfigurert, feilsøkt eller driftet dem. Da tar jeg *ikke* med at mange av de 266 andre sannsynligvis driver en tjeneste jeg har benyttet meg av.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

Det som er så fint med 276 distroer er at du alltids kan slenge ut av deg 'du vet ikke hva du snakker om'. Jeg mener, hvem har tid til å vite hva som skiller *alle* disse fra hverandre? Jeg har direkte erfaring med 10 av de 276, pluss en håndfull som av en eller annen grunn ikke er på lista. Med det mener jeg at jeg har installert, konfigurert, feilsøkt eller driftet dem. Da tar jeg *ikke* med at mange av de 266 andre sannsynligvis driver en tjeneste jeg har benyttet meg av.

 

Du har kanskje erfaring med 10 stk, men tydeligvis ikke som en som drifter hundrevis av servere. Hadde du hatt det ville du vist at det er en håndfull distroer som egner seg til dette. RHEL med venner som CentOS og Oracle. Suse, og Ubuntu. Resten har ikke levetiden som er nødvendig for slik drift.

Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

Hva menes dette i denne sammenhengen? Cent OS har vel vært lenge et operativsystem som ikke har hatt noe fordeler. samme om slackware og freespire.

Det menes at det er bug-for-bug-kompatibelt med RHEL. Dvs. at software vil oppføre seg identisk på RHEL og CentOS - og Rocky.

Fordelen med CentOS er at det er binærkompatibelt med RHEL, slik at software oppfører seg helt identisk med RHEL. Ved behov kan du derfor tegne supportavtale med Redhat, og få support. At du skriver at CentOS ikke har fordeler, på linje med Slack og Freespire er objektivt sett galt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DiskusDød said:

Hvor står det noe om servere? Har ikke fedora en server image som de fleste andre distroer? 

Istedet for å bli sur og grinete kan du lage din egen. 

Bare fordi man kan installere det som server, betyr ikke at det egner seg som server, iallfall ikke for alle. Det er en betydelig differanse i levetid mellom CentOS og Fedora. De fleste er nok ikke så interessert i å skifte ut OSet hvert år. Det samme gjelder også for workstation. For bedrifter er det neppe kult å skifte ut OSet hvert år samme hva det brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

openSUSE og Ubuntu kan ikke uten videre erstatte CentOS, det krever litt jobb. Ikke har de like lang levetid heller, selv om fem år med Ubuntu LTS vil kunne være nok for mange.

CloudLinux og RHEL er åpenbare alternativer, men disse kommer ikke i noen ferdig gratis-utgave.

Scientific Linux ble erstattet av CentOS for lenge siden, og er i praksis nedlagt.

Dermed sitter vi igjen med Oracle Linux frem til en eventuell Rocky Linux er klar for produksjon.

Den gode nyheten er at Oracle har behandlet Linux-brukerene sine bra så langt og nok fortsatt vil ha gode insentiver for å fortsette i samme spor. Oracle Linux er gratis, har 10 års levetid og kommersiell support er tilgjengelig til betraktelig bedre priser enn hos Red Hat.

Jeg har selv hatt Oracle Linux i produksjon i 7 år og synes ikke det har vært mer problematisk enn RHEL og CentOS, som jeg for øvrig også har lang erfaring med.

Endret av Roy Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
evilGuy skrev (15 timer siden):

Du har kanskje erfaring med 10 stk, men tydeligvis ikke som en som drifter hundrevis av servere. Hadde du hatt det ville du vist at det er en håndfull distroer som egner seg til dette. RHEL med venner som CentOS og Oracle. Suse, og Ubuntu. Resten har ikke levetiden som er nødvendig for slik drift.

Så det du *egentlig* mener når du påstår at jeg 'ikke aner hva jeg snakker om' er at jeg ikke kjenner *din* spesifikke situasjon og måten akkurat *du* bruker en gitt distro på? Det er selvfølgelig helt korrekt, jeg aner ikke hvem du er eller hvordan du bruker linux. Men det er et langt stykke derfra til at jeg 'ikke aner hva jeg snakker om'.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

Så det du *egentlig* mener når du påstår at jeg 'ikke aner hva jeg snakker om' er at jeg ikke kjenner *din* spesifikke situasjon og måten akkurat *du* bruker en gitt distro på? Det er selvfølgelig helt korrekt, jeg aner ikke hvem du er eller hvordan du bruker linux. Men det er et langt stykke derfra til at jeg 'ikke aner hva jeg snakker om'.

CentOS er ingen sær distro for spesielt interesserte. Hvis man vet noe som helst om serverdrift i seriøse selskaper, vet man også at CentOS hadde en stabilitet og support-periode (10 år) som overgikk alle andre gratis alternativer. De backporter sikkerhetspatcher til gamle pakker for å minimere risikoen for kompatibilitetsbrytende forandringer, og de gjør de på en skala ingen andre er i nærheten av. Som evilGuy sier, er det bare en håndfull distroer som kan brukes til profesjonell serverdrift med krav til oppetid og sikkerhet... RHEL, Debian, OpenSUSE og nære slektninger, som inkluderer CentOS og Ubuntu.

Det at CentOS forsvinner, er en dramatisk nyhet. Jeg tror det effektivt sett vil koste ca. 10 millioner for arbeidsplassen min.

Endret av nyansattnr5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er CentOS versjon 8, som kom 2019.09.24, som ikke får oppdateringer etter 2021, dette ble endret.

CentOS vil satse mer på CentOS Stream, en rolling release.

CentOS 7 skal fortsatt ha samme supportvindu, som er til 2024.06.30, er nok mange som bruker denne versjonen.

(versjon 6 hadde end-of-life 2020.11.30)

Endret av linux-fan
CentOS stream
Lenke til kommentar
On 12/12/2020 at 11:40 AM, Kahuna said:

Så det du *egentlig* mener når du påstår at jeg 'ikke aner hva jeg snakker om' er at jeg ikke kjenner *din* spesifikke situasjon og måten akkurat *du* bruker en gitt distro på?

Det er helt opplagt at du ikke vet hva CentOS er, og derfor ikke forstår hvorfor det som har skjedd nå opprører så mange.

 

Lenke til kommentar
nyansattnr5 skrev (På 12.12.2020 den 15.10):

Det at CentOS forsvinner, er en dramatisk nyhet. Jeg tror det effektivt sett vil koste ca. 10 millioner for arbeidsplassen min.

Så har dere sikkert spart mye hittil på å slippe å betale lisens for RHEL? 

Sånt skjer. At en 'gratisleverandør' på et eller annet tidspunkt kaster kortene virker på meg som en åpenbar risiko og noe man må ta i betraktning når man velger å basere seg på det. Ikke at tradisjonelle aktører er risikofrie heller selvfølgelig, de kan jo gå konkurs eller kjøpes opp. Selv om man handler hos de største er man fortsatt ikke helt trygg, selv om ikke Microsoft eller Oracle risikerer konkurs eller oppkjøp kan de jo fort finne på å snu rundt på lisensmodellene sine og da har man det gående. ;) 

Lenke til kommentar
Lamda2 skrev (På 13.12.2020 den 14.53):

Det er helt opplagt at du ikke vet hva CentOS er, og derfor ikke forstår hvorfor det som har skjedd nå opprører så mange.

 

Jeg har jo allerede sagt at jeg ikke aner hva du driver med..

Hva CentOS angår..så er den en av de 266 distroene på lista jeg *ikke* har direkte erfaring med. Om forskjellen i forhold til RHEL(som jeg har erfaring med) først og fremst dreier seg om lisensiering så sitter jeg her og småhumrer. Det hender riktignok av og til at jeg banner over oppgavene mine men jeg er uten unntak sjeleglad over at lisensiering ikke er en av dem. Om det er din så har du min sympati.. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...