Gå til innhold

Ergonomi - Kjøpt ny skjerm - Skrivebordet er altfor lite!


Eludium

Anbefalte innlegg

Hei jeg kjøpte meg en ny 34" Ultrawide 3440x1440 skjerm og jeg blir svimmel bare av å se på den. Jeg er vant med å ha hjemmekontor med en 15" laptop skjerm. Skrivebordet mitt per nå er 60cm dypt. Når jeg sitter slik man ergonomisk bør sitte blir øye avstanden til skjermen mindre enn 60cm, det er ubehagelig. Jeg har også sittet lengre vekk slik at armene kommer mer i strekk for å se hvordan 80cm avstand føles og det er også for nært for øynene og det er ergonomisk dårlig for armene når jeg har så lite skrivebord. Det ideelle er å ha nok avstand slik at en slipper å bevege hode når en ser på ulike deler av skjermen.

 

Så løsningen må vel være å kjøpe et nytt skrivebord? Alle hev-senk skrivebord jeg har funnet er 80cm eller mindre dyp. Ideell avstand er 96cm https://www.benq.com/en-us/knowledge-center/knowledge/whats-the-best-viewing-distance-for-a-1440p-gaming-monitor.html

Så jeg vil gjerne ha et bord som er 1m dypt. Jeg ville tro at dette var etterspurt blant folk med Ultrawide skjermer, men jeg finner det ikke. Og hva med de som har kjøp superwide skjermer...

Har dere noen løsningsforslag og hvor lang avstand har øynene dine til skjermen?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har hatt IKEA Bekant (160x80cm) og det har fungert veldig fint. På grunn av kabler har jeg ikke kjørt bordet helt klin inntil veggen, hatt en glippe på 5-8cm kanskje - og da kan du med god samvittighet sette foten til skjermen litt utenfor.

Nå har jeg en 49" ultrawide, kjører samme taktikk der. Det går også veldig fint.

På kort sikt vil du venne deg til den nye omgivelsen etter å ha holdt på med en 15"! :)

Kan også anbefale WinDivvy for å flytte og plassere vinduer veldig lett når du har mange ting gående samtidig.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...