Gå til innhold

CentOS-endringer gjør at tusenvis må bytte Linux-distribusjon [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler Ubuntu tvinger deg i andre retninger den og. For å laste ned server image må man liksom lete etter knappen for å bare laste ned. Det er mye mas om MAAS, Cloud, K8s.. Helst så skal man kjøpe VPS en eller annen plass med ubuntu på...

Jeg skulle laste ned CentOS i går, og da la jeg merke til at den ikke hadde støtte for lengre enn 2021.. stussa litt på det, men nå vet jeg hvorfor.

Lenke til kommentar

openSUSE og Ubuntu kan ikke uten videre erstatte CentOS, det krever litt jobb. Ikke har de like lang levetid heller, selv om fem år med Ubuntu LTS vil kunne være nok for mange.

CloudLinux og RHEL er åpenbare alternativer, men disse kommer ikke i noen ferdig gratis-utgave.

Scientific Linux ble erstattet av CentOS for lenge siden, og er i praksis nedlagt.

Dermed sitter vi igjen med Oracle Linux frem til en eventuell Rocky Linux er klar for produksjon.

Den gode nyheten er at Oracle har behandlet Linux-brukerene sine bra så langt og nok fortsatt vil ha gode insentiver for å fortsette i samme spor. Oracle Linux er gratis, har 10 års levetid og kommersiell support er tilgjengelig til betraktelig bedre priser enn hos Red Hat.

Jeg har selv hatt Oracle Linux i produksjon i 7 år og synes ikke det har vært mer problematisk enn RHEL og CentOS, som jeg for øvrig også har lang erfaring med. 

Endret av Roy Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...