Gå til innhold

Tips til router


Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet inn i ny utleieleilighet. Utleier er fersk, så de var ikke forberedt. De har Altibox/Eidsiva og har hørt på dem når det gjelder nettverksutstyr, så de har kjøpt inn ekstra Google Nest-enheter for å utvide rekkevidden inn i utleieenheten. Etter at jeg foreslo at det ville være bedre om vi hadde separate trådløse nettverk har de satt opp et gjestenettverk for utleieenheten. Rekkevidden er grei nok, men det er helt grusomt ustabilt. Deres eget trådløse nettverk har hastigheter fra 30 til 70, gjestenettverket gir fra 5 til 25 og halvparten av gangene jeg har prøvd å måle har jeg ikke fått ping engang. Iom at utleiers løsning så langt har vært å kjøpe en nest-enhet til, tenkte jeg at det er like greit at jeg bare kjøper en egen trådløs ruter (har tilkoblingspunkt). Men hvilken ruter bør jeg velge? Pris helst under 1000, men kan gå litt over. Mest streaming og vanlig nettbruk, ikke spill eller noe veldig krevende. Gidder ikke gå gjennom helga uten å komme meg gjennom en Netflix-episode uten bufring og stopp, spesielt siden jeg ikke har fått tv-boks ennå😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at du har tilkoblingspunkt? Det er altså en ethernet-punkt som er koblet til hussentralen, på ethernet-porten på hoved-Nest-enheten eller en svitsj bak hussentralen eller hoved-Nest-enheten? Når Google Nest Wifi brukes, skal hussentralen være satt i bromodus, og det er en enkelt port som gir internett - de resterende gir TV. 

Litt av poenget her blir at hvis du setter opp en ruter, så vil den bli stående som en ruter bak en annen ruter. Det kan gi utfordringer i noen sammenhenger. Slik sett kan det beste være å ha noe som fungerer som et aksesspunkt, slik at det er hovedruteren (da hoved-Nest-enheten) som står får ruterfunksjonaliteten.

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 timer siden):

Hva mener du med at du har tilkoblingspunkt? Det er altså en ethernet-punkt som er koblet til hussentralen, på ethernet-porten på hoved-Nest-enheten eller en svitsj bak hussentralen eller hoved-Nest-enheten? Når Google Nest Wifi brukes, skal hussentralen være satt i bromodus, og det er en enkelt port som gir internett - de resterende gir TV. 

Litt av poenget her blir at hvis du setter opp en ruter, så vil den bli stående som en ruter bak en annen ruter. Det kan gi utfordringer i noen sammenhenger. Slik sett kan det beste være å ha noe som fungerer som et aksesspunkt, slik at det er hovedruteren (da hoved-Nest-enheten) som står får ruterfunksjonaliteten.

Ethernet-punkt i veggen. Ok, da avventer jeg og håper huseier får orden på det.

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 11.12.2020 den 8.13):

Litt av poenget her blir at hvis du setter opp en ruter, så vil den bli stående som en ruter bak en annen ruter. Det kan gi utfordringer i noen sammenhenger.

For en "normal" hjemmebruker, som ikke er avhengig av å åpne for trafikk inn, hvilke problemer kan egentlig dobbel NAT medføre i praksis?

Endret av TMB
Lenke til kommentar
3 hours ago, TMB said:

For en "normal" hjemmebruker, som ikke er avhengig av å åpne for trafikk inn, hvilke problemer kan egentlig dobbel NAT medføre i praksis?

Vanligste for vanlige hjemmebrukere vil vel være knyttet til online-gaming. Enkelte VPN-løsninger kan også få problemer. "Diverse" som baserer seg på UPnP.

I en del tilfeller med ruter bak ruter er situasjonen at en del bruker "ruter nr 2" til å eksempelvis gi wifi-dekning til en større del av huset o.l. Hvis man har enheter som skal kommunisere med hverandre på tvers av det som da egentlig blir to nettverk kan det være en del komplikasjoner. Ting som baserer seg på eksempelvis SSDP/UPnP og mDNS for finne hverandre i nettverket vil ikke se hverandre (eksempel: smarthøyttaler står tilkoblet på Ruter#1, mens mobil er på ruter#2). 

Akkurat i OP sitt tilfelle kan man vel si at det er fordeler med at man ikke ser enheter på det andre nettverket - og omvendt. Så slipper man å velge feil Chromecast, feil smart-tv e.l. i noen situasjoner. Via IP-adresse kan enheter på Ruter#2 aksessere ting på Ruter#1, men omvendt kan være vanskeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...