Gå til innhold

Begge årets julestjerner med F-16 og F-35 blir spesielle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oceana skrev (56 minutter siden):

.....og hvorfor i RAMSALTE flys de ikke over sør og østlandet? Så vidt jeg husker fikk vi ikke besøk på denne kanten i fjor heller?

Antagelig fordi jagerflyene våre er plassert så langt nord at de danske jagerflyene har kortest vei til Østlandet.

 

Da jeg var ung hørte vi nesten like ofte jagerfly som rutefly i Rogaland, nå hører vi kanskje jagerfly en dag per år.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oceana skrev (1 time siden):

.....og hvorfor i RAMSALTE flys de ikke over sør og østlandet? Så vidt jeg husker fikk vi ikke besøk på denne kanten i fjor heller?

Hadde vært kult å se og ikke minst HØRE dem komme forbi. På 80-tallet fløy de masse over østlandet. Med en og annen tur gjennom lydmuren. Nå er det svært sjelden de viser seg. Har såvidt sett og hørt F-35. Og det er helt hinsides lyd i den maskina!

Lenke til kommentar

Flott skue i nydelig klarvær over Tromsø i dag :new_woot: Midt på det lyseste på dagen i mørketida.

oceana skrev (3 timer siden):

.....og hvorfor i RAMSALTE flys de ikke over sør og østlandet? Så vidt jeg husker fikk vi ikke besøk på denne kanten i fjor heller?

Kanskje fordi vi er gode venner og allierte med Danmark og Sverige? ;)

Lenke til kommentar
14 hours ago, Frobe said:

Klarer F-35 å fly hele ruta i år? I fjor snudde de da de var halvveis.

Nei, det klarte de ikke. Flyr ikke over Molde og Ålesund. Får håpe det ikke blir krig, når de ikke klarer å gjennomføre en sånn øvelse i finvær engang. Tåpelig.

Endret av iGlenn
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (2 timer siden):

Kanskje alle de millionene dette koster kunne vært brukt på fornuftige ting?

Jeg har ikke fått bruk for brannslukningsapparatet mitt ennå. Hva synes du jeg skal gjøre? Selge apparatet på Finn? Tenne fyr på huset? Beholde det og håpe jeg fortsatt ikke får bruk for det?

Si gjerne i fra om jeg har glemt et alternativ. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ha.. Viser seg at de norske F35 kun er i stand til å forsvare trøndelag og deler av nordmøre. Skal de lenger avgårde så trengs det tankfly. I dag med en formasjon på 11 fly, så skal det godt gjøres å tanke 11 stk på en gang, ja rett og slett bortimot umulig hvis de skal på lenger turer, som feks Ålesund eller Brønnøysund. Mulig også motvinden i dag var i sterkeste laget.. Pinlig....

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke fått bruk for brannslukningsapparatet mitt ennå. Hva synes du jeg skal gjøre? Selge apparatet på Finn? Tenne fyr på huset? Beholde det og håpe jeg fortsatt ikke får bruk for det?

Jeg tolker det ikke slik at Xantippe stiller spørsmål om vi skal ha et luftforsvar, men snarere om julestjernen er fornuftig bruk av midlene. Det synes jeg er helt legitimt. Men det er mye god trening i å organisere og trene på å mønstre så mange fly samtidig, så uttellingen er nok større enn man skulle tro. At man i det hele tatt har klart å få 24 F-16 opp i lufta er en bragd i seg selv og sier et og annet om beredskapsnivået.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Tåkefyrste said:

Selvfølgelig måtte det komme en slik kommentar.

For alle andre som har skjønt at dette er god trening for pilotene så er det bare flott skue å se så mange fly i formasjon.

Det var vel keiser Nero som sa at folket vil være fornøyd så lenge de får brød og sirkus.
Hvis du ser på dette som god trening vet du nok ikke hva god trening er for noe. Jeg ser overhodet ikke poenget med å bruke så mange millioner for at folk skal få se mange jegerfly samtidig noen få sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...