Gå til innhold

Bsu ved over 300 0000 kr får man skattefradag?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei begynner å lure om det er feil hos skattetaten er det slik hvis man er under 33 år og har over 300 000 kr på BSU får man skattefradrag? Eller kan skattetaten beskylde brukerene for bedrageri hvis det viser seg å være teknisk feil som er årsaken det ikke sjekker maks beløp?

For vet jeg har over 300 000 kr å fjord fikk skattefadrag. Men både banken og skatteetaten mener det skal være grense på 300 000 kr.

så kan man bli beskyldt for bedrageri i slik tilfelle? Egentlig ikke vår feil hvis banken eller skattetaten har systemene i orden men er litt usikker da det er slik i vertstefall kan bli straffet om det viser seg å være tilfelle?

For syns det er uklare regler. Står hos de fleste bankene er 300 000 maks men står ikke hva hvis man overstiger bevist for å ungå skatt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du over 300.000kr på konto, eller har du originalt gjort innskudd på kontoen tilsvarende 300.000kr? Hvis den totale summen inkludert renter er over 300.000kr, men du bare har gjort innskudd selv på 250.000kr så er det fullt lovlig å sette inn mer penger. 

 

Hvis du derimot har gjort totale innskudd uten renter på 300.000kr så tror jeg ikke det er spesielt lurt å drive med skattesvindel. Er jo bare dumt å gjøre det for 5000kr.

Endret av andg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
andg skrev (7 minutter siden):

en du bare har gjort innskudd selv på 250.000kr så er det fullt lovlig å sette inn mer penger. 

Hvis du derimot har gjort totale innskudd uten renter på 300.000kr så tror jeg ikke det er spesielt lurt å drive med skattesvindel. Er jo bare dumt å gjøre det for 5000kr.

Nå motsier du seg selv lovlig å sette inn mere penger, men skattesvindel. Eneste ulempen er vel man ikke får fradrag på skatten eller pengene blir låst til bolig. Enkelte mener man ikke kan bruke de å pusse opp bolig uten å få skatt av det.

Banken og skattetaten sier det ikke skal være mulig å overstige 300 000 kr uten det er renteinntenkter som er årsaken. Men har mine tvil.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Nå motsier du seg selv lovlig å sette inn mere penger, men skattesvindel. Eneste ulempen er vel man ikke får fradrag på skatten eller pengene blir låst til bolig. Enkelte mener man ikke kan bruke de å pusse opp bolig uten å få skatt av det.

Banken og skattetaten sier det ikke skal være mulig å overstige 300 000 kr uten det er renteinntenkter som er årsaken. Men har mine tvil.

Hvis du selv har kommet opp i 300.000kr ved hjelp av bare innskudd uten å telle med renter så er det jo ingen vits i å "gamble" med å fylle på mer på BSU'en hvis du ikke er ute etter å "lure" til deg skattefradraget. Da kan du bare opprette en BSU 2 konto i en bank som tilbyr det og fylle på den. I Nordea kan du så vidt jeg vet til og med fylle opp 300.000kr på kontoen fra første dag.

Lenke til kommentar
andg skrev (2 minutter siden):

Hvis du selv har kommet opp i 300.000kr ved hjelp av bare innskudd uten å telle med renter så er det jo ingen vits i å "gamble" med å fylle på mer på BSU'en hvis du ikke er ute etter å "lure" til deg skattefradraget. Da kan du bare opprette en BSU 2 konto i en bank som tilbyr det og fylle på den. I Nordea kan du så vidt jeg vet til og med fylle opp 300.000kr på kontoen fra første dag.

Så det å opprette ny BSU konto er lovlig hvis man har en fra før men å øke den man har er ulovlig? man lurer seg like vel til skattefritaket uansett så ser ikke problemet, blir jo som å svindle skattetaten fra en annen konto, selv om det er muligens lettere?

Lenke til kommentar

Men det er jeg ikke interisert i med mindre det er lønnsomt selv om man bryter avtalen.

Er selv ikke glad å binde pengene i flere år. Kunne ønske beløpgrensen var 400 000 kr men er usikker hva risiko man tar om det i verstefall blir skatt på hele beløpet eller bare de pengene man har sluppet skatt av?

Lenke til kommentar

Pengene er vel ikke mer bundet på den kontoen enn hvis du overfyller den vanlig BSU kontoen din vel. Men hvis du ikke ønsker å binde pengene må du jo bare se etter hvilken bank som kan tilby høyest rente på en sparekonto eller spare i fond, men det er jo en annen type risiko selvfølgelig. 

Hvilken straff/skatt du kan få aner jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en ganske stor boost fordi jeg skulle få dobbel rente i étt år men de skrudde ikke av den doble renta før etter en god del år og på det meste var det over 11%. Det er fremdeles banker som lar deg få ha full rente etter fylte 34 år, mens noen setter ned til under 1%. Alle renter etter fylte 34 kan tas ut uten ulemper og det er her jeg har en liten gullgruve som tikker og går. Ikke at jeg trenger pengene, men det er litt artig å ha en slik "utømmelig" gullgruve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, BadCat said:

Jeg fikk en ganske stor boost fordi jeg skulle få dobbel rente i étt år men de skrudde ikke av den doble renta før etter en god del år og på det meste var det over 11%. Det er fremdeles banker som lar deg få ha full rente etter fylte 34 år, mens noen setter ned til under 1%. Alle renter etter fylte 34 kan tas ut uten ulemper og det er her jeg har en liten gullgruve som tikker og går. Ikke at jeg trenger pengene, men det er litt artig å ha en slik "utømmelig" gullgruve.

 Kva bankar har fortsatt høg bsu-rente etter fylte 34? Kjenner ikkje til nokon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du får skattekrav tilsvarende skattefradraget.

@smthellan
Mulig at det er strammet inn etter Covid-situasjonen, det var i alle fall mulig inntil nylig. 1,4% ser ut til å være det meste nå, ikke fantastisk, men bedre enn "høyrente"konto(navnet gir ikke mening lenger, noe det gjorde før i tiden). I fjor var det mulig å få 3,4 og 3,6% rente. Jeg trodde at det fremdeles var mulig, beklager.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det kan være verdt å sjekke ut denne gimmicken i SpareBank1.

"Penger tilbake på alt du handler med Mastercard! 1 % av kjøpesummen tilbake hver gang du betaler med kredittkortet, og 5 % bonusrente på alt du har fått igjen."

Etter 30 år bør det være kommet opp i 200k hvis jeg ikke har oversett noe. Det er derimot to svakheter. Man må handle for i snitt 25k i måneden og så spørs det om denne tjenesten vil være tilgjengelig i flere tiår.  Gode tilbud har en tendens til å forsvinne over tid. Uansett artig hvis man liker konsepter som gir "money for nothing." Mange bekker små hvis man kan finne en mengde slike små gimmicker og la de løpe livet ut.

Lite som overgår salg av hus og leiligheter man kjøpte for 20 år siden og i dag kan selge til 5 ganger beløpet, men litt strev å bo 12 måneder i hvert krypinn for å unngå skatt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 timer siden):

Eller kan skattetaten beskylde brukerene for bedrageri hvis det viser seg å være teknisk feil som er årsaken det ikke sjekker maks beløp?

Ja, dersom du har vært klar over at du feilaktig har fått skattefrådrag som du ikkje har rett til så vil det kunne være bedrageri. Det å bevist unngå at feilen blir oppdaga og retta opp er ein heilt anna situasjon enn der du i god tro mottek skattefrådraget uvitande om at det er feil. Du kan likevel blir straffa med utgangspunkt i at du måtte ha vist kva som er vilkåra for sakttefrådrag på BSU, men det er ei litt anna sak.

LMH1 skrev (1 time siden):

Så det er ikke slik man må betale 30\25 % skatt av bsu kontoen hvis man bruker det til annet en bolig kjøp? alt fra billig campingvogn til opppussing etc?  husbåt eller båt etc.

Nesten. Dersom du brukar pengane på andre formål enn å kjøpe bustad til personleg bruk, tomt til eige hus, eller lån for bustadkjøp, så må du betale tilbake skattefordelen du har hatt dei åra du har spart i BSU. Dette kjem då som eit tillegg på skatten det året vilkåra for BSU sparing blir brutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Det skal en del til for å få fradrag feilaktig da fradrag gis etter endt kalenderår. Beløp spart over grensen blir automatisk returnert.

tja må er vel meste automatisert, så ting kan være glemt hvis det oppstår teknisk feil, er vel heller spørsmålet om skattetaten gjør noe med saken eller de gidder ikke å bruke tid på 50 000 kr eller ligdene feil de er mere ute etter å ta de som jokser større beløp ut utlandet.

Nå koster vel ikke noe særlig å sende betalingskrav, men er usikker om man har stort å tape for pleier ofte å kun sjekke om skatten er urolig høyt for hva jeg betaler, men er vel lite man får fradrag for ellers få har lang reisefradrag eller gjeld er vel stort sett de som bør sjekke skattelistene og se om de kan ungå skatt på andre måter. Men godt mulig også der tjener skattetaten på for er vel kostnader å studere hver person med lupe vs prøve å finne det største argumentet hvis folk jukser. For er litt overrasket skatten settes etter forrige års inntekt ikke basert på hva man tjener i dag, ting kan bli bedre. Men fordel med tanke på formue hvis man betaler for mye skatt i utgangpunktet. Men kan vel nesten garantere de fleste ikke endrer skattebeløpet hvis de blir permitert eller får mindre jobb og mindre lønn. Er vel mere viktig for de som får økt formue og lønning.

Sitat

Ja, dersom du har vært klar over at du feilaktig har fått skattefrådrag som du ikkje har rett til så vil det kunne være bedrageri. Det å bevist unngå at feilen blir oppdaga og retta opp er ein heilt anna situasjon enn der du i god tro mottek skattefrådraget uvitande om at det er feil. Du kan likevel blir straffa med utgangspunkt i at du måtte ha vist kva som er vilkåra for sakttefrådrag på BSU, men det er ei litt anna sak.

Tja i så fall er det lite bedrageri hvis fleste banker og skattetaten sier det skal være sperret for.

For er vel uklare regler syns jeg vertfall. For det er vel som regel slik med mindre feilen er stor tviler jeg på skatteetaten bruker ressurser på det. men kan jo være feilen før er blitt fikset neste år.

Dere bør vel ha også meninger om at man ikke blir varslet på man bør endre skattinformasjon eller oppfølging generielt så er vel delevis vertfall skattetatens feil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
andg skrev (23 timer siden):

Har du over 300.000kr på konto, eller har du originalt gjort innskudd på kontoen tilsvarende 300.000kr? Hvis den totale summen inkludert renter er over 300.000kr, men du bare har gjort innskudd selv på 250.000kr så er det fullt lovlig å sette inn mer penger.

Hvis du derimot har gjort totale innskudd uten renter på 300.000kr så tror jeg ikke det er spesielt lurt å drive med skattesvindel. Er jo bare dumt å gjøre det for 5000kr.

Sitat

I følge bankbytteskjema fra tidligere bank Sparebank1 Nordvest og opplysninger fra oss er 73.044,77,- av ditt totale beløp på BSU konto renter, som vil si at ditt totale sparebeløp er 270.000,-. Totalt har du da 30.000,- igjen du kan fylle opp din BSU med.

Slik fikk jeg svar fra bien sparebank så du bør ungå beskylde folk for skattesvindel, hvis jeg  overfører nå er det banken sin skyld ikke min. Så det er bare å overføre så er jeg sluppet unna for siste år. Men kan noen bekrefte renteinntekter ikke telles med maksgrensen for 300 000 kr? For det står ingen ting om.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
andg skrev (11 minutter siden):

Jeg har da ikke beskyldt deg for skattesvindel, det var du som sa du hadde satt inn 300.000kr og ville prøve å sette inn flere penger. Men renteinntekter teller ikke med i maksgrensen, så du kan fylle på med 25.000kr til i år uten problem.

Når sa jeg det? finner ikke noe når jeg søker, bien sier jeg kan sette inn 30 000 kr hvis jeg vil, men sbanken sier de tror ikke det vil fungere, selv om det er mangel på feilmeldinger. Så vi får vente å se, da det er ikke noe informasjon rundt det om bsu fradrag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...