Gå til innhold

Nytt SpaceX-forsøk var vellykket og endte i ildkule


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Han forklarte at den eksplosive avslutningen skyldtes at landingshastigheten var for stor."

I likhet med Starship når TU nye høyder, men TU's nye høyde er i svak journalistikk. Her er det snakk om noe så enkelt som å lese og oversette hele innholdet i en tweet. Elon oppga der lavt trykk i en drivstofftank som årsak til det åpenbare - at landingshastigheten ble for høy med påfølgende rask uplanlagt demontering.

Min konklusjon fra denne og en del andre saker er at TU først og fremst egner seg som en liste over hvilke teknologisaker som er interessante å søke opp og lese mer om - i offisielle pressemeldinger eller andre pålitelige kilder som patentdokumenter, etc. I så måte hadde TU blitt mye bedre om de bare hadde tatt seg bryet med å lenke til kilder i saken, men det er klart at slikt blir det jo tilsynelatende mindre lesetid på TU.no av. Her hadde det vært rom for å ta med lenke til starttidspunkt, evt også landingstidspunkt i SpaceX's video og eventuelt også til Elon's tweet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Testflygingen med prototypen av en fullskalaversjon av Starship, SN8 (Starship nummer 8), skjedde i Texas natt til torsdag norsk tid. Fartøyet nådde en høyde på 12,5 kilometer og var 4 minutter og 45 sekunder i lufta."

La merke til denne - tiden er her feil. Raketten fløy i 6 minutter og 42 sekunder. Men det tok 4 minutter og 45 sekunder før den kuttet den siste motoren og begynte på nedstigningen.

Bare for å nevne det, 4 minutter og 45 sekunders kontinuerlig drift på den ene motoren er faktisk ganske bra. Noe av det lengste en Raptor har fyrt kontinuerlig, og ikke langt unna det motorene må klare ved en oppskytning til bane rundt jorden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor linker dere ikke SpaceX sin video når dere beskriver en så ekstremt viktig test? Som en annen kommentator skriver, så er dette prototyper og success i 10 av 11 kriterier må vel sies å være en gedigen success. Målet med prototypene er å samle inn data fra et "real life scenario" for å kunne fikse og forbedre alle sider av raketten for å redusere sjanser for at ting går galt. Det er bare så mye man får til i en simulator, og med tanke på hvor få oppskytinger SpaceX har hatt av denne typen rakett så er det jo ganske utrolig at de har kommet så langt allerede.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det var fantastisk å se på. At landingen ikke var perfekt var ikke annet å forvente egentlig. Landingsbeina har vært påpekt som en svakhet som de jobber med. Tror det er gode sjanser for at de ikke var optimalisert noe særlig fra tidligere testflyvninger. Jeg klarer ikke se om de folder ut fra skjørtet i det hele tatt.

Utrolig heftig å se hvor stort utslag på gimbal av motorene de hadde, og ikke minst hvor raskt aktuatorene jobbet der.

SN9 blir utrolig spennende....

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, oceana said:

Det var fantastisk å se på. At landingen ikke var perfekt var ikke annet å forvente egentlig. Landingsbeina har vært påpekt som en svakhet som de jobber med.

Virker mer som en motorfeil. De siste sekundene rett etter andre tenning kan man se at den ene motoren har kraftig grønnfarge i eksosen. Dette kan indikere f.eks forbrenning av kopper*. (I.e. motor-rik forbrenning) Dette er noe de har hatt problemer med tidligere også.

Lett synlig her:

*) Og nei, i tilfelle man skulle lure disse motorene bruker ikke TAB/TEB start, men gnisttennere, så dette kan ikke forklare grønnfargen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, er nok ganske sannsynlig motoren som ødelegger seg selv pga problemer med drivstofftilførselen. 

I mange andre tilfeller ville motoren slå seg av før det går så langt, men her er alternativet til å holde motoren i gang enda verre. Den vil altså holdes i gang inntil den feiler katastrofalt.

Vi har sett samme grønnfarge før:

I denne testen mener jeg det var utilstrekkelig filmkjøling på innsiden av rakettmotoren som gjorde at de varme gassene brente vekk innsiden av motoren. Man kan se for seg at trøbbel med drivstofforsyningen også kan føre til det samme, pluss betydelig redusert skyvekraft.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
terje-lk skrev (2 timer siden):

Hvis hovedkriteriet var å beholde raketten innakt etter testen så var det mislykket test, ja.

Det var det derimot ikke. Det står flere, forbedrede prototyper og venter på nye tester, det har liten verdi å samle på SN8. Sikkert litt synd, men ikke katastrofe.


Målet var å få den opp, så få den ned igjen, hel, så joda, de feilet, men likevel ikke ettersom alt annet gikk etter planen.

Nå hadde vel SN8 tre Raptor-motorer til rundt $1 mill. hver, som de sikkert veldig gjerne skulle brukt om igjen, så verdier er det åpenbart. Det var nok også enorme mengder hardware og måleutstyr ombord.

Misforstå meg riktig, dette gikk over all forventning, og var en bra test, men det er helt åpenbart at den ikke var vellykket, men det var da heller ikke særlig mange som trodde den skulle bli.

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Den var ikke 100% vellykket. Men den var kanskje 95% vellykket.

Verdien av Raptorene og slikt er peanuts i forhold til verdien av dataene. Men de skulle nok veldig gjerne ha tatt Raptor serienummer 42 i fra hverandre og se på hvordan den taklet over 4 minutters konstant fyring. Da hadde de fått mer data fra flygningen.

Nå skal det heller ikke utelukkes at dette er noe de fortsatt kan gjøre. Kollisjonen med bakken virket ikke så ekstrem at ikke turboer og slikt kan ha overlevd. Dette er noen av de mer solide delene i raketten.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøper ikke helt forklaringen til Scott Manley med at det ble oksygen-rik forbrenning. I hovedbrennkammeret er det alltid oksygen-rik forbrenning. Det benyttes rundt 3,7 ganger mer oksygen enn metan. I de to pre-burnerne er det henholdsvis metan-rik forbrenning og oksygen-rik forbrenning. Det ville være veldig ugunstig om man fikk oksygen-rik forbrenning i den som normalt sett er metan-rik, men da måtte metan-tilførselen være *ekstremt* strupet. Det ville nødvendigvis ikke være noen forbrenning i hovedbrennkammeret, ettersom man blander to oksygen-rike blandinger. Det ville ikke være noen metan igjen å forbrenne.

Strupet metan-tilførsel påvirker også tilførselen av oksygen, ettersom man tilfører metan i den oksygen-rike preburneren. Og denne preburneren styrer hvor mye oksygen som tilføres motoren. Altså mindre metan til preburneren = mindre oksygen.

Jeg tror forholdstallene mellom oksygen og metan var ikke veldig gale. Men at det at forsyningen av enten oksygen eller metan ble strupet førte til at tilførselen av både oksygen og metan ble redusert kraftig. Og dette førte til mye mindre skyvekraft fra motoren og at filmkjølingen ikke fungerte som designet. (Filmkjøling i hovedbrennkammeret krever at man tilfører uforbrent drivstoff som har høyere trykk enn kammertrykket. Det kan godt hende at trykket på dette systemet faller under trykket i hovedbrennkammeret, ved veldig strupet tilførsel av drivstoff.) Og uten filmkjøling begynner brennkammeret og dysen å smelte.

Mitt inntrykk er også at den ene motoren under landing ble slått av med vilje. Det så ikke ut til at den slet like mye som motoren som fortsatte å brenne, og man vil bare ha behov for en motor under selve ladningen. Men den må gi tilstrekkelig skyvekraft!

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

 Og dette førte til mye mindre skyvekraft fra motoren og at filmkjølingen ikke fungerte som designet. (Filmkjøling i hovedbrennkammeret krever at man tilfører uforbrent drivstoff som har høyere trykk enn kammertrykket.

Raptor bruker vel ikke filmkjøling?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...