Gå til innhold

Er loven lik for alle?


Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/okonomi/politikeren-far-full-tillit-etter-tusenvis-av-lovbrudd-den-private-lederen-far-fengsel/s/12-95-3424059198
ULIKHET FOR LOVEN: Mens Veirono-sjef Jonny Enger fikk 120 dagers ubetinget fengsel for brudd på arbeidsmiljøloven, blir byråd Lan Marie Berg sittende med full tillit fra de rødgrønne, inkludert Rødt.

Quote

Og så kan julefreden senke seg med tid til ettertanke. Fasit er at både Lan Marie Berg og Jonny Enger hadde ansvar for tusenvis av brudd på arbeidsmiljøloven. Politikeren sitter igjen med ubetinget tillit, mens forretningsmannen fikk ubetinget fengsel.

Var det noen som snakket om likhet for loven?

Hva synes dere om denne sammenligningen? Er loven lik for alle
Burde lik kriminalitet straffes likt - uavhengig om det er i det offentlige eller private? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lan er vel ikke direkte ansvarlig i lovbruddene, eller har hun sagt til underfirmaene at de må bryte loven? At hun fortsatt har tillitt er for meg uforståelig, ikke nødvendigvis fordi hun har brukt disse firmaene som bryter loven, men fordi hun tilsynelatenden har holdt tilbake informasjon, som kan sees på som å prøve å vri seg unna og dekke over problemene. 

Og uansett hvilke krav hun måtte ha stilt til veireno, så er et veirenos ansvar å holde seg til arbeidsmiljøloven, feks ansette flere folk, slik at man slipper overtid. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Utrolig at Ap, SV og Rødt ga Lan tillit. Det er et godt eksempel på hvordan makt korrumperer. Politikere har gode intensjoner, men et eller annet sted på veien går det galt. Ap og Rødt har f eks gode intensjoner når det gjelder krav om bedre HMS i arbeidslivet. Men nå beskytter de altså Lan, som er ansvarlig for 15 000 lovbrudd under sine etater. Det gjør de av egeninteresse. Hvis et privat selskap begikk tilsvarende lovbrudd, ville partiene være raskt ute i mediene med skarp kritikk. Men når de selv begår lovbrudd, så blir det stille. Det er nok med 8 år for de rødgrønne i Oslo. På tide å få inn nye politikere i bystyret. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):

Det mest utrolig er vel at over femti tusen oslo-borgere er så nedsnødd at de har stemt MdG å fått disse surrekoppene inn i styre og stell, man kunne neppe forvente stort annet !

Mange ungdommer stemmer MDG. I lokalvalg kan man stemme når man er 16 år. 

Må si jeg er overrasket over at Rødt ga Lan tillit. Arbeidsforhold for "folk på bakken" har jo tradisjonelt vært en viktig sak for Rødt. 

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (18 minutter siden):

Mange ungdommer stemmer MDG. I lokalvalg kan man stemme når man er 16 år. 

Må si jeg er overrasket over at Rødt ga Lan tillit. Arbeidsforhold for "folk på bakken" har jo tradisjonelt vært en viktig sak for Rødt. 

Det er egentlig ett godt tankekors ja! Her har man en byråd som har latt arbeidere bli misbrukt uten å ta grep umiddelbart... 

Lenke til kommentar

Nei det er den ikke, men faktisk er det noen ganger rettferdig. Sier ikke hele tiden, men noen ganger. 
Likevel tror jeg det er hvor mye bra du gjør som veier opp. Du kan gjøre underslag og hjelpe andre med pengene. Du kan gjøre det samme, men bruke alt på å unne deg selv luksus og føle deg bedre enn andre, mye verre. 
Husker da jeg ble mobbet på skolen og jeg ble så sint en gang jeg skulle ta igjen mot en gutt at jeg ødela noe i klasserommet ved et uhell. Det var jo jeg som gjorde det, og teoretisk sett skulle jeg hatt straffen. Men det var han mobberen som fikk den, for jeg var kjent for å være uskyldig, læreren kunne jo ikke tro at det var meg. Ingen tvil om at det var han liksom. Han ble veldig sur for å få skylden for det, diskriminering fordi han var gutt og «urokråka», men det var han som alltid plaget med i skjul og.. 
 

Men nei, loven er ikke i praksis lik for alle selv om handlingen er den samme. Da jeg gikk på skolen kunne jeg gjøre en feil når vi skulle jobbe i grupper. Da kunne jeg få kjeft og følte folk var etter meg hele tiden. Var det frøken populær som gjorde det samme så ble det ledd av, som om det var søtt. Jeg lo ikke og ble selvfølgelig hun sure og kjipe. En annen gang (Vi var 19) var det ei som bokstavelig talt mobbet ei som hadde et handicap. Dette ble ledd av og glemt med en gang. Hadde jeg gjort det samme hadde jeg blitt irettesatt.

Endret av Urealistisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
traveldag skrev (1 time siden):

Dette har ingenting med likhet for loven å gjøre. Likhet for loven betyr at to personer skal straffes likt under identiske forhold. 

Begge hadde ansvar for tusenvis av brudd på arbeidsmiljøloven. Kanskje du ikke har satt deg skikkelig inn i saken? 

Nå har vel folkevalgte politikere en type immunitet og kan vanskelig dømmes. Men Lan burde definitivt bli stilt til ansvar, og felt på mistillitsforslaget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (3 timer siden):

Begge hadde ansvar for tusenvis av brudd på arbeidsmiljøloven. Kanskje du ikke har satt deg skikkelig inn i saken? 

Nå har vel folkevalgte politikere en type immunitet og kan vanskelig dømmes. Men Lan burde definitivt bli stilt til ansvar, og felt på mistillitsforslaget. 

Likhet for loven betyr at det ikke skal dømmes ulikt basert på hudfarge, sosial status osv. Det betyr at om Lan stjeler et brød på butikken skal hun straffes tilsvarende som om du gjør det. Forskjeller mellom brudd i det private og offentlige kan det fint være uten at det er ulikhet for loven. 

 

Politi kan for eksempel kjøre over fartsgrensen uten at du kan det privat, så lenge du også kan kjøre over fartsgrensen dersom du hadde vært politi, og politiet må holde fartsgrensen når de kjører privat vil utenfor tjeneste/arbeid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke likhet for loven. Folk straffes hardere basert på kjønn, alder, attraktivitet, politisk tilhørighet, og mange andre ting.

F.eks går Trine Skei Grande fritt rundt mens mannfolk som har begått mindre grove forhold enn henne blir etterforsket, tiltalt og tom. dømt for å ha sex med barn og berusede 16 og 17 åringer de utnytter tillitsforhold til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Thorny said:

Nei, det er ikke likhet for loven. Folk straffes hardere basert på kjønn, alder, attraktivitet, politisk tilhørighet, og mange andre ting.

F.eks går Trine Skei Grande fritt rundt mens mannfolk som har begått mindre grove forhold enn henne blir etterforsket, tiltalt og tom. dømt for å ha sex med barn og berusede 16 og 17 åringer de utnytter tillitsforhold til.

Han var sytten år og sier selv: «– Vi hadde begge drukket. Vi gikk en tur og havnet i kanten på en kornåker, hvor vi lå sammen. Frivillig, sier han.»

Det er i utgangspunktet lovlig for både kvinner og menn, og ville aldri satt i gang noen stor etterforskning basert på det som kom frem.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/9/2020 at 6:27 PM, debattklovn said:

https://www.nettavisen.no/okonomi/politikeren-far-full-tillit-etter-tusenvis-av-lovbrudd-den-private-lederen-far-fengsel/s/12-95-3424059198
ULIKHET FOR LOVEN: Mens Veirono-sjef Jonny Enger fikk 120 dagers ubetinget fengsel for brudd på arbeidsmiljøloven, blir byråd Lan Marie Berg sittende med full tillit fra de rødgrønne, inkludert Rødt.

Hva synes dere om denne sammenligningen? Er loven lik for alle
Burde lik kriminalitet straffes likt - uavhengig om det er i det offentlige eller private? 

En enorm forskjell er at Jonny utnyttet arbeiderne sine for egen personlig økonomisk vinning, Lan gjør dette på vegne av samfunnet og har liten/ingen økonomisk vinning.

Politikere må derfor «dømmes» i forhold til om ting er bedre enn de var/så bra som de kan være og ikke om ting er perfekt.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, 0laf said:

Det mest utrolig er vel at over femti tusen oslo-borgere er så nedsnødd at de har stemt MdG å fått disse surrekoppene inn i styre og stell, man kunne neppe forvente stort annet !

Nedsnødd Oslo-borger her! MdG og fru Berg har gjort byen merkbart mer trivelig å bo i og fortjener både stemmer og tillit. I motsetning til Jonny Enger som fikk byen til å stinke i en lang periode, bevist lot arbeiderne jobbe i dårlige kår, og sopte inn masse penger. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (9 minutter siden):

Nedsnødd Oslo-borger her! MdG og fru Berg har gjort byen merkbart mer trivelig å bo i og fortjener både stemmer og tillit.


Så det er greit for politikere å bryte Arbeidsmiljøloven, så lenge det gjør byen mer trivelig, men ikke for Enger fordi det førte til en søppelskandale som stinket ?

Det er alltid godt å få bekreftet hva som befinner seg i hodet på MdG-stemmere ... fint lite !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:


Så det er greit for politikere å bryte Arbeidsmiljøloven, så lenge det gjør byen mer trivelig, men ikke for Enger fordi det førte til en søppelskandale som stinket ?

Det er alltid godt å få bekreftet hva som befinner seg i hodet på MdG-stemmere ... fint lite !

Kommentaren min var en mer generell kommentar på hvorfor mange stemmer på MdG i Oslo, for min del er det begrenset til kommunevalg. Saken som denne tråden handler er jeg enig i er kritikkverdig, men også blåst ut av proporsjoner. Alle som har fulgt med på saken burde fått med seg at den handler mer om politikk enn jus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, WiiBoy said:

En enorm forskjell er at Jonny utnyttet arbeiderne sine for egen personlig økonomisk vinning, Lan gjør dette på vegne av samfunnet og har liten/ingen økonomisk vinning.

Det var en veldig vanskelig søppelsituasjon Oslo stod i på tidspunktet. Dette sa statsadvokaten ved Vereino-dommen:

Quote

– Påtalemyndigheten er særlig tilfreds med at Høyesterett fastslår at ved forsettlige og systematiske brudd på arbeidstidsbestemmelsene, så er det riktig å idømme ubetinget fengselsstraff, sier aktor i saken, statsadvokat Carl Graff Hartmann.

Lovbruddene under Lan var iallefall systematiske, det var vel ikke snakk om ett og annet brudd på loven men titusenvis. 
Og en kan spørre seg om det ikke var grovt uaktsomt av Lan å ikke vite om dette når hun er leder for disse arbeiderne. 
Eller at hun visste mer enn hun ga uttrykk for. 

Uansett er endevisa den samme - begge personene er ansvarlige for tusenvis av brudd på loven, men bare den ene blir dømt til fengsel. Den andre mister ikke engang jobben sin. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (1 time siden):

Kommentaren min var en mer generell kommentar på hvorfor mange stemmer på MdG i Oslo, for min del er det begrenset til kommunevalg. Saken som denne tråden handler er jeg enig i er kritikkverdig, men også blåst ut av proporsjoner. Alle som har fulgt med på saken burde fått med seg at den handler mer om politikk enn jus.

Kanskje saken får mer oppmerksomhet enn den fortjener. Men ingen politikere er uerstattelige. Hvorfor kunne ikke venstresiden erkjenne de mange lovbruddene, felle Lan og erstatte henne med en ny politiker? Hva er motivet for å beholde henne? Denne saken stinker lang vei, spør du meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...