Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan kjøper av bilen min reklamere på?


Fish

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig solgt en bil. Den ble solgt til markedspris og jeg listet opp alle kjente feil i annonsen. Bilen har vært på service på merkeverksted hvert år, så jeg har ingen grunn til å tro at bilen er i dårlig stand. Men i kontrakten huket jeg ikke av for at bilen "selges som den er". Mulig det var dumt av meg, men hva kan kjøper reklamere på i etterkant? Dette er en elbil så det er ikke mye som kan gå galt, men kan kjøper for eksempel klage på hvis batteripakka ryker etter 1 år? Eller at varmeapparatet (kjent feil på denne modellen) tar kvelden etter 6 mnd? 

Jeg har forsøkt å søke opp men finner ingen gode eksempler på når kjøper har gyldig reklamasjon. Og så er jeg litt bekymret for at jeg kanskje burde ha huket av for "selges som den er". Jeg skrev dog i annonsen at bilen "selges som den står", og kopi av annonsen er også vedlagt kontrakten.

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplyst om alle mangler jeg kjenner til i annonsen. Men som sagt valgte jeg "nei" på punktet i kontrakten som heter "Selges bilen som den er?". Kontrakten går nok over annonseteksten, så spørsmålet mitt blir mer hva slags type mangler selger kan reklamere på. For alt jeg vet feiler batteriet om 2 uker, det finnes det jo ingen garanti for...

Lenke til kommentar
Gjest 8dad8...f29

Hvorfor bruke energi på å bekymre seg for dette? Er ingenting du kan gjøre for å forberede deg på noe som kanskje går galt.

Melka du kjøper på butikken kan være sur, slutt å kjøp melk!

Anonymous poster hash: 8dad8...f29

Lenke til kommentar
Gjest 8dad8...f29 skrev (4 timer siden):

Hvorfor bruke energi på å bekymre seg for dette? Er ingenting du kan gjøre for å forberede deg på noe som kanskje går galt.

Melka du kjøper på butikken kan være sur, slutt å kjøp melk!

Anonymous poster hash: 8dad8...f29

Selvfølgelig, det er ingenting jeg kan gjøre nå. Men det kan være greit å vite for fremtidig bilsalg/bilkjøp hvor viktig/ikke viktig det er å presisere at bilen selges som den er. For egen læring :)

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Kryss selvfølgelig av for ja på bilen selges som den er. Det kan også være lurt å kontraktsfeste begrensninger for kjøper å reklamere ihht kjøpsloven pgf 19.

Ja, jeg hastet nok litt for raskt igjennom kontrakten... Hvis jeg sender en mail til kjøper og spør om han er med på å endre dette punktet, vil det være tilstrekkelig at han svarer "ja"? Eller må vi skrive helt ny kontrakt?

Lenke til kommentar

I praksis ser det ut til å være liten reell forskjell på om ein bruktbil blir solgt med eller utan forbehold om at bilen selges som den er, selges som delebil, osv.
Ofte vil eit generelt "som den er" forbehold være innforstått ved dei fleste salg mellom privatpersonar.

Eventuelle reklamasjonar ser ut til å ende opp med ei konkret vurdering av tingens tilstand sett opp mot pris og andre forhold i dei fleste situasjonar.

Ein står litt sterkare som selger om ein har vært tydelig på at bilen blir solgt som den er, men i praksis gir ikkje bestemmelsen verken ei beskyttelse for selger eller ein fordel/ulempe for kjøper i praksis.
Kjøper må uansett vise til at mangelen har eit vist omfang for å kunne reklamere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Kjøper man en brukt bil så er man inneforstått med at det er en viss risiko. Det er derfor bruktbiler er mye billigere enn nye. Og det er derfor de blir billigere jo eldre de blir.

risikoen kan være like mye for selger, viktig å sjekke ting grundig både kjøper og selger, ellers kan det oppstå problemer eller uenigheter i etterkant, selger man bilen uten feil og mangler må man sjekke ekstra nøye. Kjøperen kan ha sak hvis prisen er for høy sammenlignet mot tilsvarende vare. Så god grunn å styre unna å selge dyre brukte biler. Eller er det viktigere å få dokumentasjon gjerne fra et verksted på feil og mangeler. Det koster nok lite sammenlignet med utgifter i etterkant.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Sitat

Ansvarsfraskrivelsen "selges som den er", "selges som den står", "selges som delebil" eller "selges som rep. objekt" betyr i praksis det samme (altså at kjøper ikke kan klage på noe i etterkant).

Kan man fraskrive seg loven? har man svindet noen har kjøper uansett sak eller gitt intrykk for bilen er bedre stand en forventet.

Er man i minste tvil vil jeg anbefale folk å heller vurder faglig råd, i verste kosisvens får man bilen i retur eller må møte i forbrukerrådet eller domstolen, men som regel må vel kjøper ha god sak. Være vesentlig dårligere stand eller blitt reparert av ufaglerte som kan være direkte trafikkfarlig i slike saker har nok kjøper alltid rett.

Ja det kan jo vises seg reprasjonen ikke blir lønnsomt men uansett bør vel selger gjøre det de kan å inforere ting som er kjent.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...