Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor har vi så jævla mye angst og uro?!


Gjest 22061...3a7

Anbefalte innlegg

Gjest 22061...3a7

I dag har jeg hatt besøk og vi begynte å prate da. Så kom det frem at vedkommende har mye angst! Det synes ikke. Jeg har også ofte uro. Det er ikke angst for noe spesifikk, jeg bare er urolig. En følelse av at følelsene mine er feil. Nesten litt straffbare. Glede er ikke lov, tristhet er ikke lov. Men hva er meningen? «Slutt å tenke» sier fornuften.. men et hode uten tanker er også veldig tomt. 
Jeg tror faktisk noen ganger at vi har det for bra. Vi har ikke virkelige problemer slik at vi lager dem, i-lands problem? 
Friheten, den eksisterer ikke. Vi takler ikke frihet. Selv om det er lett å drømme om det. Så hva er dette? Hvorfor må jeg ha så vond følelse? 

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest cc45a...8ac

Det er mange faktorer som spiller inn. Personlig syns jeg vi har det litt for godt i Norge, men sier man det får man bare høre hvor elendig alt er - hvor mye ting koster, hvor håpløs psykiatrien er, at de eldre på sykehjemmene har det så jævlig og det er ikke måte på. Jeg tror vi sammenligner det som er dårlig med urealistiske ideal. Se til andre land hvordan ting fungerer der - noe er kanskje bedre i noen land, men det aller meste er faktisk mye dårligere. Skal man sammenligne alle land så er de færreste land rike. Jeg lider selv av både angst, depresjon, personlighetsforstyrrelse og diverse annet faenskap. Har ikke opplevd noe traumatisk i livet som har ført meg hit, men ulike faktorer fra oppveksten har påvirket meg og gjort meg syk. Jeg har ofte dårlig samvittighet over at jeg sliter ettersom jeg føler at andre sliter mye mer enn meg og at de har gode grunner til det, mens jeg ikke har gode nok grunner, føler jeg. 

Angående dette med følelser så er det lov å føle det man føler. Er du trist så er du trist, og da har du lov til å gråte og skrike, er du sint har du lov til å uttrykke deg (men du MÅ ikke være voldelig mot andre eller ødelegge ting, heller ikke si nedsettende ting til andre), er du glad har du lov til å smile og le. Jeg var en gang i et forhold med en mann som hatet at jeg viste følelser. Det eneste som var godt nok var at jeg var glad og lykkelig. Om jeg var lei meg, sint, sur, grinete, sulten, irritert og lignende fikk jeg beskjed om å slutte med det. Bli glad. Smil. Tenk annerledes. Ikke vær sånn. Og det syns jeg er så jævla feil. Jeg har gått mange år i terapi og en av tingene jeg har lært er at det er sunt å uttrykke seg, og det å stenge inne vonde følelser (og gode, for så vidt) kan være skadelig på sikt. Det ender med at man til slutt eksploderer. 

Angst er jo en følelse, akkurat som uro, men vi tenker jo oss til denne angsten/uroen i stor grad. Vi konstruerer følelsen selv i vårt eget hode. For noen kan angsten komme og gå uten at de er klar over det, mens hos andre blir man gjerne fanget i et tankekaos før man kjenner på angsten. Jeg er slik. Angsten kommer når jeg vurderer og tenker på det som skal skje eller det som kan skje. En irrasjonell frykt, men likevel er den ekte og ekstremt vond. 

Jeg tror folk flest har virkelige problemer. Virkelige problemer kan være alt ifra vennetrøbbel til samlivsproblemer til utagerende unge til søvnproblemer til spiseforstyrrelser til problemer med bilen til å være stuck med en utrivelig kollega. Og bare fordi noen har verre problemer betyr ikke det at ens egne problemer ikke betyr noe, MEN, et stort men, noen ganger kan det hjelpe å sette ting i perspektiv. Reflektere over hvordan andre har det, og at ting faktisk kunne vært verre. Det er ikke alltid det fungerer å tenke slik, men noen ganger kan det hjelpe litt på. I de aller, aller fleste tilfeller så kunne ting faktisk vært verre. Men så kunne ting alltid vært bedre også, om man skal tenke i de baner. Og at folk lager problemer for seg selv er jo ikke nytt, jeg kan rekke opp hånda her, er selvdestruktiv som det holder. Ikke fordi jeg elsker problemer og MÅ ha det jævlig, men fordi noen ganger føler jeg at jeg ikke fortjener å ha det bra, fortjener ikke gjøre det bra, fortjener ingenting godt, så hvorfor ikke bare rote til alt når det først er mulighet for det.... 

Anonymous poster hash: cc45a...8ac

Lenke til kommentar
Gjest 22061...3a7
WarpX skrev (17 minutter siden):

Hvem har sagt dette til deg? Hvor kommer dette fra? Står det i noe lovverk?

Neida. Men kanskje det sitter igjen i litt fra oppdragelsen, dette med «du kan gå på skolen selv om du føler deg litt forkjølet»

Og at vi ikke skal vise følelser. Vi skal ikke vise følelser når vi er sosiale. Isåfall ikke dårlige. Men så er det et evig mas om at angst og depresjon har blitt den nye folkesykdommen. Det er så vanlig at det nesten ikke er lov å være frisk lenger. Folk finner liksom noe hele tiden å ha det vondt for. Men det er liksom ikke «lov» heller å lufte vonde følelser føler jeg. Det er tabu å slite psykisk. Du skal være glad, sprudlende og positiv... 

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Lenke til kommentar

Frykt og redsler er normale følelser. Å være helt fryktløs er egentlig like dumt og farlig som å mangle evnen til å kjenne smerte. Begge deler, smerte og frykt, prøver å holde oss levende. Det gjør oss klar til å flykte eller slåss.  For eksempel skvetter vi til om vi nesten blir påkjørt, eller vi jages av en bjørn i skogen. Slik redsel er sunn.

Angst definerer jeg derimot som sykdom av frykt/redsel. Når frykten er irrasjonell. 

Stress/sårbarhetsmodellen kan forklare noe om hvorfor noen mennesker utvikler depresjon og angst lettere enn andre. Gener, epigenetikk (gener som skrus på ved gitte miljøfaktorer) og miljø er vel hovedforklaringene. 

Så kan man jo også prate om medikalisering av samfunnet. At ting i livet som er egentlig er helt normale (sorg ved dødsfall i nære relasjoner)  plutselig blir sett på som sykdom, som for eksempel depresjon. Antologien "snart er vi alle pasienter" anbefales å leses! Finnes nok på en del helsebibliotek :)

Lenke til kommentar
Gjest 22061...3a7

Jeg føler meg også overbelastet av informasjon! Jeg er så lei! Det kan være folk som er rundt meg som hele tiden må si at noe er slik og slik. På nyhetene sier de en ting. Så er det alltids noe på Internett. En ting gjelder, forskning har bekreftet. Uken etterpå, eller flere år etter har nyere forskning vist at nettopp dette som var så bra kan være farlig. Jeg gidder ikke tro på noe snart. Men informasjonen er der. Men nå oppleves det som mas, ikke info. 

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Lenke til kommentar
Gjest 22061...3a7
Lyncs skrev (7 timer siden):

Angst, uro og depresjoner er egentlig ikke noe annet enn et symptom på feil livsstil. Spis sunn mat, vær i fysisk aktivitet hele dagen og du blir blir kvitt eller får redusert disse plagene i løpet av noen dager.

Delvis enig! Men dette er ikke alt! 
Depresjon og angst er også noe som oppstår etter overbelastning over tid. Mange år. Trenger ikke engang å være at vi er dumme eller svake, men at vi ikke er innafor firkanten som samfunnet vil ha. Isåfall har jeg hatt det slik, tie ned alt jeg er naturlig for å tilpasse meg slik samfunnet vil ha det. Jeg slet med å sitte stille, men dette var mangel på disiplin. 
Jeg hadde lett for å tegne på skrivepapiret. Alt dette ble tatt opp på foreldremøte, og mye lignende. Hele livet omtrent har jeg blitt møtt slik. En konstant følelse av at jeg ikke har lov å føle ting jeg føler. 
Slik blir man deprimert av og da hjelper det ikke å være fysisk aktiv og spise sunt. 
 

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Lenke til kommentar
Gjest 22061...3a7 skrev (5 timer siden):

Delvis enig! Men dette er ikke alt! 
Depresjon og angst er også noe som oppstår etter overbelastning over tid. Mange år. Trenger ikke engang å være at vi er dumme eller svake, men at vi ikke er innafor firkanten som samfunnet vil ha. Isåfall har jeg hatt det slik, tie ned alt jeg er naturlig for å tilpasse meg slik samfunnet vil ha det. Jeg slet med å sitte stille, men dette var mangel på disiplin. 
Jeg hadde lett for å tegne på skrivepapiret. Alt dette ble tatt opp på foreldremøte, og mye lignende. Hele livet omtrent har jeg blitt møtt slik. En konstant følelse av at jeg ikke har lov å føle ting jeg føler. 
Slik blir man deprimert av og da hjelper det ikke å være fysisk aktiv og spise sunt. 
 

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Det er riktig som du skriver at alle former for stress også er en faktor, så da gjelder det å redusere disse overbelastningene ved å holde seg unna slike mennesker, steder og situasjoner som får en til å føle seg stresset. Det er ingen naturlov som sier at man må være et A4-menneske. Man får det faktisk mye bedre ved å være et naturmenneske som er i fysisk aktivitet hele dagen enn å følge "strømmen", dvs, å sitte i ro, drikke kaffe og prate skitt. Da vokser man dessuten bare i feil retning i tillegg til de negative konsekvensene det har på psyken..

Lenke til kommentar
Gjest cc45a...8ac
Lyncs skrev (14 timer siden):

Angst, uro og depresjoner er egentlig ikke noe annet enn et symptom på feil livsstil. Spis sunn mat, vær i fysisk aktivitet hele dagen og du blir blir kvitt eller får redusert disse plagene i løpet av noen dager.

Du har virkelig ikke peiling. Jeg spiser sunt og variert, trener regelmessig, trives i jobben min og er suicidal 90% av tiden. Og jeg vet dette gjelder mange andre også. 

Anonymous poster hash: cc45a...8ac

Lenke til kommentar
Gjest cc45a...8ac skrev (8 minutter siden):

Du har virkelig ikke peiling. Jeg spiser sunt og variert, trener regelmessig, trives i jobben min og er suicidal 90% av tiden. Og jeg vet dette gjelder mange andre også. 

Anonymous poster hash: cc45a...8ac

Muligens trener du for harde økter og får store endorfin-svingninger, tilsvaende en morfinist. Prøv da å gå over til å være i bevegelse på andre måter. Jeg drev selv med trening og svømming tidligere, men da jeg gikk over til å drive med yoga, turgåing ol. ble alt annerledes.

Bruker du antidepressiva, koffein, mye sjokolade, alkohol, nikotin el. andre stimuli, så har det en negativ konsekvens på psykisk helse.

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
Gjest 22061...3a7
Lyncs skrev (3 timer siden):

Muligens trener du for harde økter og får store endorfin-svingninger, tilsvaende en morfinist. Prøv da å gå over til å være i bevegelse på andre måter. Jeg drev selv med trening og svømming tidligere, men da jeg gikk over til å drive med yoga, turgåing ol. ble alt annerledes.

Bruker du antidepressiva, koffein, mye sjokolade, alkohol, nikotin el. andre stimuli, så har det en negativ konsekvens på psykisk helse.

Litt latterlig egentlig, det du skriver. Greit at man ikke bør begynte å knaske piller. Nikotin har jeg brukt. Koffein bruker jeg, lukten av traktet kaffe er en liten lykke, men dette var jo selvfølgelig feil da. Sjokolade bruker jeg ikke, heller ikke alkohol. 
Det er mange som bruker dette og likevel fungerer. Men enkelte av oss er direkte fattige på produksjon av disse stoffene.

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Lenke til kommentar
Gjest 22061...3a7 skrev (4 timer siden):

Litt latterlig egentlig, det du skriver. Greit at man ikke bør begynte å knaske piller. Nikotin har jeg brukt. Koffein bruker jeg, lukten av traktet kaffe er en liten lykke, men dette var jo selvfølgelig feil da. Sjokolade bruker jeg ikke, heller ikke alkohol. 
Det er mange som bruker dette og likevel fungerer. Men enkelte av oss er direkte fattige på produksjon av disse stoffene.

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Koffein gir motsatt effekt når virkningen er over. Jeg er klar over at det finnes folk som fungerer greit på de stoffene som du nevner . Det finnes også såkalte fungerende alkoholikere som kan drikke hver kveld og gå på arbeid neste dag, men de som ikke tåler det, bør holde seg langt unna slike ting..

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
Gjest 22061...3a7
Lyncs skrev (9 timer siden):

Koffein gir motsatt effekt når virkningen er over. Jeg er klar over at det finnes folk som fungerer greit på de stoffene som du nevner . Det finnes også såkalte fungerende alkoholikere som kan drikke hver kveld og gå på arbeid neste dag, men de som ikke tåler det, bør holde seg langt unna slike ting..

Jeg vet at koffein kan gi motsatt effekt i mengder. Men noen kopper først på dagen er greit. Og det gir ikke motsatt effekt men du går litt tilbake. Eller blir nervøs. Synes du virker litt hysterisk... «slike ting» som om koffein er skikkelig narkotika.

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Lenke til kommentar
Gjest a26fb...5f4
Gjest cc45a...8ac skrev (På 8.12.2020 den 15.35):

Det er mange faktorer som spiller inn. Personlig syns jeg vi har det litt for godt i Norge, men sier man det får man bare høre hvor elendig alt er - hvor mye ting koster, hvor håpløs psykiatrien er, at de eldre på sykehjemmene har det så jævlig og det er ikke måte på. 

Anonymous poster hash: cc45a...8ac

Du er inne på noe der. 

Vi har det såpass bra her, at vi har muligheten til å tenke over ting. Her har vi tid til å sitte ned og tenke om vi har vondt noe sted, og da kjenner man som regel noe, for å sette ting litt på spissen.

Man ser det på andre ting også, Nordmenn som går for å være noen av de mest tolerante menneskene her på planeten, så er det noen som må grave frem småting for å kunne si at vi er utrolig rasistiske osv, og da er ALLE like rasistiske.

Og spesielt nå som alle kan komme frem med sine ting, så gjelder det bare å skrike høyest.

Problemet med psykiatrien er at de som virkelig trenger hjelpen ikke får det når de som egentlig ikke har store problemer tar opp plassen og krever sin hjelp.

Anonymous poster hash: a26fb...5f4

Lenke til kommentar
Gjest 22061...3a7 skrev (4 timer siden):

Jeg vet at koffein kan gi motsatt effekt i mengder. Men noen kopper først på dagen er greit. Og det gir ikke motsatt effekt men du går litt tilbake. Eller blir nervøs. Synes du virker litt hysterisk... «slike ting» som om koffein er skikkelig narkotika.

Anonymous poster hash: 22061...3a7

Lyncs er ikke hysterisk. Han/hun har rett i at alle typer signalstoffer som enten stimulerer eller blokkerer gir motsatt effekt også dem som ikke klassifiseres som narkotika. Koffein er egentlig en antagonist (blokker) som blokkerer for den naturlige trettheten som skal gi oss et signal om at nå er det på tide å ta en liten power nap. Så hvorfor ikke heller ta slike små pauser istedenfor å helle i seg denne giften?

Lenke til kommentar
schrøder skrev (6 timer siden):

Lyncs er ikke hysterisk. Han/hun har rett i at alle typer signalstoffer som enten stimulerer eller blokkerer gir motsatt effekt også dem som ikke klassifiseres som narkotika. Koffein er egentlig en antagonist (blokker) som blokkerer for den naturlige trettheten som skal gi oss et signal om at nå er det på tide å ta en liten power nap. Så hvorfor ikke heller ta slike små pauser istedenfor å helle i seg denne giften?

Hvor mye søvn skal vi ha da?!?! Herregud vi er jammen fattige på energi. Er vi skapt til å bare sove? Sove sove. 
Livet er veldig kjedelig synes jeg isåfall uten mye av dette. Men vi er skapt for å ha det kjedelig. Vi skal liksom bare spise, jobbe og sove. Triste greier. Da velger jeg heller å helle i meg gift, ha kunstig energi og kanskje dø tidligere..

Endret av Urealistisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (3 timer siden):

Hvor mye søvn skal vi ha da?!?! Herregud vi er jammen fattige på energi. Er vi skapt til å bare sove? Sove sove. 
Livet er veldig kjedelig synes jeg isåfall uten mye av dette. Men vi er skapt for å ha det kjedelig. Vi skal liksom bare spise, jobbe og sove. Triste greier. Da velger jeg heller å helle i meg gift, ha kunstig energi og kanskje dø tidligere..

Kjedsomhet er ikke noe annet enn en form for abstinens som inntrer når man seponerer fra tidligere overstimulering. Man får det faktisk mye bedre etter en hard dags arbeid etterfulgt av et godt måltid. Da glir man inn i en naturlig rus på endorfiner og andre saliggjørende substanser som gir oss en behagelig tilværelse. Hvorfor bytte bort det med koffein, alkohol, piller mm.

Lenke til kommentar
schrøder skrev (8 timer siden):

Kjedsomhet er ikke noe annet enn en form for abstinens som inntrer når man seponerer fra tidligere overstimulering. Man får det faktisk mye bedre etter en hard dags arbeid etterfulgt av et godt måltid. Da glir man inn i en naturlig rus på endorfiner og andre saliggjørende substanser som gir oss en behagelig tilværelse. Hvorfor bytte bort det med koffein, alkohol, piller mm.

Og dette er livet? Jobbe hardt hele dagen og så spise? For et tomt liv. Hvorfor kan vi ikke få ha denne overstimulertinga? Og vi er veldig dårlig skapt om vi blir overstimulert av alt det her... 

Men det er vel så kjedelig vi egentlig er skapt da. Jobbe, spise, drite og sove. Herregud, hvorfor er vi tildelt livet liksom?

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (4 timer siden):

Og dette er livet? Jobbe hardt hele dagen og så spise? For et tomt liv. Hvorfor kan vi ikke få ha denne overstimulertinga? Og vi er veldig dårlig skapt om vi blir overstimulert av alt det her... 

Men det er vel så kjedelig vi egentlig er skapt da. Jobbe, spise, drite og sove. Herregud, hvorfor er vi tildelt livet liksom?

Du får ikke i pose og sekk. Man er nødt for å innta den næring som kroppen trenger og holde maskineriet i gang for å være frisk. Ingen piller kan erstatte sunn mat og fysisk aktivitet.. Overstimulering vil alltid gi motsatt effekt i ettertid, så det blir som å pisse i buksa for å holde varmen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...