Gå til innhold

Stjal RTX 3090-kort til en verdi av tre millioner kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kun en gruppe mennesker jeg har sympati for når det gjelder nye grafikkkort. Jo, det er den vanlige forbruker. Nvidia, msi, komplett, proshot etcetcetc vet meget godt det her "gi ut litt og litt når de dukker opp" bare supplerer scalpere. De sitter der og refresh kjøper med botter etc. så snart knappen endrer seg så er det allerede kjøpt, hvor du og jeg kanskje får melding 10-20 min for seint. Kanskje de kan brygge litt mer stock nå før de leverer ut.

Bare tenk. Så lenge scalpere selger varene sine og produsenter bare leverer litt og litt med ingen kjøpsbegrensning så kan i teorien scalpere dominere og endre markedet vi kjenner. Er mange å skylde på og jeg skylder på dem alle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Stormen64 skrev (4 timer siden):

Kun en gruppe mennesker jeg har sympati for når det gjelder nye grafikkkort. Jo, det er den vanlige forbruker. Nvidia, msi, komplett, proshot etcetcetc vet meget godt det her "gi ut litt og litt når de dukker opp" bare supplerer scalpere. De sitter der og refresh kjøper med botter etc. så snart knappen endrer seg så er det allerede kjøpt, hvor du og jeg kanskje får melding 10-20 min for seint. Kanskje de kan brygge litt mer stock nå før de leverer ut.

Bare tenk. Så lenge scalpere selger varene sine og produsenter bare leverer litt og litt med ingen kjøpsbegrensning så kan i teorien scalpere dominere og endre markedet vi kjenner. Er mange å skylde på og jeg skylder på dem alle.

Så lenge vi kjøper disse varene kommer de til å forsette. Vi har en effektiv strategi som vi kan bruke og det er og si nei.

Jeg så at det var en av disse som brukte botter til å kjøpe PS5 og Series X som beklaget seg med at han var nødt til å gjøre det han gjorde fordi han måtte betale for tilgang på programvaren han bruker til å gjøre det. Se for deg et scenario der de som kjøper 10 PS5, Xboxer og grafikkort blir sittende med alle i stua si mens kredittkortgjelda stiger. Produksjonen kommer til å øke med tiden og etterspørselen vil bli dekt enten vi endrer på hvordan nettbutikker opererer eller ikke, men det kommer alltid til å være dem som skal finne hull i køsystemet til nettbutikkene så lenge det er penger å tjene på det. Om mange nok går på den bommerten at de blir sittende med økende gjeld og usolgte varer kommer det til å bli mindre og mindre av de som gjør dette.

Lenke til kommentar
Stormen64 skrev (10 timer siden):

Kun en gruppe mennesker jeg har sympati for når det gjelder nye grafikkkort. Jo, det er den vanlige forbruker. Nvidia, msi, komplett, proshot etcetcetc vet meget godt det her "gi ut litt og litt når de dukker opp" bare supplerer scalpere. De sitter der og refresh kjøper med botter etc. så snart knappen endrer seg så er det allerede kjøpt, hvor du og jeg kanskje får melding 10-20 min for seint. Kanskje de kan brygge litt mer stock nå før de leverer ut.

Bare tenk. Så lenge scalpere selger varene sine og produsenter bare leverer litt og litt med ingen kjøpsbegrensning så kan i teorien scalpere dominere og endre markedet vi kjenner. Er mange å skylde på og jeg skylder på dem alle.

Skal du skylde på noen, så får du skylde på de som kjøper disse varene til blodpriser av scalperne. Tror ikke nettbutikkene ønsker å levere varer til scalpere, men heller fornøyde kunder.

Som Yopaz skriver håper jeg også at mange av disse scalperne blir sittende med alle varene de har klart å få tak, og forhåpentligvis må se seg nødt til å selge med tap når produsentene klarer å møte etterspørselen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...