Gå til innhold

Se video: Dette er det første infotainment­systemet som kan måle seg med Teslas


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Polestar har blant annet lovet at bilen skal få en app som blant annet fungerer som bilens nøkkel. Ved hjelp av den skal bilen kjenne deg igjen og tilpasse seteposisjon, rattet, sidespeilene og til og med spillelisten etter din smak."

Min 10 år gamle bil gjør dette, basert på hvilken nøkkel brukeren har i lommen når bilen åpnes. (bortsett fra spilleliste da).

Verden går veldig langsomt framover...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mixtape skrev (9 timer siden):

Bortsett fra navigasjon, hva skal du med den møkka her? Skal du kjøre bil, eller surrre rundt med fjeset oppi ræva di?

Tiltredes.

 

Det er et stort tilbakesteg at man må stoppe eller ha autonom kjøreasistanse for å regulere varmeapparat på en forsvarlig måte.

Kva der skjer på deise skjermer er jo like lite standerisert som en lapptopp. Ikke verdt å skrive om da det er forandret i morgen.

 

Det er å håpe at om en 10 år når autonome - flåtebiler kommer at det kan gi en dreining over til lette og kjøreglade biler. Og ja gjerne på metanol.

 

Og for dei som sitter på; det er bedre å ta med seg en iPad samme okke. Det som er i den enkelte bil er for lite gjenkjenbart, som å bytte om brems og gasspedal annenkvar dag. Sikkerhet, gjennkjennelse og effektivitet synker betydlig.

Når det er sagt, hvor deilig er det ikke å kunne kjøre VMWare (et viritualiserings program for kjøring av gamle og eksisterendes operativsystem og programmer), selv om det må opgraderes når oprativsystem i bunn forandres. Maskiner av i dag har god kapasitet til å ha dette som stander, og bare en regle (strukturert notat) med lisenskoder burde ordnet dette.

 

Digitalisering og skjermbruk har også en betydlig tapsside (mykje grunnet fortløpende forandringer).

Her en snutt, som forhåpentlig vis er verdt tidsbruk og har litt underholdningsverdi:

https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
1 hour ago, jr_605 said:

"Polestar har blant annet lovet at bilen skal få en app som blant annet fungerer som bilens nøkkel. Ved hjelp av den skal bilen kjenne deg igjen og tilpasse seteposisjon, rattet, sidespeilene og til og med spillelisten etter din smak."

Rattet på Polestar 2 er vel manuelt?

Eller er det elektrisk på noen utgaver?

Lenke til kommentar

 

1 hour ago, jr_605 said:

Min 10 år gamle bil gjør dette, basert på hvilken nøkkel brukeren har i lommen når bilen åpnes. (bortsett fra spilleliste da).

Verden går veldig langsomt framover...

Som nok sikkert var latterlig dyrt ekstrautstyr i sin tid. Nå begynner det å bli standard.

Beklager dobbelpost. Forumet oppfører seg merkelig på mobiltelefon.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

 

Som nok sikkert var latterlig dyrt ekstrautstyr i sin tid. Nå begynner det å bli standard.

Poenget mitt var at bilen leser ID fra nøkkelen via keyless-systemet når jeg åpner døra, jeg og fruen har hver vår nøkkel og alt stiller seg inn for hver av oss.  Dette har fungert prikkfritt i 10 år, uten oppdateringer etc.
Hvorfor skal man da trenge en app for å gjøre akkurat det samme, med de ekstra komplikasjoner dette medfører?
Nå trenger jeg bare å bytte batteri i nøkkelen hvert andre år, så fungerer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, jr_605 said:

Poenget mitt var at bilen leser ID fra nøkkelen via keyless-systemet når jeg åpner døra, jeg og fruen har hver vår nøkkel og alt stiller seg inn for hver av oss.  Dette har fungert prikkfritt i 10 år, uten oppdateringer etc.
Hvorfor skal man da trenge en app for å gjøre akkurat det samme, med de ekstra komplikasjoner dette medfører?
Nå trenger jeg bare å bytte batteri i nøkkelen hvert andre år, så fungerer det.

Greia er jo at appen erstatter nøkkelen.

De fleste har jo en mobiltelefon i dag, og gjerne en smart en også. Så hvorfor drasse på en egen nøkkel til bilen?

Nå vet jeg ikke hvilke planer Polestar har, men det er hærlig å slippe nøkkel på Teslan jeg har.
Naboen ringer meg  å sier at bilen min står i veien for brøytebilen hjemme.

Ikke noe stress. Åpner appen og starter bilen, så kan naboen bare flytte den for meg.

Mange fordeler med å ha en App istede for nøkkel, men hovedfordelen er jo at man kan starte oppvarming.

Forøvrig ikke alle som har 2års levetid på batteriene i nøkkelen. Har en Subaru firmabil med keyless, og den må ha nytt batteri 2 ganger i året, og det er 2 nøkler.. Så 4 batteri hvert år må byttes..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere tar jo feil. Justering av speil, rattmotstand, sete etc. finnes jo allerede og er linket til brukerkonto i infotainment, samt kan linkes opp mot nøkkelen man uansett har i lomma. Det er veldig enkelt, den som har nøkkelen på seg og åpner døra (dvs. låser opp) angir kontoen som starter og dermed alle innstillingene dere "savner". :)

Selvsagt enda "enklere" med mobilen man bare har med seg uansett, men tilsvarende funksjon er allerede der bare med nøkkelen.

 

Lenke til kommentar
TheMoonMan skrev (På 8.12.2020 den 12.32):

Nei, selvsagt ikke. Alle primærfunksjoner kan selvsagt styres under kjøring. Det er et knippe justeringsmuligheter under innstillinger man må stoppe for å endre på.

Når man får bort rattet (styring blir auto) blir jo gode 1 000,- lappen spart pr bil. Likeledes slepp man å tenke på fingeravtrykk på rattet ved steling av bil, på samme måte som poletiets teknikere ikke kan føre opp tidsbruk på bestøving av ratt.

ref: https://www.youtube.com/watch?v=G6JLQIw9EsA

Tja, betalt ekstra for å ha pistol. Føle seg tryggere, hva er tillegget (ikke nevnt i noko avis)

 

Lat oss få lit mer avantgarde, eller meining.

Ja, det koster.

Og Vi Må

Men hvorledes

 

For pokker...., i dag blir jo det å velge en Tesla omtrent det samme som å velge sør - Koreansk (eller Chinesisk) når Du kan få en Japansk for samme pengene.

Man må følge med i tiden, ellers Dummer man seg bare ut.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...