Gå til innhold

Polestar: – Polestar 2 vil møte «mobil-problemet»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er da ikke et Polestar-problem, men noe som vil gjelde enhver bil på markedet. Det er ingen bilprodusenter som lover at bilene skal få oppdateringer på det nyeste og hotteste i 20 år. 

Det burde være ganske åpenbart for både TU og leserne at HW vil bli en begrensning over tid. Hvis ikke, så har utviklingen stagnert og det er et større problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samtidig så er bilprodusentene forpliktet til å tilby nødvendige deler i 30 år etter at bilen er produsert. At biler må kastes etter 10 år fordi man ikke lengre får sikkerhetsoppdateringer er fullstendig uakseptabelt.

Når det er sagt er det vel få som tror at batteriene i elbiler vil leve noe særlig lengre enn 10 år.

Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (1 time siden):

Samtidig så er bilprodusentene forpliktet til å tilby nødvendige deler i 30 år etter at bilen er produsert. At biler må kastes etter 10 år fordi man ikke lengre får sikkerhetsoppdateringer er fullstendig uakseptabelt.

Når det er sagt er det vel få som tror at batteriene i elbiler vil leve noe særlig lengre enn 10 år.

Batteriene ser ut til å klare seg veldig bra basert på biler fra 2011. Det er bilene selv som ryker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I EØS området er fabrikantene forpliktet til å levere deler i minst 10 år etter at bilen har gått ut av produksjon.

Forøvrig ser jeg ikke helt problemet. En moderne bil, elbil eller ikke, vil stort sett ha samme funksjonalitet om 20 år som i dag, og de viktigeste faktorene i en bil sitter tross alt ikke i den skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Aldri i verden om google skal få tak i mine data. Finnes det noen opt out fra Google automotive i denne bilen eller må jeg stryke Polestar 2 helt av lista over biler som er verdt å vurdere?

Det ser ut til at flere og flere nye biler vil komme med eksempelvis Google Maps integrert, så da må du kanskje heller vende mot en dummy-bruker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (2 timer siden):

Samtidig så er bilprodusentene forpliktet til å tilby nødvendige deler i 30 år etter at bilen er produsert.

 

AL123 skrev (1 time siden):

I EØS området er fabrikantene forpliktet til å levere deler i minst 10 år etter at bilen har gått ut av produksjon.

Hva er korrekt her? Hvor finner jeg offisiell informasjon? Inntil videre er det bare to påstander, kanskje jeg skal komme med en tredje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sampson skrev (56 minutter siden):

Det ser ut til at flere og flere nye biler vil komme med eksempelvis Google Maps integrert, så da må du kanskje heller vende mot en dummy-bruker?

Har absolutt ingen tro på at en såkalt dummy bruker er reelt dummy. Det står mellom opt out fra OSet eller opt out fra selve bilen. Overvåkningen har gått alt for lang allerede og det kan ikke bli sånn at man ikke får kjøpt ny bil uten overvåkning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Simen1 said:

Har absolutt ingen tro på at en såkalt dummy bruker er reelt dummy. Det står mellom opt out fra OSet eller opt out fra selve bilen. Overvåkningen har gått alt for lang allerede og det kan ikke bli sånn at man ikke får kjøpt ny bil uten overvåkning.

Det gjelder uansett OS. Alle biler med kommunikasjon har potensiale for å overvåke deg. At OSet heter android eller noe annet har ingen betydning, ei heller om det kun er google du ikke vil skal ha data på deg. Bilprodusentene kan alltids selge dataene dine til google. Spesiellt om de holder til i jurisdiksjoner med svake personvernregler. Skal du unngå potensialet for overvåkning må du velge en bil uten kommunikasjonshardware innebygd.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Har absolutt ingen tro på at en såkalt dummy bruker er reelt dummy. Det står mellom opt out fra OSet eller opt out fra selve bilen. Overvåkningen har gått alt for lang allerede og det kan ikke bli sånn at man ikke får kjøpt ny bil uten overvåkning.

 

Der er enn så lenge en eneste annen mulighet, og det er den jeg har tydd til. Erstatte mobilantennen med en dummyload. 

 

Dessverre er dette en løsning som IT industrien allerede kjenner til – du kan jo prøve å installere en "ET Phone Home" app på din mobiltelefon med flymodus aktivert. Appen nekter ganske enkelt starte. Bilen kan fort bli likedan, med det unntak at fabrikant kan bli stil juridisk til ansvar om bilen nekter kjøre hjem fra et område uten mobildekning. På den annen side er det lite som hindrer fabrikanten sette bilen i "haltemodus" inntil mobildekningen er tilbake.

 

Dette problemet kan kun fikses med klar og tydelig lovgivning. Snøball. Helvete. Så neste bil blir nok den aller siste nye bilen jeg kjøper. Og det blir ikke en Polestar/XC40. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Det gjelder uansett OS. Alle biler med kommunikasjon har potensiale for å overvåke deg. At OSet heter android eller noe annet har ingen betydning, ei heller om det kun er google du ikke vil skal ha data på deg. Bilprodusentene kan alltids selge dataene dine til google. Spesiellt om de holder til i jurisdiksjoner med svake personvernregler. Skal du unngå potensialet for overvåkning må du velge en bil uten kommunikasjonshardware innebygd.

I Noreg gjeld GDPR, og då kan ikkje bilprodusenten selje data til Google utan løyve frå brukaren.  Difor er det ein vesentleg skilnad på om bilen rapporterer til Google som standard eller om han rapporterer til produsenten som evt kan selje data vidare med samtykkje frå brukaren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Aldri i verden om google skal få tak i mine data. Finnes det noen opt out fra Google automotive i denne bilen eller må jeg stryke Polestar 2 helt av lista over biler som er verdt å vurdere?

Så kinesisk bil er greit, men å la Google få overvåke deg er ugreit? Hva slags logikk er dette? 
 

Sturle S skrev (47 minutter siden):

I Noreg gjeld GDPR, og då kan ikkje bilprodusenten selje data til Google utan løyve frå brukaren.  Difor er det ein vesentleg skilnad på om bilen rapporterer til Google som standard eller om han rapporterer til produsenten som evt kan selje data vidare med samtykkje frå brukaren.

Nei, så enkelt er det ikke. Forventer du virkelig at disse selskapene følger loven? Kanskje bilindustrien er hakket mer lovlydige når det gjelder den digitale verden; teknologiselskaper som Google er i hvertfall ikke det. 
 

Se forøvrig: https://www.digi.no/artikler/debatt-nordmenn-til-salgs-overvaknings-okonomien-er-fortsatt-ute-av-kontroll/503821

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Memento scientiam said:

Nei, så enkelt er det ikke. Forventer du virkelig at disse selskapene følger loven? Kanskje bilindustrien er hakket mer lovlydige når det gjelder den digitale verden; teknologiselskaper som Google er i hvertfall ikke det.

Gebyra for brot på GDPR er sopass høge at eg forventar at bilprodusentane ikkje sel informasjon vidare.  Vi veit godt at bilindustrien er notoriske til å bryte lover, spesielt når det gjeld utslepp, men der er gebyra dei må betale vekslepengar samanlikna med kva eit brot på GDPR kan koste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er det med utlevering av data til kunden på forespørsel? Det er hvertfall minst én bilprodusent som i disputter har kirsebærplukket og kommet med påstander om kundens atferd samtidig som de nekter å levere ut den fulle metrikken uten en rettskjennelse.

Såvidt jeg vet så vil Google sende deg alle data ved forespørsel.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...