Gå til innhold

Vurderer å begynne med «PC Flipping» på Finn. Hva er regler og lovverk jeg må forholde meg til?


Anbefalte innlegg

Som sagt i tittelen så har jeg lyst å begynne å flippe PC-er. Altså kjøpe brukte deler, og sette sammen som en ny PC og deretter selge for ett par hundrelapper ekstra.

PC bygging er en hobby jeg elsker å drive med i fritiden, og jeg synes det hadde vært gøy å ha ett fast budsjett per PC og selge for 500kr mer enn originalpris.

spørsmålet mitt er hva lovverk og regler jeg må forholde meg til her. Er jeg ansvarlig hvis PC-en ikke virker etter noen uker/måneder etter PC-en er overlevert til kjøper? Er jeg pliktig til å være kundesupport for noen som kjøper PC-en? Må jeg registrere meg som selvstendig arbeider for eksempel?

Hilsen nyskjerrig 21 år gammel student fra Halden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfordringen for kjøper fra personer som setter i sammen maskiner selv, fra brukte deler, er at kjøper kan få en maskin som ikke er 100% stabil. Du kan heller ikke selv vite om maskinen du selger er 100% stabil, da du ikke har brukt den til ulike oppgaver over tid.

Noen ganger når brukte deler settes sammen, kan enkelte deler ha en periodisk feil. Selv om maskinen virker fint en dag eller timer med ulik sjekk, så kan den allikevel ha ustabilitet med seg. Periodisk feil kan være en risiko med mange deler på kasserte maskiner. Med en gang man prøver en slik maskin ser alt flott ut, brått etter bruk over tid ser man at det er noe som feiler.

Lovverket skal ikke jeg gå inn på her, men er selv klok av skade og kjøper ikke lenger PC eller annet som andre har satt sammen av brukte deler. Brukte deler kan være flott det, men når den ikke er testet og brukt over tid, løper man en risiko med å selge noen som har en periodisk ustabilitet med seg. Det er flere steder som har salg av brukte maskiner, satt sammen av deler som virker, de gir 3 måneders garanti eller mer.

Går det over til næringsdrivende har kundene forbrukerrettigheter. Andre kan sikkert utdype mer.

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...